Se fuld version : Forskellige hakkepinde
Her er nogen forskellige hakkepinde
Med den her hakker man det der kaldes tunesisk hækling
37019
Med den her rundpind med en krog i begge ender hakker man strikkehækling
37020
Den her bruger man også til strikkehækling
37021
Forskellen på tunesisk hækling og strikkehækling er, at ved strikkehækling bruger man 2 nøgler garn og man vender arbejdet ligesom ved almindelig strikning.
Her er forskellige navne : Crochet Tunisien på fransk- Tunesisches häkeln på tysk – Afghan knitting i engelsktalende land – hakning i Danmark, og svenskerne kalder teknikken kroking.
Det vi nu kalder „tokrokhakking“ hedder strikkehækling i Danmark og crochet-knit i USA.
Jeg kan anbefale at låne/købe bogen Hakning af Kirsten Trolle-Hansen
I antikvariat/genbrugs butikker kan man være heldig at finde gamle bøger om hakning. Jeg har bl.a fundet følgende bøger:
Hækling - håndarbejde let at lave af Aase Westhal
Jeg hækler selv Politikens forlag
Strikkelene
05-11-2009, 21:22
Nr. 1 har jeg 3 størrelser af: 3½, 4 og 4½.
Rundhakkepinden har jeg også (købt hos Hostrik).
Den til strikkehækling har jeg 2 af: en tynd (svarer til strikkepinde str. 4½) og en tyk (svarer til strikkepinde str. 9).
Desuden har jeg 2 hakkepinde som svarer til strikkepind nr. 4 (den lange er knækket før jeg fik den og har sikkert været noget længere - 20 cm nu). Den korte med en krog i hver ende er 12 cm lang og kan bruges til rundhakning. Dem har jeg arvet efter min farmor. Jeg har forresten også nogle i træ et eller andet sted.
Her er den (jeg håber I kan se den, da billedet blev meget lyst). :
Tak for din beskrivelse så ved jeg hvad der skal bruges til hvad
Jeg købte 2 str hakkerundpinde hos Jane men kan se at det er forkert det hun har sendt for det ligner en lang strikkepind altså med str som knop i den ene ende men sådan en havde jeg ikke så mon ikke jeg kan bruge den alligevel *120*
hundeuld
05-11-2009, 22:04
Rundpinden hvad er det lige du bruger den til , den ser da for stor ud til strømper..(x)
Rundpinden er god til halstørklæder og huer, jeg synes godt det kan blive tungt at sidde med når den er på hakkepinden, men hvis jeg bruger hakkerundpinden så bliver vægten lidt bedre fordelt. Altså ligesom almindeligt strikketøj der er store ting også skønnere at strikke på en rundpind fremfor en lige strikkepind.
Strikkelene
05-11-2009, 22:10
Den kan bruges til huer, Hundeuld.
Den lige hakkepind har en knop i den ene ende hvor størrelsen står på, ligesom en strikkepind og så har den en krog i den anden ende. Så jeg tror ikke de er forkerte dem Hostrik har sendt til dig, det er også der jeg har købt mine rundpinde.
Der er nemlig ikke ret net-/alm.butikker hvor man kan købe hakkepinde.
Ja men jeg er glad for at jeg har købt dem men blev usikker på rundpindene for det var det jeg bestilte og jeg troede det lignede den du har billed af men den har jeg nu i Knitpro så nu er jeg forsynet og vil starte med at lave dine sokker så får jeg jo prøvet det Jeg syntes det ser spændende ud nemlig
Hvor køber man lige rundpinden, jeg har kikket efter dem flere steder uden held.
Mvh Jensine
Strikkelene
06-11-2009, 13:07
Du kan købe den hos Hostrik, Jensine!
Du skal bare give hende dit rokkenavn, så får du rabat.
I altså jeg skal prøve at hakke strømper i strikkehækling, men min rundpind er for lang til det. Hvor køber man en 2 krogede hakkenål som ikke er for lang ??????????
Strikkelene
27-01-2010, 17:52
Det ved jeg ikke! Den lille, korte, jeg har, har jeg arvet fra min farmor for mange år siden. Og hvor hun har den fra, det vides ikke. Og hun er død og borte, så jeg kan ikke spørge hende.
hvor kort den?
jeg en 2 krogede men den er 30 cm lang og jeg tror ikke det er nemt at gøre det med den, men det skal prøves i aften
Strikkelene
27-01-2010, 17:59
Det er den lille på billedet. Og den er 12 cm lang.
Jeg får lige en ide!! Hvad med at spørge Steffen? Han kan lave så meget forskelligt i træ. Mon ikke han kan lave sådan en lille 12 cm pind med 1 hæklekrog i hver ende (på min vender krogene samme vej).
Øv! Billedet kom ikke med! Det er besked nr. 2
i min søgen efter små hakkepinde fandt jeg denne side
http://www.crochenit.com/theneedle.html
Strikkelene
29-01-2010, 23:32
Tak for link'et, VTJ!
De ligner jo mine 2 strikkehæklepinde med en rød og en grøn hætte for hver ende. Mine 2 (1 tyk og 1 tynd) er bare hvide og ikke gule og de er af plastik.
Hvorfor holdt Plast & Idé også op med at lave dem (de hedder Dan hooks)?
Jeg holder aldrig op med at bruge mine!!!
de stoppede nok med at lave dem fordi der ikke var ret mange kvinder der lavede hakning/strikkehækling.
Men her kan man alså købe dem endnu og det er jo godt for os som har opdaget dette håndarbejd.
Strikkelene
30-01-2010, 00:09
Jeg har lige meldt mig ind i deres forum. Hvis du også melder dig ind der, VTJ, så hedder jeg Knitty Lene. Jeg skal bare lige vente på at få en e-mail fra deres administrator. Det kunne jo være, at man kunne få lidt flere ideer af dem.
Her er link'et, jeg fandt i dit link, VTJ!:
http://www.crochenit.com/phpbb/index.php
jeg har også meldt mig og du gætter aldrig hvad jeg hedder (R)
Strikkelene
30-01-2010, 00:26
Vinni the crochetknitter!! *120*
Nej, jeg laver bare sjov. Du hedder VTJ.
Jeg er ikke blevet aktiveret derinde endnu.
Strikkelene
31-01-2010, 01:13
Jeg er stadig ikke blevet aktiveret derinde. Er du kommet igennem nåleøjet, VTJ.?
nej, ikke endnu. Men mon ikke vi bliver godkendt :-)
Strikkelene
05-02-2010, 00:39
Jeg fik en e-mail med min site navn og mit password. Men da jeg så ville logge ind fik jeg at vide, at jeg ikke kan logge ind før jeg får en velkomst e-mail fra damen. Og sådan én har jeg ikke fået endnu. Tror du overhovedet, at det forum virker endnu, VTJ? Det er så lidt, der er skrevet i det. Jeg synes, det er mærkeligt, at vi ikke hører noget fra damen.
Nu har jeg bedt om at få gensendt en aktiverings e-mail. Så må vi se, hvad der sker.
Hmmm ikke for at gøre jer kede af det men 47 medlemmer og sidste inlæg i juni 2009!! Jeg tror desværre at det er en fuser, men håber at jeg ikke får ret for jeres skyld----------(x)
Strikkelene
05-02-2010, 00:52
Så må vi jo bare finde os i det! Nu har vi ihvertfald forsøgt.
Nu har jeg sendt dem en e-mail og spurgt om sitet virker og om jeg bliver aktiveret derinde.
Strikkelene
05-02-2010, 16:55
Jeg har fået denne besked fra hende. Og jeg tror, at Klasus har ret!:
I'm afraid we've had to temporarily disable the Crochenit community forum. Thank you for your interest.
Cathy
cathy@crochenit.com (http://www.rokken3.dk/mc/compose?to=cathy@crochenit.com)
On Thu, Feb 4, 2010 at 4:58 PM, wrote:
From: Lene Bay
Email: Slettet af mig.
Subject: About the community
I have recieved an e-mail with my site name and password. But when I tried to log in I was told that I need an activating/welcoming e-mail before I can become active in the community.
Does it still work or shall I take my name away again.
Yours faithfully
Lene Q. Bay
nå, ja ja så gider jeg ikke at vente på at blive aktiveret
ang. hakkenåle !!!
så har knit pro lavet hakkenåle, der kan bruges
til deres udskiftelige strikke system.
htgge hejsa
ja. jeg venter på at mit sæt kommer fra Amerika
pølsebæst
25-04-2010, 18:22
Hej Vinni det sidste billede af hakkepinde, hvor kan jeg købe sådan en og er størelsen ens i begge ender?
Mvh Maj-Britt
hakkenåle er lidt svære at få fat på i Danmark. Jeg har købt dette sæt i USA, man kan vist også købe det i Tyskland, det er alle penge værd. www.hostrik.dk (http://www.hostrik.dk) har hakkenåle med en enkelt krog, jeg tror ikke man laver dem med 2 kroge mere
42937
juhu jeg har fået en hakkenål nr. 2, den er godt nok lille i hovedet - kan købes hos Ole i Terapihobby.
44537
Strikkelene
18-09-2011, 00:00
Se hvad jeg bl.a. købte på håndarbejdsmessen i Borås i Sverige i går, fredag, den 16. september.
2 små, nye rundhakkepinde i træ størrelse 4,5 og 5,5. De er begge 16 cm lange (kun lidt længere end den, jeg arvede efter min farmor - og som må være af ben - som kan ses i besked nr. 2).
59778
Jeg har slet ikke haft problemer med at finde hakkenåle.... købte den første hos Ole og et helt sæt hos garnlageret i århus
har du et billed af dine hakkenåle
Strikkelene
21-09-2011, 19:19
Ja, Drebis! Må vi se dine fine hakkepinde?
Jamen så prøver jeg da at lægge billeder ind.
Her den første som jeg købte hos Ole[/ATTACH]
så blev jeg jo så "bidt" af det så jeg måtte købe et helt sæt og det har jeg absolut ikke fortrudt
Ja, Drebis! Må vi se dine fine hakkepinde?
Strikkelene
21-09-2011, 21:52
Sikke nogle flotte pinde.
sættet er købt hos garnlageret i århus og de var slet ikke i tvivl da jeg spurgte efter hakkenåle :)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.