Se fuld version : Har bamser en hale?
Strikke Marie
07-03-2009, 19:16
http://knit.rumphiusbear.org/teddybear1.html
Jeg har strikket denne lille fyr, og opskriften foreskriver, at den skal have en hale. Jeg har aldrig spekuleret over dette, og derfor heller aldrig givet mine bamser en hale. Synes måske, det virker forkert?
Hvad gør I andre bamsomaner?????
Strikke Marie
29561
29562
Nej - jeg synes ikke bamser skal have en hale.
Men den er rigtig fin også med hale (39)
Joo, bamser har da en lille hale. Den er rigtig sød den du har lavet.
ja jeg synes den skal have en lille hale Det ser så sødt ud (R)med sådan en lille dims bagpå
strikketøsen
07-03-2009, 19:24
(H)Strikke Marie,
Jeg har endnu ikke prøvet hverken at strikke eller hækle bamser. Men jeg sad lige og prøvede at tænke tilbage på alle de bamser, jeg har haft eller har købt til børnebørnene. (z)
Ham bamsefar, som jeg har siddende på reolen, han er købt i 1960 af min mormor - og jeg fik ham, fordi jeg dengang (2 år gammel) havde mæslinger.
Han er den stive type med halm/strå i med bevægelige led. Men han har INGEN hale. *141*
Den lille brune bamse jeg for nylig købte på apoteket til mit nye barnebarn, havde en lille bitte "dut" af en hale .... og det mener jeg altså også at kunne huske, at nogle af de andre bamser i "familien" har haft.
PS: Nu har jeg lige været inde på Google.dk og trykket på "billeder" og så søgeordet "bamser" - nogle bamser har en lille hale og de fleste har ingen hale, så der er vist da frit valg... ((O))
Alle levende bjørne har en hale.
Dette er sakset fra Wikipedia:
Brune bjørne har en tæt pels, der kan blive op til 10 cm lang og ses i nuancer af blond, lysebrun, mørkebrun og sort. De lange dækhår har ofte lysere sølvgrå spidser, der kan give bjørnen et gråmeleret udseende. Halen er kort og afstumpet, som hos alle andre bjørne.
"Han" er rigtig fin med den lille halestump*307*
Strikkelene
07-03-2009, 20:29
Jeg mener også, at bjørne har en lille stumphale.
ab morganza
07-03-2009, 21:02
Jeg har altid fået at vide,at en rigtig bamse har hale,de andre er andensortering.((O))
strikketøsen
07-03-2009, 21:46
Jeg har altid fået at vide,at en rigtig bamse har hale,de andre er andensortering.((O))
(n) Kalder du min *153*e gamle bamse for 2. sortering???
Den var go' ((O))
de fleste af mine bamser har en lille stumpet hale (awd
hundeuld
08-03-2009, 08:55
Den her bamse har jeg haft siden 1984
29564
han mangler det ene glas øje ( jeg har det ) , vi har en bamse doktor af de anerkendte heroppe, hun skal have lov til at give ham nye øje en dag.
Han stammer fra USA skulle være fra omkring 1910 til 1915
Skal vi se om den har en hale
29565
Nope *120*
Altså, først blev jeg helt fornærmet og tænkte: "Det kan man da ikke spørge om, selvfølgelig har bamser en lille rund tot som hale!"
Men når man så, som jeg, har et velassorteret børneværelse indenfor rækkevidde, kunne man jo lige så godt tjekke.
Når man udelukkende går efter bjørnene, og dermed ser helt bort fra bamsekaniner, bamsehunde, bamsekatte osv. Så er der faktisk kun 2 ud af 7 bamser, der har hale. Den ene af de to er endda en Build a bear, som man må formode alle har haler, så revnet bag på alt det fælles tøj kan blive udnyttet.
Så enten er det ikke så almindeligt med hale, eller så har vi mange 2.sorteringer herhjemme. :-)
Nette
Det har jeg aldrig tænkt på.
Mine bamser får aldrig en hale, men måske de skal have det for eftertiden.
ab morganza
08-03-2009, 11:20
Undskyld det der med andensortering,jeg har bare hørt det,men er den ikke nemmere at få til at sidde,hvis den har en hale.En levende bjørn har altså en hale.
Stort bjørneknus fra
Morganza*307*
Nu har jeg været inde på begge børneværelser og rode.
De fleste bamser her har hale. En lille kort en.
(Å)halvdelen af mine bamser har en lille stump som hale Den anden halvdel er haleløs *120* men jeg synes stadigvæk det er sødest med stumpen
Strikke Marie
08-03-2009, 15:29
Tak for alle de sjove, gode bud og kommentarer. Jeg har moret mig godt over de 2. sorteringskommentarer, der har været. Den har jeg ikke hørt før.
Jeg har også været rundt i gemmerne og tjekke. Der er ingen af de bamser, vi har her i huset, der har hale...............
Jeg kan godt se logikken i, at det er forlægget af en bjørn, der har affødt bamserne, men på en eller anden måde synes jeg stadig det virker forkert. Måske fordi jeg ikke er vokset op med de haler på bamserne - og så havde jeg ikke selv en bamse som barn, men en abe - ingen kommentarer, tak!*120*
Nå, men det må jo efterprøves. Mener jeg har en bog et eller andet sted mellem de 1000 andre, der er her med bl.a. Steiff bamser. De må da vide det om nogen.
Sikken en flot gammel bamse, Hundeuld. Den kunne godt trænge til en ansigtsløftning/korrektion - og jeg ville også gå til en fagmand, hvis jeg ejede sådan en fin en.
Måske kunne vi lave en bamse tråd, hvor vi kunne vise alle de sjove små og store "Naller" der sidder i de små hjem. Bare en ide.
Strikke Marie(z)
Strikkelene
08-03-2009, 15:41
Ja, vi er vist blevet "bamsehaledetektiver" alle sammen nu!
Jeg kan ikke lade være med at grine. Jeg kan ikke huske, at min søster og jeg havde bamser med hale, da vi var børn.
Men der findes jo også haleløse katte!! Endda nogle levende nogen! Både på den danske ø, Reersø og den engelske ø, Isle of Man.
hundeuld
08-03-2009, 15:41
Værsegod så er i et bamse emne ((O))
Strikke Marie
08-03-2009, 17:35
Tak Hundeuld.
Så kommer der to her: een med hale og een uden.
Strikke Marie
29594
29595
He, hvor sødt, en 1. og en 2. sorteringsbamse. LOL
hundeuld
08-03-2009, 20:12
Tak Hundeuld.
Strikke Marie
29594
29595
Uha den med hale er nu sødest....((O))
strikketøsen
08-03-2009, 21:51
Tak Hundeuld.
Strikke Marie
29594
29595
De er altså (qwenuttede (z).
OK og nu forskelsbehandler jeg så:
Det er altså "sødest", hvis strikkede/hæklede bamser har sådan en lille "dut"-hale.
strikketøsen
08-03-2009, 22:00
Nu jeg er i gang, vil jeg så lægge nogle billeder ind af min dejlige skønne gamle bamse - og ja hans øjne matcher ikke, for da det ene faldt ud, skændtes min mormor og farmor om at sy et nyt i og dét øje, han så fik, var altså lysere .... Men han er lige *153*af den grund!
Her er han så forfra: 29612
Og bagfra - uden hale: 29613
Til sammenligning har jeg så fotograferet en tøjkoala, som jeg købte i Australien (æh - det kan man vist regne ud ..... (R) !):
Forfra: 29614
Og bagfra: 29615
Jeg har prøvet at se på koalabilleder, men kan ikke umiddelbart se, om de skal have hale. Og jeg kan ikke huske det, fra dem, jeg har set (de er utrolig snavsede bagi, så det er ikke lige det, man fokuserer mest på *120*).
Og så en lille trold købt på Rold Storkro:
Forfra: 29616
Bagfra: 29617
OK det var så min "dyrebestand"!
Er der ikke flere, som vil vise billeder?
Strikkelene
08-03-2009, 22:43
Jeg mener, at koala'er har en lille bitte busket hale.
Jeg fandt lige dette link med en masse søde koalabjørne. Men jeg kan slet ikke se halen.
http://www.vepse.dk/Koalabj%F8rne/pages/Koalabj%F8rn1.htm
ab morganza
10-03-2009, 11:41
Den første bamse kom i 1909,den var sort og havde hale fordi den var en efterligning af den sorte bjørn,den har så ændret sig gennem årene,så den idag fremstår i flere afskygninger,med og uden hale.
Det må være op til en selv,hvad man synes er rigtig.
Ja, vi er vist blevet "bamsehaledetektiver" alle sammen nu!
Jeg kan ikke lade være med at grine. Jeg kan ikke huske, at min søster og jeg havde bamser med hale, da vi var børn.
Men der findes jo også haleløse katte!! Endda nogle levende nogen! Både på den danske ø, Reersø og den engelske ø, Isle of Man.
Der er også haleløse katte på den malaysiske ø Tioman.
Sjov snak om bamser med/uden hale! Jeg har lige hæklet en amigurumi bamse, og der skulle ikke hale på. Men kan samtidig godt se pointen med en lille stump hale i forhold til de naturlige bamse-bjørne. *204*
Kh. Hedwig
Angelmom
14-05-2009, 13:52
jeg lavede her sidste år, en bamse uro til en veninde, i barsel gave, og med stærke farver med flere forskellige slags dyr på, der er vist nok et billede af den herinde et eller andet sted..
Men alle bamser og dukker som jeg har fået lavet mig igennem tiden til børn incl min egen er gået direkte ind på hjertet af børnene, og hvis de har glemt den et eller andet sted, så for forældrene ikke ro før at bamse er hentet hjem igen...
Jeg laver altid en lille bitte dusk af en hale på, evt. hvis det skal være en trolde bamse så er der en lang hale bag på, og hul i bukserne.. til kanin laver jeg en pomp pomp i hvid og syer på..! jeg mener ligesom at en bamse er halvt færdigt hvis den ikke har en hale på..!
Når jeg finder en single strømpe, så smider jeg den ikke ud, men gemmer den, der kan jo komme en fin bamse ud af den..!
Jeg skulle engang passe et barn, som havde glemt sin bamse derhjemme, og ville bare ikke sove og stoppe med at græde før at hun fik sin bamse, så jeg tryllede lidt og vupti ny bamse...
1.fandt en gamle træ gryde ske.
2. en gamle slidt stribet sok.
3. noget fiber vat.
4. nogle perler.
5. nogle stof rester.
også sy tråd..
så jeg sad med et overtræt ulykkeligt barn på 18 mdr. på mit skød, og lavede en klovne bamse til hende..Den gik suverænt ind, og da hun langsomt fandt ud af hvad det egentlig var jeg sad og prøvede at lave til hende, blev hun stille og meget nysgerrige..! Den kiksede klovne bamse uden hale blev favorit bamse nr.1
har da osse måtte trylle diverse bamser og legetøj frem til min søn, selvom at han var meget let som baby..! Nu sidder han bare ved bordet med sine store blå øjene og kigger med interessede med i hvad jeg laver, og hver enkelte bamse har en historie...
Der er sørøver knud, som mistet sin tud...
Også er der alfe- nissen som bliver til en fræk jule nisse i december, og til en endnu mere fræk alf om foråret/sommeren...
Også er der den blå frø kaj, han faldt i vandet sammen med en sur dame blæksprut som havde fået sin menstraution og sprøjtet kaj til, så han blev blå!
Og jeg har mange flere...
Når jeg laver en bamse til et andet barn, så visker jeg historien ind i øret på barnet..( vores hemmlighed) så er den bamse helt personligt for dem...!
men når det er min søn.. Vi laver bamserne i fælleskab og han fortæller historieren..
Strikkelene
14-05-2009, 15:00
De lyder sjove, dine bamse historier, Angelmom!
Må vi ikke se et strømpebamse?
Angelmom
15-05-2009, 14:33
De lyder sjove, dine bamse historier, Angelmom!
Må vi ikke se et strømpebamse?
Nope! jeg har faktisk ingen på lagere, den eneste som er kommet i syge kassen er fætter sur! fordi han lugter af sure tærer... *GG*
Han kom med i vaskemaskinen, og det kunne fætte sur ikke tåle, så han er kommet på skadestuen og skal nu lappes sammen...
Du tager bare en single gamle strømpe og deler den op..
Og syer det skifte vis sammen, og putter vat i.. men det er altså ingen bamse uden en historie...
du tager selve skaftet, altså strømpen fra kanten og ned til hælen og klipper af ved hælen, og deler det stykke i to lige store stykker...
også klipper du hælen af, også gemmer du resten af sokken.. ( det kan blive til en fin krop) og de to dele du så har fra skaftet af kan du bruge som både arme og ben...
Hælen kan du evt. bruge som hår eller som skæg..
Ja, hjemme hos er bamser både med og hale.
Om den manglende hale skyldes ekstra produktionstid og der med er afskaffet eller om det er for at børnene ikke skulle kunne hive den af og evt sluge den, at den så er fjernet ved jeg ikke.
Min datter siger lige at hendes ene build a bear som er en isbjørn ved navn Snefnug har en lille hale.
Leoparden Emilia har også hale og en leopard uden hale ville sku se dumt ud! *120*
Har iøvrigt hørt at haleløse katte ikke længere findes på Isle of Man!
Har selv haft haleløse katte og ikke fra Reersø, men fra mine tidligere svigerforældre i Ledøje.
Bare lige et par notes fra mig *101*
Strikkelene
30-05-2010, 18:13
Mon der stadig findes nogle haleløse katte på Reersø?
Nope! jeg har faktisk ingen på lagere, den eneste som er kommet i syge kassen er fætter sur! fordi han lugter af sure tærer... *GG*
Han kom med i vaskemaskinen, og det kunne fætte sur ikke tåle, så han er kommet på skadestuen og skal nu lappes sammen...
Du tager bare en single gamle strømpe og deler den op..
Og syer det skifte vis sammen, og putter vat i.. men det er altså ingen bamse uden en historie...
du tager selve skaftet, altså strømpen fra kanten og ned til hælen og klipper af ved hælen, og deler det stykke i to lige store stykker...
også klipper du hælen af, også gemmer du resten af sokken.. ( det kan blive til en fin krop) og de to dele du så har fra skaftet af kan du bruge som både arme og ben...
Hælen kan du evt. bruge som hår eller som skæg..
Uh, altså - jeg ønsker mig en tegning eller billeder så vi selv kan lave sådanne bamser!!! Der er altid Singlesokker her, jeg ved ikke hvad der sker, men Singler er jo moderne, og det skal jeg love for sokkerne ved....he-he......
Please lidt mere forklaring til sokkebamserne?(x)
Spelsauen
31-05-2010, 07:02
Mon der stadig findes nogle haleløse katte på Reersø?
Ja det gør der *120* - og så tillader jeg mig lige, at blande mig i denne "hale" debat!
Bamser, altså rigtige "sove-bamser" har ingen hale. Men at give en lille strikket bamse en hale at sidde på - jo det kan da være en god ide! ((O))
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.