PDA

Se fuld version : at strikke vanter

ireneb
02-03-2009, 16:19
Jeg har skrevet en lille artikel om at strikke vanter og er i den forbindelse blevet lidt nysgerrig over, hvilke typer tommelfingre I bedst kan lide at strikke? Jeg har ikke strikket så mange endnu selv, men indtil videre er det sidekilen der vinder, med mindre mønsteret kræver en helt usynlig tommelfinger

http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/vanter.php

Zep
02-03-2009, 16:41
Jeg strikker ikke voldsomt mange vanter - er mest til sokkestrikning. Men når jeg gør, så er det med sidekile.

symadammen
02-03-2009, 19:00
(H)Jeg kan også bedst lide at strikke tommelfingeren med sidekile

hundeuld
02-03-2009, 19:08
Altid sidekile...*306

OPR1
02-03-2009, 19:30
Også sidekile her (xyk)

ingeborg
02-03-2009, 21:19
Jeg er også til sidekile, da det giver den bedste facon.
Det er kun visse former for mønsterstrikkede vanter, jeg ikke strikker kile i.

ireneb
02-03-2009, 21:38
Jeg er også til sidekile, da det giver den bedste facon.
Det er kun visse former for mønsterstrikkede vanter, jeg ikke strikker kile i.

ja det er også min konklusion. Ved særlige mønstre kan jeg godt se fordelen ved den usynlige tommelfinger

Strikkelene
02-03-2009, 21:54
Jeg har ikke strikket vanter siden jeg gik i skole og skulle strikket et par vanter (1 vante i 2 dele, som skulle sys sammen bagefter). Så vidt jeg husker, så blev jeg aldrig færdig med dem.

Det lyder lidt mystisk med en usynlig tommelfinger. Det er nok bare mig, der er dum.

ireneb
02-03-2009, 22:15
Jeg har ikke strikket vanter siden jeg gik i skole og skulle strikket et par vanter (1 vante i 2 dele, som skulle sys sammen bagefter). Så vidt jeg husker, så blev jeg aldrig færdig med dem.

Det lyder lidt mystisk med en usynlig tommelfinger. Det er nok bare mig, der er dum.

så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, er den usynlige tommelfinger et påhit fra Elizabeth Zimmermans Knitters Almanac. Det sted jeg oftest har set dem er i forbindelse med fx norsk strik som her http://www.joridweb.com/butikk/butikk.html

strikketøsen
02-03-2009, 23:54
Tak for linket - det er gemt under favoritter!((O))

En skønne dag er der måske så mange timer i døgnet, at der bliver tid til at lave nogle af alle de favorit-idéer, man får herinde ...(z)

Strikkelene
13-09-2009, 00:20
Tak for linket! Jeg har gemt det.
Jo, jeg strikkede engang et par rød/hvide vanter, men de blev så stramme, at jeg ikke kunne bevæge hænderne/fingrene i dem.

Hvor mange masker går der til en stor mandetommelfinger? Er 18 masker nok eller skal jeg tage flere ud?

Nu er jeg også begyndt på ribben på vante nr. 2. 52 masker og 1 r, 1 v. Det bliver nok nogle kæmpestore nogle, men det er jo også varmestuestrik. Der er nok en hjemløs mand med kæmpestore hænder, der kan bruge dem.

nette strik
11-01-2012, 16:13
så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, er den usynlige tommelfinger et påhit fra Elizabeth Zimmermans Knitters Almanac. Det sted jeg oftest har set dem er i forbindelse med fx norsk strik som her http://www.joridweb.com/butikk/butikk.html

da der er gang i vante strikningen må denne tråd lige frem igen ((O))

Strikkelene
11-01-2012, 16:31
Tak for linket! Jeg har gemt det.
Jo, jeg strikkede engang et par rød/hvide vanter, men de blev så stramme, at jeg ikke kunne bevæge hænderne/fingrene i dem.

Hvor mange masker går der til en stor mandetommelfinger? Er 18 masker nok eller skal jeg tage flere ud?

Nu er jeg også begyndt på ribben på vante nr. 2. 52 masker og 1 r, 1 v. Det bliver nok nogle kæmpestore nogle, men det er jo også varmestuestrik. Der er nok en hjemløs mand med kæmpestore hænder, der kan bruge dem.

Jeg fik vist aldrig et svar på mine spørgsmål.

Men nu strikker jeg jo vanter på mine strikkeringe og nogle af dem bliver kæmpestore.

Klippegøj
11-01-2012, 17:21
Jeg tager 12 masker ud til mandefingre - pinde 4,5 og dobbelt strømpegarn.