PDA

Se fuld version : Hjælp til luffer - jeg er nybegynder

Alex68
27-03-2010, 04:07
Jeg har virkelig brug for hjælp, som nybegynder i strikning(R)
Jeg har købt hjertegarn opskrifthæfte for Lima Filt og rodet mig ud i strikning med strømpepinde. Ved udtag til tommelfinger er jeg endt med at sidde fast, for jeg forstår ikke opskriften:
Lav åbningen til tommelfingeren således: Strik 1. og 2. p + 1 m på 3.p, - strik de næste 5 m med en afvigende farve, sæt maskerne tilbage på venstrepinden og strik glatstrikning henover som før.

Tommelfinger:
Tag hjælpetråden ud og sæt maskerne tilbage på strømpepindene, idet der tages 1 m ud i hver side så der nu er 12 m.

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kommer fra 5 m til 12?? Og hvordan åbningen bliver, når m med den afvigende farve skal strikkes videre med det samme?

Er der nogen der kan hjælpe mig? Har forhørt mig hos erfaren strikkeveninde, men hun måtte også melde pas.

Håber meget der er nogen der kan hjælpe en novice....*130*

kinoll
27-03-2010, 08:51
jeg vil godt prøve og forklare dig det.
det er ikke sikkert jeg kan, da jeg synes det skal ses samtidig med en forklaring.

den anden tråd strikker du ind, der hvor det står(og så skal du først bruge den når du er færdig med selve vanten.

du strikker de 5 masker med en anden tråd, så sætter du de 5 masker tilbage hvor de kom fra(ergo på venstre pind igen) så strikker du dem, en gang til med det garn du strikker vanterne med.
så har du en tråd i en anden farve over de 5 masker.

dem skal du så først bruge igen når du skal lave tommelfingeren.
du skal så samle 5 masker op på HVER side af tråden= 10 masker og så
skal du ta´to masker ud, som der står, en i hver side= 12 masker

og den tråd, der sad der skal du ta´væk, den skal ikke med i tommelfingeren, når du strikker tommelfingeren færdig.

håber ikke det er det rene vollapyk.

go´fornøjelse*306

Missemor
27-03-2010, 08:56
Den har jeg heller ikke hørt eller set før.

Når jeg tager ud til tommel på luffer gør jeg således:

Efter ribben strikker jeg ca. 3 omgange, afhængig af størrelsen, med alle masker.

På første pind strikker jeg så: 2 m, tag 1 m ud i næste m, strik 2 m, tag 1 m ud i næste m. Strik resten af omgangen, og en omgang mere.
Så strikker du sådan: 2 m, tag 1 m ud i næste m, strik 4 m, tag 1 m ud i næste m. Strik resten af omgangen, og en omgang mere.

Sådan bliver du ved, så der hele tiden bliver 2 m mere mellem udtagningerne. Hvis du f.eks. strikker til en voksen dame på pinde 3½, skal du tage ud til der er 16 masker mere end du havde i ribben. Disse 16 masker sætter du på en lille hjælpepind eller en snor, og så strikker du videre over det oprindelige antal masker til vanten er lang nok.

Prøv vanten, udtagningerne skal fortsætte til dér hvor tomlen deler sig.

Så sætter du de 16 masker på 3 pinde, og strikker rundt med den 4. pind til tomlen er lang nok, og strikker 2 og 2 sammen et par omgange.

Jonet
27-03-2010, 10:43
Det er tommelfinger uden kile, jeg har strikket den et par gange og det fungerer fint. De 2 ekstra masker der samles op i siderne er for at der ikke bliver hul. Det kan god betale sig at strikke dem drejet ret ellers kan der godt komme et hul alligevel.

VH. Jeanet

Alex68
27-03-2010, 14:06
Det giver rent faktisk mening nu - TUSIND TAK(bdkfor jeres hurtige svar!
Jeg skynder mig at strikke videre, så ungerne kan få varmet hænderne heroppe

God Påske og endnu engang tak (20)
A