Se fuld version : Hagesmække?
Er der brug for hagesmække til krisecentrene?
Så kunne jeg måske godt sy nogle stykker.....
Jeg har fundet et mønster her på Rokken - men det må skulle forstørres - er det mon halv størrelse?
Er der slet ikke nogen, der kender det mønster til hagesmækkene??
Krisecentrene kan godt bruge hagesmække.
Hvad mønstre angår må jeg melde pas.
Men der skal nok komme en ell. anden der kan hjælpe.
Missemor
07-08-2010, 15:28
Er der brug for hagesmække til krisecentrene?
Så kunne jeg måske godt sy nogle stykker.....
Jeg har fundet et mønster her på Rokken - men det må skulle forstørres - er det mon halv størrelse?
Hvad er det for et mønster du har fundet?
Jeg plejer at tage et stykke A4 papir, runde det i hjørnerne, og klippe et hul i den øverste 1/3 del. Jeg bruger dobbelt joggingstof og sætter så et stykke rib i hullet, og vupti, den lækreste spisesmæk der også dækker skuldrene.
Der ligger vist een i butikken, i beige, men der er jo mange flotte farver og mønstre i joggingstof.
Der er en opskrift her på rokken hvor bagsiden er af vådliggerstof og det har jeg netop noget liggende af, som jeg gerne vil have brugt....
Lene Schønemann
07-08-2010, 22:40
Hej.*101*
Hvis det er det mønster, som stammer fra 1850, så er det et jeg har lagt ind.
Det stammer fra "Den Gamle By" i Århus.
Det er en anden der har lagt det ind for mig her, du skal bare spejlvende det.
Jeg har hæklet denne hagesmæk op til flere gange, hvis det da er den du mener.
Knus fra
Lene*101**101*
Maja Ingerslev
07-08-2010, 23:10
Ellers har jeg et mønster liggende du kan få :) Skriv en privat besked til mig hvis du er interesseret ...
Thomas' mormor
07-08-2010, 23:11
Er der slet ikke nogen, der kender det mønster til hagesmækkene??
Hej Elise prøv at pm'e Supersine. Jeg ved ikke om hun er på ferie endnu, så du måske kommer til at vente på svar.
Missemor
08-08-2010, 06:07
Der er en opskrift her på rokken hvor bagsiden er af vådliggerstof og det har jeg netop noget liggende af, som jeg gerne vil have brugt....
Uhhaja, vådliggerstof. Det prøvede jeg også da mine børn var små, men det blev faktisk til engangshagesmække, for når det blev vasket og tørretumblet, som vi gjorde om vinteren, blev det efter et par gange sprødt og knækkede i kanten, og så var det ikke rart at have mod halsen. Det er derfor jeg nu laver hagesmække i dobbelt jogging, de kan suge en del, og de er hurtige at sy.
Hvis de er beregnet til savlesmække, kan de laves i enkelt stof.
Der er faktisk en mulighed mere. For år tilbage havde jeg en kollega, der på et tidspunkt havde arbejdet i hjemmeplejen, og der findes nogle madrasovertræk i noget meget tyndt materiale, der næsten ligner hud, det er vandtæt, åndbart og ikke mindst vaskbart. Sådan et fik jeg købt via en hjemmeside der solgte hjælpemidler, da vores børn skulle begynde at sove uden ble. Efter nogle år (vi har jo fire børn*120*), var det blevet noget slidt, og jeg klippede det til, så det til sidst kun kunne fylde en juniorseng, og senere endnu, var der kun en lille rest tilbage, til puslebordet. Denne lille rest syede jeg mellem to lag broderianglaise, som blev til en hagesmæk der matchede vores barnebarns dåbskjole, som blev brugt i kirken. Jeg mener at det dengang tilbage i midten af 80'erne kostede små 200 kr., men da det er en "pose", er det noget i retning af 200x200 cm., hvis man breder det ud.
Lene Schønemann
08-08-2010, 07:45
Hej.*101*
Skal de være strikkede, hæklede eller syede????
Knus fra
Lene.*101**101*
Jeg plejer at sy dem i patchwork og ville så prøve at bruge vådliggerstoffet bagpå, men det lyder ikke som om det er en god ide....så jeg tror jeg vil gøre som jeg plejer.....
Jeg har børn i "hagesmæk-alderen". Min mor syede nogle smarte hagesmække til dem med vådliggerlagen på bagsiden - men efter et par vaske knækkede det, blev grimt og stift. Så det kan jeg bestemt ikke anbefale.
KK Design
12-08-2010, 22:47
Jeg har syet 6-8 hagesmækker af den lidt lange slags ca. 35 cm bred og 50 cm. lang til min dejlige dreng. Han har nu brugt dem i over 7-8 måneder og de fejler intet.
Jeg bruger: en gæstehåndklæde (fra jysk), vådliggerlagen (en smule mindre, det behøver ik gå helt ud til kanten, også købt i jysk), og ca. 1 meter kantebånd....!
Både håndklæder og vådliggerlagen vaskes ved 60 grader og smides efterfølgende i tørretumbleren.
PRIS: 12,5 kr. + arbejdstid... (ca. 30 min)
Selv om min dreng slider godt på dem med havregrød, frugt, aftensmad, masser af mælk osv. så kan det ikke ses på dem.
Hvis du ønsker det kan jeg sagtens komme med både billeder og præcise mål.
God fornøjelse
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.