PDA

Se fuld version : Hjælp. Slæden på ribapparatet vil ikke flytte sig.

Siff
21-01-2009, 15:14
Jeg har fået strikkemaskine, en Silver Reed SK840 og et ribapparat SRP60N.
Jeg har nu siddet i 4 timer og forsøgt at slå masker op til rib. Det kan jeg godt finde ud af, har haft strikkemaskine før (for en del år siden), men problemet er, når jeg kører ind over nålene sidder slæderne fast. Den er ikke til at rokke.

Jeg kan kører slæderne fra side til side hver for sig uden problemer, men når de bliver sat sammen sidder de fast.

Jeg har (tror jeg) indstillet maskinen rigtigt.
Hovedslæde:
Begge forløftere på II
Mønstervælger på 0
Maskevælger på 0

Ribapparatets slæde:
Begge sideløftere på 1
Koblingsknap/vælgerknap på den der ligner lidt en hæklenål
Automatisk skifteknap på 1
Maskevælger på 0

Ribapparatets arm:
Ekstra garnfører på o
Garnvælger i hvileposition

Ripapparets nåleseng:
Frottéknapper i øvre position
Halvtrinsknap på P
Svingindikator 5

Jeg har to gange på de 4 timer fået slæderne igennem, men så skal den jo tilbage igen ........ og så sidder den der igen (F)

Håber der er en der vil hjælpe mig og ved hvad jeg gør forkert. Jeg vil så gerne igang.

Knus fra Siff

hundeuld
21-01-2009, 15:59
Du må have fat i missemor, hun er godt til at løse den slags problemer...(H)

Mosterkoster
21-01-2009, 16:25
Nu kender jeg ikke en silver reed, men du har vel tjekket for skæve nåle. Det undrer mig lidt at du kan køre den ene igennem, men ikke dem begge.

Har du set på om ribben sidder lige ud for hovedapperatet, altså at nålene på ribben sidder lige midt imellem nålene fra hovedapperatet?

Det var bare lige nogle ideer. *153*

Strikkelene
21-01-2009, 16:33
Ja, når den ikke er til at rokke, så må det jo være et Rokke problem! (31) *120*

Ladysmor
21-01-2009, 16:58
Måske du skal have en ny nåleskinne, eller skifte nogke nåle ud som Mosterkoster skriver.

jannie
21-01-2009, 17:02
*131*Jeg havde samme problem med min og det var nåleskinnen der skulle have nyt skumgummi liste sat i for den var blevet for flad og holdt ikke nålene på hovedapparatet fast nok

Siff
21-01-2009, 17:28
Tak for alle jeres svar.

Ribapparatet er helt nyt og hovedapparatet har kun været brugt på et par weekendkurser (ikke af mig, men hende jeg købte den af). Der er ingen skæve nåle. Hovedmaskinen ser også helt ny ud.

Alle nålene sidder rigtigt forskudt - hovedapparat og ribapparat.

Jeg har prøvet at tage hovedslæde og ribslæde fra hinanden, mens den sad fast og kan se at det er ribslæden der sidder fast. Det virker som om, det er nålefoden (den del af nålen der stikker op af nålesengen) slæden støder ind i, men det virker ikke som om det er den første nål den kommer til, men nr. 2 og nr. 5. Jeg kan sidde og rykke slæden et meget lille stykket frem og tilbage og kan se, at det er de to nåle der bliver skubbet til.

jannie
21-01-2009, 17:59
Den nåleskinne der sidder på hovedapparatet Har du tjekket hvordan den ser ud for min gjorde nødagtigt det samme som din og jeg troede det var ribapparatet der var skyld i det men nej det var den skinne der var flad og det gjorde at nålene på hovedapparatet ikke blev holdt fast nok og derfor støtte på når ribapparatetet var sat til

Siff
21-01-2009, 18:36
Jeg har lige talt med den forretning hvor maskinen er købt i sin tid og hun kunne heller ikke give nogen forklaring på det, kunne se ud fra det jeg havde bekrevet, at den var indstillet rigtigt. Jeg prøver nu at tage ribapparatet af og sætte det på igen, det kan være at det hjælper. Jeg håber.

hulda
21-01-2009, 20:15
*131*Jeg havde samme problem med min og det var nåleskinnen der skulle have nyt skumgummi liste sat i for den var blevet for flad og holdt ikke nålene på hovedapparatet fast nok

Jannie: Var det skinnen på hovdeapparatet eller på ribapp. der skulle skiftes? Jeg har samme problem med min maskine, når ribapp. er tilkoblet.

Siff
21-01-2009, 21:29
HURRA. Efter jeg har haft skilt maskinen ad, kom min mand ind og sagde: Har du givet den olie (R)(33)

Det fik den så og nu kører den bare derud af (40)

Så nu skal der strikkes.

Knus fra Siff

jannie
21-01-2009, 21:30
Jannie: Var det skinnen på hovdeapparatet eller på ribapp. der skulle skiftes? Jeg har samme problem med min maskine, når ribapp. er tilkoblet.

hos mig var det på hovedapparatet Jeg måtte skiftet den skumgummiliste ud for at det virkede

jannie
21-01-2009, 21:31
HURRA. Efter jeg har haft skilt maskinen ad, kom min mand ind og sagde: Har du givet den olie (R)(33)

Det fik den så og nu kører den bare derud af (40)

Så nu skal der strikkes.

Knus fra Siff

(qwehvor dejligt Glæder mig til at se hvad du får lavet *131*

hundeuld
22-01-2009, 01:14
Herligt det lykkes og hvilken dejlig logisk mand du har , gi ham lige et knus (z)