PDA

Se fuld version : Guldkorn om plantefarvning

ElisabethW
04-02-2008, 11:00
Hej!

Det er mange år siden, jeg har farvet med planter, så kan ikke rigtig huske noget. Men i bogen "Oldtidsdragt. Nutidstøj" af Inge Bjørn (hun er væver) er der et udmærket kapitel om plantefarvning med oversigt over de forskellige planter og farver. Den er gammel, men kan garanteret lånes på biblioteket.

God fornøjelse!

(H)ElisabethW

Strikke Marie
04-02-2008, 11:14
Jeg har da tips til dig, hvis du er interesseret. Det er en af de sjoveste sysler jeg ved. Ren magi, hver gang.
Jeg har fået fat i nogle gamle emaljerede gryder man brugte at koge stofbleer i - i 60´erne. De er kanongode, da man kan have store portioner i dem.
Skal prøve at tage dem frem af gemmerne og lave et billede. Så hold øje.
Har noget materiale, der ikke er scannet ind, men hvis du har tålmodighed, kan jeg godt finde ud af at lave det til dig.
Der er mange mange planter du kan bruge, og alt efter humør, bejdser m.m. kan du få alle farver frem.
Jeg elsker de grågrønne fra bynke, de blå fra indigo og de røde fra kraprod og perikum (som også giver gul).
Det bliver jo en passion at farve, for du skal holde øje med naturen, og være der når planterne er klar. Ofte fra april/maj og indtil sommeren for visse planter. Andre kommer jo først senere (Valnød, gran m.m.) Det skal generelt være når der er mest kraft i planten, Så plukketidspunkt er også vigtigt.
Hold fast hvor kunne det være sjovt at lave en dag, hvor vi farver på livet løs.
Du kan også få fat i en gammel emaljeret gryde eller jerngryde som du kan have over bål, når du er med på marked, så kan garnsuppen jo stå der og bejdses den ene dag, og farves den næste.
Jeg vender tilbage senere.
Hilsen Strikke Marie

Indigofarvet (3. afkog/bad) sjal med mohairkant (ikke plantefarvet)

Torras
04-02-2008, 11:38
(H)
Det er jeg oz vild med at prøve ... så hægter mig lige på her ((O))

Strikke Marie
05-02-2008, 11:09
Hej plantefarvere.
Har lige lidt lokkemad - vender tilbage senere, da jeg lige skal til Læderiet i Århus. (Datteren mener ikke hun kan gå vinterferien imøde uden en tur derop).

Der er rigtig mange gode billedserier at finde på nettet om selve fremgangsmåden. De link vil jeg finde frem senere.
Jeg har dog lidt gammelt udenomsmateriale, der kan være interessant lokkemad for nogle, der har lysten, men ikke har vovet at kaste garnet i gryden.
Der kommer også links til indkøbssteder af planter. Hvis man ikke vil nøjes med de danske?

Strikke Marie
ATTACH]14472

14473

14474

[ATTACH]14475[/ATTACH

Strikke Marie
05-02-2008, 11:16
En sjov baggrundshistorie om lus.
Cochenille - den skønneste rødlilla farve kan disse kryb frembringe. Tag godt imod dem(:)
Strikke Marie[

cochenille lus

Strikke Marie
05-02-2008, 11:24
Jeg prøver at sætte den ind som tekstfil, men uploaden laver invalid file. Må kigge på det senere idag. Drager af nu, og er allerede for sent ude af døren.
Strikke Marie(:)

Spelsauen
05-02-2008, 16:21
Jeg hopper også med her. Går ud fra, at planterne kan tørres og senere bruges til favningen?

renee
05-02-2008, 16:24
Det kan de sagtens

Spelsauen
14-02-2008, 06:35
Hej

Vikingegården på Bornholm,

www.123hjemmeside.dk/viking (http://www.123hjemmeside.dk/viking)

har et spiralhæfte til 100 kr + porto med Plantefarvning for børn og voksne Af Lotte Nielsen. Fordelen ved denne er måske, at her farves uden brug af giftstoffer.

Strikke Marie
14-02-2008, 09:15
Prøver lige at sætte et par billeder ind i stedet for det, der ikke virker.

Strikke Marie
14881

14882

14883

14884

Nattrolden
14-02-2008, 09:30
strikke marie uha så lige en bog om plante farvning af æg. nu vivler spørgsmålene frem.. (R)

er det svært at farve ?
hvad for æg skal bruges og hvad kan bruges til at farve med?
jeg kan huske jeg har lavet æg i folkeskolen men det er godt nok en DEL år siden efter hånden og det er jo snart påske så tænkte om den gamle tratision ikke skulle op igen....

mon du har noget jeg kunne begynde med idér og opskrifter på det..

Strikke Marie
14-02-2008, 09:49
Hej Nattrolden.
Det er såååå sjovt at farve æg, og rent trylleri. Børn synes det er fantastisk.
Alm udpustede hønseæg, lidt staniol, der kan nå udenom ægget, vådt køkkenrulle, alun og planter og gryde, så er du klar. Vådt papir lægges på staniolen, her drysses som med salt - alun eller andet kemikalie. Herefter lidt farvepulver, plante, løgskal eller silkepapir hvis andet ikke haves. Pak ægget godt til Ned i en gryde vand, og så lad det småsimre ½ - til 1 times tid. Pak op og se om det er klar.
Sæt en lille split i til ophæng. Kan købes i hobbyforretninger. Sæt tyndt silkebånd i. Æggene kan evt lakeres så de er lidt mere skinnende og robuste. Kan også smørres ind i madolie.
Æggene kan pyntes med guld, sølvtush eller andet, bruges til bordkort med navn. Ja, der er mange muligheder.
Bare gå i krig. Det er nemt.
Hilsen Strikke Marie(H)

hundeuld
14-02-2008, 10:09
Hov Strikke Marie

Den der opskrift skal da i download..

Har du evt. et billed af sådan et æg...

Strikke Marie
14-02-2008, 12:55
Hundeuld.
Øh, ja, måske. Jeg kan huske jeg kylede en del af æggene ud, da vi flyttede. Tænkte, at jeg da bare kunne lave nogle andre.(F)
Sådan er det altid, når man har kylet noget ud, så skal man bruge det dagen efter(ghf(ghf. Det er jo derfor jeg blev samler. Jeg er for doven til at lave tingene igen og igen.
Jeg finder på noget men ikke de næste tre dage. Er ved det helt store kulinariske show til en 18 års fødselsdag. Men det skal nok komme.....
Hilsen Strikke Marie(H)

Nattrolden
21-08-2008, 12:20
trækker lige denne tråd frem igen fra dybet i databasen.
Nu er jeg kommet godt igang med at spinde mit uld på min ejen rokke så det bliver til garn. Så kommer spørgsmålene. det kunne være sjovt at prøve at farve det så det fik nogle farver end bare hvid,grå,sort og brun som det normalt er fra fåert.
Jeg er ny i faget så nu spørger jeg om der mon ikke er nogen der har nogle begynder ting jeg kunne drage nytte af hvad planter er nemmeste at starte med så det ikke går i vasken fra første forsøg?.
Jeg vil bestille hæftet om plantefarvning fra vikingebornholm.
men der er måske nogen der havde rigtige gode tips og ider man kunne prøve

Strikke Marie
21-08-2008, 19:43
Gå ud og klip blomsterhovederne af en mængde rejnfan. Dem der står i vejkanten med de gule knaplignende blomsterhoveder, der nærmest sidder i en skærm. (de er iøvrigt også rigtig gode mølskræmmere).
Der skal bejdses med alun, som kan købes i matas.
Det kan både give gule nuancer og grønlige nuancer.
Du går aldrig fejl af rejnfan.
Kan ikke på stående huske hvor meget af hvad, men det kan slås op i diverse bøger.
Strikke Marie

Spelsauen
22-08-2008, 06:20
Nattrolden jeg har bestilt det hæfte fra Bornholm, men ikke hørt en snus fra ham. Måske jeg skulle forsøge igen (awd

Zep
22-08-2008, 06:23
Jeg er faldet over dette link: http://www.museion.dk/plantefarvning.htm

Spelsauen
22-08-2008, 06:34
Tak Sep, den har jeg snuppet (z)

Nattrolden
22-08-2008, 06:40
sikke en rigtig god side. den kommer jeg helt sikkert til at bruge rigtig meget.

Spelsauen det syndes jeg du skulle. jeg skal også have fadt i ham for jeg vil have hæftet.

Zep
22-08-2008, 21:22
Ja jeg synes også den så brugbar ud - men har dog ikke afprøvet vejledningerne selv endnu. Er der mon andre, der har det?

miira
26-01-2009, 17:03
Hej Hundeuld !
Skulle vi ikke få et emne om plantefarvning under "ULD" det står måske lidt spredt rundt omkring !?
Jeg vil da gerne lige vise hvad jeg fik lavet i sommerferien inden jeg blev syg :

Jeg har også en del i grønne og gule farver,28275

28276 men de her blev da helt mirakuløse !

johnna
26-01-2009, 17:16
spændene farver du har fået lavet

Strikke Marie
26-01-2009, 17:30
Jeg hiver lige denne gamle tråd frem. Kan se, at der er interesse for emnet igen.
Strikke Marie

Strikke Marie
26-01-2009, 17:32
Hvor der der spændende ud, det du har lavet. Kan du ikke skrive, hvad du har brugt, og evt. hvilke bejdser?

Jeg har lige hevet en gammel tråd frem, vi havde gang i førhen. Se om du kan bruge lidt inspiration derfra?
Strikke Marie

Spelsauen
26-01-2009, 17:47
Hold da op... (6) specielt de sidste ((O)) Lige til en gang dominostrik *120*

Spelsauen
26-01-2009, 17:59
Ja jeg er nu ikke kommet så langt, men en pose tørret birkeblade er det da blevet til - og nogen hemmelige indgredienser . *120*Det bliver et spændende projekt!

miira
26-01-2009, 18:00
Hvor der der spændende ud, det du har lavet. Kan du ikke skrive, hvad du har brugt, og evt. hvilke bejdser?

Jeg har lige hevet en gammel tråd frem, vi havde gang i førhen. Se om du kan bruge lidt inspiration derfra?
Strikke Marie

Ja ser du den er ret speciel for egentlig er det cocnille...MEN jeg kom til at bruge vinsyre i stedet for vinsten(R) - havde læst et sted at det kom ud på et...men det kan vi ligesom SE at det IkKE gør. Men det er en vældig flot orange.*120* Bejdsningen er så jernvitriol og SÅ kom den flotte lilla frem som ved et mirakel ...DET er meget spøjst at stå og se på !!*152*jeg bliver altså helt høj af sådan en oplevelse...
ØHhh hvad er det lige for en tråd ? du har hevet frem.?

OPR1
26-01-2009, 18:49
Her samles alle guldkornene om plantefarvning