PDA

Se fuld version : Hjælp til Tornerosetæppet

Fine
18-01-2009, 19:20
Er der nogen der har strikket Tornerosetæppet?

Jeg kan ikke få mønstret til at passe. Allerede i pind 2,
har jeg 6 masker tilbage i stedet for 4.
Er det mig der fjumrer, eller er der fejl i opskriften?

Har strikket mønstret 3 x = 36 pinde, men det ser altså ikke helt rigtigt ud.
kan desværre ikke tage billede

morsing
18-01-2009, 19:47
Hej jeg har også problemer med tornerosetæppet jeg kan heller ikke få det til at passe, (rart at vide det ikke kun er mig.) men er der nogle her inde der har lavet det???

Fine
19-01-2009, 10:45
Er der slet ikke nogen, der kan hjælpe her*254*

lis ai
19-01-2009, 14:21
Hvis du vil sende opskriften til mig vil jeg da gerne prøve at hjælpe.

bstorm
19-01-2009, 15:54
Jeg har lige lavet en lille strikkeprøve og fundet ud af at:

Når man strikker vrangpindene skal man undlade de sidste 7 vrangmasker og strikke det antal der står.

Eksempel: p2: 5v, *2v sm 7v* strik fra * - * og slut med 2v sm og 4 v.

Håber det hjælper

lis ai
19-01-2009, 16:54
Er der nogen der har strikket Tornerosetæppet?

Jeg kan ikke få mønstret til at passe. Allerede i pind 2,
har jeg 6 masker tilbage i stedet for 4.
Er det mig der fjumrer, eller er der fejl i opskriften?

Har strikket mønstret 3 x = 36 pinde, men det ser altså ikke helt rigtigt ud.
kan desværre ikke tage billede
Nu fandt jeg opskriften og har strikket mig frem til p8 og jeg har præcis det antal masker, der står i opskriften.
Du skal strikke præcis, hvad der står på hver enkelt p og alle pindene har forskellige begyndelse og slutning.
Men du skal være opmærksom på at omslagningerne kan ha tendens til at falde ud eller "hænge sig fast på næste maaske på vrangpinden. Husker du at trække den løse maske over?
Hvis du synes mønsteret ser forkert ud kan det være fordi de drejede vrang ligger forkert. Eller at du skal se mønsteret fra den lodrette led.

lis ai
19-01-2009, 18:17
(H)Hej igen.
Så er jeg kommet igennem p 8 og her er der fejl i slutningen.
Den skal være sådan her:
8.pind-4vr # 2 vr sm, 7vr#-gentag fra # til # pinden ud og slut med 2 vr sm, 5 vr.
Der er nu 146 m på pinden.
P. 9 er i orden.
Jeg skal lige ud og danse et par timer, så vil jeg prøve resten af pindene om de er i orden.

lis ai
19-01-2009, 23:45
Ja så er jeg tilbage igen fra dansen og igang med tornerose.Og der er faktisk flere fejl - alle på vrangpindenes slutninger.
Nu strikker jeg mønsteret igennem engang til og checker lige at det ikke er mig, der sidder og sover; Men indtil nu synes jeg at mit strik ligner billedet.
Fine og Morsing - I Kan evt. sende en pm til mig så skal jeg sende rettelserne til jer.*101*

Fine
20-01-2009, 00:09
Hvor er det dejligt du vil hjælpe Lis. Tak

Jeg har prøvet mange gange sammen med min nabo, og kunne ikke overskue det.

bstorm: Ja, den fejl fandt jeg også,
men det er lige som om der er et hul, (slå om maske) der ikke går langt nok hen til spidsen,
hvor "zigzaggen" vender. Her har jeg en retmaske for meget imellem . Tror det er i række 6 eller 7,
men jeg er ikke sikker.

lis ai
20-01-2009, 14:36
Hej til strikkere af Tornerosetæppet.
Ja opskriften er behæftet med fejl i slutningen af alle vrangpinde, som jeg har rettet. Desuden skal I være obs. på at strikke de drejede masker i den rigtige retning. Vejledning hertil kan man få på www.påpinden.dk (http://www.påpinden.dk).
Desuden har jeg skrevet til Marianne som har lavet opskriften; Men jeg ved ikke om hun sender en ny opskrift med rettelser til download.
Og ellers er I velkomne til at få rettelserne af mig.
Jeg sætter lige et nærbillede af mønsteret på her.

Fine
20-01-2009, 20:58
Det ser rigtig flot ud.
Men jeg kan jo så se, at der hvor jeg troede der var en fejl, er der åbentbart ikke en fejl. Skal prøve at forklare, kan ikke tage billeder pt.

Der hvor dit blå nålehoved sidder, hvis du går ned til hullet i lige linie neden under,
kan man se en skrå række masker, der slutter i en drejet ret, lige til venstre for hullet.
Jeg troede, at denne række skulle ind i lænkerækken til højre for.
Altså, så der faktisk skulle være: tag 1 løs af, en ret, træk den løse maske over lige der, i rækken før den drejede ret. Håber det er forståeligt.(t)
Sådan synes jeg nemlig det ser ud på mønstret, men jeg er ganske usikker.

Tuuuusind mange tak, for hjælpen(qwe

lis ai
20-01-2009, 22:18
Det ser rigtig flot ud.
Men jeg kan jo så se, at der hvor jeg troede der var en fejl, er der åbentbart ikke en fejl. Skal prøve at forklare, kan ikke tage billeder pt.

Der hvor dit blå nålehoved sidder, hvis du går ned til hullet i lige linie neden under,
kan man se en skrå række masker, der slutter i en drejet ret, lige til venstre for hullet.
Jeg troede, at denne række skulle ind i lænkerækken til højre for.
Altså, så der faktisk skulle være: tag 1 løs af, en ret, træk den løse maske over lige der, i rækken før den drejede ret. Håber det er forståeligt.(t)
Sådan synes jeg nemlig det ser ud på mønstret, men jeg er ganske usikker.

Tuuuusind mange tak, for hjælpen(qwe
Den eneste fejl, der er i opskriften er, at der på alle vrangpindene er faldet 2vr sm ud af teksten lige før afslutnings masken; Men det er jo også nok til at forstyrre hele arbejdet

lis ai
20-01-2009, 23:14
Hej til strikkere af Tornerosetæppet.
Ja opskriften er behæftet med fejl i slutningen af alle vrangpinde, som jeg har rettet. Desuden skal I være obs. på at strikke de drejede masker i den rigtige retning. Vejledning hertil kan man få på www.påpinden.dk (http://www.påpinden.dk).
Desuden har jeg skrevet til Marianne som har lavet opskriften; Men jeg ved ikke om hun sender en ny opskrift med rettelser til download.
Og ellers er I velkomne til at få rettelserne af mig.
Jeg sætter lige et nærbillede af mønsteret på her.
Marianne fra Markno har været så venlig at svare: " Hun skriver, at det er sådan man skriver hulmønstre ud alle steder". Men godt kan se, at det kan misforstås, når man ikke skriver alle maskerne, der skal strikkes, som vi jo er nogen, der har brug for.

Strikke Marie
21-01-2009, 06:29
Ja, nu ser det flot ud. Kan det passe at jeg synes det ligener et "vine lace" mønster?
Strikke marie(z)

Fine
24-01-2009, 01:34
Så fandt min nabo og jeg det originale mønster i en gammel bog.

Mønstret hedder Traveling Vine.
Nu har vi strikket prøver efter det originale mønster,
og det er bare helt rigtigt. Her har I det:

Originalt mønster til Tornerosetæppet. Km = kantmaske

1: 1 km, * slå om, 1 dr ret, slå om, 1r løs af, 1 ret, træk den løse m over, 5 r * 1 km.

2: 1 km, * 4 vr, 2 dr vr sm, 3 vr,* 1 km

3: 1 km, * Slå om, 1 dr r, slå om, 2 r, 1r løs af, 1 r, træk den løse m over, 3 r * 1 km.

4: 1 km, * 2 vr, 2 dr vr sm, 5 vr * 1 km

5: 1 km, * 1 dr r, slå om, 4 r, 1r løs af, 1r, træk den løse m over, 1 r, slå om * 1 km.

6: 1 km, * 1 vr, 2 dr vr sm, 6 vr * 1 km.

7: 1 km, * 5 r, 2 r sm, slå om, 1 dr r, slå om * 1 km.

8: 1 km, * 3 vr, 2 vr sm, 4 vr * 1 km.

9: 1 km, * 3 r, 2 r sm, 2 r, slå om, 1 dr r, slå om * 1 km

10: 1 km, * 5 vr, 2 vr sm, 2 vr * 1 km.

11: 1 km, * slå om, 1 r, 2 r sm, 4 r, slå om, 1 dr r * 1 km

12: 1 km, *6 vr, 2 vr sm, 1 vr * 1 km

Gentag mønstret fra * til * 18 gange på hver pind.

Og det virker bare

Strikke Marie
24-01-2009, 07:13
Tusind tak, Fine. Sjovt at få navn på. Så var mit øjemål ikke helt galt, når jeg syntes, det lignede et Vine lace mønster.
Strikke Marie

morsing
24-01-2009, 10:48
mange tak fine for hjælpen så prøver jeg igen (bdk

lis ai
24-01-2009, 14:18
Godt at du har fundet originalen Fine og kan komme igang med tæppet. (39)
Men nogen gange opstår jo nye mønstre, når man tager en "original" og gør den til sin egen hihi:-)

MetteB
23-02-2009, 11:49
Så fandt min nabo og jeg det originale mønster i en gammel bog.

Mønstret hedder Traveling Vine.
Nu har vi strikket prøver efter det originale mønster,
og det er bare helt rigtigt. Her har I det:

Originalt mønster til Tornerosetæppet. Km = kantmaske

1: 1 km, * slå om, 1 dr ret, slå om, 1r løs af, 1 ret, træk den løse m over, 5 r * 1 km.

2: 1 km, * 4 vr, 2 dr vr sm, 3 vr,* 1 km

3: 1 km, * Slå om, 1 dr r, slå om, 2 r, 1r løs af, 1 r, træk den løse m over, 3 r * 1 km.

4: 1 km, * 2 vr, 2 dr vr sm, 5 vr * 1 km

5: 1 km, * 1 dr r, slå om, 4 r, 1r løs af, 1r, træk den løse m over, 1 r, slå om * 1 km.

6: 1 km, * 1 vr, 2 dr vr sm, 6 vr * 1 km.

7: 1 km, * 5 r, 2 r sm, slå om, 1 dr r, slå om * 1 km.

8: 1 km, * 3 vr, 2 vr sm, 4 vr * 1 km.

9: 1 km, * 3 r, 2 r sm, 2 r, slå om, 1 dr r, slå om * 1 km

10: 1 km, * 5 vr, 2 vr sm, 2 vr * 1 km.

11: 1 km, * slå om, 1 r, 2 r sm, 4 r, slå om, 1 dr r * 1 km

12: 1 km, *6 vr, 2 vr sm, 1 vr * 1 km

Gentag mønstret fra * til * 18 gange på hver pind.

Og det virker bare

Hvor mange masker slår du op til at starte med?
Og gentager du så bare disse pinde indtil tæppet har den ønskede længde?
det er rigtig flot det du har strikket og vist i en anden tråd synes jeg(qwe

Strikkelene
23-02-2009, 12:34
Ja, det er sjovt, at ingen skriver, hvor mange masker man skal slå op. Men så vidt jeg kan tælle, skal det kunne deles med 8 + 2 kantmasker. Mon 40 +2 masker er stort nok? Det kan være, at jeg prøver at strikke sådan ét en dag, når jeg har tid. Det kan altid gå til et krisecenter.

lis ai
23-02-2009, 16:55
Hvor mange masker slår du op til at starte med?
Og gentager du så bare disse pinde indtil tæppet har den ønskede længde?
det er rigtig flot det du har strikket og vist i en anden tråd synes jeg(qwe
Slå 146 m op på p 4 med garn,der har en strikkefasthed på 24m x 24p i mønster= 7 x 8 cm.

Mønsteret gentages 16 gange= 192 pinde.
Kanten rundt ligger i download under tornerosetæppet; Men her er der fejl i selve mønsteret på tæppet,derfor har Fine fundet originalmønsteret

Fine
23-02-2009, 22:39
Jeg har fulgt opskriften, der ligger i download.
Det er kun mønsterpindene jeg har lavet om til det originale mønster.
Så ja, 146 masker (delbart med 8 + 2)