Se fuld version : Tulipandugen - en føljeton
Indledning: Jeg oprettede en tråd, hvor jeg fortalte at jeg rigtig gerne ville prøve at strikke en dug i kunststrik. Desværre kender jeg ingen jeg tror vil værdsætte sådan et stort stykke arbejde, så jeg manglede en grund til at gå igang.
Den grund fik jeg af Hundeuld - efter at jeg havde nævnt at man jo evt. kunne strikke en dug til fordel for Rokken, var hun klar. Det korte af det lange: I går fik jeg pakke fra Hundeuld indeholdende garn og stikkepinde til en dug (+ en masse kulørt bomuldsgarn til at hækle mine små dyr af (:) - Tak!!). Valget af dug faldt på en af de duge vi har i downloads nemlig "Tulipan".
Mine sønner er hos deres far i disse dage, så jeg kunne med det samme flå pakken op og gå i gang.
Begyndelsen var svær - tynde pinde, få masker uha, men her er hvor langt jeg nåede igår:
Idag havde jeg tidligt fri, så jeg har indtil videre nået lidt. Det går ikke så hurtigt frem, men omgangene er stadig i overkommelig størrelse. Det er godt nok noget der kræver at man holder tungen lige i munden - godt drengene ikke er hjemme hehe.
Jeg forsøger at lægge dugen, så I kan se mønsteret - nu er dugen jo blevet større end den rundpind jeg sidder med.
Jeg regner med at jeg når lidt mere i aftenens løb, men det må I se i morgen.
MG
luffedreng
22-03-2007, 19:53
det ser fint ud, men jeg synes da du er nået langt.
jeg strikker jo selv duge, så jeg ved hvor lang tid det tager.glæder mig til at se de næste billeder (xyk)
Det gør jeg også! Jeg har engang for nogle år siden strikket en enkelt dug og kan godt huske noget med tungen lige i munden... God arbejdslyst (nvb
hundeuld
22-03-2007, 20:04
og jeg siger godt det ikke er mig der sidder og slås med pind 2, de er godt nok tynde...
Glæder mig til at følge rokke dugen, herligt du giver dig tid til at lave en til os her på rokken..(bdk
supersine669
22-03-2007, 21:54
Alletiders. Elsker at "følge med" skønne håndarbejde. TAK
Jeg har forsøgt at fordele maskerne på to rundpinde så man bedre kan se mønstret. Jeg synes selv det ser lovende ud, men uha det er retti svært når der pludselig mangler en maske - det gik der laaang tid med her til aften.
Knus
MG
Hvor ser det flot ud, sikken en tålmodighed du må ha'(bdk
hundeuld
24-03-2007, 01:35
Sikke en turbo fart du har på ...(H)
luffedreng
24-03-2007, 09:56
ja det er ret surt af mangle en maske, for så ved man at man skal mindst 2 omgange tilbage, da hveranden omgang er ret og det plejer ikke være ret-omgangen man laver fejl i.
jeg sidder selv og piller op, da jeg opdagede jeg manglede en maske...
SURT SURT.
nå men fortsat god arbejdslyst,glæder mig til at se den færdig (H)
Jeg fik lavet en del igår, men det er svært at vise for det meste sidder jo rynket sammen på rundpinden. Jeg kan fortælle at radius på dugen nu er ca. 14 cm.
Lige nu er mønsteret gennemskueligt, hvilket gør det meget lettere at gå til og til at huske mens jeg strikker. Jeg er allerede begyndt at tænke over om mon ikke min mor alligevel kunne bruge sådan én når jeg er færdig med denne (:) . Jeg holder godt øje med hende når jeg viser hende denne dug når den er færdig.
Knus fra
MG
hundeuld
25-03-2007, 11:39
Jaaaa sejt du er kommet så langt....
Og hold du bare med "mor" jeg er næsten sikker på hun falder for sådan en dug...
Jeg fik ikke strikket igår - havde en laaang og hård dag på jobbet, men er da nået lidt videre. Det ser nu ikke ud af meget når jeg sammenligner med de tidligere billeder. Jeg kan fortælle at radius nu er ca. 19 cm - ved ikke om man kan se udviklingen.
Knus fra MetteG
hundeuld
28-03-2007, 22:16
Man kan fint se du er kommet videre, nu er der spids på buen.., jeg syntes godt nok du har fart på..(nvb
(H) Super flot arbejde MetteG
Måske jeg også en dag skulle forsøge mig med en dug, for de er jo pæne.
Knus fra Gertrud.(nvb
Jeg fik ikke strikket igår - havde en laaang og hård dag på jobbet, men er da nået lidt videre. Det ser nu ikke ud af meget når jeg sammenligner med de tidligere billeder. Jeg kan fortælle at radius nu er ca. 19 cm - ved ikke om man kan se udviklingen.
Knus fra MetteG
Det er bare så spændende at følge med i hvordan det går, og det ser rigtig flot ud. (bdk
Åhhnej KRIISE(F)
Der er flere masker end der burde være til den nye afdeling af mønsteret. Jeg ved godt der kun er én vej frem... og det er tilbage..pil op pil op pil op ...suk. Ska altså lige tage mig sammen(Å)
Hehe - jaeee.. jeg kan kun lokke mere - for det er altså lige så sjovt som det ser ud til (bortset fra når man skal pille op!). Der er næsten hele tiden noget nyt - en ny del af mønsteret dukker op, og det kan være rigtig svært at lægge dugen fra sig, for man MÅ bare se hvordan de næste omgange kommer til at se ud.
Jeg fandt fejlen og har pillet 6 omgange op suk. Grunden til at jeg ikke opdagede fejlen tidligere er at omgangene fra fejlen og til nu har været ret ukompliserede, så jeg troede jeg kunne lade være med at tælle - hmm gad vide om jeg lærte noget????
Vender tilbage når der er nyt at vise frem(:)
Knus MG
hundeuld
30-03-2007, 07:49
Frem og tilbage er lige langt, og vi bliver allesammen kloger af dine indlæg, så den næste der laver sådan en dug, vil altid tælle..(k)
Det ER altså dejligt at strikke kunststrik. Surt jeg ikke har 8 arme så jeg kunne have gang i 4 arbejder på én gang hehe.(t)
Jeg fik jo pillet op og er nu kommet tilbage til udgangspunktet og lidt videre. Jeg har valgt at brede dugen ud i et enkelt område, så I bedre kan se mønstret - det inde mod midten kender I jo efterhånden alligevel. Det kan være jeg lægger et nyt billede ind her senere på dagen, for når jeg har skrevet dette vil jeg sætte mig til at strikke.
Knus fra
MG
Spændende af følge udviklingen. Det ser rigtig godt ud. Døgnet har stadig for få timer til det kreative
hundeuld
01-04-2007, 14:26
Uha nu fik du spisen med ....(bdk
Der går lige et par dage inden jeg kommer på nettet igen - jeg tager lige en impulsiv tur til nordjylland - mine forældre har sommerhus deroppe. Forhåbentlig er der sket rigtig meget når jeg vender tilbage til min computer igen.
Knus MG
hundeuld
01-04-2007, 19:26
Rigtig god ferie..(H)
Det ser bare rigtig flot ud. En dag vil jeg altså også prøve....se nogle flotte sjaler her:
http://www.elann.com/freepatterns.asp
(L)Hej
Hvor er det en smuk dug.Min mor strikkede også duge og servietter,da hun kunne se.Selv har jeg ikke tålmodigheden til det.det bliver til bluser og dukketøj,for det meste
solskinshilsener fra Grete
Der går lige et par dage inden jeg kommer på nettet igen - jeg tager lige en impulsiv tur til nordjylland - mine forældre har sommerhus deroppe. Forhåbentlig er der sket rigtig meget når jeg vender tilbage til min computer igen.
Knus MG
Rigtig god ferie, og god strikkelyst. (bdm) Jeg kan godt forstå at du er glad for at strikke kunststrik, jeg har også en svaghed for det.
Hej igen alle
Dejligt at være hjemme. Den miniferie var ikke en ubetinget succes (min far kan være en sur ondskabsfuld gammel mand, og det skulle gå ud over mig denne gang) MEN
Jeg fik strikket en del(:) . Det begynder at knibe med pladsen på rundpinden - der er efterhånden over 750 masker på en omgang, og fremskidtene bliver mindre og mindre synlige, da der skal strikkes så mange masker for at man kan se en omgang.
Her kan I se hvor langt jeg var nået igår ved middagstid:
Knus fra MG
birdie4760
06-04-2007, 08:04
Det begynder at knibe med pladsen på rundpinden - der er efterhånden over 750 masker på en omgang,
Når jeg strikker duge eller store sjaler fordeler jeg maskerne på flere pinde - så synes jeg det glider nemmere
Jeg synes det skrider hurtigt frem for dig, det er meget spændende at følge med i. (H)
hundeuld
06-04-2007, 12:44
Der er godt nok gang i den med det strikke tøj (xyk) du kan det bare.
Og så tænk på den gamle sure far, at han må have en hulens besvær med at huske han skal værer sur...(ghf
Så begynder enden at nærme sig synes jeg. Jeg er gået igang med omgang nr 140 - dvs. der er 10 tilbage + den afsluttende hækling. Jeg fulgte rådet om at sætte flere rundpinde ind, og det gør det noget lettere at sidde med de mange masker - det gør også at jeg lidt bedre kan vise jer hvor langt jeg er kommet i mønsteret.
Der er steder på dugen hvor jeg kan se at der ikke har været nogen udtagning i mønsteret over flere cm. - jeg er meget spændt på hvordan det vil se ud når jeg får dugen af pindene - jeg må jo stole på at den der har lavet mønsteret har haft tjek på det hehe.
Knus fra
MG
Det ser imponerende ud. Hvor stor blive diameteren?
hundeuld
08-04-2007, 08:31
Ja.. hvad siger moar nu til den , skal du i gang med nr 2 (H)
Ja så er enden nær .... thihi
Jeg mangler kun én omgang ret strik og så skal dugen hækles af... Men.. kære Rokker - jeg forstår ikke helt forklaringen på denne afhækling. Der står som følger:
Hækles af således: sammen hækkel de 2 sidst strikkede + den følgende maske
*8 lm, hækkel 2 sammen* hækkel fra *til* 5 gange i det hele
*8 lm, hækkel 3 sammen* hækkel fra *til* 5 gange
*8 lm, hækkel 3 sammen* hækkel fra *til* 3 gange
*8 lm, hækkel 3 sammen* hækkel fra *til* 3 gange
*8 lm, hækkel 3 sammen* Dette fortsættes omg. rundt
Nu spørger jeg :
- er de sidste 4 *til* ikke ens? Og hvis de er - hvad er så pointen med at skrive dem 4 gange?
- er dette 5 hæklede omgange eller kun én hvor jeg gentager de 5 *til*?
Nu sætter jeg mig og strikker den sidste omgang og så håber jeg at I dejlige Rokkekvinder har svaret når jeg vender tilbage (H)
Knus fra
MetteG
birdie4760
09-04-2007, 20:54
jeg er næsten helt sikker på det kun er en omgang du skal hækle dugen af på.
men selve maskerne synes jeg osse ser ens ud - måske kan du se hvordan de skal hækles sammen når først du sidder med det
Jeg tror du har ret - har været inde og kigge på fotoet af dugen og der er tydeligvis kun én omgang hækling. Så ... nu går jeg igang med at hækle - så kan det jo være at det viser sig hvorfor opskriften er skrevet op som den er.
Her er dugen som den ser ud i skrivende stund - klar til afhækling:
luffedreng
09-04-2007, 21:29
den er bare blevet flot (bdk
jeg har også været inde og se på opskriften, og jeg synes også det er svært at forstå, men det er nok nemmere at se når man sidder med det.glæder mig til at høre hvad du finder ud af, jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at lave den, så det ville være rart af vide hvad man skal (xyk)
(awd Jow jow - nu kører det. Det er uklart formuleret i opskriften synes jeg. De mener at man skal hækle 2 masker sammen først 5 gange derefter én gang med 3 masker sammenhæklet - derefter 5 med 2 sammenhæklet osv. De 3 sammenhæklede er altså "engangsforeteelser" mellem alle de 2sammenhæklede. Jeg knokler på og håber at kunne vise den færdige dug frem i aften (nvb
Knus fra MetteG
hundeuld
09-04-2007, 21:50
Uha NU bliver vi jo nød til at holde os vågen...(nvb
Jeg er sikker på at der hvor du skal hækle 3 sammen er i spidsen af tulipanbladet, men det har du sikkert allerede opdaget.
Held og lykke med at få den spændt ud, så bliver den rigtig fin.
Kh bstorm
.. eller dvs næsten hehe
Jeg har ikke hæftet ender endnu og jeg har kun gjort dugen våd og spændt den ud med knappenåle. Det med at stive den er jeg ikke så vild med at gå i gang med... har godt nok læst indlæggene herinde om emnet, men ..uha - har ikke prøvet det før og vil nødig ødelægge noget.
Jeg har spændt dugen ud på sønnikes seng - han er alligevel på efterskole, så han mangler den ikke
NU skal I bare se:
Det med stivelse skal du ikke være så bange for. Det er ikke spor farligt.
Opløs 1 husblas i 1dl kogende vand og fortynd med 2 dl koldt. Dette lægges dugen i og bagefter rulles den i et håndklæde og vrides godt.
Jeg har brugt denne metode masser af gange, og det er pærelet. Husk at hæfte enderne inden.
Det giver lige den sidste finnish
Kh bstorm
hundeuld
10-04-2007, 09:14
Nøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø hvor er den skøn uha jeg må have mig sådan en, men den har skal på rokkelotteri..
Jeg er vild med den, og jeg har lige et bord til den.
(n) altså hundeuld NU holder du, bliv nu færdig med det du har gang i , og husk nu order bogen..
Hehe
Jeg tror jeg får tidligt fri idag - så det er lige lukt hjem og stive dugen af - men måske er det en dårlig idé at stive den før jeg skal sende den? Hvordan bliver resultatet når jeg lægger den sammen for at sende den til Hundeuld?
Tusind tak til alle - det har været dejligt motiverende at få jeres ros og råd løbende - uvurdérligt!!(awd
Ja jeg tror jeg vil forsøge at lave en ny dug nu. Jeg overvejer at den nye skal være rød - så min mor har en juledug. Hun har ellers ytret at det godt nok er et stort stykke arbejde for kun at kunne bruges så kort tid - men .. det skal hun jo ikke blande sig i. Selvfølgelig skal jeg så finde et mønster der er mere vinteragtigt, men jeg kan sagtens forestille mig, at der er en del mønstre at hente, der har noget snefnugsmønster o.lign.
Jeg vender tilbage med billeder af den helt færdige, hæftede og stivede dug.
Knus fra
MetteG
Flot, sikken et arbejde. det har været sjovt at følge med i!
luffedreng
11-04-2007, 18:14
hvor er du bare dyyygtig.
den er blevet superflot.det har været sjovt at følge med i..
hundeuld
11-04-2007, 18:21
Ja, du kan altså bare (bdk
.. for alle de pæne ord - Her får I så det seneste billede af dugen - jeg kom den i stivelse i går eftermiddags, men den er stadig ikke tør. Jeg har ikke strøget den endnu, og jeg går og lusker lidt med en plan om at overlade det stykke arbejde til Hundeuld(R)
Knus fra
MetteG
Her ligger den fugtige men stivede dug så:
Ja jeg er så spændt på om dugen mon er nået frem allerede idag - hvilket muligvis er en anelse optimistisk hehe
Knus fra
MetteG
hundeuld
20-04-2007, 12:55
Ja jeg er så spændt på om dugen mon er nået frem allerede idag - hvilket muligvis er en anelse optimistisk hehe
Knus fra
MetteG
Glæder mig.. posten har ikke været her endnu, nogen gange kommer han kl 17 (Å)
Send lige en PB hvor meget du har lagt ud i porto, så jeg kan overfører pengene til dig...(xyk)
Måske er det allerede nævnt - men jeg kan bare ikke finde det - så derfor spørger jeg lige: hvad er dugens diameter ?
Hvor finder jeg opskriften på tulipandugen? Har ledt i downloads; Men kan ikke finde ud af det.
Kh Lis
*213*hvor er den bare flot!!! Om jeg fatter det kan lade sig gøre at blive færdigt med noget som helst på de små pinde! .... og så det indviklede mønster *107*
Hvor finder jeg opskriften på tulipandugen? Har ledt i downloads; Men kan ikke finde ud af det.
Kh Lis
Opskriften på dugen findes ikke længere i Links Download men prøv at sende Mette, som har strikket den, en pb. Måske har hun opskriften
Tusind tak Galleri. Det vil jeg straks prøve.((O))
Kh Lis
En rigtig flot dug og det er et kæmpe arbejde du har lavet. Jeg har selv lavet et par stykker, min seneste var fra nurhanne men æv der var så mange fejl i opskriften men færdig blev den. Har investeret i bøgerne kuntstrik 1 og 2 fordi jeg har en drøm om at få lavet en stor dug til mit runde spisebord.....engang :-)
Hej alle
Nu er der flere der har spurgt til opskriften. Jeg har et link her, der burde virke:
http://www.flittigehaender.dk/pages/DSCN1039.html
Knus fra MetteG((O))
Chrisson
23-03-2009, 11:53
Hej.. Jeg kan så fortælle at den hjemmeside er min, og jeg har været glad for at følge denne tråd, og glad for at få at vide at afhæklingen ikke er klart nok skrevet, jeg vil prøve at ændre den. Når jeg skal spænde duge ud, laver jeg en kartoffelmels blanding ( rører ca 2 tsk kartoffelmel ud i koldt vand, og heri hælder jeg kogende vand til det har en koncistens af sådan ca hyldebærsuppe) det lader jeg så blive koldt, og putter min nyvaskede stadig fugtige dug i, gennemvæder den rigtig gort med stivelsen. til udspændingen har jeg et par meget store flamingo plader ( kan købes i trælasten) der har jeg et stykke bagepapir der dækker pladen, hvor jeg har tegnet cirkler og inddelt dem i lagkager så jeg har nogen linier at spænde ud efter, så sætter jeg en RUSTFRI knappenål i alle luftmaske buerne, og lader den ligge og tørre et par dage. Skal jeg sende en dug eller transportere den ruller jeg dem om et kraftigt paprør. Håber dette var et par brugbare tips, ellers står jeg altid gerne til rådighed med en hjælpende hånd.
Strikkelene
23-03-2009, 23:46
Det er en flot dug, du har lavet, MetteG!
Det har været et stort arbejde.
Ja, Chrisson! Min mor ville nok også stive det i kartoffelmelsvand eller sukkervand.
strikketøsen
24-03-2009, 12:55
(H)MetteG,
Nu har jeg siddet og læst hele tråden her og hvor den dug bare (qwesmuk ! Beundrer at nogen har tålmodighed til sådan et stort arbejde på så forfærdelig små pinde .... (bdk *107* (bdk!
Hej
nu har jeg læst på må og få i denne tråd og har også fundet frem til linket på opskriften - er der en af jer der vil fortælle mig hvilket garn f.eks. tykkelse og strikkepindetykkelse I bruger til dette fine håndarbejde - jeg har næsten prøvet at strikke alt tror jeg så jeg har lyst til at kaste mig over en sådan dug. På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Husmor
Chrisson
25-03-2009, 15:08
Jeg bruger ganske alm. merceriseret bomuld nr. 5 elle 8 (hæklegarn), nr 5 er den tykkeste og den bruger jeg kun hvis der er en retomgang imellem mønsteromgangene, hvis det er et meget fint og spinkelt mønster, hvor der er mønster på alle pindene, bruger jeg nr 8 elller 10.
Jeg hører til dem der strikker meget løst, så jeg bruger pinde nr. 2
Håber det kunne hjælpe lidt, og pøj-pøj med det, jeg må hellere lige advarer, pas på - overlever man de første 10 omgange, bliver man bidt af det og dybt afhængig.. smil
Chrisson
07-01-2010, 16:30
Hej Igen..
Jeg har nu lavet en ny afhækling på denne dug, håber den er lettere at forstå, og tak fordi i gjorde mig opmærksom på problemet..
sammen hækkel de 2 sidst strikkede + den følgende maske
*11 gange( 8 lm, hækkel 2 sammen),
8 lm, hækkel 3 sammen,
7 gange( 8 lm, hækkel 2 sammen),
8 lm, hækkel 5 sammen*
Gentag fra stjerne til stjerne omgangen rundt
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.