PDA

Se fuld version : Super nemt trekantet sjal - hvordan?

Lisabi
18-11-2009, 10:09
Kære alle I flinke strikkere! *306

Det er nu 4 år (plus et nyt job og et sæt tvillinger) siden jeg var medlem af Rokken sidst, og hvor har jeg ofte tænkt på at komme med igen. Nu synes jeg, der igen er lidt tid til overs og har rigtig meget lyst til at prøve igen.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig.
Jeg har forsøgt at begynde på et trekantet sjal, som vist egentlig er ret simpelt at strikke, men jeg synes ikke rigtigt det tager den form, jeg havde tænkt mig.
Håber nogen kender princippet og kan hjælpe (selvom jeg ikke er en ørn til at beskrive hvad det går ud på)
Man strikker ren ret og starter i nakken midt på den lange side med få masker og så tager man en maske ud på hver side af midten (på hver eller hver anden pind), så man på en måde kommer til at strikke "skråt" ned fra den lange side og ind til midten og så fra midten og "skråt" op til den anden side iden.

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal tage masker ud på hver pind eller på hver anden og om jeg også skal gøre det i slutningen og begyndelsen af pinden. Jeg synes ligesom ikke at nogen af delene giver et ordenligt resultat.
Mon nogen kan gennemskue det?
Jeg strikker i alpaka garn.

Kh Lisabi

ab morganza
18-11-2009, 10:29
RETSTRIKKET SJAL

Du starter med at slå 3 m op og strikke 1p ret.

Herefter tar du 1m ud hver gang du starter på en p (på begge sider)så

bliver sjalet trekantet,det skal måle ca 80-90 cm på midten.

God fornøjelse.((O))

annie
18-11-2009, 11:15
Prøv Hundeulds gode opskrift

http://www.hundeuld.dk/sjalops.html

Lyder som om det er den du efterlyser
*306

Lisabi
18-11-2009, 11:22
Åh ja, det ser ud som lige præcis det jeg prøve på.
Jeg vil straks forsøge mig. Tusind tak for hjælpen - og for hurtigt svar!!!!

Kh Lisabi

Lisabi
18-11-2009, 12:09
Ja nu bliver jeg alligevel nødt til at spørge om noget mere, for jeg forstår ikke helt opskriften, nu hvor jeg siddder med strikketøjet.
Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg skal gøre, hvor opskriften slutter, for jeg har ikke nået at opdage systemet i det.
(Ja jeg ved godt, jeg måske ikke er den kvikkeste strikkeopskriftslæser. hmm!(x))
Mon jeg skal have nogle masker midt på sjalet, hvor der ikke tages ud? Og i så fald er det 5 eller 6? Eller skal jeg tage ud efter hver eneste maske i midten ligesom man gør i starten?
Håber nogen kan hjælpe.

Kh Lisabi

Prøv Hundeulds gode opskrift

http://www.hundeuld.dk/sjalops.html

Lyder som om det er den du efterlyser
*306

Jyden
18-11-2009, 12:50
Det gjorde jeg heller ikke...*120*

Tror, der er tænkt flg:

ud = udtagning

Slå 9 m op
1. og 2. pind: alle r
3. pind: 3 r (kantmasker), 1 ud, 1 r, 1 ud, 1 r (midtermaske), 1 ud, 1 r, 1 ud, 3 r (kantmasker)
4. pind: alle r
5. pind: 3 r (kantmasker), 1 ud, 3 r, 1 ud, 1 r (midtermaske), 1 ud, 3 r, 1 ud, 3 r (kantmasker)
6. pind: alle r
7. pind: 3 r (kantmasker), 1 ud, 5 r, 1 ud, 1 r (midtermaske), 1 ud, 5 r, 1 ud, 3 r (kantmasker)
8. pind: alle r
9. pind: 3 r (kantmasker), 1 ud, 7 r, 1 ud, 1 r (midtermaske), 1 ud, 7 r, 1 ud, 3 r (kantmasker)
...

Giver det mening? Bemærk at mine pindenr. ikke svarer til Hundeulds.

Lisabi
18-11-2009, 13:02
Aaaaah, ja, det giver meget god mening.
Tusind mange gange tak.
Jeg sidder her med diagrammer og tal for at forsøge at tælle mig frem til systemet, men uden held.
Tænk at jeg ikke engang kunne regne det ud. Øv!
Men tak skal du have!

Kh Lisabi

Jyden
18-11-2009, 13:24
Det var så lidt!

Det er et flot sjal og så ser det virkelig lækkert og varmt ud. Hvis ikke jeg var så stor modstander af vrangmasker, så kunne jeg godt finde på at strikke det i glatstrik.

Strikkelene
18-11-2009, 14:07
Det var det sjal (Hundeulds), jeg strikkede til min mor sidste år.

Jeg fandt tråden, hvor jeg har lagt billedet ind. Det er besked 66 i denne tråd: http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=12909&page=7

Jeg brugte rundpind (knit picks/pro) nr. 5 og dobbelt kamgarn. Jeg lukkede af med pind nr. 7. Du tager en maske ud efter og før de 3 første og de 3 sidste masker + en udtagning på hver side af midtermasken. Det er nemmest at huske, hvis du markerer stederne, hvor der skal tages ud. Har du ingen markører, så bruger du en tråd eller nogle sikkerhedsnåle (det brugte jeg). 4 sikkerhedsnåle. Så vidste jeg hvor jeg var nået til.

Lisabi
18-11-2009, 15:09
Whau, hvor ser det flot ud, dit sjal!
Tak for flere gode råd.
Jeg er alerede i gang, og der ser ud til at blive fint. Jeg strikker med mange forskellige farver i striber af forskellig størrelse.
Det går jo derudaf, når det bare er ret, men jeg synes nu alligevel godt det kan drille at få lavet udtagningerne på de rigtige steder - selvom jeg har sat mærketråde.
Meeeen jeg bliver vel øvet efter 25 flere pinde....

Kh Lisabi

Strikkelene
18-11-2009, 15:14
Ja, når man vænner sig til det, så kan man næsten strikke det i søvne. Men til sidst, da jeg var oppe på det store antal masker, da syntes jeg, at hver pind var lang at komme igennem. Når man sidder der med over 300 masker på pinden. Jeg sluttede ved 381 masker. Og jeg fik da lavet nogle fejl engang imellem, som jeg skyndte mig at rette.

Tak for rosen, Lisabi!