PDA

Se fuld version : Hjælp til garnvalg til babytøj

Katharina
17-03-2010, 17:46
Jeg har fundet dette lille skønne sæt, som jeg vil strikke til min veninden (endnu ufødte) baby.. men er lige lidt i tvivl om lidt småting:(x)

1. kan man godt bruge alpaca til baby (eller kradser det for meget)

2. Jeg er lidt i tvivl om alle de løse garner på bagsiden (trækker vel garnet med mig?? (hvis jeg gør mig forståelig)

3.Hvordan undgår jeg at at stramme for meget, og hvordan "fæstner" jeg dem på bagsiden, så baby ikke sidder fast??
Håber der er nogle der kan hjælpe??

Jyden
17-03-2010, 18:09
Jeg antager, det er et flerfarvet mønster. I så fald kan du gøre flg.:

Hold begge garner på fingeren (typisk venstre pegefinger for en højrehåndet). Det garn, du skal strikke med, holder du længst væk fra strikkepinden. Når du strikker, griber du garnet skiftevis over og under det andet garn. På den måde komme der ingen "løse løkker" på indersiden.

Sig til, hvis jeg skal prøve at tage et billede af det. :-)

Katharina
17-03-2010, 18:11
Jeg antager, det er et flerfarvet mønster. I så fald kan du gøre flg.:

Hold begge garner på fingeren (typisk venstre pegefinger for en højrehåndet). Det garn, du skal strikke med, holder du længst væk fra strikkepinden. Når du strikker, griber du garnet skiftevis over og under det andet garn. På den måde komme der ingen "løse løkker" på indersiden.

Sig til, hvis jeg skal prøve at tage et billede af det. :-)

Du må MEGET gerne tage billeder... (og jeg glemte da at vedhæfte link til opskriften http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=10&lang=dk)

Jyden
17-03-2010, 18:51
Her er det en lille prøve med brunt og lyserødt garn. Håber, det er til at se hvad, der er hvad - lidt svært at tage billeder og hold strikketøjet samtidig med. *120*

Garnet, jeg vil strikke med (brun), ligger yderst på fingeren (billede 1).

Hver anden gang strikkes det brune garn ved at føre pinden under det lyserøde (billede 2 og 3).

Hver anden gang strikkes det brune garn "direkte" (billede 4) - før pinden over det lyserød og strik det brune "almindeligt".

Clausen
17-03-2010, 19:16
Jeg kan kun kommentere punkt 1: Jeg strikker aldrig med alpaca til små børn.
Forældre foretrækker noget, der kan vaskes i maskine og som ikke er den
mindste smule "lang"-håret, da det kan sætte sig i svælget og luftvejene.
Mine største gave-hits har været strikket i merino, som er blødt, lækkert og
findes i maskinvaskbare kvaliteter.

Katharina
17-03-2010, 19:50
Her er det en lille prøve med brunt og lyserødt garn. Håber, det er til at se hvad, der er hvad - lidt svært at tage billeder og hold strikketøjet samtidig med. *120*

Hver anden gang strikkes det brune garn ved at føre pinden under det lyserøde (billede 2 og 3).

Hver anden gang strikkes det brune garn "direkte" (billede 4) - før pinden over det lyserød og strik det brune "almindeligt".

det ser ud til at forstå...! Tak ((O))

Katharina
17-03-2010, 19:53
Jeg kan kun kommentere punkt 1: Jeg strikker aldrig med alpaca til små børn.
Forældre foretrækker noget, der kan vaskes i maskine og som ikke er den
mindste smule "lang"-håret, da det kan sætte sig i svælget og luftvejene.
Mine største gave-hits har været strikket i merino, som er blødt, lækkert og
findes i maskinvaskbare kvaliteter.

Tak for det råd...! synes heller ikke det passede til baby...!*120*

Katharina
17-03-2010, 19:57

Men hvordan undgår man at man strammer det bagvedliggende garn for meget..?