Se fuld version : Kan man hacke en hagesmæk?
Strikke Marie
28-07-2009, 08:26
Kan man hacke en hagesmæk?
Sådan spurgte min familie, da jeg sad og lavede flere forskellige modeller af en gammel smæk.
Jeg var ved at rydde op, og fandt en gammel hagesmæk fra min barndom. En genbo sad og hæklede disse til min mor, i mængder der var så store, at man næsten ikke kan forstå det. Altid i bomuldsgarn, og næsten altid med noget hvidt i blandt. Nok fordi alt skulle koges dengang, hvor man ikke havde vaskemaskine. Og alle de gamle holder endnu.
Den havde sådan en sød for - det var derfor jeg gemte den. Har prøvet at hækle een til mine egne, da de var små, men det lykkedes ikke at finde ud af det, så den faldt ordentligt. Nu har jeg arbejdet lidt med flere modeller, og er vist efterhånden kommet frem til noget, der snart kan skrives ned.
Hver hagesmæk vejer ca. 20 - 25 g. Det hvide garn er økologisk bomuld fra Netto, til en 10´er nøglet og det farvede er rester fra mange andre værker.
Man kan virkelig få brugt resterne her. Hver hagesmæk koster ca. 5 kr, så sammen med en lille gnom vil et par stykker af disse være en god barselsgave.
Strikke Marie
hundeuld
28-07-2009, 08:59
De ser godt nok gode ud ... kan vi bede om beskrivelsen ?
De vil være gode til krisecenterne og vi har masser af bomulds garn...
Hvor er de fine i farverne og fine med den lille gnom til.(39)
Strikke Marie du spørger om man hacke en hagesmæk? ja, det kan man da.
hvor er de søde og jeg må lære at lave de små gnomer så jeg kan lave sådan et sæt til min venindes datter der snart skal føde((O))
Strikkelene
28-07-2009, 18:39
Ja, hvis du med "hacke" mener "hakke" (tunesisk hækle), så skulle det nok kunne lade sig gøre.
Strikke Marie
28-07-2009, 20:19
Opskrift kommer inden længe. Er lige igang med den sidste forbedring. Nu tror jeg altså også, at jeg bare siger, det er sådan den skal se ud.
Der bliver da ingen problemer med at lægge den ud på Rokken, for den er da snart lavet i så mange forskellige modeller, at det må være "min nye model"?
Har lavet 6 forskellige pt.
Strikke Marie
Jeg ser frem til en opskrift ((O))
betteklaus
29-07-2009, 08:20
Abonnerer på emnet!
hundeuld
29-07-2009, 10:33
Så ligger der en opskrift i down load, vi er hurtige her ((O)), det er vtj der har lavet en meget uførlig opskrift.
Der ligger også en hue....((O))
hvis der er noget som lyder mærkeligt eller ikke er til at forstå i opskrifterne, så spørg herinde under http://www.rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=43 så skal jeg eller en af de andre hakkere forsøge at hjælpe jer.
betteklaus
29-07-2009, 17:07
Jeg går i "Download", men kan ikke finde opskriften?
prøv at gå ind i download og så søg på hagesmæk så kommer alle opskrifterne på hagesmæk og du kan så se hvilken katagori den ligger under
Ååh jeg troede det var opskriften på hagesmækkerne på billedet, som var lagt i download. Jeg vil stadig gerne have opskriften på de hæklede hagesmækker Strikke Marie, synes de er rigtig søde.
Strikke Marie
30-07-2009, 11:39
Det skal nok komme, men vi har ferie, og familien VIL have at jeg laver andet end at strikke(awd...................................så igår var jeg forbi Karen Noe´s lille butik i Uldum og købe en kæmpe pose Ureasalt, så jeg kan komme til at farve garn igen. Ja, og lidt garn...........*120**120**120*uha, hvor var der meget super lækkert derovre. I Silkeborg var der også noget dejligt garn og mange andre spændende sager at se på.
Men den er på vej.
Husk at gnomerne er i down load eller på Hundeulds hjemmeside (tror jeg nok?)
Strikke Marie(H)
Det skal nok komme, men vi har ferie, og familien VIL have at jeg laver andet end at strikke(awd...................................så igår var jeg forbi Karen Noe´s lille butik i Uldum og købe en kæmpe pose Ureasalt, så jeg kan komme til at farve garn igen. Ja, og lidt garn...........*120**120**120*uha, hvor var der meget super lækkert derovre. I Silkeborg var der også noget dejligt garn og mange andre spændende sager at se på.
Men den er på vej.
Husk at gnomerne er i down load eller på Hundeulds hjemmeside (tror jeg nok?)
Strikke Marie(H)
Det er helt ok Strikke Marie, nyd du bare din ferie ((O)) Jeg vil da lige kigge efter de der gnomer. Knus fra Lone
hundeuld
31-07-2009, 07:08
De er her foreløbigt http://rokken3.dk/arkivstrikkemarie.html Når klasus får tid, kommer de i det nye system med PDF filer....
Strikke Marie
02-08-2009, 10:44
Lige et par billeder af de "økologiske"....................... Garnet er økologisk bomuld fra Netto til 10 kr nøglet.
Strikke Marie
34149
34150
Strikke Marie
02-08-2009, 11:44
*219*Så er der en opskrift klar. Sender den til Hundeuld om lidt og så bliver den lagt i download derefter.
Jeg vil blive meget glad for respons på, hvordan den er til at forstå, hvis I går igang med at hækle. Vil lave rettelser, hvis det er nødvendigt.
Er ikke hæklekyndig, ej heller opskrifts skribent, men har da sat nogle billeder på til at fremme forståelsen. Jeg er selv meget visuelt orienteret, så det skal komme jer, der også er det til gode.
Jeg håber I vil tænke på krisecentrene...............lad gerne en gå i deres kasse en gang imellem.
God fornøjelse
Strikke Marie(H)
nej hvor (qwe dejligt Jeg har købt bomuldsgarn så jeg er klar til at prøve at lave en til varmestuestrik og jeg har fundet gnomerne som jeg også vil prøve at lave men har lige en hue der skal være færdig
Strikke Marie
02-08-2009, 12:07
(H)Det lyder godt Jannie .....................tjek din (24)
Strikke Marie(H)
Strikke Marie
02-08-2009, 16:03
Så er den i down load.
http://www.rokken3.dk/forum/local_links.php?action=jump&catid=251&id=1227
Der er lige et par stavefejl sidst i beskrivelsen. Sender lige en til Hundeuld med rettelserne. I må leve med de fejl indtil videre. Det er bare slåfejl(Å)*130*(F)
Strikke Marie
vibeke skau
02-08-2009, 17:29
Hej strikke marie tusind tak for mønster jeg bliver jo nok nød til at have den sjove hakkenål fra hostrik. mange hilsner vibeke. desværre havde hun sommer ferie så jeg må vente med at bestille. (bdk
Strikke Marie
02-08-2009, 17:50
Hej Vibeke.
Der er bare brugt en alm hæklenål her. Jeg har ikke været opmærksom på, at der er en "hakkepind", som kan hakke eller hacke.......
Jeg har "hacket" denne opskrift fra en gammel sag jeg har brugt til mine unger. En ældre dame lavede dem i min barndom - men hun brugte jo ikke opskrift.
Så..............i disse computer - / it tider har jeg "hacket" denne opskrift.
Beklager hvis ordlyden har forvirret for meget.
Strikke Marie
Man kan sagtens hakke små ting med en almindelig hæklenål. Større ting kræver en hakkepind, som også fåes som rundpind hos Hostrik. Man hakker jo først maskerne op og så hakke man dem af igen, derfor kræver den en længere pind når det er f.eks huer som jeg har lavet mange af for tiden.
Strikkelene
02-08-2009, 18:27
Man kan også få 3 lange, lige hakkepinde i størrelserne 3½, 4 og 4½. Jeg har mine 3, som jeg købte for nogle år siden, lige her.
Jeg skal nok også hakke nogle, når jeg kommer tilbage til Aalborg. Der har jeg en masse bomuldsgarn, jeg kan bruge.
jeg mener at have set man kan få hakkepinde fra str. 2-7 eller 8 i lige. Jeg har også 2 hakkerundpinde i 3 og 3 1/2 fra Hostrik
Strikkelene
02-08-2009, 18:47
Så mange forskellige størrelser hakkepinde har jeg aldrig set. Men mon ikke jeg har nok foreløbig!
(qwe Fin opskrift på hagesmækken Strikke Marie;
Men jeg må gøre opmærksom på, at "smækken" er hæklet og og ikke hakket, så der er ingen grundt til at investere i diverse hakkenåle med mindre man vil gå igang med "hakning" eller tunesisk hækling.
Strikke Marie
02-08-2009, 20:53
Godt Lis ai. Jeg har prøvet at sige det samme, men det er nok opstået fordi, jeg ikke tænkte over, at man åbenbart her i landet kalder Tunesisk hækling for hakning (nu). Jeg har aldrig hørt det begreb før nu.
Så der bruges almindelig hæklenål og hagesmækken er hæklet.
Strikke Marie
her kan man læse lidt historik om hakning
http://www.solvor.no/historikk.htm
Strikke Marie
02-08-2009, 21:19
Tak vtj. Det er et spændende link.Strikke Marie
Strikke Marie du skulle prøve at hakke din hagesmæk
Dejligt med opskrift på den hæklede hagesmæk. Den er bare SÅ sød.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.