PDA

Se fuld version : Hjælp til "nemt" sjal

tutmarie
12-11-2009, 23:13
Hej medstrikkere

Jeg vil til at strikke det sjal, der er på forsiden af Lena Blidells "Skønne sjaler". Det står, at det er nemt at strikke, og det ser egentlig også sådan ud, men jeg kan simpelthen alligevel ikke regne opskriften ud. Jeg er kun let øvet og lærer stadig, så jeg håber, at der måske er nogen her, som kan hjælpe.

I opskriften står der følgende:

"Strik alle m r, også den 1. m på p, for at få en elastisk kant.

Slå 5 m op og strik:

1. p og alle ulige p: ret
2. p: 2x0x0x
4. p: 4x00x00x
6. p: 6x0xx0x0xx0x
8. p: 8x0xxx0x0xxx0x

x = ret
0 = tag en lænke drejet ret op"

Hvordan læser jeg x'erne og 0'erne? For mig at se, er der kun 4 masker (af 5), som er beskrevet for 2. pind. Og for 4. pind er der 6 (af nu 7), mens der for 6. pind er 12 (af nu 11). Jeg må læse dem forkert - er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak,
Anne

OPR1
13-11-2009, 00:44
For mig at se, så er den første maske, som skal strikkes ret på alle pinde ikke med i mønsterbeskrivelsen.

tutmarie
13-11-2009, 10:08
Det troede jeg også først var "problemet", men når man når til 6. pind, så skal der pludselig strikkes flere masker, end man har - eller hvad? Desuden synes jeg ikke, at det ser symmetrisk ud, men måske læser jeg det helt forkert...

githa
13-11-2009, 10:20
Hvad hedder sjalet ...måske har jeg opskriften på min pc og kan prøve at hjælpe ...

Rysse
13-11-2009, 10:36
Jeg vil give dig ret i at det ser forkert ud efter det du har skrevet.

Krusemullen
13-11-2009, 10:46
Hej Tutmarie
Jeg har bogen Skønne sjaler. På min bog er det er tørklæde i perlestrik, som pryder forsiden. Men jeg kan se, der findes en anden udgave, hvor der er et regnbuesjal på forsiden. I min bog er der en opskrift på et regnbuesjal - en variant af et korklæde. Hvis det er det sjal, har jeg opskriften - den ligner ikke helt din. Sjalet er retstrikket med udtagninger på midten og i siderne. Jeg kan hurtigt skrive opskriften ned, hvis det er den, du skal bruge.
Hilsen Krusemullen

OPR1
13-11-2009, 12:13

Rysse har ret, der ser nemlig ikke rigtigt ud.

tutmarie
13-11-2009, 12:15
Jeg tror faktisk, at det er regnbuesjalet (jeg vil dog bare bruge én slags garn, som er noget lækkert meleret garn fra Chile). Det er på side 58-61 i bogen (som er fra 2004, vist 1. udg.) under overskriften: "Bouclesjaler, natur, regnbue, skovgrønt". Der står også noget om et korsklæde.
Og ja, det er retstrikket, men jeg kan ikke se, om udtagningerne både er i midten og i siderne eller kun i midten, det er vist noget af problemet. Jeg vil blive meget glad, hvis du vil skrive opskriften ned til mig - eller evt. fortælle mig hvilken udgave af bogen, du har, for så kan jeg måske finde den på biblioteket.

tutmarie
14-11-2009, 20:21
Tak Githa for opskriften - den giver noget mere mening i den udgave.

Dog blev jeg alligevel helt i tvivl om, hvorvidt jeg gjorde noget forkert, for da jeg havde strikket et lille stykke, så det ud som på det vedhæftede billede "først". Hvor f..... blev spidsen lige af? Jeg startede jo med 6 masker og forventede, at der ville komme en spids, der hang nedad...

Men så havde jeg lige min ikke-strikkekyndige kæreste ind over, som spurgte om det ikke skulle vendes om. Jeg ringede til min strikkekyndige svigermor, som sagde at nej det kunne man da ikke. Så sendte jeg hende et billede, og så gik det op for os, at jo det kunne man godt. Se det andet vedhæftede billede "dernæst". Ahaaa, sikke smart tænkt! ((O)) Jeg tror, det bliver rigtig fint, når det bliver færdigt, og når man først har regnet opskriften ud, ja så er det faktisk nemt nok. Den kunne da godt lige have fortalt, at man ikke strikkede fra spidsen...

Tusind tak for hjælpen!

Strikkelene
14-11-2009, 20:52
Det kunne godt minde lidt om Hundeulds sjal.

tutmarie
14-11-2009, 23:35
Hvad er Hundeulds sjal?

Strikkelene
14-11-2009, 23:41
Det er Hundeulds egen opskrift på et godt og nemt sjal, som jeg strikkede til min mor sidste år af noget væve kamgarn, jeg havde tilovers efter at jeg havde vævet mig en plaid.

http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=12909

githa
15-11-2009, 11:07
Tutmarie ...glæder mig at kunne hjælpe ....glæder mig til at se det færdige resultat ...((O))

OPR1
15-11-2009, 11:27
Hvad er Hundeulds sjal?

Det kan du se på Hundeulds hjemmeside
http://www.hundeuld.dk/B%20sjaluntitled.html

og der er også en opskrift på sjalet
http://www.hundeuld.dk/sjalops.html

tutmarie
15-11-2009, 22:09
Ja det gør jeg også. Nu er jeg godt nok kommet i tvivl om, hvorvidt jeg burde strikke på nogle tykkere pinde for at få sjalet stort nok.

Opskriften angiver 275 g blandet genbrugsgarn, pinde nr. 10 og en strikkefasthed på: 11 p og 8 m = 10 x 10 cm (eller afhængig af dit garn).

Jeg har 300 gram af noget lækkert merino/alpaca/silkegarn til pinde nr. 5,5. Jeg bruger pinde nr. 6 og det giver en strikkefasthed på ca. 15 m (kan ikke huske antal p). Hvad siger I erfarne strikkere, har jeg mon garn nok?

gyngestol
02-01-2010, 16:06
Hej med jer! :-)
Jeg er helt grøn her og (endnu) ikke den helt store strikkenørd. MEN jeg skulle til at strikke det sjal fra Lena Blidells bog, som bliver omtalt her og kunne IKKE finde ud af det. Via google-søgning fandt jeg dette forum, hvor jeg så fandt ud af at jeg ikke var den eneste.. ;-) Er der nogen der vil hjælpe mig med den rigtige opskrift..?
Tusind tak!
/ Gunilla

tutmarie
02-01-2010, 16:51
Hej Gyngestol

Jeg har vedhæftet den opskrift, som jeg fik fra Githa, da jeg havde samme problem. Den er fra en senere udgave af bogen, og den er korrekt og enkel at følge.

Se også min post fra 14-11-2009 19:21 (med billeder) - du skal nemlig være opmærksom på, at man ikke strikker, så spidsen kommer til at hænge ned fra pindene. Hvis du sætter en maskemarkør (jeg bruger en løkke af garn i en anden farve) mellem de to midterste masker, så er det hele tiden til at finde ud af, hvor der skal tages ud henne.

Jeg er ikke færdig med mit sjal endnu, for jeg strikker ikke så meget og så hurtigt, men det tegner flot (qwe

Mange hilsner tutmarie

gyngestol
02-01-2010, 17:43
Tusind tak Tutmarie!
Men det er for småt og når jeg prøver at zoome ind er opløsningen for dårlig. Kan jeg få dig til at sende det til min mail * send PB* eller har du mulighed at sende det som noget andet end jpg-fil?
/ Gunilla :-)

tutmarie
06-02-2010, 22:46
Og ih hvor er jeg altså glad for det! Sjalet er superlækkert og lunt. Jeg endte med at bruge pind 7 til mit Araucania Aysen-garn, som er til pind 5,5, og alligevel endte sjalet "kun" med at være 146 cm bredt og 100 cm langt fra spids til spids. Det er ikke sidste gang, jeg strikker det her sjal! Tak for hjælpen allesammen! (qwe

Tina
07-02-2010, 01:08
Dit sjal er blevet rigtig flot (qwe

Strikkelene
07-02-2010, 01:15
Det sjal ser meget spændende ud!

Kastanje
07-02-2010, 08:42
Super lækkert sjal - godt gået ((O))

Jeg sidder selv lige nu i vores morgenkolde stue med et sjal efter samme opskrift over skuldrene - jeg ville ikke undvære mit (z)

Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste din lille "historie" om ikke at kunne "finde spidsen", da du lige var begyndt på sjalet.....sådan havde jeg det også, til jeg endelig fik vendt strikketøjet rigtigt*120*

jettefb.
07-02-2010, 12:41
Nej, hvor er det et lækkert sjal. (bdk

tutmarie
07-02-2010, 19:47
Ja, jeg følte mig godt nok lidt dum, når et "nemt sjal" kunne volde mig så meget besvær... For faktisk er det jo ret nemt, når man bare regner det hele ud ;-)
Jeg er supervild med det og med garnet!