Se fuld version : Revner i fingeren
Mine fingre revner hver eneste efterår/vinter. Jeg smører ellers godt for at se, om jeg kan forebygge - men det lykkes ikke.
Det er den yderste cm af fingeren - og lige nu er det højre tommel og pegefinger - så det er næsten umuligt at strikke i disse dage (K)
Jeg har brugt Aloe Vera Propolis creme. Og alm kopattesalve. Men jeg tror faktisk ikke, nogen af delene fremmer helingen......
Har du et godt råd - til at helbrede det ? (sos)
strikketøsen
25-11-2007, 02:50
(H)Tove,
Jeg har også mange problemer med meget tør hud på hænderne om vinteren - eller bare når kulden sætter ind. (:)
Derfor prøvede jeg også mange forskellige cremer, for der måtte jo være een, der kunne hjælpe.
Min foretrukne creme er DECUBAL - den "røde" til MEGET tør hud! Den hjalp - måske kunne den hjælpe dig også ....((O))
Den "hvide" DECUBAL er en almindelig håndcreme. Ikke lige så effektiv.
Strikketøsen - det vil jeg købe på mandag. Tak for rådet
supersine669
25-11-2007, 05:13
Jeg har tidligere også bøvlet med ødelagte fingre.
Da fik jeg en recept, der hedder FUCICORT. Det er en hormoncreme, men hold da op, hvor den hjælper.
Bare man smører en par gange, har fingrene det meget meget bedre. Man skal bare huske, ikke at bruge dem mere end 14 dage.
Men det har jeg nu aldrig haft behov for. Ikke engang, når jeg bruger den til børnene.
Her i huset; er den hele husets vidunder-creme. Den heler næsten ALT. Og har fået OK fra lægen, at jeg bruger den alle steder, også dengang sønnen havde irriteret hud på penis. 2 gange - så var det helet og ikke nødvendigt at smøre mere.
Held og lykke.
supersine669
25-11-2007, 05:17
Glemte at skrive, sønnen har også meget tørt hud på ryggen. Og har også tidligere prøvet den røde Decubal, men den lagt ikke godt nok.
Var så på apoteket og købte en creme der hedder:
TriXéra, Crème émolliente.
Desværre er cremen meget dyr, 100-200 kr.
Har prøvet at snakke med Matas også, men de har ikke noget, der er så effektivt som apoteket.
supersine669
25-11-2007, 05:21
Har også tidligere brugt arcisan (hmmm, ikke rigtigt stavet (F))
Det er en glycerin creme, MEGET billig, og kan købes ved supermarkeder.
Synes også de hjælper, til ødelagte fingre....
hundeuld
25-11-2007, 09:22
Arkiv jaaaa det er en crem fra apoteket der hedder det.
Effektiv og billig og drøj...((O))
Jeg bruger saft direkte fra en Aloe Vera plante + kopattesalve, når min hud sprækker om vinteren.
supersine669
25-11-2007, 13:57
Dengang, jeg havde revner på fingrene, da brugte jeg fucicort OG bomuldshandsker natten igennem.
Herligt med jeres svar !!! (bdk
Der er jo en masse gode råd, som jeg kan afprøve.
Jeg tænkte osse nok, at jeg har mange "lidelsesfæller"....
Mange tak ska I ha (xyk)
strikketøsen
25-11-2007, 19:07
Det er rigtigt. Det er den første, "Recover cream", jeg bruger til mine tørre hænder. (:)
Jeg kan godt huske - hed den ikke artisan-glycerin. Min mor brugte den meget, såden en fedtet creme - den STANK, så vi unger hurtigt rendte af hus. (F)
Uhhh - alle cremer der ender på noget med -cort virker rigtig godt pga. cortisonen, de indeholder. Jeg har også prøvet sådan en - og jeg skal love for de virker - men som det skrives, skal man huske ikke at bruge den for længe ad gangen.
jeg har læst noget om en creme fra Cosborg, den kan købes i Matas. Jeg ved at den hælecreme jeg brugte derfra gjorde at jeg ikke dannede hård hud igen. Men kender ikke den til revner på hænderne. Har dog selv bøvl så måske skulle jeg lige tjekke om den er lige så god som de andre creamer de laver. *S*
supersine669
28-11-2007, 10:54
Jeg fandt dette tip:
Her er en super "rensesæbe", som renser olie og andre grimme ting af selv de mest nassede hænder.
Du tager lidt alm. opvaskemiddel - Den slags som man bruger til at vaske op i hånden, og godt med kaffegrums, som du masserer hænderne godt ind i - Nu ser dine hænder rigtig væmmelige ud, ikke?
Nu skyller du så hele herligheden af, og VUPTI!!! -Du har rene og babybløde hænder.
Måske kan kaffegrums hjælpe dine hænder?
Strikkelene
04-04-2008, 22:58
Min mor har også en pegefinger, der altid revner. Hun plejer at bruge kopattesalve.
Huden på mine hænder er tit så tør som "gammel sandpapir" om vinteren. Sommetider "sovser" jeg dem ind i en masse fede cremer lige inden jeg skal sove. Det hjælper noget. Ellers tager jeg nogle kapsler Kæmpenatlysolie (Gammalinolen) i en periode og det hjælper godt. Evt. kan man supplere med kapsler af Silica (silicium/kisel) der også er godt for hud, hår og negle. Det tager jeg også ind imellem.
Jeg bruger en creme der hedder Calendula fra DR. SCHELLERS.
Kan købes til en rimelig pris hos Matas.
Smørre mine hænder hver aften i vinterhalvåret, og vupti ingen problemer med tørre og revnede hænder.
Du får sikkert rigtig mange råd. :-)
Jeg kender det også godt. Det starter fra ledet, således jeg heller ikke engang kan have garnet til at ligge rigtigt over pegefingeren. (x)
Jeg smører med Decubal, den røde repair, Marselisborgcreme, strudsecreme ( den er meget dyr) eller noget creme m. honning jeg engang har købt fra "Forever Living".
Jeg tror egentligt "bare", det handler om at smøre tit, rigtig tit, og så ellers lade hænderne få en pause et par dage, selvom det kan være rigtig svært.
I mit tidligere erhverv, hvor jeg vaskede hænder 45 gange om dagen på arbejdet, gik det helt galt om vinteren. - Det lyder tåbeligt, men der fandt jeg ud af, at hvis jeg sprittede dem af efter vask, så revnede de aldrig helt lige så meget, som hvis jeg ikke gjorde.
Nette
Strikke Marie
05-04-2008, 08:35
Tove: der er mange gode råd på banen. Som mange andre har vi også de problemer her i familien. Især begge børnene er hårdt ramt. Som børnelægen har sagt: det meste eksem kan smørres væk, men det kræver stor stor vedholdenhed, og ingen springen over hvor gærdet er lavest. Må sige hun har ret.
Decubalcremerne og archiv cremerne bliver også brugt her - når det er i ro. Ellers er der kun handsker på - hver nat - og hænderne smurt godt ind i Locobase, der er både repair cremer, fedt cremer og cremer mod den ekstrem tørre fiskehud/hårde hud. De fås på apoteket.
Vil lige sige at man kan få tilskud til disse cremer, hvis hudlægen skønner det er et kronisk problem ud over det almindelige. Vores creme budget her er over 1000 kr pr. måned, så vi er storforbrugere(31)
Hilsen Strikke Marie
Strikke Marie
05-04-2008, 10:35
Fedtcremen virker kun, når den bliver pakket ind i bomulds handsker eller klude.
Strikke Marie
Strikke Marie
05-04-2008, 11:38
Bomuldsplaster kan gøre det ud for stof, og bliver på huden.
Strikke Marie
Jeg vil anbefale 'Finger care' fra Cosborg, den er super. Jeg vasker og spritter hænder ustandselig på arbejde og når jeg har fri fletter jeg pil og roder i jorden og det bliver ekstra slemt i koldt vejr. Men når jeg bruger Fingercare en eller to gange om dagen og ellers almindelig håndcreme ind imellem går det helt godt. Jeg sværger til kamfercremer og helosan.
Der er godt nok ved at være mange forslag til hvad du kan gøre.......Jeg har selv været meget plaget af eksem det meste af mit liv. Da jeg var spæd var hele min krop dækket, selv ind i ørerne. Da jeg blev størrer havde jeg konstant eksem i armhuler og knæhaser og jeg fik sprækker lige der hvor ørerflippen sidder fast til hovedet, så det lignede at mine ører var ved at falde af. Alt dette kom sig naturlivis af alagier, og det er først gået væk efter jeg har fundet frem til hvad det er jeg er alergisk over for, og holder mig så vidt mugligt fra det.
Da jeg var lille blev min mor også foreslået at bruge kordison creme, men det kan absolut ikke anbefales. Hvis det er nødvendigt, skal det kun være i meget korte perioder, og så lidt som muligt.
Weleda cremer vil jeg til hver en tid anbefale, det holdt min eksem lidt i skak da jeg var lille. Deres produkt serie er så utrolig stor. Der ud over var der en tidligere i indlæget der foreslog cilica......det har hun ret i, men jeg ville nu foreslå en tablet fra Vogel der heder urticalcin. Det er lavet af udtæk fra brændeneld og indeholder også cilica så vidt jeg husker.(det hjalp på sprækerne ved ørerne da jeg var lille)
Jeg er alergisk over for mælkeprodukter. Hvis jeg spiser ost f.eks. så får jeg eksem. Jeg begynder straks med at tage urticalcin, for det hjælper til at huden holder op med at slå ud, og den bliver pæn igen.
Der ud over kan det da også kun være en fordel for en med hudproblemer, at drikke en god brændenelde the(Det smager forøvrigt rigtig godt....syntes jeg).
En tur i en helsekost foretning, ville måske kunne gavne dig. Der plejer de at være gode til at finde frem til produkter der kan afhjælpe en med mindre lidelser, som f.eks dine sprækede fingre.
Urticalcin kan forøvrigt købes i matas og i helsekostforetninger.
Uh nu "snakker" jeg vidst for meget. Det er bare så meget af mit liv der er fyldt med problemer der ligner dit, så jeg vil så gerne hjælpe hvis jeg kan.(R)
hundeuld
12-04-2008, 09:10
Har i ikke også et godt råd om hvad man gør når man skære blommen af en finger (ghf udover det bare bløder og bløder, og man så sætter et par meget stramme plaster på, og desuden siger en masse grimme ord, for den finger dunker bare, og er i vejen lige meget hvad man laver.
Den der med at skære hele fingeren af HAR jeg hørt fra en hvis mand der også boer her i huset(F)
Men helt ærlig, jeg har den "blomme" liggende hen over såret , skal man egentlig tage den helt af, eller er det bedst den bliver siddende.(t)
Jeg hørte fra en foddame i plejen, at man slet ikke må smøre creme godt ind. Man skulle hellere smøre et begrænset lag på og lade det arbejde sig ind i huden. Hun anbefalede glycerin-creme til revne i fingre og hæle.
Hvis du kan stoppe blødningen med sommerfuglen, behøver du ikke foretage dig yderligere så som læge ell. hospital.
Men du bør rense med klorhexidin også selv om du har haft den i sæbevand. Og efterfølgende klorhexidinsalve ell. Fusidin hvis du har noget liggende. Så kan det ikke gå helt galt.
Rigtig god bedring.(5)
Martin Diderichsen
03-03-2011, 12:44
Har i ikke også et godt råd om hvad man gør når man skære blommen af en finger (ghf udover det bare bløder og bløder, og man så sætter et par meget stramme plaster på, og desuden siger en masse grimme ord, for den finger dunker bare, og er i vejen lige meget hvad man laver.
Den der med at skære hele fingeren af HAR jeg hørt fra en hvis mand der også boer her i huset(F)
Men helt ærlig, jeg har den "blomme" liggende hen over såret , skal man egentlig tage den helt af, eller er det bedst den bliver siddende.(t)
Du tager på skadestuen MED DET SAMME
Helt og aldeles eneste der virker for mig: mandelolie (fx matas, rundt 30kr for en lille flaske, der rækker i evigheder) smøre godt ind før sengetid og måske en ekstra gang ila dagen. tørrer hurtigere ind end man tror - også godt på resten af kroppen efter bad.. babyblød bliver man - og helt naturligt..
Til mange hudproblemer (f.eks. børnenes eksem da de var små) bruger jeg morgenfruesalve fra Weleda (Weleda babycreme).
Men til de der små dumme, og meget ømme, små sprækker i fingrene bruger jeg en creme, der hedder B5-PANTHEX, den er suveræn.
Begge dele køber jeg hos min lokale helsekostbutik.
Jeg vil anbefale 'Finger care' fra Cosborg, den er super. Jeg vasker og spritter hænder ustandselig på arbejde og når jeg har fri fletter jeg pil og roder i jorden og det bliver ekstra slemt i koldt vejr. Men når jeg bruger Fingercare en eller to gange om dagen og ellers almindelig håndcreme ind imellem går det helt godt. Jeg sværger til kamfercremer og helosan.
Den har jeg også lige investeret i. Jeg har først fået problemet i år og blev anbefalet Cosborg af en medpatient. Jeg er meget tilfreds med den creme.
tantelilla
28-12-2011, 13:27
Nødhjælpssalve fra Dr. (Richard) Bach er et vidundermiddel middel til både; eksem, (sol) skoldning, forebyggelse af stråleskader (i forbindelse med kræftbehandling. Salven indeholder IKKE metalliske stoffer(der kan "forstyrre strålebehandlingen")) "snitsår" og revnede fingre.
Vel at mærke den originale i gul tube. Den anden (grøn/kopi - fra Camette) kender jeg ikke.
Salven smøres på i et tyndt lag og tildækkes evt. m plaster el forbinding, mens salven får lov til at virke-gerne natten over.
Det kan svie ved påsmøring af ru/eksemhud, men det går over - og er det værd,o)
Flere oplysninger findes i bøger af samme "dr (Richard) Bach - der også er ophavsmand til de meget anvendelige nødhælpsdråber og (så vidt jeg husker) 31 andre "blomsterremedier". og sikkert på nettet.. ,o)
Nødhjælpsdråberne bruges meget bredt. Bl.a til at tage en forkølelse i opløbet, mod eksamensangst, mod chok (f.eks ved trafikuheld) - til dyr der er urolige/nervøse eller har været udsat for forskrækkelse, Ved omplantning af planter (også for at modvirke chok)
- og er vel at mærke ikke vanedannende.
Her i huset revner vores fingere også hele tiden fordi vi altid går ude og roder for det gør man jo på landet. Hver gang jeg vasker mine hænder og når jeg går i seng smørre jeg de forskellige revner med Mentholatum og ellers bare håndcrem, i løbet af et døgn er revnen hel igen.
Inger
Jeg kender problemet, Navnesøster Tove, og også fra Silkeborg...he-he-.
Arnisan glycerinsalve har hjulpet mig. Og Matas stribede fodsalve sjovt nok.
Pudsigt nok har jeg ikke problemet iår.....
Held og lykke, nu har du gode råd nok til lang tid...(qwe
Hvis intet andet virker, så kom en lille bitte bitte klat klorhexidin creme 1% på riften og sæt er plaster på, plasteret skal være et af dem der ligner plastic (fås ofte med børnemotiver på), plasteret skal lukkes til, så riften med cremen er helt lukket inde.
Tag det på til natten, ofte er riften væk næste morgen og ellers er den efter yderligere en nat på samme måde.
Det råd fik jeg engang på apoteket, og det virker.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.