Se fuld version : Lavendelbundter
Mine lavendler er helt fantastiske, så jeg gemmer lidt til den mørke tid. Som barn lærte jeg at lave disse af min bedstemor og synes I skal se hvordan man gør - jeg er nok ikke den eneste, der har mange lavendler.
1. Først tager man 9 (eller et andet ulige antal) lavendelstilke, så lange som muligt
2. De bindes sammen lige under blomsterne med et smalt silkebånd på ca. en meter.
3. Stilkene bøjes op over hovederne og man væver med båndet over og under stilkene, så blomsterne bliver gemt bag stilke og bånd.
4. Væv videre til toppen af blomsterne...
5.....når der kun er stilke tilbage bindes båndet stramt rundt og rundt og hæftes med en stribe knuder som vist.
6. Så er de lige til at lægge mellem tøjet i skabet - læg dem så de har luft omkring indtil de er tørre.
hundeuld
06-07-2009, 22:52
Tusinde TAK for den vejledning (39)
Nå det er sådan det gøres ((O))
1000 tak for billederne. ((O)) Det må helt bestem afprøves. Hvad gør du så efterfølgende ? Skal de hænge og tørre inde el. ude ? Er det dem man kan lægge i mellem sit sengetøj eller er det bare til at stille i en vase senere på året for at få llavendeldufter igen ?
symadammen
07-07-2009, 09:49
(39)Rigtig god vejledning. Jeg har også en masse flotte lavendler i haven, så det må absolut afprøves.
1000 tak for billederne. ((O)) Det må helt bestem afprøves. Hvad gør du så efterfølgende ? Skal de hænge og tørre inde el. ude ? Er det dem man kan lægge i mellem sit sengetøj eller er det bare til at stille i en vase senere på året for at få llavendeldufter igen ?
Jeg lægger dem ind på hylderne i klædeskabet - i begyndelsen lidt fritliggende da jeg vil undgå at de mugner, men efterhånden som de tørrer gør det vist ikke noget at de 'putter' sig mellem tøjet.
I et link fra et andet indlæg læste jeg at møl hader lavendel, så jeg vil lave nogle stykker til at stikke ind mellem mine poser med uld og færdigspundet garn. Jeg har så mange lavendler at jeg kan få samtlige rum, incl. værksted og udhuse til at dufte af dem - det giver en god fornemmelse af at forebygge i stedet for at skulle bekæmpe med noget giftigt stads, hvis møllene skulle dukke op. Jeg er i forvejen grundig med at lukke for sække og poser, men der skal vel nok findes en smutvej.......
Kastanje
08-07-2009, 10:01
Ååååh 1000 TAK for vejledning.
Min datter og jeg har ofte set disse lavendel-rangler(som min datter kalder dem), men vi har aldrig kunnet regne ud, hvordan de blev lavet. Nu kan vi endelig selv prøve. Tak igen!
Tusind tak for den flotte vejledning/billedserie, det vil jeg bruge mod mine omtalte møl.
Skal man tørre lavendlerne før man putter dem i poser?
Skal man klippe dem i mindre stykker - evt. kun bruge blomsterne?
lenemormeinild
18-07-2010, 11:27
Skal man tørre lavendlerne før man putter dem i poser?
Skal man klippe dem i mindre stykker - evt. kun bruge blomsterne?
(H)Min mormor lærte mig at hækle små poser til lavendel som vi så fyldte med blomsterne, der blev blomsterne tørret lidt på aviser på loftet fordi vi ikke havde så meget plads men så tørrede de mens vi krererede de små poser. Men de kan også sys og ser jo yndige ud og dufter jo rigtig dejligt.
Hvor kan jeg købe lavendler ?
asmile4you
18-07-2010, 15:03
Jeg har også rigtig mange lavendler og synes de er så smukke og dufter skønt. Så det her skal Jeg i hvertfald også prøve. ((O))
symadammen
18-07-2010, 16:19
Lis - hvis du bare skal bruge blomsterne til at tørre, kan du klippe nogle hos mig på søndag ((O))
*307* Det vil jeg da rigtig gerne Jette.Lis - hvis du bare skal bruge blomsterne til at tørre, kan du klippe nogle hos mig på søndag ((O))
Hvis du vil lægge dem i poser, kan du købe tørrede lavendler der hvor du køber krydderier. Umiddelbart vil jeg tro at du får mest for pengene i en ti'er butik.
Nej, hvor smart. Har tænkt på hvordan man laver dem, troede ikke det var på den måde. Tak for den fine vejledning. Har netop stået på Fåborg bymuseum og kigget på dem.
Hvis du vil lægge dem i poser, kan du købe tørrede lavendler der hvor du køber krydderier. Umiddelbart vil jeg tro at du får mest for pengene i en ti'er butik.
Tak for det Inge
hyldevej
18-07-2010, 21:13
Dejlige lavendler! Vil lige gøre opmærksom på, at der findes en lavendelfarm mellem Hjallerup og Dronninglund i Vendsyssel, vist nok Danmarks eneste! I forbindelse her med er der en lille butik med mange sjove lavendelting.
Dejlige lavendler! Vil lige gøre opmærksom på, at der findes en lavendelfarm mellem Hjallerup og Dronninglund i Vendsyssel, vist nok Danmarks eneste! I forbindelse her med er der en lille butik med mange sjove lavendelting.
Og nu er jeg fristet over evne*120*Jeg elsker lavendler og skal jo selvfølgelig have en masse i min have
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.