PDA

Se fuld version : sandblæsning af glas

heidi73
16-07-2009, 08:34
Nu er jeg blevet bidt af at sandblæse glas. Det er sjovt og dekroativ, men, det bliver lidt kedeligt i længden at sætte tape på som mønstre.
Er der nogen der ved hvor man kan købe selvklæbende folie meget gerne med noget trykt mønster på?

Dorit
16-07-2009, 10:03
hvordan gør du......

menom og hvis kan du ikke få fat i foliet i boghandlen ....det kan man da her oppe.....og så kan du da kalkere billeder til den guldmedalje....

min kunst lærere sage at der er jo ingen grund til at gøre det svært for en hvis der nu findes en smut vej.....du kunne osse tegne med en tynd spritpen....og lave de fineste mønster det bruger jeg gerne når jeg enten maler og eller gravere på glasset......men det er klart spritpennen forsvinder jo i varmen (altså i min ovn) eller når jeg tøre efter med en sprit klud når jeg gravere glasset....men da jeg ikke er helt sikker på hvad det er du gör kan jeg jo ikke lige vide om mine ideer er brugbare

heidi73
16-07-2009, 16:47
Jeg har fundet en sandblæsnings kabine i Biltema, art.nr. 15377
Jeg kan ikke tegne på det, da der skal være noget der giver mønster, altså der bruger jeg så folie.
Jeg sætter billeder på senere...

hvordan gør du......

menom og hvis kan du ikke få fat i foliet i boghandlen ....det kan man da her oppe.....og så kan du da kalkere billeder til den guldmedalje....

min kunst lærere sage at der er jo ingen grund til at gøre det svært for en hvis der nu findes en smut vej.....du kunne osse tegne med en tynd spritpen....og lave de fineste mønster det bruger jeg gerne når jeg enten maler og eller gravere på glasset......men det er klart spritpennen forsvinder jo i varmen (altså i min ovn) eller når jeg tøre efter med en sprit klud når jeg gravere glasset....men da jeg ikke er helt sikker på hvad det er du gör kan jeg jo ikke lige vide om mine ideer er brugbare

heidi73
19-07-2009, 13:23
Her er 2 forskellige færdige glas:

33600
Der sættes folie på og der skæres.

33601
Det skårne fjernes.
Der sandblæses.

33602
Resten af folien fjernes.

33603
2 forskellige færdige resultater.

Dorit
19-07-2009, 14:10
så må man da afligevel kunne tegne på filmen med en spritpen for at siden skære det ud som man gør det ved "papirklip"

som sagt så er er det et superflot arbejde....*213*

Rysse
19-07-2009, 14:46
Super flot arbejde. (bdk

Folien er det ikke en slags dobbelt klæbende tape bare i A5 eller A4 ?

Kan du ikke printe eller kopiere et billede på folien ?

heidi73
20-07-2009, 08:58
Folien er selvklæbende hyldepapir i rulle. Nej for det kommer jo så til at sidde på papirsiden oh folien klæbes på galsset så billedet bliver jo ikke og se.

Super flot arbejde. (bdk

Folien er det ikke en slags dobbelt klæbende tape bare i A5 eller A4 ?

Kan du ikke printe eller kopiere et billede på folien ?

vtj
30-07-2009, 23:13
kan du ikke kopiere motivet på en transperent og så sætte det ind i glasset eller hvad det nu er du skal sandblæse?

vibeke544
03-06-2013, 20:43
Hej Heidi

Hvad bruger du til at "sandblæse" på glas?

Jeg har selv lige købt en lille sandblæsekabine, men kan ikke lige finde ud af, hvad der skal bruges til glas.

Hilsen
Vibeke

bubbihund
03-06-2013, 22:30
Hej Heidi

Hvad bruger du til at "sandblæse" på glas?

Jeg har selv lige købt en lille sandblæsekabine, men kan ikke lige finde ud af, hvad der skal bruges til glas.

Hilsen
Vibeke

Nu ved jeg ikke hvad sådan en sandblæsekabine er for noget, men kan forestille mig det. Men hører der slet ikke noget udstyr til sådan én? Er det bare et sted, hvor selve sandblæsningen kan foregå? For der er jo brug for selve sandblæsningsudstyret.

Men jeg kan fortælle, at når jeg har haft sandblæst noget, så er det foregået ude i en have, og med en kompressor med blæsepistol på. Og det er gået ganske fint.

Jeg har sandblæst nogle vaser, hvor jeg havde tegnet min nevøs håndaftryk op på bogindbindings-klister-plast (ved ikke hvad det rigtigt hedder), men det er det der man køber i en rulle, som er gennemsigtigt, og klister fast på bogen.

Og for at forstærke det, så klistrede jeg et lag gaffa-tape ovenpå, så jeg var sikker på, at sandet ikke trængte igennem hvor det ikke skulle.

Så klippede jeg håndaftrykket ud, og klistrede hele herligheden fast omkring vasen, så det så ud til, at hænderne hold fast om vasen.
Og derefter sandblæste jeg hele molevitten med noget sandblæsningssand fra Harald Nyborg.

Og nu sidder der sikkert eksperter udi sandblæsning, der tager sig til hovedet og skriger: "NEJ NEJ NEJ!!! - Sådan må man ikke gøre"...men for mig gik det SUPERFINT, og jeg blev tilfreds med resultatet...og det er vel det vigtigste (og det skal lige siges, at der skal MEGET til, før jeg er tilfreds med egne resultater (R))
Så jeg ved ikke, om dette er til hjælp for dig??

vibeke544
04-06-2013, 08:59
Jo Bubbihund det hjalp. (qwe

En sandblæsningskabine er en kasse med blæsepistol og gummihandsker, så sandblæsningen foregår inde i kabinen. Der er alt med til selve sandblæsningen, men ikke materialet der skal blæses med, og det var der jeg manglede viden, men hvis sandet fra HN kan bruges til glas så er det da bare det jeg prøver. Jeg var bare i tvivl om der skulle noget specielt til når det nu var glas der skulle bearbejdes.

Tak for hjælpen
Vibeke

bubbihund
04-06-2013, 23:35
Jo Bubbihund det hjalp. (qwe

En sandblæsningskabine er en kasse med blæsepistol og gummihandsker, så sandblæsningen foregår inde i kabinen. Der er alt med til selve sandblæsningen, men ikke materialet der skal blæses med, og det var der jeg manglede viden, men hvis sandet fra HN kan bruges til glas så er det da bare det jeg prøver. Jeg var bare i tvivl om der skulle noget specielt til når det nu var glas der skulle bearbejdes.

Tak for hjælpen
Vibeke

Fedt, så lærte jeg hvad sådan en kabine er. Og ja, Harald Nyborg sandet var ganske udemærket...super, at det kunne hjælpe *131*

hundeuld
05-06-2013, 10:38
De hænder på vasen da godt tænke mig at se(H)

bubbihund
06-06-2013, 20:13
De hænder på vasen da godt tænke mig at se(H)

Desværre tog jeg ikke fotos af den. Og min søster, der fik den, har for vane ikke at passe godt på ting. Så hun fik den væltet ned fra hylden, så den smadrede (Å)(Å) TYPISK hende.

Men hov....jeg lavede vist også én til min mor...tænke tænke tænke....for hvis jeg gjorde det, SÅ kan der skaffes et foto, for HUN passer på sådan noget.

Strikkelene
06-06-2013, 22:43
Det lyder så spændende. Selv om jeg ikke har forstand på det.

hundeuld
08-10-2013, 11:23
Fik du taget et billed *120*

bubbihund
08-10-2013, 13:58
Fik du taget et billed *120*

Nej desværre, for jeg huskede forkert (Å) - Jeg nåede ALDRIG at få lavet en til min mor....havde kun købt ind til det...og jeg kan ikke få lavet en nu, for kompressoren er død (Å)(x)

Træls, for hun vil smaddergerne have en.

bubbihund
16-12-2014, 05:06
Da min nevø var lille, lavede jeg julegaver sammen med ham til hans forældre.
Så for ca. 10-15 år siden, lavede vi/jeg en sandblæst vase til hans mor (min søster), hvor hans håndaftryk var "sat" fast omkring vasen, så det lignede at han overrakte vasen til hende.

Selvfølgelig så fik min søster jo smadret den - TYPISK!! - og hun har siden ærgret sig gul, grøn og blå over det (HA!! SÅ KAN HUN LÆRE DET!!!)

Men fordi jeg havde en fornemmelse af, at det var sådan noget, der ville ske, så havde jeg selvfølgelig gemt tegningerne fra de oprindelige håndaftryk, og derfor kunne jeg i år genskabe vasen til hendes fødselsdag.

Her kan I så se resultatet - jeg er dog i tvivl om man helt kan se idéen - det er temmeligt svært at tage billederne i de rette vinkler (Å)

81784817858178681787

hundeuld
16-12-2014, 06:57
Du godeste Lene hvor er det en god ide og hvor er den god, så vil jeg håbe at søster passer noget bedre på den her, ellers fortjener hun et rap over fingeren.

asta
16-12-2014, 09:27
Fantastisk god idé! - og flot resultat!
Her er dit gamle indlæg - nr 10: http://rokken3.dk/forum/showthread.php?16327-sandbl%E6sning-af-glas
Jeg blev nysgerrig og takker for beskrivelsen af processen.

Bedstemor
16-12-2014, 10:12
Hvor er den flot Lene...du kan altså noget af hvert.
*107*

hundeuld
16-12-2014, 12:21
Tak Asta , så har jeg flyttet det sammen.

Strikkelene
16-12-2014, 12:48
Dine sandblæste glas ser godt ud, Bubbi.

Du er godt til at finde på sjove og spændende ting.

bubbihund
16-12-2014, 15:52
Tak Asta, fordi du kunne finde det gamle indlæg - jeg støvede jo selv hele arkivet igennem forgæves.

Og takker for roserne.

Ja, nu må hun dælme lære at passe bedre på. Meeeeen mon ikke hun har lært lidt.

Min nevø kunne godt huske vasen svagt, da han så den igen forleden - og mente, at SÅ skulle vi da også lave en med hans håndaftryk, som de er idag. Så han sad og kæmpede lidt for at se, om der nu var plads på sådan en vase, til at hans nu 17-årige kæmpehænder kunne være på - det kunne de liiiiiiige akkurat - men det bliver nok bare ved tanken. Men det kunne da være sjovt, at hun kunne have en par vaser med et par 3-4 årige hænder på og så en med et par 17-18 årige hænder på.
Og nu har han jo alderen til, at han selv ville kunne sandblæse skidtet.

Men som sagt, så bliver det nok bare ved tanken.

asta
16-12-2014, 19:11
Velbekomme - jeg dumpede nu bare ned i tråden ved at søge på sandblæse glas.
Hvad med en stor gulvvase til den unge mands aktuelle håndaftryk?
Jeg kan vældig godt lide, at du bare gik ud i haven og blæste sand fra Harald Nyborg på vasen - og så kunne eksperterne ellers slappe af imens :-)

bubbihund
16-12-2014, 23:33
Velbekomme - jeg dumpede nu bare ned i tråden ved at søge på sandblæse glas.
Hvad med en stor gulvvase til den unge mands aktuelle håndaftryk?
Jeg kan vældig godt lide, at du bare gik ud i haven og blæste sand fra Harald Nyborg på vasen - og så kunne eksperterne ellers slappe af imens :-)

Ja, det med en kæmpevase, det jokede vi også med, at der måtte til. Nu må vi se, om det nogensinde bliver til noget.

Hæ hæ...ja, nogle gange, så handler jeg før jeg tænker for meget over tingene (sker dog sjældent - ofte får jeg tænkt FOR meget over ting) - men lige med sandblæsningen, dér tænkte jeg; "Arh, hvor svært kan det være?!" - og gik det galt, så var det jo ikke værre end, at jeg kunne få fat i en ny vase, og starte forfra. Så min fars gamle kompressor blev bakset ud i haven, og så gik jeg bare til den. Og kors hvor det svinede - men det var ski**sjovt.

Og det gik godt i første hug - så var der jo ingen grund til at ofre en formue på alt muligt fint udstyr og dyrt sand, når nu det andet fik arbejdet gjort helt fint.