Se fuld version : Vedr. Kantmasker
Hej alle
Jeg er ny strikker og har derfor et spørgsmål vedr. kantmasker, hvordan laves de. Jeg skal i gang med et sjal, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan sådan en strikkes?
Håber der er en der kan hjælpe mig?
Anne-Mette
Tit strikkes kantmasker ret på alle pinde mens andre vælger kun at løfte masken løst af.
Står der intet i opskriften?
Nej de skriver start med en kantmaske.. Jeg prøver at strikke ret som kantmaske.
1000 Tak for din hjælp, det er lidt svært at komme igang når man ikke er inde i det og har nogen til at hjælpe.
1000 Tak
Jeg har i forbindelse med dominostrik lært nye kantmasker. I starten af pinden tages 1 maske løs af (d.v.s. at den tages af som om man vil strikke den ret) og i slutningen af pinden strikkes den sidste maske vrang. Det giver en rigtig flot kant som jeg nu bruger til bl.a. halstørklæder.
strikketøsen
19-10-2009, 12:55
Nej de skriver start med en kantmaske.. Jeg prøver at strikke ret som kantmaske.
1000 Tak for din hjælp, det er lidt svært at komme igang når man ikke er inde i det og har nogen til at hjælpe.
1000 Tak
(H) amk,
Hvis du pludselig mangler noget hjælp - og hvis der ikke lige kommer hurtigt svar på Rokken (det plejer der jo) ... så kan dette link måske hjælpe:
http://www.paapinden.dk/strikkeguide/kanter.php
Under Strikkeguiden er der også videoer af mange andre slags masker. ((O))
Det er selvfølgelig ikke det samme, som hvis der sad een ved siden af dig og kunne vise dig det, men på den anden side er sådan en video meget tålmodig - du kan se den 20 gange, uden at den bliver "sur" på dig .. *120*
Strikkelene
19-10-2009, 13:04
Ja, Rita! De kantmasker har jeg også lært i dominostrik. Det giver sådan en flot lænkekant.
Jeg har i forbindelse med dominostrik lært nye kantmasker. I starten af pinden tages 1 maske løs af (d.v.s. at den tages af som om man vil strikke den ret) og i slutningen af pinden strikkes den sidste maske vrang. Det giver en rigtig flot kant som jeg nu bruger til bl.a. halstørklæder.
Den kantmaske vil jeg da prøve ved næste projekt, tak ((O))
Jeg har altid læst kantmaske som en ekstra maske man slår og ud over det opgivne antal masker. Det er altså medmindre der er opgivet noget specielt for kantmasken.
Strikkelene
19-10-2009, 17:24
Jeg plejer at regne først og sidste maske for kantmasker - uanset om det står i opskriften eller ej.
Jeg er ny strikker og har derfor et spørgsmål vedr. kantmasker, hvordan laves de. Jeg skal i gang med et sjal, men kan ikke rigtig finde ud af hvordan sådan en strikkes?
Anne-Mette
Hi Anne-Mette,
Jeg strikkede et hedebindesjal, og her strikkede jeg følgende "knude"kant
Sidste maske på hver pind tages løst af - med tråden foran masken - vend og næste pind strikkes første maske vrang
Det giver en rigtig pæn kant - som jeg nu også bruger til huer til Red Barnet.
Domino-lænkekanten giver en løsere kant, som jeg synes, er vanskellig at "styre"/lave ensartet
Strikkelene
19-10-2009, 18:34
Ikannik skrev:
Domino-lænkekanten giver en løsere kant, som jeg synes, er vanskellig at "styre"/lave ensartet
Du skal bare strikke de første og sidste par masker lidt stramt, så bliver kantmaskerne ikke så ujævne.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.