PDA

Se fuld version : Stor eller lille - skal, skal ikke ?? - hvad syntes I?

strikkesinen
10-07-2009, 12:26
jeg har været så heldig at få et super smukt mønster på et sengetæppe af en dejligt rokker. Oprindeligt er tæppet strikket på p. 2 og i bomuld, jeg har nu lavet et par prøveklude i arwetta garn, først på p. 3 og så på p 3½, men jeg kan altså ikke blive enig med mig selv om hvilken en af prøverne jeg skal bruge til tæppet, er også en smule i tvivl om hvorvidt jeg skal bruge arwetta, men da der skal strikkes 130 firkanter, tror jeg at bomuld bliver for tungt til tæppet, og på en p 2 kommer det vist til at tage flere år for mig at lave.

Her er en lille billedserie så I kan se hvad jeg vrøvler om*120*

et udsnit af det færdige sengetæppe, strikket i bomuld
33300

mønsteret lidt tættere på
33301

1. prøveklud strikket på pind 3
33302

2. prøveklud, strippet på p 3½
33303

her er de ved siden af hinanden
33304

OPR1
10-07-2009, 12:36
Jeg synes det er svært at se forskel - udover på størrelse altså.

Jeg ville uden tøven strikke på 3½, da jeg synes at et sengetæppe godt må være let og luftigt i stedet for en tung sag.

Og i Arwettaen er det både vaskbart og nemt at få hurtigt tør i forhold til bomuld.

agro
10-07-2009, 12:43
Ja der er jo nok ikke noget så smukt som et bomuldstæppe strikket på pinde nr. 2....det skal der ikke herske tvivl om, men tungt bliver det og det vil nok tage en krig......så derfor synes jeg du skulle tage pinde 3½ til din Arwetta, så der kommer lidt luft ind i det, det giver et andet tæppe, men med det mønster kan det da ikke andet end også blive smukt.

Lotte Birgitte
10-07-2009, 13:00
Jeg ville også strikke det i arwetta, så det ikke bliver så tungt.

Men jeg tror jeg ville vaske prøverne inden jeg besluttede hvad pindestørrelse jeg ville bruge. Vask dem i maskinen hvis det er det du vil gøre med det færdige sengetæppe. Så kan du se hvilken der er pænest efter vask.

Nette
10-07-2009, 13:03
Sikke et smukt tæppe, havde jeg bare haft tålmodigheden...

Bomuld falder pænere og giver en flottere struktur, end Arwetta gør.

Men til gengæld bliver bomuld let grimt og stift, når det har været vasket nogle gange.

Eftersom det er et STORT arbejde, der ligger forude og som gerne skulle holde i mange år, og derfor også vaskes en del gange, tror jeg, jeg ville strikke det i Arwetta og på 3,5 mm pind, sådan det bliver en smule luftigt.

Havde det været til et sengetæppe ville jeg dog ikke være spor i tvivl; der ville jeg vælge bomuld, fordi det gerne må ligge pænt tungt med en meget tydelig struktur.

Hold da op, jeg glæder mig til at følge det her. :-)

Nette

hundeuld
10-07-2009, 13:04
Jeg ville prøve en pind 4.... ser ud til garnet fint kan bære det..

olde66
10-07-2009, 13:29
Ih, hvor glæder jeg mig til, at se det færdige arbejde.

Missemor
10-07-2009, 13:29
Jeg ville prøve en "egyptisk" bomuld. Det er en bomuld der ikke bliver hård i vask, og den passer til pinde 2½ - 3. Den er godt nok lidt dyrere end alm. bomuldsgarn, men med det arbejde der lægges i sådan et tæppe, kan det godt betale sig, at give det ekstra for et rigtigt lækkert garn.*306