PDA

Se fuld version : Søges: gode råd om orkidéer

Mafalda
01-09-2009, 18:46
Hej med jer!

Jeg tænkte at der måske var en der kunne hjælpe mig lidt, Jeg har fået en orkidée for et par måneder siden, og tænk jeg har kunnet holde den i live :D men nu er blomsterne faldet af, og jeg regner med at sætte den i soveværelset, men jeg har så et par spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på:

Kan den klare at stå i mørke eller skal jeg rulle persiennerne op hver dag?

jeg havde tænkt mig at stille den i vasken med vand en gang om måneden ca. er det passende? og hvor længe skal den stå i vandet?

skal jeg gøre andet for at den blomstrer igen (gødning, forstøve vand på den eller noget)?

Hvor lang tid skal man regne med der går før den blomstrer igen ca.?

øh ja og hvis der er andre gode råd så siger jeg mange tak :D for jeg vil ud og købe flere af dem en dag, nu da jeg kan passe dem, kan de minde mig om min Farmor, der havde sine i et rum med ultraviolet lys og tog dem så frem når de blomstrede....

Mafalda

OPR1
01-09-2009, 18:52
Klip den ned.

Hvis du kigger på stænglen, kan du se nogle mærker efter hvor blomsterne har siddet og klip den så ved 3. eller 4 mærke.

Stil den mørkt og vand kun meget sparsomt og gerne med kalkfrit vand.

Forvent at der vil 2-3 måneder inden den blomstrer igen

annped
01-09-2009, 19:53
For det første, er det en phalaenophis du har? (det er den der er mest kendt)

agro
01-09-2009, 20:22
Jeg har utrolig mange orkideer, og jeg klipper kun det visne af mine, og så bliver de stillet i skammekrogen, og kun sjældent vandet, og lige pludselig står de med knopper igen.

Mafalda
01-09-2009, 20:42
Okay så jeg skal klippe den lidt ned, men skal jeg vente til det er visnet eller skal det være mens den er frisk?

Mange tak for jeres svar :D

OPR1
01-09-2009, 21:13
Okay så jeg skal klippe den lidt ned, men skal jeg vente til det er visnet eller skal det være mens den er frisk?

Mange tak for jeres svar :D

Bare klip når den er afblomstret

Mafalda
01-09-2009, 21:54
Okay mange tak det prøver jeg så....øh skal jeg klippe over eller under mærket?

githa
01-09-2009, 22:24
Hvis du sender mig din mail så skal jeg sende dig pasningsvejledning om orkideer ..

OPR1
02-09-2009, 01:05
Okay mange tak det prøver jeg så....øh skal jeg klippe over eller under mærket?

Over mærket for så vil den danne en ny gren der

Janne
02-09-2009, 08:19
Deter ikke så godt at klippe af der hvor det er grønt, for ofter skyder de igen fra det punkt. Lad den hellere stå, og hvis stænglen visner og bliver brun, så kan du klippe den ned.
Ellers er det bare at lade den stå og passe sig selv, giver lidt regnvand ind imellem. Gødning i sommerperioden.
Pludselig vil der så kommer nye skud, endten på den eksisterende stængel, eller også vil der dukke en helt ny op.

god fornøjelse med orkideerne ((O))

"Brumby"
02-09-2009, 09:16
Du kan fremskynde blomstring ved at den står koldt.. dvs. ved 15-17 grader i et stykke tid - så soveværelset er en god idé i et stykke tid.. når du så synes den skal igang igen, så giv den lidt orkidé gødning og stil den frem i lyset (vindueskarm halvskygge) og så skal du se løjer...

Jeg selv klipper heller ikke andet af end det visne...

Hvilken potte har du den i?

Orkidéer er blomster som har tildels frithængende rødder i naturen og derfor er disse rødder lavet til at få lys.. alle mine orkidér står derfor i glaspotter.. hvilket også gør det nemt for mig at se hvornår de har brug for vand...
(Jeg har plantet i høje firkantede glaspotter og jeg vander i bunden, hvor der ikke er rødder... så fordamper det op om rødderne... og da det er glas kan jeg let se hvornår der skal lidt mere ned i bunden af potten)

Håber det hjælper dig...((O))

Mafalda
02-09-2009, 09:38
mm tror jeg venter med at klippe...

og så kunne det være at jeg skulle sætte den på en lav skål og ikke i en urtepotteskjuler :)

Tak for alle jeres idéer :D

Henriette
02-09-2009, 09:40
Hold da op alle de gode råd. tjaaa hvad skal jeg sige. jeg har stor succces med mine orkideer og jeg gør følgende. Jeg vander ca. 1 gang hver 14. dag, de får ca. 2 cm vand i potten (har nogle i glaspotter men også almindelig.) Jeg klipper stænglerne af ved 3. led nedefra og ellers, ja så gør jeg intet og de blomstrer ca. med 2-3 mdr. mellemrum. Jeg har brugt kalkfri vand men pt. er det almindelig vand og ser ingen forskel.

Mafalda
02-09-2009, 13:23
Henriette: Klipper du dem så af når de er friske?

Henriette
02-09-2009, 14:02
jeg klipper dem når alle blomster er faldet af,

Zep
02-09-2009, 15:03
Det er ikke min stærke side... Jeg har taget livet af et par Phalaenopsis i tidens løb (R) Men det er lykkedes mig at holde liv i en Oncidium, Sommerfugleorkidé i over et år og tilmed lige haft den i genblomstring ((O)) (og den dufter tilmed). En orkidesamler fik på et tidspunkt lært mig, at der er forskel på pasningen af forskellige orkidéer. Planteskoleringen har en samling pasningsvejledninger her: http://www.planteskoleringen.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=select&menuID=3448&id=3445

Mafalda
02-09-2009, 16:45
Zep: øj hvor er den flot! og mange tak for linket det skal jeg nok blive glad for :D med de mange små blomster minder din lidt om en min mor har som jeg vildt godt kunne tænke mig, den hedder noget i retning af dukkekjole :P

Mafalda
02-09-2009, 17:38
Har lige fundet ud af at hun kalder den danserinder....det var faktisk min farmor der kaldte den det, efter at have læst på planteskolens sider tror jeg faktisk at den er i familie med din sommerfugleorkidée

zuzzan
02-09-2009, 18:27
De ligner også små damer. Jeg anede ikke de havde sådan et fint navn men så da med det samme at de lignede små piger i kjoler da jeg så planten første gang.

githa
02-09-2009, 18:39
Mafalda...har sendt mail til dig ...

Zep
02-09-2009, 18:58
Sikke et sødt navn (:)

Mafalda
02-09-2009, 20:55
Ja min farmor var også lige typen til at komme med søde navne :P ikke jeg selv kendte hende ret godt, jeg var 4 da hun døde.

Danserinder - uh jeg ønsker mig sådan en!

Githa mange tak for mails (selvom der var lidt rigeligt af dem :P ) har mailet svar :)

Molly
02-09-2009, 22:15
Måske jeg kan få hjælp her til hvordan jeg skal passe min orkide, tror da ikke den skal klippes ned når den har afblomstret. Fik den i gave og jeg vil da gerne passe den godt og ha` glæde af den meget længe.
Venlig hilsen Molly
35123

githa
02-09-2009, 22:42
Hej Molly ...send din mail og jeg kan sende dig lidt vejledning ...hvad er det for en orkide du har fået ? Kan se der er et skilt ved den ..