Se fuld version : strømpegarn-hvor meget skal man bruge ?
luffedreng
14-03-2009, 21:10
Jeg er ved af kigge på markno's lækre side med strømpegarn.
På de fleste sider står der hvor mange nøgler man skal bruge til et par voksen strømper, men andre står der ikke noget.
Jeg har set på dette lækre garn :crystal palace panda silk.52 % bambus, 43 %merino og 5 %silke.
løbelænge : 110 meter på 50 g
hvor mange nøgler går der så til et par alm. strømper ??
Er der en smart fidus, så man kan regne ud hvor meget man skal bruge ?
Jeg tænker om det er noget med løbelængden af gøre...
hej luffedreng
Når jeg strikker strømper har jeg som hoved regel 1 ngl. pr. strømpe, det var/er også hvad vi går ud fra i butikken hvor jeg arbejdede inden jeg blev sygemeldt.
knus Borroe
jeg strikker meget i Kaffe fassets strømpegarn.
Hej
Løbe længden har noget at sige. Den hænger også sammen med hvor tyk sokken er. Jeg bruger normalt strømpegarn med en løbelængde på ca 210m/50gr og med en strikkefasthed på 30m/40p. Et par alm damestrømper i den tykkelse vejer ca.70gr.
VH Tessie
Hej Luffedrengen
Jeg vil fraråde dig at købe lige netop det garn. Det er super blødt og dejligt både at strikke og have på. Men efter de er vasket første gang, så er det engang slaskeværk.
Så jeg mener ikke det er pengene værd
Nivea
strikketøsen
15-03-2009, 01:01
(H)Luffedreng,
Hvis det kan hjælpe, så er det - som Tessie også skriver - "normalt" at det almindelige 4-trådede strømpegarn har en løbelængde på 205/210 meter pr. 50 grams nøgle.
Og det tykke = 6 trådede strømpegarn (jeg véd ikke, om det er normen, men jeg har kun set dette garn i 150 grams nøgler) har en løbelængde på .... OK nu har jeg altså været ovenpå for at tjekke: enten 410 meter (Opal) eller 375 meter (Regia). Begge disse garner har jeg også købt hos Markno. Jeg mener også at "normen" er den mindre løbelængde på det tykkere strømpegarn.
Nu håber jeg, at det måske er en hjælp, at jeg - fordi jeg lever på en (under)skøn *120**120*(!) lille og smal fod - str. 35 - kan få et par strømper ud af ét 50 grams nøgle med de 205 meters løbelængde, f.eks. Fabelgarn - altså hvis skaftet bliver holdt på ca. 10-12 cm.
Alle fødder, som ligger over str. 35 må desværre op i 2 nøgler garn.
Men hvis man nu er en str. 37-38 vil der jo være restegarn tilbage til et par små strømper eller andet ....
God strømpestrikning - jeg har selv savlet lidt over Mini Mocho strømpegarnet (jeg har ikke prøvet det) hos Markno, men jeg har så meget strømpegarn, at det må vente.
UPS - du skal lige være opmærksom på, at Marathon-strømpegarnet indeholder 70% uld og 30% acryl - som det eneste af alle strømpegarnerne. Jeg har købt det, strikket af det og synes, det virker "hårdt".
Håber dette er en hjælp til din strømpestrikning *204* !
PS: Jeg vil ligesom Borroe lige skrive, at jeg har strikket flere par strømper i Kaffe Fassets garner og de er pragtfulde. Desuden strikker jeg mange strømper i Fabelgarn - de bliver altså bløde.
Charlottehansen
15-03-2009, 12:17
jeg bruger størrelse 38 og bruger 1½ nøgle til et par strømper
Jeg køber så 3 nøgler, så har jeg til 2 par strømper.
Den lille rest får jeg ellers ikke brugt.*216*
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.