PDA

Se fuld version : Lille topstykke - HJÆLP!

Enaj
23-05-2009, 10:18
Jeg er gået i gang med at strikke det lille topstykke og de der udtagninger i A-stykket driller. Det er nok mig der ikke fatter opskriften, men skal man tage ud på hveranden omgang eller ??? Og skal man blive ved med at tage ud? Blir den ikke mega vid så eller er der noget jeg ikke har fattet?

OPR1
23-05-2009, 11:21
Jeg er gået i gang med at strikke det lille topstykke og de der udtagninger i A-stykket driller. Det er nok mig der ikke fatter opskriften, men skal man tage ud på hveranden omgang eller ??? Og skal man blive ved med at tage ud? Blir den ikke mega vid så eller er der noget jeg ikke har fattet?

Du skal ikke tage ud på hver anden omgang.
Jeg var nemlig lige ved at gøre det samme da jeg strikkede den i voksenstørrelse.

I din opskrift står der sikkert noget med at tage ud i hver 4., 6., 8., 10 omgang eller noget i den retning.

Det skal læses sådan:
Tag ud på 4. omgang
Strik så 6 omgange og tag ud der
Strik så 8 omgange og tag ud
Strik 10 omgange og tag ud
osv osv osv.

Enaj
23-05-2009, 11:40
Tusind tak for hjælpen. (z)
Selvom det betyder jeg skal trævle hele skidtet op igen.
Øv øv øv, men pyt, garnet rækker så dejligt langt når man kan strikke af det to gange *120*

OPR1
23-05-2009, 14:08
Tusind tak for hjælpen. (z)
Selvom det betyder jeg skal trævle hele skidtet op igen.
Øv øv øv, men pyt, garnet rækker så dejligt langt når man kan strikke af det to gange *120*

Jeg måtte også trævle op inden at en anden Rokker gav mig fidusen *120*

Det står nu også en smule akavet i opskriften og kan nemt misforståes

Enaj
23-05-2009, 15:39
Jeg måtte også trævle op inden at en anden Rokker gav mig fidusen *120*

Det står nu også en smule akavet i opskriften og kan nemt misforståes

Jeg gir dig helt ret. Jeg læste det som 12. omg og 14. omg osv., men der stod jo 12 omg, 14 omg.

Skidt pyt jeg er i gang igen.

Strikkelene
23-05-2009, 16:26
Ja, det kender jeg godt! Jeg har også sommetider siddet med en opskrift og nærmest revet mig selv i håret, fordi jeg ikke kunne gennemskue, hvordan man skulle strikke det, der stod. Så jeg har også strikket og pillet op nogle gange indtil det pludselig gik op for mig, hvordan jeg skulle strikke det. Men så kan man finde ud af det en anden gang.

bstorm
23-05-2009, 18:06
Jeg har lige strikket topstykket, og jeg lavede et stykke papir med numrene fra 1 til 200, og satte en streg hver gang jeg havde strikket en omgang. Jeg havde også sat en cirkel om de omgange, der skulle tages ud på. Så var jeg fri for at sidde og tælle.

TSMS
23-05-2009, 18:11
Dejligt. Glæder mig til at se resultatet.

Kastanje
23-05-2009, 18:30
Jeg har lige strikket topstykket, og jeg lavede et stykke papir med numrene fra 1 til 200, og satte en streg hver gang jeg havde strikket en omgang. Jeg havde også sat en cirkel om de omgange, der skulle tages ud på. Så var jeg fri for at sidde og tælle.

Ej hvor smart, det vil jeg også gøre, når jeg går i gang med mit topstykke.

OPR1
23-05-2009, 19:12

Det samme gjorde jeg - det er næsten den eneste måde at holde styr på omgangene på

Isanna
23-05-2009, 19:34
Jeg brugte min mobil til at holde styr på omgangene. Jeg oprettede simpelt hen en note tilegnet Lille Topstykke. Jeg skrev eks. 14 omg. og for hver omg lavede jeg en l, men for hver 5 lavede jeg en \. Det så sådan ud: 14 omg: l l l l \ l l l l \ l l l l . På den måde kørte jeg ikke sur i det.

Strikkelene
23-05-2009, 19:40
Det var da en smart ide, Isanna!

Jonet
24-05-2009, 09:34
Sikke en masse gode tips til opskriften. Jeg har fulgt med i tråden, for jeg har det lille topstykke liggende i kurven. Det er næste projekt og så er det jo altid dejligt med lidt tricks. Jeg har det med at blive rasende hvis jeg ikke kan finde ud af det*120*

Missemor
24-05-2009, 09:56
Med hensyn til at tælle omgange havde jeg for mange år siden en lille "rund dims" man kunne sætte yderst på en af pindene, og så kunne man dreje et lille hjul med tal, så man på den måde kunne holde styr på omgangene. Den gik op til 99, men er desværre blevet væk med årene.

Er der nogen der ved, om man stadig kan købe sådan en tælledims, og evt. hvor, for jeg savner den faktisk ret tit.

Det med at skrive nr. på et stykke papir og så strege ud, kender jeg godt.

Jeg har lavet et ark på pc'en, som jeg kan skrive ud, så jeg slipper for at skrive tallene ud hver gang.(R)

OPR1
24-05-2009, 10:09
Med hensyn til at tælle omgange havde jeg for mange år siden en lille "rund dims" man kunne sætte yderst på en af pindene, og så kunne man dreje et lille hjul med tal, så man på den måde kunne holde styr på omgangene. Den gik op til 99, men er desværre blevet væk med årene.

Er der nogen der ved, om man stadig kan købe sådan en tælledims, og evt. hvor, for jeg savner den faktisk ret tit.

Det med at skrive nr. på et stykke papir og så strege ud, kender jeg godt.

Jeg har lavet et ark på pc'en, som jeg kan skrive ud, så jeg slipper for at skrive tallene ud hver gang.(R)

Sådan en tælledims kan du købe i næsten alle garnbutikker - eller her:
http://www.sysle.dk/shop/item.asp?id=8020
http://garnsalg.dk/catalog/product_info.php?cPath=166_51&products_id=164&osCsid=eeb9cad2db642240ce9328a7f6c2ac14
http://www.tantehanne.dk/product.asp?product=347

Lullu
24-05-2009, 14:24
Hvor sjovt Bstorm!
Min tælleseddel til Topstykke er præcis mage til din. Så kan jeg hele tiden holde styr på, hvor jeg er nået til. Det er vigtigt, især når man har gang i 4 ting på én gang :)
Vh Louise

Strikkelene
24-05-2009, 15:32
Ja, jeg har også et par af de tælle dimser af plastik, som du skriver om Missemor. Men det er noget siden, jeg sidst har brugt dem.

Missemor
25-05-2009, 05:08
Tak Galleri, men sikke da en pris. Der skal jo spares op i laaang tid.*120*
Det er bare typisk mig, at selv om jeg jævnligt er i den lokale garnbiks, husker jeg aldrig at kigge efter sådan een - kommer først i tanke om det, næste gang den skal bruges. (R)

Bakkely
25-05-2009, 07:44
Jeg har også strikket Topstykke - 2 gange endda - og jeg bruger også sådan en tælledims. Jeg har sat den på en stor sikkerhedsnål og så sætter jeg den fast lige ved hvor vrangmaskerne starter og drejer hver gang jeg kommer dertil. Man behøver faktisk ikke sidde og holde så meget styr på hvornår der skal tages ud næste gang. Jeg har fundet ud af hvordan jeg skal regne det ud og da jeg altid tæller vrangmaskerne for at være sikker på ikke at have mistet nogen ved jeg altid hvornår jeg skal tage ud.
Hvis der er f.eks. 17 vrangmasker mellem hver gang retmasker, så skal der næste gang tages ud på række nr 17+3 altså række 20.
Er der 23 vrangmasker skal der tages ud på række 23+3 altså række 26.
Håber nogen kan bruge min metode.

lis ai
25-05-2009, 11:07
Tak Galleri, men sikke da en pris. Der skal jo spares op i laaang tid.*120*
Det er bare typisk mig, at selv om jeg jævnligt er i den lokale garnbiks, husker jeg aldrig at kigge efter sådan een - kommer først i tanke om det, næste gang den skal bruges. (R)

Du kan lave en billig tælledims selv. Brug et målebånd og en papirclips*120*

Knhobby
25-05-2009, 21:42
Jeg har sat min tælledims på en snor og så sidder den i strikke tøjet. Hvergang jeg kommer forbi den får den lige et drej så har jeg altid styr på omgangene.