PDA

Se fuld version : forklaring til stjernesjalet

christin1976
05-01-2010, 22:46
Jeg ville lige læse opskriften igennem, inden jeg fandt garn og pinde frem, men så forstår jeg ikke helt opskriften. Håber nogen der har strikket det kan hjælpe.
Det er udtagningerne jeg ikke forstår, M1R og M1L, jeg plejer at tage lænken mellem maskerne op og strikke dem drejet ret, men er ikke sikker på, om det er sådan jeg skal gøre her. (både R og L). Derfor spørger jeg her, hvordan har i andre gjort?
Venter spændt på svar, så jeg kan komme igang med sjalet. *141*

Rysse
05-01-2010, 22:58
Send mig din mailadresse i en PB. Jeg har den danske opskrift incl. forklaring på udtagningerne.

Isanna
06-01-2010, 07:26
Der er tidligere været en meget lang tråd om netop Stjernesjalet. I det første indlæg er der en række link til bl.a. hvordan disse udtagninger foretages. Her er tråden:

http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=8358

Vi er efterhånden mange, der har strikket det - og det er bare superflot. God fornøjelse(50)

BeNi
06-01-2010, 11:25
Send mig din mailadresse i en PB. Jeg har den danske opskrift incl. forklaring på udtagningerne.

Hej! Rysse!

Jeg har sendt en pb til dig.
Må jeg også være med på en deler?

Tilføjelse:
Problemet er løst. Jeg surfede lidt rundt og fandt det jeg manglede.

christin1976
06-01-2010, 14:07
Bliver desværre ikke meget klogere af alt det i skriver.
Mit spørgsmål lyder på om udtagningerne skal laves enten ved at slå om tråden, eller ved at strikke m forfra og bagfra eller om jeg skal tage løkken mellem maskerne op og strikke denne drejet ret.

Altså der er mindst 3 forskellge måde at øge/ tage ud på, mit spørgsmål lyder: hvilken af disse måder passer til stjernesjalet/ hvilken af disse 3 måder har i andre brugt?
Mvh Christina

lis ai
06-01-2010, 14:16
Bliver desværre ikke meget klogere af alt det i skriver.
Mit spørgsmål lyder på om udtagningerne skal laves enten ved at slå om tråden, eller ved at strikke m forfra og bagfra eller om jeg skal tage løkken mellem maskerne op og strikke denne drejet ret.

Altså der er mindst 3 forskellge måde at øge/ tage ud på, mit spørgsmål lyder: hvilken af disse måder passer til stjernesjalet/ hvilken af disse 3 måder har i andre brugt?
Mvh Christina
Du skal tage en løkke op imellem to masker.

christin1976
06-01-2010, 14:39
Tak for det ss.

Så vil jeg da se at komme igang. Har noget susanna garn liggende, tror det bliver flot i det garn, når jeg ikke rigtig kan tåle uld ;)

Jyden
06-01-2010, 15:37
http://www.knittinghelp.com/videos/increases

Her er der video'er, der viser både M1R og M1L. ((O)) (http://www.knittinghelp.com/videos/increases)
Vælg continental.

Mosterkoster
06-01-2010, 16:55
Jeg har skrevet en udførlig forklaring til mine veninder, som havde samme problem. Den sætter jeg ind i denne tråd til fri afbenyttelse. (z)

Revontulisjal eller stjernesjal.

Strikkes på p. 5 1/2 eller den p. man ønsker.
De 2 første og de 2 sidste masker strikkes altid ret på både ret og vrang pinden.

1. slå 5 masker op og strik 1. p. ret ( vrangsiden)
2. strik 2 ret og strik mellem 2. og 3 maske 1 maske på følgende måde. [Y] tag med venstre pind bag lænken mellem 2. og 3. pind og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem. Strik næste maske vrang. Saml og strik lænken som nævnt før [Y] og strik de sidste 2 masker ret.
3. Strik 2 ret og strik de følgende masker vrang til der mangler 2 masker. Disse strikkes ret. Strik alle følgende ulige pinde på samme måde.
4. Strik 2 ret.* [V] Mellem 2. og 3. maske samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til. Strik 1 ret og saml op som Y*. Strik 1 vrang. og gentag fra * til * Strik de sidste 2 masker ret.
6. Strik 2 ret * lav et V, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, et Y* 1 vrang, gentag fra * til *, slut med 2 ret.
8. 2 ret * V, 2 ret, 1 vrang, 2 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
10. 2 ret * V, 3 ret, 1 vrang, 3 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
12. 2 ret * V, 4 ret, 1 vrang, 4 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
14. 2 ret * slå om pinden, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, slå om, 2 ret sammen, slå om, 2 ret sammen, slå om* 1 vrang, gentag fra * til *. 2 ret.
16. 2 ret * V, 6 ret, 1 vrang, 6 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
18. 2 ret *V, 1 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 1 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
20 2 ret *V, 2 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 2 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
22 2 ret *V, 3 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 3 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
24 2 ret *V, 4 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 4 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
26 2 ret * V, 5 ret, Y, 1 vrang* gentag fra * til * i alt 7 gange, V, 5 ret, Y, 2 ret.

Fra nu skal diagrammet læses således, at diagrammet gentages i alt 8 gange, MEN den sidste grå maske skal IKKE strikkes i sidste gentagelse, der vil kun være 2 masker tilbage på pinden, disse strikkes ret.

De sidste 3 vrangpinde strikkes ret.

Sjalet kan forlænges så langt man ønsker, men husk at strikke de sidste 3 vrangpinde ret for at undgå at kanten ruller.
Sådan læses diagrammerne

x (i kanten) ret
grå (i midten) vrang
- (stregen) vrang
Y (øg mod højre) tag med venstre pind bag lænken og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem

V (øg mod venstre) Mellem 2 masker samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til

^ 1 ret løs af, 2 ret sammen, træk den løse maske over.
O slå om
/ 2 ret sammen
\ 1 ret løs af, 1 ret, træk den løse maske over

De tomme rum strikkes ret.
Ulige pinde strikkes således 2 ret, alle masker vrang til de sidste 2 masker, der strikkes ret.

God fornøjelse.

BeNi
06-01-2010, 22:13
Hej Mosterkoster!

Den snuppede jeg lige.
Tusinde tak for din hjælp!! : )

stumpe
27-02-2010, 16:45

Har fået rigtig meget lyst til at prøve mine evner på stjernesjalet.

Har du stadig den danske opskrift? - og vil du sende den til mig, hvis du får en pb?

haledyr
27-02-2010, 18:04
Du kan sende en pb til mig så skal jeg maile den til dig. :-)

bms
24-04-2010, 19:20
Nu har jeg luret lidt på alle de fine stjernesjaler der er lavet (bdk
Jeg vil gerne selv prøve at lave et så hvis nogen stadig har opskriften vil jeg blive rigtig glad hvis jeg kan få den (z)

Rigtig god lørdag til alle

Tessie
25-04-2010, 10:09
Det kan jeg godt forstå, for det er et dejligt sjal. Hvis du læser denne tråd igennem, så finder du hjælp og links til selve diagrammet. God fornøjelse

Nu har jeg luret lidt på alle de fine stjernesjaler der er lavet (bdk
Jeg vil gerne selv prøve at lave et så hvis nogen stadig har opskriften vil jeg blive rigtig glad hvis jeg kan få den (z)

Rigtig god lørdag til alle

bms
25-04-2010, 20:32
Tusind tak for hjælpen som jeg har fået (bdk

Har bestilt garn og øvet mig lidt på noget gammelt garn *306

Fortsat god søndag til alle