PDA

Se fuld version : Sne storm i 2010

bettina louise
05-01-2010, 12:02
så kom der mere af det hvide sne her , og jeg skal love for vi får sne ,,, 15 cm har de sagt , ufff da .

jeg mener at det kunne godt gå væk , vi har da haft rigelig af det men nu bestemmer jeg ikke .

en snestorm som jeg lige har været ude i med min hund , man kommer helt til at fryse .*154*(/¤)

hundeuld
05-01-2010, 12:11
Frem med det uldne tøj, det er lunt at have på...

Zep
05-01-2010, 13:02
Pas godt på jer selv deroppe mod nord!

Det er sådanne vintre, jeg husker fra min barndom...

Og nu har andre endelig fået øjnene op for det uldne, hundeuld snakker om. Jeg har præket det i flere år. Men der skal en rigtig vinter til, før den siver ind, hehe. Det betyder så, at jeg her i starten af året har rygende travlt med at strikke sokker, sokker og atter sokker i alle størrelser!

bettina louise
05-01-2010, 13:12
på med de uldne sokker og tykke trøjer ,,, så en varm kop cacao og sit strikketøj så er dagen reddet *306*125**178*

jeg er *178*

Strikkelene
05-01-2010, 14:23
Som jeg skrev i en anden tråd, så har vi også fået mere sne her hos min mor i Thy. Når det holder op med at sne, så er det bare på med det varme udetøj og så skal jeg ud at skovle sne. Vi har en stor snedrive lige udenfor vinduerne på ca. 60 -70 cm høj. Og den skal væk ellers kan min mor ikke vende sin bil, når hun skal ud at køre. Mon ikke også nogle af naboerne kommer med en traktor og tager vejen. Det plejer de at være flinke til.

dikte
05-01-2010, 14:28
Det er jo lige det..(awd Tror også det er sundt at vi engang imellem må sætte tempoet ned og overgive os til vejret, og bare nyde stilheden og det utroligt smukke vejr.
Her er der dømt ny bagte boller og varm kakao*101*
pas godt på jer selv hvis i våger jer ud i trafikken.

Missemor
05-01-2010, 15:20
Det er jo lige det..(awd Tror også det er sundt at vi engang imellem må sætte tempoet ned og overgive os til vejret, og bare nyde stilheden og det utroligt smukke vejr.
Her er der dømt ny bagte boller og varm kakao*101*
pas godt på jer selv hvis i våger jer ud i trafikken.

Hold da op et flot billede !

Kan lige se for mig, at det bliver til et puslespil på 1000 brikker, man kan lægge netop sådan en dag som i dag.
(z)

Tina
05-01-2010, 15:57
Ej et skønt billede du har taget Dikte.

Hope
05-01-2010, 17:53
Sikke et flot billed (40)

vtj
05-01-2010, 18:00
ja, du mangler lige et lys i vinduet så er det en rigtig julekort

Strikkelene
05-01-2010, 18:58
Vi er totalt sneet inde. De fraråder al unødvendig udkørsel i hele Thy. Jeg har endnu ikke set noget til sneploven på den nærmeste lidt større vej (den min mors vej er en sidevej til). Så vi kommer nok ingensteder i morgen. Vi skulle ellers have været i byen. Men i går købte vi lidt ekstra ind, så vi var klar til at sne inde.

Det er lige et vejr at sidde og lave varmestuestrik i.

Zirikit
05-01-2010, 19:11
Ja i Thy har der altid været meget sne (når det endelig sner) kan huske vi kunne lave snehuler som børn, hvad er den af dikte er ham gemalen ikke ude at pudse idag? eller kunne sommerdækkene ikke holde til sneen? *120*min gemal er træt af sne (vi havde ove 30cm før jul) men kun 4-5cm nu men det er ikke sjovt at vade i snedriver i rundt i folks haver og pudse vinduer (der skovler man jo ikke sne ) *120*men man får kolde og våde fødder *154* så det godt at han har et varmt(z)
Jeg kan jo blive indenfor og nyde synet af sneen hvis jeg da ikke lige skovler sne *120* men så kan jeg jo bare sætte mig ind til brændeovnen med en kop kaffe *123456*og strikketøjet, mens jeg har siddet her og skrevet har min mor sendt en sms om at de nu har ca 50 cm sne (hgfh) så ja i thy kan de det der med sne,

Strikkelene
05-01-2010, 19:17
Thy er temmelig udsat og kan have et meget barskt vejr, fordi når vinden er i nordvest, så kommer den hele vejen ude fra Atlanterhavet (det stykke hav, mellem Norge og Skotland, hvor Færøerne jo også ligger). Men når man er vant til vejrforholdene i Thy (mange siger, at Thy har sit eget vejr), så indretter man sig efter det.

Birgitma
05-01-2010, 19:31
Jeg skal da også lige love for der kommer sne i Frederikshavn, jeg er ved at have ondt at manden herhjemme, det plejer at være mig der rydder sne herhjemme, fordi han er på arbejdet når det sneer, men jeg blev opereret d. 21 dec i knæet og går stadig med krykker, så nu har han dobble arbejde hver gang det sneer.

Janneha
05-01-2010, 20:24
Vi er også lukket helt inde på Mors. Skal ikke regne med at komme fri før torsdag...

vandhunden
05-01-2010, 23:21
her er lidt åbybro vejr bag den hvide dør er vores brændselsfyr og gæt hvem der skal ud at fyre((O)) det er ihvertilfælde ikke min tur, og er støvlerne ikke høje nok må vadersene findes frem, sne dyngerne er 1m høje mindst .*154*

beta
06-01-2010, 00:07
Her er et anderledes snebillede inde fra den lune stue, med lidt julehygge endnu, det er ikke sneploven der har kastet sneen på vinduet, på vores vej kommer der ingen sneplov og vejen er lukket af sne.

JanJac
06-01-2010, 12:30
Min søn VIL hen til en skolekammerat, så han måtte i gang med at rydde vejen vi bor på. Vejen er som en trekant - deraf navnet - og vi bor næsten nede i bunden, så først skulle der vurderes hvilket ben der skulle ryddes. Det med et jævnt lag over det hele eller benet med færre men store driver.
Det blev det første. Det tog halvanden time og da han manglede få meter kom en traktor og kørte en tur hele vejen igennem.

Ved vores indkørsel
38779

Her nærmer han sig en ryddet vej.
38780

Snedriver udenfor genboernes huse. Den ene er frisør, men der har endnu ikke været kunder.
38781
38782

Janne

hundeuld
06-01-2010, 13:13
Nu venter jeg spændt på den første der melder de ikke kan komme ud af deres hus for sne, det har jeg prøvet i 1960erne den 12 april på Tåsinge , vi måtte kravle ud af loft vinduerne og så dumpe ned i sneen, for pokker hvor det var et arbejde bare at få lavet plads til man kunne begynde at fjerne så meget at døren kunne komme op.*120*

Isanna
06-01-2010, 13:28
Vi har ca. 75 cm sne over hele gårdspladsen - og op til døren. Heldigvis er min mand og bonussøn frygtløse, så de travede gennem sneen hen til garagen for at hente sneskovlene. Så nu er der en pæn skovlet gang fra døren hen til fyrrummet og den anden vej ud i indkørslen - hvor bilen meget fornuftigt blev parkeret i går eftermiddags.

Blev for en times tid ringet op af en veninde af familien. Hun ville lige høre hvordan det gik hjemme hos os. Hun var noget bekymret for om jeg skulle være i fødsel - og så i det vejr. Det er der nu ikke tegn til. Har først termin d. 24. men skal have kejsersnit næste torsdag.

Hørte dog i radioen, at 4 fødende kvinder var blevet bragt til hospitaler rundt om i Nordjylland ved hjælp af både ambulance og militærkøretøjer. Ja, når børnene melder deres ankomst så kan selv ikke en snestorm holde dem tilbage *120*

bettina louise
06-01-2010, 13:39
så skulle jeg ud alligevel , hen til købmanden , gå i rask trav med hunden i sne helt op til knæene... pyyyhhh sikke en tur , bagefter så skulle der hentes brænde og da jeg er alene hjemme så er der kun en til det nemlig miiiig.

så skulle der også tændes op i brædeovnen,,, mmmm dejlig varme*153*

*172*((V))

CarinaHorsmark
06-01-2010, 13:39
På den ene side af min lejlighed er der sne helt op til vinduerne.. Men på den anden side hvor min dør er, er der heldigvis nogle hække som har gjort at der ikke kom så meget sne på stigen ud.
Min søster tog toget hjem fra Fyn igår, for at være sikker på at kunne komme hjem. Men hun strandede herude hos mig i flere timer, fordi vi ikke kunne få hende transporteret fra Lindholm og til Sulsted. Nøj, det var hun godt nok træt af, der var jo ikke så meget at lave herude hos storesøster.

Strikkelene
06-01-2010, 14:44
Nu venter jeg spændt på den første der melder de ikke kan komme ud af deres hus for sne, det har jeg prøvet i 1960erne den 12 april på Tåsinge , vi måtte kravle ud af loft vinduerne og så dumpe ned i sneen, for pokker hvor det var et arbejde bare at få lavet plads til man kunne begynde at fjerne så meget at døren kunne komme op.*120*

Nu prøver jeg igen! Det forsvandt før, da jeg havde skrevet noget.

Jo Hundeuld! Det er lige før, at det er os! Vi har heldigvis en dør ud gennem laden (som vi bruger til garage, brændeskur, værksted mm). Og ad den dør kan vi stadig komme ud. Men efter som vi ikke kan lukke ladeporten, så ligger der også driver inde i laden. Vi har endnu ikke forsøgt at åbne halvdøren inde i krogen af gårdspladsen.

Min mor har en ca. 2 meter høj hybenbusk ud for sit soveværelses vindue og den er næsten helt begravet i en kæmpestor snedrive. Der er mange snedriver rundt om huset. Omme mod vest ligger én helt ind til husmuren lige under vinduet. Min mor ville for sjov prøve, om hun kunne åbne vinduet og hun måtte nærmest skubbe til det øverste af driven, for at kunne åbne det. Vi skal snart en lille tur ud at gå (og måske skovle lidt sne). Jeg garanterer, at driverne, der ligger på vores vej, er mere end knæhøje. Men sne er jo blød at falde i. Jeg tager mit kamera med. Så skal I få sne at se!!!

Heldigvis var vi så fornuftige da vi var i byen at handle i mandags, at vi købte lidt ekstra ind, så vi kunne sne inde med god samvittighed.

Vi har heldigvis nogle rare naboer med traktorer, der gerne kommer og rydder vores vej for os. Ellers er det lige vejr til at sidde herinde og lave varmestuestrik.

Thomas' mormor
06-01-2010, 14:49
Vi har ca. 75 cm sne over hele gårdspladsen - og op til døren. Heldigvis er min mand og bonussøn frygtløse, så de travede gennem sneen hen til garagen for at hente sneskovlene. Så nu er der en pæn skovlet gang fra døren hen til fyrrummet og den anden vej ud i indkørslen - hvor bilen meget fornuftigt blev parkeret i går eftermiddags.

Blev for en times tid ringet op af en veninde af familien. Hun ville lige høre hvordan det gik hjemme hos os. Hun var noget bekymret for om jeg skulle være i fødsel - og så i det vejr. Det er der nu ikke tegn til. Har først termin d. 24. men skal have kejsersnit næste torsdag.

Hørte dog i radioen, at 4 fødende kvinder var blevet bragt til hospitaler rundt om i Nordjylland ved hjælp af både ambulance og militærkøretøjer. Ja, når børnene melder deres ankomst så kan selv ikke en snestorm holde dem tilbage *120*
Har tænkt meget på dig Isana om du var en af de fødende i militært køretøj. Et er at ankomme med storken men en PMV det er da godt nok festligt.

Strikkelene
06-01-2010, 14:58
Ja, jeg har også tænkt meget på dig, Isana. Skal du til Thisted, Aalborg eller Nykøbing Mors at føde? Er Thisted ikke det nærmeste sygehus?

Zirikit
06-01-2010, 16:37
Min mor ringede idag og fortalte at som der ser ud ved dem har hun ikke oplevet i de 30 år de har boet der (de bor i en lille by uden for Hurup i Thy midt mellem Struer og Thisted) sneen ligget op til sålbænken ved vinduerne ud mod vejen (som ikke er blevet ryddet) og for enden af deres hus står deres bus under en snedrive på 3m. *141* de kan slet ikke se ud af vinduerne i stuen hvor driven ligger *154* så hun havde fundet en bagemix frem så de har brød til de kan komme ud af huset igen /(& og så sidder jeg her i Tønder mid 4-5 cm sne :mad:

dikte
06-01-2010, 17:22
Ja i Thy har der altid været meget sne (når det endelig sner) kan huske vi kunne lave snehuler som børn, hvad er den af dikte er ham gemalen ikke ude at pudse idag? eller kunne sommerdækkene ikke holde til sneen? *120*min gemal er træt af sne (vi havde ove 30cm før jul) men kun 4-5cm nu men det er ikke sjovt at vade i snedriver i rundt i folks haver og pudse vinduer (der skovler man jo ikke sne ) *120*men man får kolde og våde fødder *154* så det godt at han har et varmt(z)
Jeg kan jo blive indenfor og nyde synet af sneen hvis jeg da ikke lige skovler sne *120* men så kan jeg jo bare sætte mig ind til brændeovnen med en kop kaffe *123456*og strikketøjet, mens jeg har siddet her og skrevet har min mor sendt en sms om at de nu har ca 50 cm sne (hgfh) så ja i thy kan de det der med sne,
Nej han holder fri. Har forbudt ham at kører mere på sommerdæk(n)
Så vi hygger os.((O))

dikte
06-01-2010, 17:29
tak for roserne for billedet.. syntes også selv det ser hyggeligt ud..
Glæder mig hver dag over vores lille plet..

Enaj
06-01-2010, 17:34
Jeg gik på arbejde i morges. 45 stive minutter tog det at forcere ca 1 m højt sne. Jeg har 1 kilometer til arbejde.
Heldigvis skulle jeg ikke ha´ børnene med i morges da manden ikke kunne komme afsted på job.

Janneha
06-01-2010, 17:43
Vil lige se om jeg kan lægge et billede op

Janneha
06-01-2010, 17:44
Hmm. Fik ikke "det værste" med

Strikkelene
06-01-2010, 17:53
Værsegod!

Her er snesituationen her i Thy!

De 2 første billeder tog jeg i forgårs aftes af vores lille rødtjørn med sne og lyskæde på.

De første 3 er taget ud af vinduerne på mit værelse. Det er flere forskellige snedriver (nogle taget 2 gange - 1 indefra og 1 udefra). Vejen er helt begravet i sne. Man kan lige ane de 3 vindmøller i baggrunden.

De mørke pinde, der stikker op over driven er toppen af den næsten 2 meter høje hybenbusk.

Omme mod vest er driven nærmest halvmåneformet og går helt op til taget på laden.

Strikkelene
08-01-2010, 18:44
Puha! Så slap vi endelig hjemmefra for at handle. Vi manglede mange madvarer. I går kom en af naboerne med en traktor og ryddede vejen, så godt han kunne. Så var vi ude at skovle det sidste (af det værste) væk. I dag skulle vi så ud at handle. Allerede, da min mor skulle vende bilen ved husgavlen sad hun fast. Vi fik gravet hjulene fri og mens min mor kørte bilen, så skubbede jeg den næsten det meste af de 80 meter op til den nærmeste offentlige vej. Vi nåede ca. 300 meter væk, så mødte vi en sneplov, der var kørt fast. Og da vi skulle udenom den, så sad vi fast igen. Vi nåede til midt inde i Bedsted, så skulle vi køre til side for nogle andre og sad fast igen 2 gange. Mellem Bedsted og Hurup sad vi også fast nogle gange. På hjemvejen slap vi med at sidde fast 1 gang. Men sikke en tur. Der er kun ca. 15 km til Hurup og turen plejer at tage ca. 20 minutter hver vej. Vi kørte hjemmefra ca. ved 13:00 tiden og vi var først hjemme igen kl. 16:40. 3 timer og ca. 40 minutter om den tur!! Det er vist noget af det værste min mor endnu har kørt i. Og hun er ellers god til at køre både i sne og sand. De andre biler (FIAT UNO'er), hun har haft, var begge 2 gode til at køre i sne med. Men den her må have for lave hjul - eller hvad ved jeg!! Det er helårsdæk, min mor bruger. Vi sad fast ca. 10 gange og de fleste gange måtte jeg ud at skubbe bagpå. Og jeg var godt tosset, når der så bare kom nogle andre biler og kørte udenom. Nogle få gange var der nogle, der steg ud af deres biler og hjalp os.

Nu er vi heldigvis hjemme i varmen igen.

Strikkelene
10-01-2010, 18:15
Vi har haft en kæmpe gang snefygning i nat og i formiddags. Så vores vej er føget til igen. Og vi har en kæmpe snedrive tværs over vejen næsten helt nede ved huset. Så jeg har brugt 3 timer på bare at grave en sti gennem driven, så vi kan komme hjemmefra til fods. I morgen tager vi nok bussen i byen. Min mor har vist fået nok af at køre bil i al den sne.

Og i øvrigt, så kan vi ikke rydde vejen (80 meter) selv! Der skal en traktor til.

Strikkelene
11-01-2010, 20:29
Så fik jeg gjort de billeder færdig, jeg tog forleden dag (lørdag).

Nu har vi efterhånden fået flyttet halvdelen af den store drive tværs over vejen næsten nede ved huset. Det er noget af et "gravearbejde".

1 - 5 er billeder af snedriverne. Se! Jeg skulle lige lave lidt sjov og skrev mit navn med skovlen i den ene drive (den der kun er halvt så stor nu). Skyggen er migselv.

På de 2 sidste billeder prøvede jeg at tage et billed af, hvor jeg gik i knæhøj sne på marken.

39038

39039

39040

39041

39042

39043

39044

Inger1
20-02-2010, 11:34
Sne og sne alt har sin charme, men nu er det som om det er nok for denne gang. Her kommer ingen post i dag (x)ej heller en tur til købmanden, som ligger 6 km væk, så det gælder om at tænke nogle dage frem når man bor på landet. Herren sidder fast halvejs i grøften og det er min skyld(Å) siger han, fordi jeg stod altid der hvor han skulle have tilløb(n).
Nej nu skinner solen så det gør helt ondt i øjnene, men det vare ikke længe inden det sner igen....
Nu vil jeg gå ned og sætte noget suppe på og koge en gang vandrisengrød med masser af rosinertil suppen uhm.*133*
Dejligt man har masser af hobbyer i sådan et vejr.
Så er hjælpen kommet og drengene kan lege, så det er nok bedst jeg lige bliver inde................

Inger

hundeuld
20-02-2010, 12:34
Ja man kan da vidt godt opgive at rydde sne der*120*men flot ser det ud ...så bare fryseren er fyldt og strømmen bliver så går det nok .

Men den der gang vandrisengrød den må du altså godt holde for dig selv, det kan jeg ikke lide, men for den sags skyld heller ikke almindelig risengrød *120*

Inger1
20-02-2010, 12:45
Jeg elsker begge dele. Den med risengrøden i hønsekødsuppen er jo en søndejysk skik jeg har fået af min svigermor. Det er med tiden blevet sådan for sjov, at hvis man ikke kan spise det, er man ikke velkommen i familien.

Inger

JanJac
20-02-2010, 12:52
Her er der absolut ingen sol. Kun sne, sne og atter sne. Jeg må dog indrømme, at jeg foretrækker sne og frost frem for regn og sjap.

Lige et par stemningsbilleder herfra. Snevejret har taget til siden jeg tog billederne for en halv time siden.

40704

40705

Janne

Missemor
20-02-2010, 13:56
På Sydsjælland er det tøvejr, ikke meget, men nok til at istapperne fra taget er smeltet, sneen begynder også at synke, så der er håb forude.
For et par dage siden, havde vi det flotteste syn på nordsiden af vores hus, hvor vi har en klatrehotensia der fylder hele væggen, der var der istapper i etager. Det er lidt svært at genskabe på billeder, men jeg prøvede alligevel.
Hvis man ser rigtig godt efter, kan man se at den allerede har de flotteste store knopper, der bare venter på lidt mere varme, for at springe ud.

Birgitma
20-02-2010, 14:23
Det sneer helt vildt heroppe, Palle er lige taget på arbejde for anden gang i dag og rydde sne.
Her er nogle billeder.

Nr 1. Udsigten fra stuevindet.

Nr 2. Der er da lidt tilbage af drivhuset i haven.

Nr 3. Det er ikke nemt at spille fodbold i det mål, ca midt i billede.

Strikkelene
20-02-2010, 19:33
Jeg har lige taget et sneaftenbilled ud ad mit soveværelsesvindue. Det er genbohækkene med en masse sne. Det blev lidt rystet.

40727

Tak for alle jeres fine billeder! Især dine Missemor. Det ser så spændende ud.

hundeuld
20-02-2010, 19:43
Jeg elsker begge dele. Den med risengrøden i hønsekødsuppen er jo en søndejysk skik jeg har fået af min svigermor. Det er med tiden blevet sådan for sjov, at hvis man ikke kan spise det, er man ikke velkommen i familien.

Inger

Den er jeg med på en kop ris med rosiner i hønsekøds suppe det er guf...(39)

krj
20-02-2010, 21:21
Jeg er vokset op i vestjylland, hvis vi ikke fik risvadgrød til hønsekødsuppe, var det ikke rigtig suppe, jeg har taget det med til nordvestjylland, men det er de færeste her der der bryder sig om "risengrød" i suppen, jeg serverede det til min 60 års fødseldag, der var ris til lange tider bagefter.

MaBaPe
20-02-2010, 21:23
Jeg håber de har regnet godt og grundigt dem der har bygget vores hus med fladt tag.. for der ligger meget og det er tungt..

Men som det har været her i dag i Nordjylland var det ikke lige at gå på taget der trak mest..

Jeg bor midt mellem Birgitma og Janjac og jeres billeder kunne næsten ligesågodt være taget her..

Strikkelene
20-02-2010, 21:46
Ja, vi har jo hørt om tage og udhæng, der er faldet ned. Det er slemt med de stakkels mennesker i gågaden i Frederikshavn.

MaBaPe
25-02-2010, 12:22
Sådan ser Jerslev i Nordjylland ud idag *306

40944

Billeder fra indvendig og udvendig

40945

hundeuld
25-02-2010, 12:24
Så kan den sne godt blive liggende *120*

Birgitma
25-02-2010, 14:03
Jeg må indrømme at jeg er ved at være træt af det her vejr.

Strikkelene Det var i Hjørring ulykken skete.

Missemor
25-02-2010, 14:09
Foråret er på vej !!!!
((O))

I går fik jeg taget et par billeder mere af vores klatrehotensia, som der også er et par billeder af tidligere i denne tråd.

Der havde dannet sig den flotteste isstap på en af de store knopper, der bare venter på lidt mere varme, før de springer ud.

Lund
25-02-2010, 14:28
Ja her er desværre ingen billeder af forår på vej (x) Hjørring er fuldstændig dækket af sne. Lige et par billeder af "pandekagehuset" .... vores lille hus i snedragt:

Missemor
25-02-2010, 14:43
Nogle fantastiske billeder ! Naturen kan altså noget særligt.

susja
25-02-2010, 15:42
Nu blev jeg lige nysgerrig ang. det mad - skal risvandgrøden NED i suppen?

hundeuld
25-02-2010, 18:04
Hjemme på Fanø, satte man ristoppen ( de blev lavet i en kop ) midt i den dybe tallerken, og så kom hønsekøds suppen i bagefter .

krj
25-02-2010, 19:43
Hej susja
Angående risvandgrød.
det skal være kold. Serveres som tilbehør, og så tager man det i suppen på sin tallerken tallerken .
Hilsen Krista

hundeuld
25-02-2010, 19:44
Å ja den skal være kold, de blev som regel lavet dagen før...*120*

klasus
25-02-2010, 19:59
Alså nu har jeg siddet og læst om jeres risengrød og vil bare sige følgende:

Min farmor, som var fra mols, gift med en vestjyde og havde en svigermor fra sønderjylland kunne aldrig have drømt om at servere grød til suppe, da hun synes det var noget underligt noget.

Men hos min mormor som var ærke sydsjællænder (så vidt jeg husker, er hendes sydsjællandske aner sporet helt tilbage til starten femtenhundredetallet) var der altid grød til......Mmmmm det smagte ((O))