Se fuld version : Såler til strikkede sutsko
Dorthe Hanne Larsen
19-02-2007, 00:25
Jeg døjer rigtig meget med kolde fødder, så jeg er i gang med et par strikkede sutsko, den ene er færdig "drops dessign" men hvad skal jeg bruge som udvendig sål, det skulle gerne være tæt, og også kunne vaskes, og så skal det være skridsikkert, så jeg ikke glider på .. Hvad gør jeg? Har nogen en god ide´eller har i selv lavet nogle sutter med såler, så kunne jeg godt tænke mig at høre.
Sutterne får jeg fra det garn jeg har skrevet herind om, som jeg ikke kunne få en babyjakke ud af, men nu får jeg sutter. (H) Kh. DortheHanne
Og som NB. kunne jeg tænke mig at få at vide hvordan jeg lægger et billede ind på forummet, hvis jeg nu har det i min mail eller mine dokumenter, hvad gør jeg så??? Kan en forklare mig det på en forståelig måde, så jeg også kan være med til at delagtiggøre jer i hvad jeg sidder og strikker. Kh. Spørge...dorthehanne
Futterne du skal strikke, skal de filtes.
Filtede futter er dejlig varme, når jeg strikker/filter futter smører jeg flydende gummi på, det størkner og bliver til sål.
Det kan vaskes.
Dorthe Hanne Larsen
19-02-2007, 11:28
Tak for svaret Linda, jeg aner slet ikke hvordan man filter, ved kun at det er noget med at vaske futterne. Og det flydende gummi, hvad er det, og hvor kan man købe det?? Det har jeg aldrig hørt om. Men jeg vil meget gerne vide det. Kh. DortheHanne
hundeuld
19-02-2007, 11:38
Prøv at kigge herind http://www.rokken3.dk/forum/local_links.php?catid=15
og hvis der er noget du ikke forstår, så skriv endelig igen..
Du kan købe flydende gummi i de fleste hobbybutikker.
Det er en flydende latex, som man smører på med en pensel.
Når det er størknet, har man såler.
Jeg smører altid 2-3 gange.
Der er nogle gode opskrifter, på filtede futter under dovnloads.
De er slidstærke og varme
Lader du det størknet 3 gange, før du smør det på så?, og hvor langt tid er det om at størknet?
Tænker på at købe det og komme under vores futter, for er man på glat gulv, glider vi for meget hi.
Dorthe Hanne Larsen
19-02-2007, 17:00
Kære Hundeuld - der er nok meget jeg ikke forstår henad vejen, og jeg vil meget gerne have lov at skrive og spørge, jeg har allerede fået meget hjælp her på Rokken, så hurra for at jeg har fundet den. håber jeg kan gøre gengæld, og selv være med til at yde. Så nå ja, kære hundeuld jeg har sikkert lagt mit tillægsspørgsmål forkert, om hvordan man lægger ind på forummet, så kan du sige mig hvor jeg skal lægge det, det er jo nok ikke under fødder og strømper og sutter. Kh. Og tak for dig og rokken. og for alle i søde hjælpere DortheHanne
Dorthe Hanne Larsen
19-02-2007, 17:13
Tak Linda - jeg har været ude i city2 i Tåtrup, der ligger en panduro, jeg købte både flydende gummi og noget filtagtigt stof nærmest tyk fleece, og så røg der osse lige noget muskat bomuld ned i kurven til vores ny barnenarn, så det blev lidt af en tur. Tak for dine svar, jeg er spændt på at prøve det gummi, der står man skal vaske penslen med vand og sæbe, efter hver gang man har strøget et penselsstøg med den, inden man fortsætter med at pensle igen, kan det passe, for jeg har kun købt en mini pensel. og hvis det oveni købet skal have 2-3 gange, så skal man jo vaske pensel hele tiden..hahaha det står altså på en lidt underlig måde, men jeg må prøve mig frem.
Det kunne da være at jeg også skulle sy noget af det stof under mine strikkede sutter, for de er ikke filtede..? Mange hilsner og tak til dig fra DortheHanne
Ja jeg lader det størkne mellem hver lag.
Jeg mærker bare på dem engang imellem.
Jeg skyller ikke penslen før jeg er færdig
hundeuld
20-02-2007, 01:43
Kære Hundeuld - der er nok meget jeg ikke forstår henad vejen, og jeg vil meget gerne have lov at skrive og spørge, jeg har allerede fået meget hjælp her på Rokken, så hurra for at jeg har fundet den. håber jeg kan gøre gengæld, og selv være med til at yde. Så nå ja, kære hundeuld jeg har sikkert lagt mit tillægsspørgsmål forkert, om hvordan man lægger ind på forummet, så kan du sige mig hvor jeg skal lægge det, det er jo nok ikke under fødder og strømper og sutter. Kh. Og tak for dig og rokken. og for alle i søde hjælpere DortheHanne
Det ligger netop hvor det skal (:) og vi har alle været begynder på et tidspunkt (t) så bare fremad så går det fint...
Istedet for at komme latexen på med pensel , kan du hælde lidt op i en folie bakke og så forsigtig sætte skoens sål ned i latexen (flydende gummi) så får du let den flotteste sål.
Skal man så kun gøre det en gang eller hvad?
Tak Linda - jeg har været ude i city2 i Tåtrup, der ligger en panduro, jeg købte både flydende gummi og noget filtagtigt stof nærmest tyk fleece, og så røg der osse lige noget muskat bomuld ned i kurven til vores ny barnenarn, så det blev lidt af en tur. Tak for dine svar, jeg er spændt på at prøve det gummi, der står man skal vaske penslen med vand og sæbe, efter hver gang man har strøget et penselsstøg med den, inden man fortsætter med at pensle igen, kan det passe, for jeg har kun købt en mini pensel. og hvis det oveni købet skal have 2-3 gange, så skal man jo vaske pensel hele tiden..hahaha det står altså på en lidt underlig måde, men jeg må prøve mig frem.
Det kunne da være at jeg også skulle sy noget af det stof under mine strikkede sutter, for de er ikke filtede..? Mange hilsner og tak til dig fra DortheHanne
Hej Dorthe.
Jeg smører ikke mine futter med den flydende latex, nej, jeg tager en tom rengjort mælkekarton og skærer over på den lange led. så hælder jeg latex i og dypper bunden af mine futsko deri. Lader tørre på en rist fra en gammel bradepande(husk plastik eller bradepanden under, da det kan dryppe) - skoene skal ha bunden opad ved tørring. Dette gentager jeg op til 3 gange. Når de så er tørret den sidste gang drysser jeg lige med lidt kartoffelmel, så hænger det ikk i når du går på gulvet.
(yvd)
Dorthe Hanne Larsen
21-02-2007, 17:24
Hold da op en god ide´. Jeg nåede dog lige at kvaje mig, duppede latex på med skumgummisvamp, lod det ligge og tørre, men havde inden da lagt en sål indeni, haha.
Da det var tørt sad sålen indeni helt fast, og den lå ikke en gang helt som den skulle, jeg skulle nok lige have læst din anvisning først inka, men af skade bliver man klog,
nå "men det var et par jeg havde syet efter et mønster jeg købte i panduro hobby, de sad ikke særlig godt" så de næste sutter bliver lavet efter hundeulds anvisning, om at tage dem våde på", men da må jeg vente til sommer, jeg kan ikke rigtig tåle våde fødder lige nu. Det første strikkede par er ikke færdige endnu, og de skal ikke filtes. De er nok for tykke i garnet og for løse i maskerne til det. Kh. Hanne
Du behøver ikke tage dem våde på. Jeg har købt skolæster ved kartehuset i forskellige størrelser. De får så de våde futter på og når de er tørre dypper jeg dem i latex med læsterne i. Det giver et godt resultat. Det er et hårdt arbejde at sætte futterne på læsterne, men jeg har prøvet at vaske dem med læsterne i og det synes jeg ikke så godt om. Træls med dit forsøg. Men på den igen.(xyk)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.