PDA

Se fuld version : Halvfjerdsertøj...

Zep
25-08-2009, 13:56
Puuuuuuha *141* op af skoletasken er lige dukket en seddel om jubilæumsugen på datterens skole - den lokale. På lørdag skal et flot arrangement løbe af stabelen og hver klasse skal have et årtis tøj på... Datteren skal komme i halvfjerdsertøj.

Jeg husker noget om lårkorte kjoler og knæstrømper, slipovere og kassebukser, en masse i fløjl og helst i brune, grønne og orange farver fra dengang mor her var barn. Men det eksisterer godt nok ikke i huset mere *120*Håber jeg kan finde noget i genbrugen imorgen, for ellers er jeg godt nok lost.

Missemor
25-08-2009, 14:15
Ja så blev jeg da nysgerrig (R) og gik lige på kig i gemmerne. Jeg var teenager i 70'erne og jeg kan se på billederne, at det var meget med rullekravebluse og skjorte udover, eller skjorte med en større skjorte udenpå. Generelt mindst 2 bluser og gerne smækbukser.
Kassebukser havde jeg også, endda et par i brun fløjl - så farverne du husker er ikke helt forkerte.
Jeg fandt faktisk et billede af et sæt tøj jeg selv havde syet på aftenskole til "kjolesyning", som det hed dengang. Det var hvid cowboystof med trykknapper til bukserne med høj linning, og tynd bomuld til skjorten. Denne skjorte havde jeg faktisk i mange forskellige udgaver, den var rigtig let at sy og netop god til at have en tynd rullekrave indenunder. Bukserne kan jeg huske var noget besværlige at sy, så det blev kun til det ene par, men så fandt jeg en anden model der lignede alm. bukser mere, og så blev der ellers syet en masse af dem i alle mulige farver.
Dengang skulle der jo være så meget "svaj" som det hed dengang, som muligt, så det gjaldt om at få købt det breddeste stof, og så lægge mønstret på, så benene fyldte hele bredden, så jeg havde faktisk bukser hvor benene var 150 cm. i rundkreds. Vildt, forstår godt nu hvorfor min mor ikke var glad for, at jeg cyklede med dem.*120*

Ikke noget med at grine, det er 32 år - og mindst lige så mange kilo - siden, dette billede blev taget.(R)

supersine669
25-08-2009, 14:26
Ja så blev jeg da nysgerrig (R) og gik lige på kig i gemmerne. Jeg var teenager i 70'erne og jeg kan se på billederne, at det var meget med rullekravebluse og skjorte udover, eller skjorte med en større skjorte udenpå. Generelt mindst 2 bluser og gerne smækbukser.
Kassebukser havde jeg også, endda et par i brun fløjl - så farverne du husker er ikke helt forkerte.
Jeg fandt faktisk et billede af et sæt tøj jeg selv havde syet på aftenskole til "kjolesyning", som det hed dengang. Det var hvid cowboystof med trykknapper til bukserne med høj linning, og tynd bomuld til skjorten. Denne skjorte havde jeg faktisk i mange forskellige udgaver, den var rigtig let at sy og netop god til at have en tynd rullekrave indenunder. Bukserne kan jeg huske var noget besværlige at sy, så det blev kun til det ene par, men så fandt jeg en anden model der lignede alm. bukser mere, og så blev der ellers syet en masse af dem i alle mulige farver.
Dengang skulle der jo være så meget "svaj" som det hed dengang, som muligt, så det gjaldt om at få købt det breddeste stof, og så lægge mønstret på, så benene fyldte hele bredden, så jeg havde faktisk bukser hvor benene var 150 cm. i rundkreds. Vildt, forstår godt nu hvorfor min mor ikke var glad for, at jeg cyklede med dem.*120*

Ikke noget med at grine, det er 32 år - og mindst lige så mange kilo - siden, dette billede blev taget.(R)

(bdkWAUW, den gang var du (også) en FLOT MODEL(bdk

Og tøjet er da super flot.

Dorit
25-08-2009, 14:29
hmmmm var der ikke osse noget med store peace smykker....hæklet veste (i "bedstemors firkanter")....og flæsenederde...i flere farver....de nederdele er vel også ret modernet nu....

ikke noget der tager lang tid at sy.....men øv øv din symaskine er vel i urdu og jeg er på vej....næsten i hvertfald....er på vej til Oxelösund....og er ikke hjemme igen för torsdag nat

Zep
26-08-2009, 06:50
Jeg griner ikke det fjerneste, for det er rigtig flot (bdk

Takker for hjælpen herinde! Jeg må på jagt idag, for du har helt ret Dorit, symaskinen er stadig i ud.. God tur (H)

hundeuld
26-08-2009, 08:46
Rigtig god fornøjelse med at finde det, glæder mig til at se billeder...*141*

WOOUUW missemor (39)

annedav
26-08-2009, 16:29
Det var også i 70erne hot pants, mini, midi, maxi moden var på sit højeste.
Hot pants med lange støvler var et must.

God jagt i genbrugserne ((O))

Hilsen annedav

Zep
28-08-2009, 07:25
Ja jeg var ikke så heldig, som jeg kunne håbe i de 2 genbrugsbutikker. Den 3. nåede jeg ikke at gennemråde. Jeg ville gerne have haft en skjortebluse, men måtte nøjes med en t-shirt.

Og så fandt jeg denne "kjolesag", som jeg møgsommeligt sad og lagde op i hånden igår (det er knagme længe siden sidst *120*). Jeg var ellers i mine gemmere for at lede efter bred bort i brune farver eller nogle spænder, som jeg også kan huske fra en af mine tidlige kjoler. Menmen (x)

Det er så hvad det er blevet til. De skal have prøve idag. Og måske finder man så på at gøre noget yderligere ved tøjet.

Og idag skal jeg bage kage til salg i bod imorgen. Den behøver dog ikke være fra halvfjerdserne *120*

supersine669
28-08-2009, 07:40
Ja jeg var ikke så heldig, som jeg kunne håbe i de 2 genbrugsbutikker. Den 3. nåede jeg ikke at gennemråde. Jeg ville gerne have haft en skjortebluse, men måtte nøjes med en t-shirt.

Og så fandt jeg denne "kjolesag", som jeg møgsommeligt sad og lagde op i hånden igår (det er knagme længe siden sidst *120*). Jeg var ellers i mine gemmere for at lede efter bred bort i brune farver eller nogle spænder, som jeg også kan huske fra en af mine tidlige kjoler. Menmen (x)

Det er så hvad det er blevet til. De skal have prøve idag. Og måske finder man så på at gøre noget yderligere ved tøjet.

Og idag skal jeg bage kage til salg i bod imorgen. Den behøver dog ikke være fra halvfjerdserne *120*

FLOT model og FLOT tøj(bdk

ingeborg
28-08-2009, 08:01
(qwe Nu husker jeg det som var det igår.
Flot flot 70'er kostume, knæstrømperne fuldender værket.
Og hvor ser hun godt ud, din datter. Håber hun får en dejlig dag.

Ege
28-08-2009, 08:02
jagt tasker eller kernelæder tasker
Meget brede bælter i lys kernelæder , men bælterne skulle sidde langt nede på hofterne

Missemor
28-08-2009, 08:56
Godt ramt Zep ! ((O))
Især solbrillerne sætter lige prikken over i'et. Dem havde jeg helt glemt, men alle veninderne havde sådan nogle, og de skulle helst være så store som muligt.
men jeg måtte ikke få nogen for mine forældre(Å)
Jeg er også kommet i tanke om, at det var meget "hot" at have de her brede halsbånd der var syet i små grønlandske perler med elastiksnor, og så syede man navne ind på dem.

Zep
28-08-2009, 09:07
Bælter fandt jeg heller ikke noget af forleden... Men taske tænkte jeg slet ikke på. HVOR er min skoletaske?! Jeg må lede idag. Den var af læder. Det var ikke en rygsæk, men en solgul sag, med to forlommer med kraftiggrønne striber og reflekser på lukketøjet.

Zep
28-08-2009, 09:10
Jeg er også kommet i tanke om, at det var meget "hot" at have de her brede halsbånd der var syet i små grønlandske perler med elastiksnor, og så syede man navne ind på dem.

Jeg havde et med fløjlsbånd under... Gad vidst, om det eksisterer endnu.

Hmm jeg får vist travlt idag *120*Tak for idéerne!

githa
28-08-2009, 09:35
Var der ikke også noget med fodformede sko? Andefødder ...jeg synes at kunne huske det ....og kassebukser ...havde et par postkasserøde (Å)

Zep
28-08-2009, 09:55
Jow - andefødderne kunne jeg heller ikke opdrive. Jeg selv havde dog ikke sådan nogle dengang. Jeg havde sandaler af næsten lige så hårdt læder som skoletasken *120*og så havde jeg røde træsko.

githa
28-08-2009, 13:40
Så var der også støvler med plateausåler ...havde selv et par sorte *120*

Strikkelene
28-08-2009, 14:00
Det forekommer mig, at min søster (som er 3 år yngre end jeg) havde en skrigende gul/grøn skoletaske.

Zep
28-08-2009, 16:32
PYyyyyyyha der var ingen sure madpakker i *120*Til gengæld lå min barndoms pung indeni ((O))Tasken fik jeg i '78.

Strikkelene
28-08-2009, 17:02
Min søsters så lidt anderledes ud.

Dorit
28-08-2009, 19:47
min skoletaske var jo samme model...men helt rød....hm mon man kan se det på mit billed fra første skoledag....det skal jeg lige tjekke

Zep
28-08-2009, 20:18
Jeg ønskede mig også den røde (K)(K)

Dorit
28-08-2009, 20:39
min far ville ikke ha andet end rødt ....hmmmmmmmmmmm(50)hade jeg fået lov til at bestemme noget så hade alt været lyserødt eller lyselila....jeg var slet slet ikke til rødt som barn

Zep
29-08-2009, 17:17
Pastelfarverne faldt jeg først for i 80'erne *120*Jeg elskede rødt i 70'erne og du så rigtig sød ud - også dengang ((O))

Nu er jubilæet så fejret med maner! Det var bare SÅ godt - hurra for det lokale engagement (39) Viktoria "endte" med at blive blomsterpige - her ses hun ventende i baggrunden, mens en "gammel" elev, Joakim Tranberg gi'r den gas. Foruden ham var der 3 andre tidligere elever, 1 på akkordeon, 1 operasangerinde og 1 violinistinde, som bl.a. spillede musik fra Fanø. Er I så færdige, hvor var de gode allesammen!!!