PDA

Se fuld version : Hjælp til at tyde strikkeopskrift

HTHS
19-11-2009, 11:36
Hejsa

Jeg sidder lidt fast i en strikkeopskrift på en dametrøje. Jeg har med andre ord lidt svært ved at tyde, hvad der menes. Opskriften er fundet i Brugsen og strikkes med ’Firenze’. Blusen er på billedet lyseblå, hvis nogen af jer måske ud fra det kan genkende den og evt. selv har prøvet den?

”Tag derpå ind fra retsiden således: Kantm ret, 2 ret sammen, strik til der mangler 3 m, 1 ret, træk den løse m over, kantm ret. Strik disse indtagninger på hver 2. Pind i alt 7 gange.”

Alt dette er i starten af 1 pind? Og hvis det kun skal være på hver anden pind, bliver det så ikke kun i den ene side af arbejdet? (x) Eller skal den forstås således, at man strikker normalt, hvor jeg i nedenstående sætning laver en tankestreg –

”Tag derpå ind fra retsiden således: Kantm ret, 2 ret sammen, strik til der mangler 3 m - 1 ret, træk den løse m over (til der mangler 3 masker?), kantm ret. Strik disse indtagninger på hver 2. Pind i alt 7 gange.”

Jeg har spurgt min ellers så strikkeerfarne svigermor til råds, men hun kunne heller ikke tyde betydningen heraf.
Håber en eller flere af jer kan hjælpe. (z)
Hilsen Helene

OPR1
19-11-2009, 11:42
.”

”Tag derpå ind fra retsiden således: Kantm ret, 2 ret sammen, strik til der mangler 3 m - 1 ret, træk den løse m over (til der mangler 3 masker?), kantm ret. Strik disse indtagninger på hver 2. Pind i alt 7 gange.”

Jeg har spurgt min ellers så strikkeerfarne svigermor til råds, men hun kunne heller ikke tyde betydningen heraf.
Håber en eller flere af jer kan hjælpe. (z)
Hilsen Helene

Mit svar er markeret med rødt:

”Tag derpå ind fra retsiden således: Kantm ret, 2 ret sammen
Dette er i starten af pinden

strik til der mangler 3 m, 1 ret, træk den løse m over, kantm ret.
Dette er i slutningen af retpinden, så der bliver taget ind i begge sider
Strik disse indtagninger på hver 2. Pind i alt 7 gange.”

Knit Happens
19-11-2009, 11:45
Hej Helene

Det skal forstås på denne måde.

I begyndelsen af pinden strikker du den første maske ret. De næste 2 masker strikker du ret sammen. Så strikker du resten af pinden, indtil der er 3 masker tilbage på venstre pind. Så sætter du den 3. sidste maske løs over på venstre pind, strikker en maske ret og trækker den løse maske over. Strik den sidste maske ret.

Håber, at det forklarer det? Der er altså indtagninger i hver sin ende af en pind.

Men jeg må sige, at det lyder lidt forkert? Altså på den måde, at jeg ville have lavet disse indtagninger på en vrangpind og ikke en retpind. Der ville jeg have gjort det omvendt. Men måske det bare er mig?? Er der andre, der også synes, at det lyder mærkeligt?

God fornøjelse med projektet!
Kh
Lotte

lis ai
19-11-2009, 11:52
Hej Helene

Det skal forstås på denne måde.

I begyndelsen af pinden strikker du den første maske ret. De næste 2 masker strikker du ret sammen. Så strikker du resten af pinden, indtil der er 3 masker tilbage på venstre pind. Så sætter du den 3. sidste maske løs over på venstre pind, strikker en maske ret og trækker den løse maske over. Strik den sidste maske ret.

Håber, at det forklarer det? Der er altså indtagninger i hver sin ende af en pind.

Men jeg må sige, at det lyder lidt forkert? Altså på den måde, at jeg ville have lavet disse indtagninger på en vrangpind og ikke en retpind. Der ville jeg have gjort det omvendt. Men måske det bare er mig?? Er der andre, der også synes, at det lyder mærkeligt?

God fornøjelse med projektet!
Kh
Lotte
Jeg strikker altid indtagningerne på denne måde på retsiden, når jeg tager ind til f.eks raglan.

HTHS
19-11-2009, 16:27
Ahh, ja, så giver det mening. (qwe Mange tak skal I have. Jeg har aldrig strikket efter opskrift før, så at tyde sådan en er helt nyt for mig.

*307* til jer alle

Helene