PDA

Se fuld version : har et problem, jeg håber i kan hjælpe mig med

luffedreng
14-03-2009, 13:45
jeg har strikket en cardigan til min datter i 100 % merino uld og da jeg stratede lavede jeg en hurtig strikke prøve.
den passede nogenlunde, og jeg gik igang.

var færdig her til morgen og resultatet :DEN VAR ALT FOR LILLE !!!!
øv øv øv...
Lavede så en ny strikke prøve og det ser sådan ud :
pind 4:
22m x 28 p =9,5 cm x 9 cm

pind 5:
22m x 28 p = 11 cm x 10,5 cm.

i opskriften skulle det være : 22m x 28 p = 10 x 10 cm.

så er det jeg spørger :
skal jeg prøve at strikke den på pind 5 og håbe den bliver stor nok eller skal jeg gå en størrelse op ??????

hvis jeg prøver med en pind størrer, skal jeg så bruge mere garn end på pind 4 ???

håber i kan hjælpe mig, så jeg kan prøve igen (i plejer jo at være så gode til at klare alles problemer )

Strikkelene
14-03-2009, 13:50
Jeg synes, det er bedre hvis cardiganen er lidt for stor end for lille.
Jeg ville nok bruge pind 4½ - 5, da jeg er slem til at strikke for stramt.

Det om garn tror jeg hellere du må spørge en af de andre om.

OPR1
14-03-2009, 13:59
Jeg ville gå en størrelse op i stedet for at strikke på større pinde

agro
14-03-2009, 14:05
Jeg ville gå ½ nr. op i pinde og så strikke den et nr. større.

Nette
14-03-2009, 14:18
Jeg ville gå ½ nr. op i pinde og så strikke den et nr. større.
Men det kan du ikke Agro, for du skal vaske nu. :-D Tak for sidst, det var hyggeligt.

Luffedreng, hvad er omkredsen af sådan en cardigan? For hver 10 cm ville den blive 1/2 cm bredere. Det kan ikke dreje sig om ret mange centimeter?
Jeg ville gå en hel pind op, og så måske, hvis jeg vil have den tætsiddende, slå fire seks masker mindre op i omkredsen.

Nette

luffedreng
14-03-2009, 14:29
i opskriften er modellens brystvidde 88.
på min strikkede cardigan er det ca 82 og min datter er 82 rundt om brystet.Men hun er bredere om hofterne, så den er MEGET stram !!

agro
14-03-2009, 14:43
Men det kan du ikke Agro, for du skal vaske nu. :-D Tak for sidst, det var hyggeligt.

Nette

Jeg er da i fuld gang, skal hen og tage min taske ud nu, er spændt på om den er filtet nok. Selv tak for sidst, ja hyggeligt som sædvanligt.

Nette
14-03-2009, 16:08
i opskriften er modellens brystvidde 88.
på min strikkede cardigan er det ca 82 og min datter er 82 rundt om brystet.Men hun er bredere om hofterne, så den er MEGET stram !!

Så ville det vel ikke gøre noget, hvis der blev et par centimeter mere at tage af, ville det?
Jeg ville helt sikkert gå en pinde størrelse op, og så bare måle i højden, så det stemmer. Mht. ærmeomkreds, så er det igen meget lidt, der kan blive tale om i forskel.

Nette

lotus
14-03-2009, 20:07
Du skal gøre følgende:
Find en cardigan/trøje, der passer rigtig godt til din datter.
Strik en prøve 10x 10 cm i garnet på det nr. pinde, så resultatet ser pænt ud.
Pindenr. er lidt underordnet, det er resultatet der tæller.
Så måler du hvor bred den færdige trøje er feks. 60 cm.
Derefter måler du hvor mange masker der går til 10 cm i det nye garn og tilsidst gangen du det med 6.
Til allersidst kan det være en god ide at lægge den nye strikkede trøje på den færdige efter 10- 20 cm for at kontrollere.
Irriterende at pille op igen, men bedre end at hele trøjen ikke passer.
Du må ikke bare gå op eller ned i pindenr.str. men du skal gå ind eller ud i maskeantal.
Mange hilsener fra Lotus

luffedreng
14-03-2009, 20:59
tusind tak for jeres hjælp alle sammen.
Jeg prøver at skifte til pind nr 5 og ser hvor meget størrer det bliver.