PDA

Se fuld version : Brillerens

vtj
08-02-2009, 15:16
Som (næsten) ny brillebruger kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan f.....(F) holder i jeres briller rene og hvad renser/vasker i dem i når glasset er ligesom smurt ind i leverpostej.

Jeg har snart prøvet(x) alle de mærker i brillerens der findes på marked og jeg synes ikke lige der er nogen der siger spar to.

lige overfor
08-02-2009, 15:19
Opvaske middel er ganske effektiv, men måske ikke IN *120*

symadammen
08-02-2009, 15:22
(H)Jeg har brugt briller i snart 50 år og efter min bedste overbevisning er den bedste metode denne - lidt opvaskermiddel på glassene, skyld godt under hanen og poler efter med et rent viskestykke eller anden blød klud. Det er effektivt og også billigt.

OPR1
08-02-2009, 16:01
Jeg har læsebriller placeret strategisk rundt i hele huset og de rengøres allesammen med vidundermidlet: opvaskemiddel

Rita
08-02-2009, 16:14
Jeg bruger samme metode som symadammen og det virker. Vi har et viskestykke hængende, som kun bliver brugt til briller. Jeg har også prøvet diverse midler, men opvaskemidlet er det bedste (og billigste) *108*.

vtj
08-02-2009, 16:21
jeg tror det der er sket er at jeg har fået lagt en hinde af opvaskemiddel på glasset og når jeg så samtidig døjer med tørre øjne lige for tiden, så går det rigtig godt.

Jeg pudser og pudser og pudser. Nu har jeg så lige taget et rent viskestykke og pudsede hinden væk.

Hvis vor herre havde tænkt sig lidt om, så havde han udstyret os med øjne, som ikke forandrede sig med alderen. Ergo må vor herre være en mand for vi kvinder ville da vælge den letteste løsning.

Strikkelene
08-02-2009, 16:24
Jeg skulle også lige til at foreslå opvaskemiddel! Det bruger jeg også, når mine briller er særlig slemme. Jeg kommer et par dråber på glassene både udvendig og indvendig, smørrer det rundt med en finger, skyller dem under den varme vandhane og tørrer/gnider dem med en klud eller et stk. køkkenrulle. Så er de fine og rene igen.

Ellers er sprit eller vinduesrengørings middel også godt. Du ved det, man sprayer på viduerne og så tørrer af bagefter. Det bruger jeg også sommetider.

mrslangholz
08-02-2009, 16:45
Her er i huset bruger vi alles klar! som er sprit servietter man kan købe i aldi

hobbyisten
08-02-2009, 18:06
Jeg kan kun give de fleste ret her på tråden, dog vil jeg lige advarer kraftigt mod noget mange ikke tænker over, nemlig Celolose (Eller hvordan det nu staves), altså alle former for træfibre, de ridser glas og plastik.

Der er træfibre i papir, altså køkkenrulle og servietter, og i bomuld altså håndklæder/viskestykker.

Alle optikkere udleverer gerne en pudseklud, og disse indeholder ikke disse fibre, så hvis du er en af dem der ikke skal skifte glads så ofte, ligesom mig, så betyder dette meget.

Inge K
08-02-2009, 18:30
jeg tror det der er sket er at jeg har fået lagt en hinde af opvaskemiddel på glasset og når jeg så samtidig døjer med tørre øjne lige for tiden, så går det rigtig godt.

Hinden kommer når du bruger opvaskemiddel men ikke får skyllet det hele væk. Vandet skal være meget varmt for at fjerne det hele. Men jeg holder med de andre i at opvaskemiddel er det bedste.

Strikkelene
08-02-2009, 18:44
Det med køkkenrulle har jeg aldig tænkt over! Det bruger jeg tit til at tørre mine briller af med. Så er det måske derfor, at de er en smule ridsede. Men jeg har ikke fået skiftet glas i dem siden jeg fik nye briller i 1993. Jeg har været hos en optiker sidste efterår, og der mente man ikke, at jeg skulle have nye glas. Mine øjne blev gennemprøvet på kryds og tværs. Jeg har endnu ikke fået bestilt tid hos en øjenlæge (Fy Lene!!).

Bliver vinduesruder også ridsede, hvis man tørret dem af med køkkenrulle/toiletpapir? Det skal jeg lige sige til min mor. Hun tørrer dagligt sine vinduesruder af, når der er kondensvand i dem.

Isanna
08-02-2009, 22:23
Jeg har i tidernes morgen købt noget brillerens på spraypumpe hos min optiker, men det bliver for dyrt i længden. I stedet har jeg gemt flaskerne og fylder efter med sprinklervæske. Det virker lige så godt som opvaskemiddel.

hundeuld
08-02-2009, 22:32
Nu er jeg den type der har hold jer fast 7 par briller

Værksted briller
Computer briller
Læse briller
Se briller
Overgangs briller
Køkken briller.
og solbriller med styrke

Jens har 3 par læse briller rundt omkring i hus og bil

Her tager vi opvaske fadet, og ned med alle brillerne opvaskemiddel ved og lader dem ligge et minuts tid op - skylles i varmt vand og tørres af i en gammel gaza ble.*120*

Inge K
08-02-2009, 22:37
Nu er jeg den type der har hold jer fast 7 par briller

Værksted briller
Computer briller
Læse briller
Se briller
Overgangs briller
Køkken briller.
og solbriller med styrke

Jens har 3 par læse briller rundt omkring i hus og bil

Her tager vi opvaske fadet, og ned med alle brillerne opvaskemiddel ved og lader dem ligge et minuts tid op - skylles i varmt vand og tørres af i en gammel gaza ble.*120*

(t) Hvis der findes en opvaskemaskine til briller - så må det da lige være noget for jer *134* *134* *134*

Strikkelene
08-02-2009, 22:51
Den var god, Inge K!!! En opvaskemaskine til briller. Hvad bliver det næste? En automatisk brillepudser! *120* (31) (ghf

vtj
08-02-2009, 22:54
opvaskemaskine til briller - så se her
http://www.optikerwichmann.dk/brillepudser.htm eller den her http://www.1-sted.dk/group.asp?group=101

hundeuld
08-02-2009, 22:59
akke ja der er altid nogen der skal tjene penge...*120*

Nette
08-02-2009, 23:59
opvaskemaskine til briller - så se her
http://www.optikerwichmann.dk/brillepudser.htm eller den her http://www.1-sted.dk/group.asp?group=101

Den sidste skulle faktisk være ret god. Når man sidder på kontoret, er det ikke alle, der har opvaskemiddel og varmt vand ved siden af sig. :-)

Jeg har nu også altid brugt opvaskemiddel, godt med varmt vand og et rent og tørt viskestykke.
Man siger, at vinduer bliver pæne, hvis man pudser efter med avispapir, det har jeg ikke prøvet på brillerne, men måske det var en idé. LOL

Nette

symadammen
09-02-2009, 11:56
Man siger, at vinduer bliver pæne, hvis man pudser efter med avispapir, det har jeg ikke prøvet på brillerne, men måske det var en idé. LOL

Nette[/quote]

Den med at polere vinduer efter med avispapir virker ikke mere - det var i gamle dage hvor tryksværten var sammensat på en anden måde end i dag. Jeg mener det var noget med at tryksværten indeholdt bly og det gør den ikke mere.

Strikkelene
09-02-2009, 13:29
Så har det nok været godt for de blyindfattede ruder!

Lund
09-02-2009, 23:02
Jeg skyller altid først mine brilleglas så evt skidt ikke bliver gnedet rundt. Derefter sprayer jeg sprit på som jeg tørrer af, derefter samme omgang med brillerens fra optikeren. Kun på denne måde syntes jeg man undgår at få den fedtede hinde, som af og til får selvom man lige havde pudset dem .... håber du forstår :o)

Steffen
10-02-2009, 01:36
Opvaskermiddel er en god ting når man bruger varmt vand til at skylle efter med,
jeg har en lille sprayflaske, den fylder jeg med speglrens og
pudsser efter med en blød klud.

Pjevs
10-02-2009, 07:55
En optiker har engang rådet mig til at bruge flydende håndsæbe i stedet for opvaskemiddel - så undgår man, at der sætter sig en hinde på glassene - og så sagde han, at man skulle bruge koldt vand. Hvorfor koldt vand skulle være bedre, ved jeg ikke, men det virker hos mig

avj
10-02-2009, 09:24
Det kan godt give problemer med hinder på glassene, hvis man bruger skyllemiddel til kluden der bruges til at pudse med.

beta
10-02-2009, 09:45
Varmt vand kan gøre visse stel matte med tiden, hørte jeg optikeren sige

Zep
10-02-2009, 10:09
En optiker har engang rådet mig til at bruge flydende håndsæbe i stedet for opvaskemiddel - så undgår man, at der sætter sig en hinde på glassene - og så sagde han, at man skulle bruge koldt vand. Hvorfor koldt vand skulle være bedre, ved jeg ikke, men det virker hos mig
Prøvede det lige og det virker jo fint (H)Normalt bruger jeg opvaskemiddel og varmt vand.

palmela
10-02-2009, 11:25
Jeg er ogsaa blevet raadet til af min optiker ,at bruge flydende saebe istedet for opvasker middel.
Hilsen
Lis

Elindsa
10-02-2009, 16:01
Hvis brillerne ikke kan renses rene, er det muligt at få optikeren til at rense dem med en slags laser. Så er det som nye igen.

Jeg plejer ikke at give noget for det, hvor jeg handler, men jeg ved ikke, om det er sådan alle steder.

vtj
10-02-2009, 17:04
tak for alle rådene, de fleste bruger samme metode kan jeg læse. Så nu skal der testes, den med flydende håndsæbe og kold vand

hundeuld
11-02-2009, 20:05
Så har jeg været nede for at hente mine nye briller
Fik en lang snak med mine brille dame, forlage hende opvaskemiddel/håndvask osv.

Noget møg sagde hun, hvis man vil spare brillerens så var lunken vand og et finvævet viskestykke det eneste der skulle bruges.
Mange af de briller også mine jeg er lige har købt er lavet af en slags kunstglas, og de har det ikke godt med de sæber.
En anden ting hun sagde var, at mange opvaskemidler er tilsat crem for at blødgøre/skåne hænderne, det er det der ligger en hinde på glasset.*120*

Strikkelene
11-02-2009, 20:37
Og nu vi er ved briller! Så må jeg til optikeren og finde ud af, om jeg kan få et par andre brillestænger i, da jeg kom til at brække den ene i går. Nu går jeg rundt med tape om stangen og brillerne, for at kunne bruge dem. Mon ikke det er muligt, at få et par nye stænger skruet på. Det er billigere end hvis jeg skal have et nyt brillestel.

hanha01
11-02-2009, 22:21
Jeg bruger selv til daglig en microfiberklud fra et firma der heder Biosol - aner ikke om de eksterer endnu, da det er 4 - 5 år siden jeg købte to af disse klude. De har aldrig været vasket og virker stadigvæk.

Til særligt slemme "rensninger" opvaskemiddel, vand og viskestykke

Hilsen

Hanha01

bob
12-02-2009, 09:23
hej
min optiker har forbudt mig at bruge varmt vand, da jeg har glas der skifter til solbriller, når jeg er ude i solen, det ødelægger dem
så derfor brug ikke varmt vand!!!!!!!!

biosol eksisterer endnu det er ikke så længe siden jeg var til et home party med det