PDA

Se fuld version : Patent strik Trøje

karie
03-01-2009, 22:36
Jeg vil prøve at strikke en trøje i patenstrik, har været rundt på nettet men jeg har ikke fundet en opskrift, det er måske helt yt med den slags trøjer.
Garnet jeg skal bruge er Silke-tweed og Vivaldi Drops. en strikke prøve fortæller at jeg skal bruge str.5 i pinde.
Jeg vil så spørge om der er en der har stødt på en opskrift eller måske har en.
Ellers må jeg finde en anden opskrift, hvor jeg kan bruge garnet, Har haft silke-tweed liggende i 15 år, så nu skal der ryddes op.
Venligst Karie

Cathrine
04-01-2009, 00:30
Den eneste opskrift jeg har med patent er til drops karisma, så kan desværre ikke hjælpe.
Men patent er på vej ind i modebilledet igen, så har du været nede hos den lokale strikke-biks for at høre om de evt kan hjælpe dig?

Mosterkoster
04-01-2009, 00:56
Det eneste jeg har er en patentstrikket jakke. Opskriften findes i Susanne Gustafssons bog der hedder "sy og strik - tøjet til dig"*198*

Nette
04-01-2009, 02:07
http://www.garnstudio.com/lang/dk/search.php

Du kan blot klikke ind på garnstudio.dk og skrive "patent" i søgeord, så kommer der 25 forskellige ting i patentstrik frem :-)

Strikkelene
04-01-2009, 02:52
Tak for link'et, Nette!
Jeg har sådan en lyst til at strikke denne her:
DROPS Ponchokappe i “Karisma Superwash” og hue i “Alaska” med brombærmønster.
Den hedder 67 - 21 under ponchoer og sjaler. Jeg har noget akrylgarn, jeg tror, at jeg kan bruge i flere farver (købt på udsalg hos SuperBest i efteråret). Jeg har netop gået og leget med tanken om en poncho med rullekrave. Og denne her ser nem nok ud at strikke på tykke pinde.

Uden huen! Den vil jeg ikke have med!

Hanne Nyegaard
04-01-2009, 02:52
Tak for linket Nette. Der er rigtig mange godt opskrifter og jeg har fundet 1 bluse som jeg gerne vil strikke. Jeg har bare det problem med patentstrik, at jeg simpelthen ikke kan finde ud af at rette evt. fejl og må opgive arbejdet hvis jeg laver bare 1 fejl. Derfor tør jeg ikke gå i gang med den.
Er der en af jer dygtige strikkere der kan forklare mig, hvordan jeg kan rette fejl. Så vil jeg blive rigtig glad.
Jeg håber du Kari finder den trøje du søger.

Rita
04-01-2009, 10:34
For mig er der kun en måde. Det er at tage tilbage til fejlen (pille op) uden at trække pindene ud af strikketøjet. Maskerne kan ikke samles rigtigt op igen.

Mosterkoster
04-01-2009, 11:16
Det er faktisk lykkedes mig at samle op i patent, men det har nok bare været held, for de fleste gange må jeg også "strikke baglæns" (31)

Hanne Nyegaard
04-01-2009, 11:20
Tak for hjælpen. Så er der jo kun én løsning nemlig at lade være med at lave fejl - nemt tror i ikke
*120*

karie
04-01-2009, 11:47
Tak for jeres svar, jeg vil kigge de steder der er nævt, men jeg tror jeg har været der.
Har nu prøver at lave en opskrift selv, efter strikkeprøven jeg startede med, en helt alm cardigan med V hals, det tog lidt tid at gøre det men nu forsøger jeg, at strikke.
Jeg tror heller ikke at der kan rettes uden man strikker tilbage, men jeg kan godt lide at strikke patent, selv om der egentlig ikke sker så meget.
Venlig hilsen Karie*198*

Ladysmor
04-01-2009, 11:54
Hvis du kan få fat i strikkebøger fra 70/80'erne så er jeg sikker på du kan få en opskrift der, for da var patentstrik meget moderne, men det tager en hulens tid at strikke, men flot er det

karie
04-01-2009, 16:05
Hej Ladysmor*204*
Ja det har du ret i, for det er så læge siden jeg strikkede en som blev kæmpestor, efterhånden som den blev brugt.
Har været på nettet (engelsk tror jeg) og jeg var igennem så mange trøjer, og som den sidste i sort hvid billede en trøje i patentstrik, så det bekræftiger det du skriver. Jeg har selv lavet et mønster og den er næsten magen til den jeg fandt, så nu gælder det om at strikke.
Skal strikke med pinde seks, og det kan jeg bare mærke det går ikke med mine tossede hænder, så var det jeg kom til at tænke på min mor, har arvet en del pinde, der var nogle i plastic, lidt underlig at bruge, men det går. jeg må have nogle af de der nye pinde Knitpicks.
Venlig hilsen Karie(z)

Strikkelene
04-01-2009, 16:10
Jeg strikker også altid tilbage til fejlen og fortsætter så derfra, når jeg har rettet fejlen.

jeannette 72
06-01-2009, 18:53
hej kari

du kan også prøve med hendes verden nr.44 27 oktober 2008
der er en opskrift på patentstrikket sweater til dame og herre.
og eller jeg strikker selv bogen fra 1969.
håber at det kan hjælpe dig

hilsen sam72

karie
07-01-2009, 01:08
Tusind tak for hjælpen, Har været på biblioteket og fandt gamle trikkebøger, med pantenttrikkede trøjer.
Har lavet et møster selv, og foreløbig så passer det jeg har regnet ud, så engang når den er færdig tager jeg et foto.
Venlig hilsen Karie(z)