Se fuld version : Victorian Lace Sjals-KAL! - Parat, Start, Strik ........
strikketøsen
02-01-2009, 01:15
Samlet deltagerliste -
Aran Weight Victorian Lace Sjals-KAL:
*204**204**204*
1. klasus
2. Inka56
3. minniesmor
4. kolfifi
5. Mosterkoster
6. Sulle
7. Luffedreng
8. SusanneKristensen
9. olde66
10. Strikketøsen
11. Ladysmor
12. Inger1
13. johnna
14. Gertrud
15. Tove
16. Strikkesinen
17. Isanna
18. Siff
19. agro
20. Jeanne Thøgersen
21. Strikke Marie
22. kinoll
23. apus
24. Nattrolden
25. hostrik
26. ElseM
27. brodrei1
28. loneh
29. strit
30. Chrisson
31. Ejlskov
32. flasch4
33. lilli
34. Lis ai
35. TuridB
Så starter vi stille og roligt med en uge,
hvor der kan stilles eventuelle spørgsmål,
mens dem der mangler garn,
kan nå at få dette hjem.
Vi starter officielt i næste uge med vores sjals-KAL:
Fredag d. 9. januar 2009
(a)
hundeuld
02-01-2009, 09:42
Jeg sidder på sidelinien og følger med...(6)
Er der link nogen steder til det sjal? (x)
Lige her: http://www.elann.com/ShowFreePattern.asp?ID=111024
strikkesinen
02-01-2009, 10:42
Nej, ikke hvis det er selve opskriften du mener, den får vi tilsendt når Klasus og Strikketøsen mener at opskriften er klar
Nu sidder jeg spændt og venter på både opskriften og garnet, ih hvor jeg glæder mig til at få begyndt
*168*
Nøj det er et smukt sjal ((O))
Tror bare at jeg følger med på sidelinien og vil glæde mig over jeres resultater.
(59) Hvilke garn strikker I det i?
Til Jer der går og venter på garn fra mig, incl mig selv!!!
så er det snart på vej.
Fragtmændene har leget nisser, og ikke afhentet og leveret som lovet!
Men roligt, vi når det.
Glæder mig vildt til at se hvordan det bliver.
strikkesinen
02-01-2009, 13:32
Til Jer der går og venter på garn fra mig, incl mig selv!!!
så er det snart på vej.
Fragtmændene har leget nisser, og ikke afhentet og leveret som lovet!
Men roligt, vi når det.
Glæder mig vildt til at se hvordan det bliver.
*120* ih altså de nisser, de har det vist glemt at julen er slut. Vi når det jo nok, det er dejligt at have noget at glæde sig til, så når vi jo også at få læste opskriften igennem, inden startskuddet går ((O))
strikketøsen
02-01-2009, 14:40
Nøj det er et smukt sjal ((O))
Tror bare at jeg følger med på sidelinien og vil glæde mig over jeres resultater.
(59) Hvilke garn strikker I det i?
Der er flere som har købt garn hos Hostrik - det er Debbie Bliss' Cashmerino Aran - som Hostrik har taget hjem specielt til denne sjals-KAL. Det findes altså ikke på Hostriks hjemmeside. Der findes også en Baby Cashmerino og en Cashmerino DK.
Det er et dejligt tykt "rundspundet" garn bestående af:
55% merinould, 33% microfibre og 12% cashmere.
Der er 90 meter i et 50 grams nøgle.
Det ville være (qwe, hvis Hostrik ville overveje at føre dette arangarn i sin skønne butik!
Strikke Marie
02-01-2009, 14:42
Hvor jeg bare glæder mig. Har garnet klar, så vi kan komme igang. *213*
Tusind tak Klasus og Strikketøsen. Det er imponerende.(39)
Venter så bare på at det bliver d. 9. ende.
Der er jo meget andet, vi skal nå inden.(31)
luffedreng
02-01-2009, 14:48
ja vi kan jo lige nå at få lavet nogen ufoer færdige (ghf
Jeg mangler også strikkepindene fra hostrik, før jeg er klar så fint nok der er lidt tid til vi starter.
Ja efterhånden som ham her (2) når frem til jer, vil I se at der er forskel i originalopskriften og vores fortolkning, så I selv kan vælge.
27592
Her kan i se, hvordan møntret tager sig ud med ventemasker i både start, midt og slut
(klik evt. på billedet, så bliver det lidt tydeligere)
27593
Og her er så vores fortolkning, hvor der kun er ventemasker i midten
(klik evt. på billedet, så bliver det lidt tydeligere)
Jeg håber, at (2) når at besøge jer alle i løbet af dagen.
Jeg har modtaget opskriften og mangler nu bare garnet. Jeg har købt Peruvian Highland Wool og glæder mig til at prøve det garn. Har aldrig strikket af det før.
Og så bliver der jo lige tid til at strikke en enkelt UFO færdig - nemlig Påfuglesjalet i Arwetta ekstra fin merino til min kusine. Hun skulle have haft det i julegave, men så fik hun et gavekort på det i stedet - så har hun noget at gå og glæde sig til.
Ladysmor
02-01-2009, 15:45
Jeg er også klar, har nemlig spundet mit eget garn, og det har en løbelængde af 85 m. på 50 g.
Yes, så har posten også været her, tusind Tak (6)for jeres store arbejde(z)
Øv der var ingen post til mig
Strikkelene
02-01-2009, 16:24
Nej, Strikkesinen! Drillenissen ved nemlig godt, at julen først slutter den 5. januar ved midnat (Hellig 3 konger).
Jeg vil også sidde på sidelinien og spændt følge med i, hvordan det går med jeres sjaler. Jeg kan bedst lide den hvide mønster udgave, Klasus. Den anden minder lidt om snoninger.
Her har posten også været, dejligt..........meeeen uha sikke et mønster, jeg er da lige ved at opgive på forhånd (R)
Her har posten også været, dejligt..........meeeen uha sikke et mønster, jeg er da lige ved at opgive på forhånd (R)
Det var det jeg var lidt bange for, det ser omfangsrigt ud, men det er faktisk ikke så svært.
Hvis du vælger vores fortolkning til det første mønster, kan du afgøre om du vil strikke efter digrammet eller efter beskrivelsen. Begge er lavet med nøjagtigt det antal masker der skal bruges og beskriver maske for maske, hvad der skal gøres.
*198*
jeg har modtaget (2)har læst på opgaven
sikke et for arbejde der lavet stor *107* *107* *107*
til alle der har hjulpet
(2) har også været hos mig.
Glæder mig til, at komme igang.
Sikke et arbejde det har været, at få det tydet....
Ham der (2) har også været her. Tusind tak for det store arbejde med at gøre opskriften forståelig. (6)
Garnet er ankommet fra Hostrik og jeg har fundet pinde 4½ og 5 frem, så jeg er bare klar. Og mens vi venter på d. 9., strikker jeg mit Super Karla færdig og får mig gjort klar til mandagens start på arbejde (ukh)
strikketøsen
03-01-2009, 00:16
I skal lige være opmærksomme på, at der i oversættelsen til vores Aran Weight Victorian Lace sjal har indsneget sig en fejl under English Mesh Lace mønsteret på side 1. (33)
Fejlen ligger på 6. pind, hvor der står:
6. p: 1 ret, *2 ret sammen, slå om, 1 ret, slå om 2 ret drejet sammen, 1 ret* gentag fra * til *. (F)
* * * * * * *
Det bedes I rette til:
6. p: 1 ret, *2 ret drejet sammen, slå om, 1 ret, slå om 2 ret sammen, 1 ret* gentag fra * til *. *204*
Der er ikke fejl i diagrammet!
*172*
Strikke Marie
03-01-2009, 06:58
Øh, spøger det eller hvad? der er ikke fejl i min opskrift. Det er skrevet rigtigt nok. Så ingen panik her.
Strikke Marie*198*
Jeg har rettet i min til
6. p: 1 ret, *2 ret drejet sammen, slå om, 1 ret, slå om 2 ret sammen, 1 ret* gentag fra * til
strikkesinen
03-01-2009, 09:47
Øh, spøger det eller hvad? der er ikke fejl i min opskrift. Det er skrevet rigtigt nok. Så ingen panik her.
Strikke Marie*198*
*120* eller også er det sætternissen, der er nemlig heller ikke fejl i min opskrift ((O))
Fejlen er ikke i vores fortolkning men i den direkte oversættelse - den der ligner den engelske!
Nattrolden
03-01-2009, 10:29
så lå der også en til mig fra posten woow for et kæmpe arbejde i har gjort så er det bare om sådan en som mig enlig kan finde ud af det. men jeg glæder mig til at gå igang med det.
Fejlen er ikke i vores fortolkning men i den direkte oversættelse - den der ligner den engelske!
Jeg bliver mere og mere forvirret, måske jeg bare ikke forstår en skid(R)
Hvis man går efter det skrevne linie for linie fra række 1 til 32 og gentager fra række 17, er det så ikke rigtigt, og får man så ikke den hvide udgave af ventemaskerne ????
Ja sorry jeg er lidt fatsvag, og i skal døwes med mig*198*
Hanne Nyegaard
03-01-2009, 10:45
Jeg vil gerne strikke dette smukke sjal og har bedt om opskriften, men kan ikke være med i KAL'en da jeg ikke har tid lige nu. Jeg kan se at i har købt garn hos Ho Strik. Jeg har været inde på deres hjemmeside, fordi jeg ville sende en mail med spørgsmål om priser på garn. Jeg kan ikke sende en mail, så jeg vil høre om der er en af jer der kan hjælpe mig med mailadressen.
På forhånd tak.
strikkesinen
03-01-2009, 10:51
Jeg vil gerne strikke dette smukke sjal og har bedt om opskriften, men kan ikke være med i KAL'en da jeg ikke har tid lige nu. Jeg kan se at i har købt garn hos Ho Strik. Jeg har været inde på deres hjemmeside, fordi jeg ville sende en mail med spørgsmål om priser på garn. Jeg kan ikke sende en mail, så jeg vil høre om der er en af jer der kan hjælpe mig med mailadressen.
På forhånd tak.
Hej Hanne
Så vidt jeg har forstået, så er tilladelsen til at oversætte opskriften til dansk, udelukkende givet til brug for de der er med i Kal'en, men jeg kan huske forkert.
her er mailadressen til hostrik
hvis du starter med at skrive ordet: info og derefter snabel-a og så hostrik.dk - så har du hendes mailadresse
Jeg bliver mere og mere forvirret, måske jeg bare ikke forstår en skid(R)
Hvis man går efter det skrevne linie for linie fra række 1 til 32 og gentager fra række 17, er det så ikke rigtigt, og får man så ikke den hvide udgave af ventemaskerne ????
Ja sorry jeg er lidt fatsvag, og i skal døwes med mig*198*
Det skal ikke føle at du er alene - jeg tro nok, at vi er flere, inkl. Strikketøsen og jeg, der er blevet over-over-forvirret af denne opskrift, og så gør det jo det ikke bedre, at vi begynder at fortolke, men det var nødvendigt for os, for at komme videre.
Jo vores fortolkning - den med de 32 rækker er den hvide.
Spørg du bare løs, hvis der er mere forvirring *131*
Hej Hanne
Så vidt jeg har forstået, så er tilladelsen til at oversætte opskriften til dansk, udelukkende givet til brug for de der er med i Kal'en, men jeg kan huske forkert.
her er mailadressen til hostrik
hvis du starter med at skrive ordet: info og derefter snabel-a og så hostrik.dk - så har du hendes mailadresse
Du har helt ret strikkesinen, tilladelsen går udtrykkeligt på, at kun de der deltager i KAL må få oversættelsen, og kun på papir.
Når det så er sagt, overvejer jeg faktisk, om ikke "fortolkningerne" er så forskellige fra den originaleopskrift, så de ikke længere kan kalde den deres, og det har jeg til hensigt at undersøge nærmere, og hvis jeg får ret, bliver fortolknings-opskriften sammenfattet, og lagt i download, for med det arbejde der her er brugt, skal der altså også være andre, der kan få glæde af det. (k)
strikkesinen
03-01-2009, 11:01
Det skal ikke føle at du er alene - jeg tro nok, at vi er flere, inkl. Strikketøsen og jeg, der er blevet over-over-forvirret af denne opskrift, og så gør det jo det ikke bedre, at vi begynder at fortolke, men det var nødvendigt for os, for at komme videre.
Jo vores fortolkning - den med de 32 rækker er den hvide.
Spørg du bare løs, hvis der er mere forvirring *131*
Vil lige sige, at Jeres fortolkning syntes jeg helt klart er den pæneste(6)
Mosterkoster
03-01-2009, 12:08
(bdk(bdk(bdk
Jeg har den dybeste respekt for jeres arbejde, det er simpelthen så flot, og jeg håber da, at opskriften er så langt fra originalen, at den kan komme i download. Jeg har forsøgt at se på de to strikkede udgaver (er i forvejen ikke god til at se forskel ) og må, som strikkesinen, konstatere, at jeres udgave er den pæneste. (Glæder mig til at finde ud af hvad ventemasker er. Mon de venter eller venter sig (ghf )
Jeg starter først KAL´en om søndagen, da jeg er på maskinstrikningskursus hele weekenden, men så skal jeg også nok komme efter det. *198*
strikketøsen
03-01-2009, 15:42
....
Når det så er sagt, overvejer jeg faktisk, om ikke "fortolkningerne" er så forskellige fra den originaleopskrift, så de ikke længere kan kalde den deres, og det har jeg til hensigt at undersøge nærmere, og hvis jeg får ret, bliver fortolknings-opskriften sammenfattet, og lagt i download, for med det arbejde der her er brugt, skal der altså også være andre, der kan få glæde af det. (k)
Faktisk er den oprindelige opskrift ikke særlig nem at forstå overhovedet. *141*
Det fandt Klasus og jeg hurtigt ud af, efter jeg havde læst korrektur og vi satte os sammen en eftermiddag for at finde ud af, hvor fejlene lå i den oprindelige opskrift ... og dermed også i oversættelsen. (33)
Så jeg vil lige endnu engang understrege, at det er Klasus, som har lagt et kæmpestort arbejde i at lave de flotte diagrammer og beskrivelser - hvor alt står maske-for-maske. Altså en trin-for-trin beskrivelse, som den oprindelige opskrift ikke kommer i nærheden af. Og det arbejde regner jeg da med tilhører Klasus! (z)
Strikkelene
03-01-2009, 17:56
Ja, I har været dygtige og har haft meget travlt med opskriften. Jeg glæder mig til at følge med i, hvordan det går med sjalerne.
Jeg skal videre med mit Superkarla sjal, når jeg kommer tilbage til Aalborg.
Mosterkoster skrev:
Mon de venter eller venter sig (ghf )
Hvor er du morsom, Mosterkoster! (31)
Det kan være, at de yngler og bliver til flere masker!! (31)
(33) Uhada - jeh har fundet endnu en fejl i "original-oversættelsen"
Under Mini Vine Lace 2.p. og 4.p. skal der IKKE stå "2 drejet ret sammen" men
2 ret af plus ret sammen (således; En ret løs af + en ret løs af, stik ventre pind ind i disse to masker forfra - og
strik dem sammen)
Det tog lidt tid, at finde ud af hvad pokker, dette var, men denne lille film beskriver det ganske godt:
http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M
og når ham her (2) kommer til jer i morgen med de sidste fortolkninger, vil den indeholde en lille billedserie som jeg har lavet, om denne maske-konstallation, men I får lige billederne her også
Det er noget med, at der skal være 7 punkter der fraviger originalen
Det mener jeg at have læst under alt postyret med "forbrydelsen"-sweateren.
Stor respekt herfra, i det arbejde der er lagt i opskriften. Det har været en stor opgave.
God strikkelyst alle sammen
Du har helt ret strikkesinen, tilladelsen går udtrykkeligt på, at kun de der deltager i KAL må få oversættelsen, og kun på papir.
Det er noget med, at der skal være 7 punkter der fraviger originalen
Det mener jeg at have læst under alt postyret med "forbrydelsen"-sweateren.
Stor respekt herfra, i det arbejde der er lagt i opskriften. Det har været en stor opgave.
God strikkelyst alle sammen
Jeg har simpelthen sendt et link til originalen, sammen med den tilladelse jeg har fået og eksempel på "fortolkningen" til infokiosk.dk og bedt dem om at fortælle mig om jeg overtræder nogen lovgivning ved at offentligøre "mit" materiale, så må vi se hvad de siger.
Mht. 7 ændringer - Hvis det er 7 i selve opskriften er det ikke noget problem, for de er overhovedet ikke ens på noget område*120*
Så er (2) på vej igen, så i morgen skulle I gerne modtage en redigeret "original-oversættelse" samt hele vores fortolkning incl. beskrivelser, diagrammer mv.
Så nu er det helt op til den enkelte hvordan man ønsker at strikke.
For dem af jer, der ikke har strikket mønstersjaler før, vil jeg forslå, at I stille og roligt kigger på diagrammerne samtidigt med, at I læser bekrivelsen - Og HOV -
diagrammerne skal læses oppefra og ned!!!!
Jeg havde ikke liiige tænkt over, at det er normalt, at man gør det omvendt, og helt ærligt så orker jeg ikke at lave det om (R)
Så, nu vil jeg sige *1236* for ferien er forbi, og den anden halvdel af klasus starter nu arbejde i morgen, så fremover er det ud af *104* kl. 5, når han kører (ellers sover jeg bare for længe *120*)
strikketøsen
05-01-2009, 13:05
Så er (2) på vej igen, så i morgen skulle I gerne modtage en redigeret "original-oversættelse" samt hele vores fortolkning incl. beskrivelser, diagrammer mv.
.....
I skal stadig være opmærksomme på, at der i oversættelsen til vores Aran Weight Victorian Lace sjal er en fejl under English Mesh Lace mønsteret på side 1. (33)
Så hvis I vælger at følge oversættelsen (det er den på 2 sider, som ligner den amerikanske originalopskrift), så skal i lige rette dette:
Fejlen ligger på 6. pind, hvor der står:
6. p: 1 ret, *2 ret sammen, slå om, 1 ret, slå om 2 ret drejet sammen, 1 ret* gentag fra * til *. (F)
* * * * * * *
Det bedes I rette til:
6. p: 1 ret, *2 ret drejet sammen, slå om, 1 ret, slå om 2 ret sammen, 1 ret* gentag fra * til *. *204*
Der er ikke fejl i diagrammerne!
*172*
Det var det hele! (z)
Ladysmor
05-01-2009, 15:32
Jeg har lige et spørgsmål, måske jeg er dum ((O)), Klasus skriver der er et nyt revideret mønster på vej, for dernæst har strikketøsen et emne hvor der bliver citeret rettelserne, betyder det at vi stadig skal være opmærksomme på disse fejl, det er helt iorden hvis det er sådan, det er bare for at være helt sikker inden vi går igang(z)
broderisten
05-01-2009, 16:51
hvad går det her ud på ? og hvad betyder KAL ?
broderisten
strikketøsen
05-01-2009, 17:29
Jeg har lige et spørgsmål, måske jeg er dum ((O)), Klasus skriver der er et nyt revideret mønster på vej, for dernæst har strikketøsen et emne hvor der bliver citeret rettelserne, betyder det at vi stadig skal være opmærksomme på disse fejl, det er helt iorden hvis det er sådan, det er bare for at være helt sikker inden vi går igang(z)
(H)
Der findes INGEN dumme spørgsmål!
Og i mit citat havde jeg rettet begyndelsen til ...."I skal stadig være opmærksomme på ..."
Og ja - jeg har i hvert fald også modtaget den reviderede oversættelse sammen med Klasus egen fortolkning med diagrammer.
Der er stadig den nævnte fejl under 6. pind i min opskrift, så det var derfor, jeg hev rettelsen frem igen! ((O))
strikketøsen
05-01-2009, 17:32
hvad går det her ud på ? og hvad betyder KAL ?
broderisten
KAL er en forkortelse af "Knit-A-Long" og betyder, at man "strikker sammen" - det være sig en taske eller et sjal eller noget helt tredje. (k)
Ladysmor
05-01-2009, 18:09
Tak for oplysningen Striktøsen(z)
*130**130**130**130*(x)(x)(x)*130**130**130**130*
UNDSKYLD
Det er mig der har sovet i timen, Strikketøsen har helt ret, mht. den p.6 i "original-oversættelsen"
Det viser sig, at jeg har mere end én version af den oversættelse, og har selvfølgelig rettet de to forskellige fejl i hver sin
Jeg håber, at I kan tilgive mig, og rette den linie.
Jeg føler mig godt nok lidt (meget) (t)(t)(t)(t), men jeg håber trods alt, at jeg ikke har gjort jer andre mere forvirrrede end godt er, for det var faktisk det omvendte der var meningen med mit arbejde.
Herfra kan jeg ikke se det skulle være et problem, for så tror jeg alle kan beskylde alle for at kopiere!!
Men gå den sikre vej, så er der ihvertfald ikke noget at komme efter.
Så nu krydser vi fingre for Jeres arbejde.
Jeg har simpelthen sendt et link til originalen, sammen med den tilladelse jeg har fået og eksempel på "fortolkningen" til infokiosk.dk og bedt dem om at fortælle mig om jeg overtræder nogen lovgivning ved at offentligøre "mit" materiale, så må vi se hvad de siger.
Mht. 7 ændringer - Hvis det er 7 i selve opskriften er det ikke noget problem, for de er overhovedet ikke ens på noget område*120*
Hej og godt nytår til jer allesammen.
Jeg mangler stadigvæk at få en dansk opskrift, for ellers kan jeg ikke være med, men håber den snart kommer. Hilsen Kolfifi
strikketøsen
06-01-2009, 23:30
Hej og godt nytår til jer allesammen.
Jeg mangler stadigvæk at få en dansk opskrift, for ellers kan jeg ikke være med, men håber den snart kommer. Hilsen Kolfifi
Så må vi lige høre fra Klasus, for jeg kan se, at du er krydset af på opdateringsskemaet over dem, som havde sendt en mail til Klasus. ((O))
Jeg så lige at Kolfifi efterlyste opskrift, lige som jeg skulle til at lukke ned og *1235* i *104* - vækkeren er jo begyndt at ringe kl 4:30 her i huset - hvilket absolut ikke huer et B-menneske som mig (x)
Meeen jeg har da lige nået og sende Kolfifi en pb
strikketøsen
07-01-2009, 00:14
Jeg så lige at Kolfifi efterlyste opskrift, lige som jeg skulle til at lukke ned og *1235* i *104* - vækkeren er jo begyndt at ringe kl 4:30 her i huset - hvilket absolut ikke huer et B-menneske som mig (x)
Meeen jeg har da lige nået og sende Kolfifi en pb
*141* Uha - det med et vækkeur og så kl. 4.30!!! (33)
Hvor har jeg ondt af dig, Klasus .... du har min fulde sympati ...
Jeg ville faktisk have skrevet, at du måske var gået til ro for natten.
*1236* !
Det ville være (qwe, hvis Hostrik ville overveje at føre dette arangarn i sin skønne butik![/quote]
Efter stor "gruppepres" har jeg nu lagt garnet ind.
Så må I jo vise, jeg har valgt rigtigt!!!*306
Håber ikke det er over stregen.
broderisten
07-01-2009, 12:39
mange tak for et klart svar
strikketøsen
07-01-2009, 14:21
Det ville være (qwe, hvis Hostrik ville overveje at føre dette arangarn i sin skønne butik!
Efter stor "gruppepres" har jeg nu lagt garnet ind.
Så må I jo vise, jeg har valgt rigtigt!!!*306
Håber ikke det er over stregen.[/quote]
Det er da bare (qwe*153*t - jeg kunne nemlig godt finde på, at bestille mere. Det ser nemlig ud til, at min søster også godt kunne tænke sig et sjal ..... (z)
strikkesinen
07-01-2009, 15:37
*172* Jubiii (2) har været her idag med garn fra Hostrik, som skal bruges til vores Kal Sjal
Rigtig lækkert garn.
Har dog et lille problem, da jeg altid strikker med Addi pinde, og de kan ikke fås i str. 7½
Jeg tænkte på om jeg så ikke bare kan strikke to nøgler med pind 7, og så pind 8 til at lukke af i ???
luffedreng
07-01-2009, 17:36
*172* Jubiii (2) har været her idag med garn fra Hostrik, som skal bruges til vores Kal Sjal
Rigtig lækkert garn.
Har dog et lille problem, da jeg altid strikker med Addi pinde, og de kan ikke fås i str. 7½
Jeg tænkte på om jeg så ikke bare kan strikke to nøgler med pind 7, og så pind 8 til at lukke af i ???
Jamen vi skal da heller ikke bruge 7,5...
Jeg må melde fra, krafterne er der ikke, og vil nok prøve på dette sjal i eget tempo Candle flame sjal
held og lykke
Rie
strikketøsen
07-01-2009, 21:53
Rigtig lækkert garn.
Ja - du skal nok blive glad for garnet - det er bare (qweblødt og lækkert.
Da jeg jo har lidt svage håndled og da mine håndled reagerer lige slemt, om jeg strikker med meget tynde pinde - f.eks. 2½ - eller ret tykke pinde - f.eks. 8 -, så regner jeg med, at man (jeg gør i hvert fald) bare kan starte med pinde 4 og slutte med pinde 7.
Det er rigtig, som Luffedreng skriver, at vi ikke skal bruge pinde 7½.
Hvis man følger opskriften bruges:
pinde 7 til nøgle 6 og
pinde 8 til nøgle 7 og
pinde 8 til nøgle 8, som udelukkende bruges til aflukning. (k)
Til Ries: Det er bare helt i orden. Der skal jo helst være overskud til projektet. Jeg sletter dig fra medlemslisten i første indlæg i denne tråd.
Men jeg vil bare lige understrege igen for en sikkerheds skyld, at dette ikke bliver nogen konkurrence om at blive først færdig. (z)
Ja - du skal nok blive glad for garnet - det er bare (qweblødt og lækkert.
Da jeg jo har lidt svage håndled og da mine håndled reagerer lige slemt, om jeg strikker med meget tynde pinde - f.eks. 2½ - eller ret tykke pinde - f.eks. 8 -, så regner jeg med, at man (jeg gør i hvert fald) bare kan starte med pinde 4 og slutte med pinde 7.
Det er rigtig, som Luffedreng skriver, at vi ikke skal bruge pinde 7½.
Hvis man følger opskriften bruges:
pinde 7 til nøgle 6 og
pinde 8 til nøgle 7 og
pinde 8 til nøgle 8, som udelukkende bruges til aflukning. (k)
Til Ries: Det er bare helt i orden. Der skal jo helst være overskud til projektet. Jeg sletter dig fra medlemslisten i første indlæg i denne tråd.
Men jeg vil bare lige understrege igen for en sikkerheds skyld, at dette ikke bliver nogen konkurrence om at blive først færdig. (z)
Jeg starter også med p 4. Jeg slutter dog med p 8, men det er fordi, jeg ikke ejer en rundpind 6½, at jeg gør på den måde.
Og nej, det skal ikke være nogen konkurrence. Jeg har tænkt mig at strikke på sjalet hver 2. eller 3. dag. Jeg har nemlig givet gavekort i julegave på hjemmestrik, som også skal strikkes og afleveres - helst inden det bliver for meget sommer (31). Og så skal der også være tid til varmestuestrik.
På den måde kører jeg forhåbentlig ikke sur i noget af det, jeg har gang i.
*168*
strikkesinen
07-01-2009, 23:12
(R) fniiiis, ja regning har aldrig været min stærke side *120*
Tak for hjælpen, så er der jo ingen ko på isen.
Jeg regner bestemt heller ikke med at det er nogen konkurrence, jeg har nemlig bestilling på to børnetrøjer også, samt gang i 2 soltoppe til varmestuestrik, så er der lidt at vælge imellem, alt efter humør og energi
(k)
luffedreng
08-01-2009, 06:47
Jamen hvordan gør vi egentlig ?
Strikker vi bare derudaf og spørger om
Hjælp hvis vi render ind i problemer,eller siger vi,
At vi strikker x antal pinde om ugen ????
Jamen hvordan gør vi egentlig ?
Strikker vi bare derudaf og spørger om
Hjælp hvis vi render ind i problemer,eller siger vi,
At vi strikker x antal pinde om ugen ????
Jeg synes, det må være op til den enkelte. Der er nogen, der gerne vil være hurtigt færdige og andre, der ikke strikker så hurtigt eller er så rutinerede i at strikke efter diagrammer.
Vi spænder jo vidt og fordelen ved at strikke sådan et sjal sammen, er at dem der bare er så spændt på at se sjalet færdig kan hjælpe med råd og fif til dem, der tager den mere med ro.
Og heldigvis giver vi plads til begge yderligheder.
God strikkelyst til alle, når vi nu starter fra i morgen.
*306
Nattrolden
08-01-2009, 09:31
jeg håber sandelig ikke at vi skal have travlt for opskriften ser lidt svær ud og jeg er ikke den hurtiste på pindene ej eller til at læse diragrammet men det er vel noget vær bare at tage kampen op og prøve for jeg er vild med sjalet og vil bare så gerne eje det. jeg glæder mig til at må gå igang imorgen
Jeg glæder mig til at følge jeres fælles projekt, håber at I løbende vil vise os nogle billeder*147*
mrslangholz
08-01-2009, 09:44
Er også meget spændt på at følge med i jeres strikning *306
strikketøsen
08-01-2009, 13:41
Jeg synes helt klart, at vi hver især bare skal strikke sjalet i vores eget tempo.
Der er helt sikkert nogle hurtigstrikkere, som gerne vil se sjalet færdigt ....... i går! *147*
Og der er nogle, som skal give sig selv tid til
at sætte sig ind i hhv. diagrammet og mønsterrapport
stille og roligt. *141* + (wqæ
Der skal helst være plads til at
*204* som man har tid og lyst til.
Denne sjals-KAL skal simpelthen bare være
udfordrende (asf),
afslappende*170* og
meget gerne både sjov *152*
og en stor glæde*124*!
Strikkelene
08-01-2009, 15:18
Jeg glæder mig også til at se/læse om jeres sjals projekt.
Det bliver spændende!
strikketøsen
09-01-2009, 11:49
Jeg er for en gangs skyld tidligt oppe (altså for ca. 1½ times tid siden ...*120*), men jeg føler mig sløj - dvs. som om jeg har feber.
Så nu vil jeg drikke en kop varm te *101* og så kravler jeg til køjs igen *1235* ....
Nu håber jeg så, at det bare er noget "forbipasserende".*141*
Så I skal ikke holde Jer tilbage med strikkeriet, hvis I gerne vil igang nu. Og jeg skal nok tjekke senere i dag, om der er nogen spørgsmål (og dem skal I heller ikke holde Jer tilbage med !). *131*
Blot vil jeg lige skrive, at jeg lavede en "test-strik" af de første par mønstre i sjalet. Jeg begyndte forfra flere gange.*204*
Og af forskellige grunde valgte jeg, at jeg var nødt til at have ventemasker i siderne på det første mønster, selvom Klasus' "hvide strik" er mere elegant.
Da der er nødt til at være ventemasker på de sidste 2 mønstre, synes jeg, at det må være op til hver enkelt af Jer, at strikke det 1. mønster, som I har lyst til.
Men hvis nogle af Jer vælger at have ventemasker, er I så nødt til at strikke efter English Mesh Lace under "originaloversættelsen" - HUSK AT RETTE FEJLEN UNDER 6. PIND (Fejlen er beskrevet i denne tråd - for ikke så mange indlæg siden samt i starten). ((O))
*130*jeg synes, jeg fryser, så nu vil jeg lukke min "puter" ned.
Held og lykke med strikningen ....
Hvis tingene går helt i hårdknude, så må I gerne bede Galleri om mit telefonnummer (hvis I har skrevet herinde og jeg ikke har svaret i længere tid), men brug helst kun denne mulighed, hvis I virkelig er "strandet". (H)
Strikketøsen, jeg håber, at når du læser dette så har du fået det meget bedre.(z)
Jeg arbejder hjemmefra i dag, og følger med, så jeg skal nok hjælpe. Jeg har overvejt om der er interesse i, at jeg laver et "hurtigt-diagram" til english mesh i original-udgaven?? Er der nogen der gerne vil have denne??
Hmmm, nu er jeg forvirret igen, jeg troede ellers lige jeg havde forstået det.
Jeg er startet med de 3 sider der går til pind ca 32, og hvor man så skal fortsætte fra p 17 ( jeg er gået hjemmefra og har det ikke foran mig, derfor ca. tal) og der har man da ventemasker hele tiden.
Jeg stoppede da jeg skulle til at starte med p 17, for der passede mit ikke, men det passede med p 15, så et eller andet forkert har jeg jo gjort.
Men er det så ikke rigtigt jeg skal fortsætte med det næste mønster, der er beskrevet linie for linie, når jeg har fået det andet til at passe og skal skifte garnnøgle, eller skal jeg da der forholde mig til noget andet ?
Hmmm, nu er jeg forvirret igen, jeg troede ellers lige jeg havde forstået det.
Jeg er startet med de 3 sider der går til pind ca 32, og hvor man så skal fortsætte fra p 17 ( jeg er gået hjemmefra og har det ikke foran mig, derfor ca. tal) og der har man da ventemasker hele tiden.
Jeg stoppede da jeg skulle til at starte med p 17, for der passede mit ikke, men det passede med p 15, så et eller andet forkert har jeg jo gjort.
Men er det så ikke rigtigt jeg skal fortsætte med det næste mønster, der er beskrevet linie for linie, når jeg har fået det andet til at passe og skal skifte garnnøgle, eller skal jeg da der forholde mig til noget andet ?
Du skal strikke, som du har gjort (mit stemte ved p. 17!) og blive ved på sammen pind med samme nøgle i dette mønster (dvs. starte fra p. 17 igen, når du har strikke p. 32, og "blot" gentage mønstret/ventemasker) indtil du har opbrugt første nøgle - hos mig passede det med en gang fra opslag til p. 32 + en gang fra p. 17 til 32 - Derefter skrifter du pind, og nøgle og starter på Horseshoe lace.
Men Agro, da jeg ved, at du strikke stramt, skal du lige overveje, om du skal blive på sammen pindestørrelse eller gå et halvt nr. op ved horseshoe, for den er pænest når den er "tæt", hvor imod det ikke gør så meget ved de to andre mønstre.
Håber, at denne forklaring var til at forstå!
luffedreng
09-01-2009, 15:04
Jeg har samme problem.kan heller få det til at passe efter pind 32.er spændt på om andre har samme problem.
Jeg har samme problem.kan heller få det til at passe efter pind 32.er spændt på om andre har samme problem.
*141*Hvad er det der ikke passer??
Jeg spørger, for jeg har strikket de 32 pinde + 16 mere og har umiddelbart ikke haft problemer (33) men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er fejl, for jeg har så meget af den opskrift i hovedet, så det kan være at jeg ikke kan læse indenad (x)
strikketøsen
09-01-2009, 15:20
(H),
Jeg sidder lige her indhyllet i et tæppe. Min hjerne fungerer ikke så godt i dag.
Tusind tak Klasus - jeg håber selv på bedring! *131*
Til både Klasus og jer, som måtte have problemer med English Mesh Lace, kan jeg fortælle, at jeg på et tidspunkt måtte tage 1½ pind tilbage - blot fordi jeg af en eller mystisk grund, havde lavet et "ekstra" omslag et sted (R), hvor det ikke skulle være. Det gør jo, at man har en maske for meget på næste pind - og så passer mønsteret ikke.
Det kan hjælpe, hvis man gennemgår pinden "maske for maske", indtil man finder fejlen .... (forhåbentlig).
Nu tror jeg lige, at jeg lægger mig lidt på sofaen.
Mit håb er, at Klasus kan besvare evt. spørgsmål! (z)
Forhåbentlig har jeg det snart bedre - om ikke andet i morgen.
Strikkelene
09-01-2009, 15:32
God bedring i Sorø! Drik et krus god, varm te (du skal nærmest brænde dig indvendig)! Så kan det være, at det hjælper.
God bedring i Sorø! Drik et krus god, varm te (du skal nærmest brænde dig indvendig)! Så kan det være, at det hjælper.
Glem ikke rommen!!! og i rigelige mængder
Vi har lige laver 30 L leverpostej af hjort og gris, så det bliver ikke til meget strik her i dag.
Så jeg håber jeg får kigget på det i morgen.
strikketøsen
09-01-2009, 20:15
(H)igen,
Så har jeg fået sovet lidt - og nu vil jeg prøve at *175*(lidt) og så drikke noget meget varmt te ....*101*
*120*Hostrik! Jeg tror faktisk ikke, jeg har noget rom i huset, men det går nok alligevel.
Jeg har lige trævlet hele det første nøgle op igen! ØV.*151*
Det mønster giver altså ikke lige sige selv. Jeg synes ikke der er nogen logik i det - og jeg er altså vant til at strikke vanskelige mønstre og diagrammer.
Nu får det ligge til på søndag - har nemlig en aftale med mig selv om kun at strikke på sjalet hver 2. dag, så der også bliver lavet andet.
Næste gang tror jeg, at jeg vil strikke efter den skrevne opskrift - det kan være, den er mere logisk, hmm!
luffedreng
09-01-2009, 21:40
Du er ikke den eneste,jeg er startet for 3. Gang !!!
Kan ikke få det til at passe efter pind 32.
Så håber jeg 3. Gang er lykkens gang .....
Synes også det er svært at se noget logik i det mønster ...
Nu har jeg selvfølgelig trævlet det op, men som jeg husker, så midtersektionen - den med ventemaskerne - anderledes ud efter at have strikket de første 32 pinde. Der var ligesom mere glatstrik, som om der manglede noget af hulmønsteret.
Og når jeg kigger på diagrammet, så er der ved p. 32 kun 1 ventemaske, mens der ved p. 17 er 3 på vej til 5 ventemasker. Det er nok bl.a. derfor, jeg ikke var tilfreds med arbejdet. Det, og så at jeg ikke umiddelbart kan se på strikketøjet, hvor jeg er henne i mønsteret - den manglende logik.
Måske ville det hjælpe med det diagram, du snakkede om, Klasus?
(x)
Isanna det var også der jeg havde problemet, mit passede med pind 15 i stedet for 17, så der startede jeg. Men jeg synes det er svært at se om mønstret er rigtigt, men mit det passer nu, så jeg er blevet enig med mig selv om at det er rigtigt, og det passede lige med et nøgle garn.
Isanna det var også der jeg havde problemet, mit passede med pind 15 i stedet for 17, så der startede jeg. Men jeg synes det er svært at se om mønstret er rigtigt, men mit det passer nu, så jeg er blevet enig med mig selv om at det er rigtigt, og det passede lige med et nøgle garn.
Måske skulle jeg gøre som du, Agro, og vende tilbage til p. 15 istedet - det må komme an på en prøve.
Hvis jeg bare viste, hvad det er der ikke stemmer hos jer - er det mønstret eller ventemaskerne eller??
Jeg har lavet et diagram, efter "originalopskriften" og sender også gerne dette, hvis I vil have det. Her skal i selv beregne ventemaskerne som under horseshoe og mini vine
27724
klik på billedet
det er ventemaskerne der ikke stemmer i mit.
Vedr. den fine skrevne beskrivelse af Horsesshoe lace mønstret, 5 rk., er der indsneget sig en lille fejl, mønstret starter med l r 9 vrang det skal være 9 vrang 1 ret, i hvert tilfælde for at få det til at passe med mit.
det er ventemaskerne der ikke stemmer i mit.
Vedr. den fine skrevne beskrivelse af Horsesshoe lace mønstret, 5 rk., er der indsneget sig en lille fejl, mønstret starter med l r 9 vrang det skal være 9 vrang 1 ret, i hvert tilfælde for at få det til at passe med mit.
Ups, ja du har ret Agro, og der er samme fejl i rk. 7, men diagrammet passer.
strikketøsen
09-01-2009, 22:49
Uha - jeg kan høre, at jeg ikke er den eneste, der er startet forfra flere gange.
Og nu indrømmer jeg (meget modvilligt), at jeg er startet forfra mere end 5 gange! I begyndelsen ville jeg også lave mønsteret netop som Klasus diagram - og fordi billedet af hendes hvide sjal, så så elegant ud.
Men da jeg havde prøvet flere gange, måtte jeg "opgive" *141* og strikkede med ventemasker både i siderne og i midten (som oversættelsen af den amerikanske opskrift vil have).
Så kunne jeg blot følge mønsteret angivet under hver pind (1. - 8.) - og det er stadig English Mesh Lace, jeg taler om. Og det passede helt fint (bortset fra mit ekstra omslag....), men det stod jo heller ikke i opskriften. Det beviser KUN, at det er meget svært at forsøge at se Krimi samtidig med at man strikke Lace-sjaler!
For bedre at kunne hjælpe har jeg strikket de første par mønstre og taget billeder efterhånden. Jeg håber, at det er med til at illustrere, hvordan mønstrene tager sig ud - og HUSK, at English Mesh Lace er strikket efter den oprindelige oversættelse (ikke diagrammet) Og HUSK at rette fejlen under 6. pind, hvis I vil strikke efter oversættelsen:
Her kommer billededserien:
27726 og 27728 og 27729
Og selvom det sidste billede er taget i dag, er det misvisende - jeg har ikke strikket een eneste maske i dag .... (R)
Jeg håber billedserien hjælper bare lidt!
Sidstnævnte billede er det samme som det 2. billede, men er taget væk fra serien - det viser min nye "hund", som desværre er den eneste form for hund, jeg har kræfter til at have.
strikketøsen
09-01-2009, 22:54
Ups, ja du har ret Agro, og der er samme fejl i rk. 7, men diagrammet passer.
Æhh ... (x) Det forstår jeg ikke, på mit 3. billede, er jeg næsten færdig med hesteskomønsteret, og det passer da med 1 ret, 9 vrang, som jeg ser det ?
Æhh ... (x) Det forstår jeg ikke, på mit 3. billede, er jeg næsten færdig med hesteskomønsteret, og det passer da med 1 ret, 9 vrang, som jeg ser det ?
Ja enten er det bare noget du føler, fordi du læser indenad, for hvis man slutter med en retmaske på retsiden, skal den jo ikke være ret på vrangsiden, for så giver det jo ikke den rille, som er aftegnet blå på mønstret
strikkesinen
09-01-2009, 23:32
*141* Uha, jeg bliver helt nervøs, når i garvede strikkepiger allerede har problemer, jeg får først tid til at starte på søndag, men glæder mig nu alligevel *1236*
luffedreng
09-01-2009, 23:43
jamen det er da heldigt for dig at du først starter på søndag, så skal du ikke sidde og blive rasende fordi det ikke passer.
Så når du starter på søndag, kan du lige så stille og roligt gå igang, for der er de første problemer nok løst. (håber jeg )
Strikkelene
10-01-2009, 01:12
Og så siger I, at SuperKarla sjalet er mere indviklet end dette her sjal!! Jeg tror, det er godt, at jeg ikke også sidder og slås med de indviklede mønstre, I sidder med nu. Jeg holder mig til SuperKarla.
Nattrolden
10-01-2009, 06:59
uha det lyder vildt svært jeg måtte gå på knæ til ho strik for hende jeg havde købt mit garn af fik det ikke hjem afligevel selv om hun lovede.
så nu venter jeg lige lidt på at postmand per kommer med en dejlig pakke fra ho strik. men håber i løser alle probelmerne imens så en ikke så garvet strikketøs ikke får de samme problemer ((O))
Strikke Marie
10-01-2009, 08:18
Uha, det lyder bikset med det sjal. Er ikke kommet igang endnu, og må nok vente lidt endnu. Har gæster hele week enden. Sneg mig dog lige på en stund.
Strikke Marie
(K)Jeg er altså meget ked af, hvis jeg har skabt mere forvirring, med mine beskrivelser - det var altså det modsatte der var hensigten, for såvel Strikketøsen som jeg har lavet prøver, prøver og atter prøver, for at få det til at stemme.
Men hvis det kan være en trøst, så er Horseshoe/hesteskomønstret til at se - dvs. det er til at se hvad man laver - og minivine er også til at styre, hvis man blot tæller sig igennem de første 4 rækker, så vil man herefter kunne se hvor omslagene skal være.
(15) Nu håber jeg altså, at I ikke får ødelagt jeres weekend helt, pga. dette mønster.
(K)Jeg er altså meget ked af, hvis jeg har skabt mere forvirring, med mine beskrivelser - det var altså det modsatte der var hensigten, for såvel Strikketøsen som jeg har lavet prøver, prøver og atter prøver, for at få det til at stemme.
Men hvis det kan være en trøst, så er Horseshoe/hesteskomønstret til at se - dvs. det er til at se hvad man laver - og minivine er også til at styre, hvis man blot tæller sig igennem de første 4 rækker, så vil man herefter kunne se hvor omslagene skal være.
(15) Nu håber jeg altså, at I ikke får ødelagt jeres weekend helt, pga. dette mønster.
Ih altså hvor er du sød, nu har du siddet og lavet sådan et stort arbejde, og så håber du ikke vi andre får ødelagt vores weekend........det er en stor hjælp det du har lavet, og hesteskomønstret er dejligt at strikke, man kan både tælle sig frem og se hvad man laver *GG*
Men nu må jeg desværre holde pause.
Klasus vær ikke i tvivl om, vi sætter pris på det arbejde i har lavet(z)
Som Agro synes jeg du er dejlig, Klasus og super sød. Du har lavet et stort stykke arbejde - sammen med Strikketøsen. Jeg ser det som en udfordring at lave dette sjal - havde nemlig ikke regnet med at få problemer - så jeg skal nok komme igennem.
Jeg kunne dog godt tænke mig at se et billede af dit sjal, hvor der er fokus på English Mesh - især midtersektionen med ventemaskerne. Bare for at kunne sammenligne med det, jeg lavede i går - og som jeg altså skal lave igen i morgen.
*306
strikkesinen
10-01-2009, 10:15
(z)(z)(z)
Kære Klasus du har været til så stor hjælp, og alt det arbejde du har lavet for at vi andre "tumper" *120* kan lære at strikke sjal er slet ikke forgæves
Det er bare en dejlig udfordring, og jeg glæder mig stadig til at komme igang her i løbet af weekenden
luffedreng
10-01-2009, 11:00
Hej tøser.
Ja nu er jeg nået til række 32 for 3. gang og det passer altså ikke !!!!
jeg er 99,9 % sikker på jeg ikke har glemt nogen masker eller omslag.
problemet er når man strikker række 32, har man :1 ret,1 ret imellem mønsteret og skal så starte med række 17.det er så her der bliver problemer for så skal man strikke 3 vrang (det er ventemaskerne jeg snakker om)
men det kan man jo ikke når man kun har 1 ret fra række 32 !!!!
håber i forstår hvad jeg mener.
jeg kan ikke forstå hvordan Klasus kan få det til at passe ???
Hvis jeg går tilbage til række 15, vil opskriften passe, så det prøver jeg lige.Synes mønsteret er meget rodet, så man kan nok ikke se om der er fejl alligevel (x)
luffedreng
10-01-2009, 11:02
glemte lige at sige STORT TAK til dig Klasus, uden din maske for maske forklaring, ville jeg have opgivet for længst.
Det er jo ikke din skyld opskriften driller lidt....
Fejl i pind nr 18, venstre side, set forfra, altså diagrammet.
Der er der tegnet en slå-om-maske for meget ind i det diagram der er markeret til gentagelse. der er 3 slå-om + 2 indtagninger, så der vil man hele tiden få en maske extra lagt til.
Men det er kun på venstre side, den er gal.
Kan det løse noget for jer der kører fast?
Tak Jane, du har ret, der er 7 masker i gentagelsen i stedet for 6!
Række 18 - venstre mønsterdel - det omslag ( S ) der står længst til højre skal IKKE være med i gentagelsen!
Her er et billede af mine ventemasker i midten
27744
Og her så langt jeg er nået
(indrømmet - jeg har tyvstartet - undskyldningen er strikkeprøver)
27745
luffedreng
10-01-2009, 14:36
ja kan godt se der er en smutter i diagrammet, men jeg strikker efter "maske til maske " opskriften, så det løser ikke mit problem :(
ja kan godt se der er en smutter i diagrammet, men jeg strikker efter "maske til maske " opskriften, så det løser ikke mit problem :(
Er det ventemaskerne i midten der ikke stemmer?? For så er det fordi du efter p. 32 ikke får samme antal som der står, hvilket der står til sidst:
Gentag fra 17. række, mens mønstrerapporten øges tilsvarende. Dvs. hver række startes og sluttes som angivet i diagrammet og vente-masker skal tilpasses tilsvarende - gentag mønster til der ikke længere er nok masker (under 7) og strik derefter ret frem til midtermarkør, og strik samme antal retmasker på den anden side af midter-markør og forsæt mønster som angivet
Har netop passeret pind nr. 24 - og de eneste fejl, der er kommet, er mine egne - sådan et ekstra omslag og den slags. Men dejligt, at man kan se, hvad start/slut skal være - så opdager man den slags smuttere, inden det bliver for sent.
Så det diagram er bare guld - for mig!(qwe
luffedreng
10-01-2009, 14:52
ja det er vente maskerne der ikke passer, som jeg skrev tidligere.
Jeg kan se at Agro og Isanna har det samme problem......
Så jeg er startet fra række 15 som passer, så må jeg se om det gir problemer senere...
ja det er vente maskerne der ikke passer, som jeg skrev tidligere.
Jeg kan se at Agro og Isanna har det samme problem......
Så jeg er startet fra række 15 som passer, så må jeg se om det gir problemer senere...
Efter rk. 32 stemmer ventemaskerne IKKE med hverken diagram eller beskrivelse - det er det, jeg mener, når jeg skriver, at ventemasker skal tilpasses tilsvarende - gentag mønster til der ikke længere er nok masker (under 7)......
luffedreng
10-01-2009, 15:24
okey, så strikker jeg lige 5 rækker baglæns og prøver så igen......
strikketøsen
10-01-2009, 16:23
Jeg vil bare lige skrive, at da jeg strikker efter originaloversættelsen (altså den 2 siders opskrift), kan jeg kun hjælpe dem, som strikker efter denne.
Grunden til, at jeg ikke kunne få den fejl, Agro havde fundet (9 vrang, 1 ret osv i Hesteskomønsteret) til at passe med mit, er, at jeg netop har strikket efter originaloversættelsen - og dér er hesteskomønsteret ikke spejlvendt efter midten af sjalet, som det er det i Klasus diagram/beskrivelse. ((O))
Så der er ikke fejl i mit, jeg har bare fulgt den 2. version af opskriften.
Hvis det af samme grund er lige meget med billeder af mit sjal efterhånden, så vil jeg lade være med at sætte flere af dem ind.
Ellers kan det måske gå hen og forvirre mere end det hjælper. (R)
Strikkelene
10-01-2009, 16:29
Jeg tror snart, at I alle sammen skal på et sjals kursus hos Klasus i Næstved!
Alt det med ventemasker lyder som volapyk i mine ører. Nej, jeg tror, at det er det samme som de masker, jeg har hængende på rundpinde og venter på at blive strikket sammen med andre masker fra andre firkanter i SuperKarla sjalet.
*213*Det her er mere spændende end krimi på tv. Og det ville da være synd, hvis der ikke kom flere billeder at følge med i.
Jeg beundrer jer alle for jeres strikketålmodighed og glæder mig hver dag til fortsættelsen.
K.h. Lis
Hvis det af samme grund er lige meget med billeder af mit sjal efterhånden, så vil jeg lade være med at sætte flere af dem ind.
Ellers kan det måske gå hen og forvirre mere end det hjælper. (R)
Jeg synes ikke det er ligemeget, mit ligner mere dit foroven end det ligner Klasus, og det er da sjovt af se efterhånden som du kommer frem.((O))
luffedreng
10-01-2009, 16:41
ja selvfølgelig vil vi ha billeder, strikketøsen.Hvad tænker du dog på !!!
strikketøsen
10-01-2009, 16:50
Alt det med ventemasker lyder som volapyk i mine ører.
(H)Strikkelene og andre, der vil vide mere om ventemasker ...
Lige en bemærkning til det med de kære "ventemasker".
De venter på, at der er nok af dem til at danne et mønster mere på pinden.
For dem som vælger at strikke efter originaloversættelsen, som jeg gør, vil der være ventemasker i hver side og på hver side af midtermarkøren.
Da man strikker i forreste og bageste løkke (=udtagning) på hver af kantmaskerne (i hver ende) og på hver side af midtermarkøren (nærmest midten) vil der jo komme 4 nye masker til på hver anden pind (der tages ud på vrangpinden).
Men for English Mesh Lace's vedkommende skal man op på 7 nye masker og så kan man strikke 1 kantmaske + 6 masker mønster.
Gruppen af ventemasker vil gå ud og ind hele tiden, alt efter hvor man befinder sig i rækkerne.
For Horseshoe Lace's vedkommende vil der være en meget større gruppe ventemasker, da mønsteret strækker sig over 10 masker og man derfor skal bruge 11 ventemasker, før man kan strikke 1 kantmaske + 10 masker mønster.
Prøv at se mine billeder - især nr. 1 og nr. 3 i indlæg 87 ....
(H)OK - jeg skal nok lægge flere billeder ind - og prøve at få dem lidt lysere, så det er nemmere at se detaljerne ....
Men I strikker vel også ventemaskerne med indtil de bliver mange nok til et mønster ?
Hvor mange pinde har i til 1. ngl garn?
Jeg kan se, at Klasus´ passer fint i den kommende mønsterrapport, men så er det jo ikke lige meget, fra hvilken pind man fortsætter?
Nu må vi se, det er første gang jeg skal ligge billede ind.
Jeg er nået til pind nr 38
med kun 1 "begynd" forfra.
Hvis det kan hjælpe nogen, så har jeg:
3 ventemasker på pind nr 34, på hver side af midten
5 ventemasker på pind nr 36,på hver side af midtermasken.
Jeg strikker ventemaskerne, så jeg ikke får den løse tråd på bagsiden.
inde ved udtagning i midten, strikker jeg en lænke mellem 2 m vrang, når der skal øges med 1m.
Det bliver pænere, når det er mig der strikker:)
Men det kræver stilhed og koncentration.
Tak for udfordringen, det her er spændene
Nu er ungerne stået op af middagssøvn, så, det bliver vidst ikke til mere i dag.
Strikkelene
10-01-2009, 17:34
Alt det med ventemasker lyder som volapyk i mine ører. Nej, jeg tror, at det er det samme som de masker, jeg har hængende på rundpinde og venter på at blive strikket sammen med andre masker fra andre firkanter i SuperKarla sjalet.
Det var også det jeg mente, at man så kan strikke et nyt mønster senere med de ekstra masker, der venter.
Ja, du har ret, Lis Ai! Det er en spændende føljeton at følge med i! Det bliver spændende at læse, hvad der sker i næste omgang!
strikketøsen
10-01-2009, 21:19
Men I strikker vel også ventemaskerne med indtil de bliver mange nok til et mønster ?
(H)
Alle ventemasker strikkes glatstrikket (ret på retsiden og vrang på vrangsiden) indtil de kan komme med i det af mønstrene, man nu strikker på.
Vedrørende English Mesh lace i Klasus' version er der ikke ventemasker i siderne (sådan som jeg har forstået det), men kun i midten.
strikketøsen
10-01-2009, 21:28
Hvor mange pinde har i til 1. ngl garn?
Jeg kan se, at Klasus´ passer fint i den kommende mønsterrapport, men så er det jo ikke lige meget, fra hvilken pind man fortsætter?
(H)Hostrik,
Uha - der er vist flere af os, som strikker med ret forskelligt garn og så passer nøglet ikke nødvendigvis med et bestemt antal pinde for os alle. Desuden er jeg startet på pinde 4 med English Mesh og er skiftet til pinde 4½ ved Horseshoe Lace. Det har selvfølgelig også betydning.
Men jeg kan da fortælle, at Cashmerino Arangarnet - som jeg strikker med - er utrolig drøjt og i English Mesh Lace havde jeg nok i et nøgle til hele 6 omgange af mønsteret (dvs. 6 x 8 pinde = 48 pinde i alt).
Og nu hvor jeg netop er færdig med 3. omgang mønster af Horseshoe Lace eller 24 pinde i alt, har jeg stadig lidt tilbage af 2. nøgle. Så jeg snupper én omgang (8 pinde) mønster mere, men må nok skifte garnnøgle et par pinde inde i denne 4. omgang mønster. ((O))
jA JEG VIL såmænd bare fortælle, at DAD er nemmere at trævle op til en at strikke til.
Jeg er ved Mini Vine Lace mønstret og har vist ikke fået startet rigtigt på det, så det en OMMER
jA JEG VIL såmænd bare fortælle, at DAD er nemmere at trævle op til en at strikke til.
Jeg er ved Mini Vine Lace mønstret og har vist ikke fået startet rigtigt på det, så det en OMMER
Lige et lille hint - jeg har en ventemaske mere på begge sider ved midten end ved yderkanterne fra starten af mini vine - Og spø'r mig for gud skyld ikke hvorfor, for jeg aner det ikke, og har være alt for træt til at finde ud af hvorfor, så længe det så rigtigt ud*306
Jeg, som har tyvstartet, er lige startet på 4. nøgle og pinde 6. Og i eftermiddags fandt jeg ud af at mini vine er et mønster, som jeg sagtens kan strikke mens jeg ser TV - det stemmer efter en lille times tid med Miss Marble............*120*
Fantastisk stort og flot arbejde I er ude i (bdk ......det er spændende for os på sidelinien løbende at se foto af jeres anstrengelser *306
Uha hvor er det træls at strikke baglæns når man strikker stramt, er lige gået 8 pinde bagud :-)
Og nu sidder jeg og glæder mig til jeg skal til en vrangpind, det troede jeg ikke skulle overgå mig. *GG*
(H)Hostrik,
Uha - der er vist flere af os, som strikker med ret forskelligt garn og så passer nøglet ikke nødvendigvis med et bestemt antal pinde for os alle. Desuden er jeg startet på pinde 4 med English Mesh og er skiftet til pinde 4½ ved Horseshoe Lace. Det har selvfølgelig også betydning.
Men jeg kan da fortælle, at Cashmerino Arangarnet - som jeg strikker med - er utrolig drøjt og i English Mesh Lace havde jeg nok i et nøgle til hele 6 omgange af mønsteret (dvs. 6 x 8 pinde = 48 pinde i alt).
Og nu hvor jeg netop er færdig med 3. omgang mønster af Horseshoe Lace eller 24 pinde i alt, har jeg stadig lidt tilbage af 2. nøgle. Så jeg snupper én omgang (8 pinde) mønster mere, men må nok skifte garnnøgle et par pinde inde i denne 4. omgang mønster. ((O))
Jeg strikker også af aran-garnet.
Jeg kan godt bruge et stort sjal, så jeg fortsætter til enden af hvert ngl.
Så må vi jo se, hvor stort det endelige resultat bliver.
Jeg sluttede aftenen af med at trævle alt op - dvs det meste af 1. nøgle og så prøver jeg at strikke efter opskrift i stedet for diagram. Men pyt - det her er en udfordring og det er ikke så tosset ovenpå masser af strømper.
Men jeg tæller nu masker på hver retpind!
strikkesinen
11-01-2009, 15:23
(t)(t)(t)
Stress, stress, stress
Blev vækket i morges, måtte på arbejde da en kollega er syg, skynde mig hjem og vaske storvask (lige nu vasker maskinerne selv)
så nu håber jeg at jeg er afstresset til i aften, så jeg kan få begyndt på sjalet, skal nemlig i aftenvagt hele næste uge, så der får jeg ikke strikket så meget
*306*172*
luffedreng
11-01-2009, 16:06
Hej, hvordan går det hos jer ?
Jeg er startet forfra igen igen og igen.......
Nu er jeg startet med den originale opskrift, for at se om det er nemmere :(
Strikketøsen, kunne du ikke lige lægge et billede ind af dit, hvor man ser det første mønster tæt på ???
Jeg synes mit ser noget rodet ud, så jeg er i tvivl om jeg er startet rigtigt efter de første vente masker.
Puha, det er hårdt arbejde, strikkede til kl 4 i morges og sov så et par timer, men jeg er sgu ikke kommet længere, da jeg synes det ser forkert ud.
Nu vil jeg tage en tur i skoven med hundene, og komme lidt væk fra problemerne.
Vi ses senere, god strikke lyst piger.
strikketøsen
11-01-2009, 17:18
(H)Luffedreng,
Jeg tror sagtens, du kan få det til at virke - efter opslagspinden, tager du ud på 1. pind (vrangpinden). Du har derfor 28 masker, hvilket giver 1 kantmaske, 2 x mønster = 12 masker, 1 ventemaske før midten, 1 ventemaske efter midten, 2 x mønster = 12 masker og den sidste kantmaske. I alt 28 masker.
Billeder følger herunder.
Nærbillede af English Mesh Lace: 27780
samt nærbillede af ventemasker i midten af English Mesh 27781
(NB: der er også ventemasker i siden).
Nærbillede af Horseshoe Lace: 27782
og nærbillede af ventemasker i midten af Horseshoe Lace 27783
Hvis billederne er for mørke kan jeg prøve at lægge strikket på et hvidt underlag. ((O))
strikketøsen
11-01-2009, 17:24
(H)Undskyld, men jeg ser lige TV de næste par timer.
De viser alle tiders flotte engelske historiske film om Henrik d. VIII og Anne Boleyn. Jeg har set den for flere år siden i England og den er bare god. Men den startede på DR2 kl. 16.00 og varer til 18.20.
Der er super skuespillere med såsom Richard Burton som Henrik VIII, Anthony Quale som Wolsey, osv. osv.
Men jeg forsøger skam at strikke på sjalet imens (z)!
Strikke Marie
11-01-2009, 19:16
Nu er gæsterne ude af huset - de ældre har haft besøg på plejehjemmet, og der er serveret the og ostemad m. frugt og nødder.
Nu VIL jeg have lidt tid til mig selv (læs: mit strik), hvorefter manden sagde: jeg vil ikke have rugbrød! Ærgerligt, ærgerligt. Ikke mit problem, for servicen er slut for idag.*101*(31)(39)(z)
Nu skal der kigges på sjalet. Jeg glæder mig, men er også spændt...............
Strikke Marie
strikketøsen
11-01-2009, 19:50
Nu er gæsterne ude af huset - de ældre har haft besøg på plejehjemmet, og der er serveret the og ostemad m. frugt og nødder.
Nu VIL jeg have lidt tid til mig selv (læs: mit strik), hvorefter manden sagde: jeg vil ikke have rugbrød! Ærgerligt, ærgerligt. Ikke mit problem, for servicen er slut for idag.*101*(31)(39)(z)
Nu skal der kigges på sjalet. Jeg glæder mig, men er også spændt...............
Strikke Marie
(ghf *120* (ghf *152*(ghf Strikke Marie!
Har du ikke lidt rester tarteletbunde og noget fyld, han selv kan varme (og hvor har jeg selv hørt den bemærkning tit, da jeg havde en mand). De hader rugbrød! Eller også mener de måske, at deres koner skal stå og svede over diverse gryder hver dag, for ellers føler de sig bare overset ...
Held og lykke med sjalsstrikningen! ((O))
Mosterkoster
11-01-2009, 21:02
Hu hej hvor det går, det her er bare så spændende og jeg glæder mig til at begynde på mit sjal. Det bliver ikke i dag, da jeg lige er kommet hjem fra maskinstrikningskursus, så jeg er færdig som gårdsanger.
Jeg synes at det lyder så spændende med det sjal, for hvis det var nemt, så var det jo ikke sjovt og når det er færdigt vil jeg bare være så stolt og glad, at jeg nok passer rigtig godt på det.
Tak for forklaringen om ventemasker, jeg anede ikke hvad det var og tak for det store arbejde I har lavet. *153*
Jeg satser på at gå i gang med sjalet i morgen, så må vi se hvor langt jeg kommer før jeg løber ind i problemer. (z)
(H)YES - så blev jeg færdig med 1. nøgle og det ser helt tilforladeligt ud.
Næste nøgle/mønster/pindstørrelse må vente til i morgen, men optimismen med hensyn til færdiggørelse af sjalet er stor lige nu.*1236*
strikkesinen
12-01-2009, 00:16
(15) (t)(15)
Nu har jeg strikket til pind nr. 5, ialt 3 gange
og hver gang passede maskeantallet ikke med mønsteret på pind 5
Ergo satte jeg mig til at tælle maskeantallet fra mønsterbeskrivelsen (ikke diagrammet) og der passer det skisme
Må konstantere det er en fejl 40 *120*
Og jeg IKKE skal have fjernsynet tændt når jeg strikker dette sjal
(n)
Så det er en ommer en af de nærmeste dage
*306
strikketøsen
12-01-2009, 01:23
Hej, hvordan går det hos jer ?
Jeg er startet forfra igen igen og igen.......
Nu er jeg startet med den originale opskrift, for at se om det er nemmere :(
Strikketøsen, kunne du ikke lige lægge et billede ind af dit, hvor man ser det første mønster tæt på ???
Jeg synes mit ser noget rodet ud, så jeg er i tvivl om jeg er startet rigtigt efter de første vente masker.
Puha, det er hårdt arbejde, strikkede til kl 4 i morges og sov så et par timer, men jeg er sgu ikke kommet længere, da jeg synes det ser forkert ud.
Nu vil jeg tage en tur i skoven med hundene, og komme lidt væk fra problemerne.
Vi ses senere, god strikke lyst piger.
(H)Luffedreng,
Jeg ville bare høre, om mine billeder (indlægget efter dit !) har hjulpet dig og om det går bedre med *204*nu ....! ((O))
luffedreng
12-01-2009, 06:39
Jeg synes det er meget smukt,det du har strikket,men synes stadigvæk det er svært at se mønsteret i det.
Jeg er jo startet forfra igen og strikker efter 2 siders opskriften,det går sådan set fint men synes det ser meget rodet ud .
Det er derfor jeg har pillet op alle de andre gange,men nu strikker jeg altså bare videre,for det er sikkert rigtigt nok det jeg gør,synes bare ikke det er så pænt.
Men nu skal jeg på arbejde,så kan det få lov til at ligge i skammekrogen,til jeg kommer hjem.
strikketøsen
12-01-2009, 13:13
(33) Skal lige gøre opmærksom på, at der i orginaloversættelsen under Mini Vine Lace skal rettes noget.
2. p.: 2 ret *Slå om, 1 ret, 2 drejet ret sammen, osv.
Disse 2 drejet ret sammen, skal strikkes som på det videolink, som Klasus har lagt ind tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad disse masker kaldes på dansk!
Hvis der er nogen som ved det, må I gerne lige skrive det herinde.
Det samme gælder for 4. pind.
Klasus har også lavet en lille billedserie på, hvordan disse 2 masker strikkes, som kan ses under Klasus' beskrivelse af Mini Vine Lace. ((O))
Strikke Marie
12-01-2009, 20:43
Har ikke nyt - der er pillet op og startet forfra 3 gange, mest af alt fordi jeg synes det er alt for besværligt med alle de maskemarkører og et uigennemskueligt mønster........
så nu strikker jeg efter mønsterrapporterne, og tager ud på vrangpindene, og det er det.
Men det ser ikke pænt ud med de udtagninger i midtermaskerne - det må da kunne gøres bedre. Orker dog ikke forbedringer på dette første sjal, og lige nu bliver der kun et første *130**151*.
Men sikken et arbejde I har lagt for dagen. Tak for det tøser.
Strikke Marie
Men det ser ikke pænt ud med de udtagninger i midtermaskerne - det må da kunne gøres bedre.
Strikke Marie
Hvor kan jeg kun give dig ret!! - Jeg sidder med Mini Vine og må stilstå, at jeg strikker halve mønstre - dvs lige så snart det passer med bare to sammen og et ekstra omslag, så gør jeg det. (x) men jeg kan ikke forklare mig ud af det, for det er noget med at stikke en finger i jorden og en i luften, for at se hvad vej vinden blæser..........
Jeg er lige gået i gang med 2. nøgle og horseshoe lace mønsteret (med ventemasker). Nu er det pludseligt blevet meget nemmere - jeg kan se system i det. Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
Så optimismen er absolut i behold og jeg kan lige se mig selv sidde i solen en kølig solskinsdag til foråret med sjalet over skuldrene - det bliver skønt!
*14*
strikketøsen
12-01-2009, 22:08
Har ikke nyt - der er pillet op og startet forfra 3 gange, mest af alt fordi jeg synes det er alt for besværligt med alle de maskemarkører og et uigennemskueligt mønster........
så nu strikker jeg efter mønsterrapporterne, og tager ud på vrangpindene, og det er det.
Men det ser ikke pænt ud med de udtagninger i midtermaskerne - det må da kunne gøres bedre. Orker dog ikke forbedringer på dette første sjal, og lige nu bliver der kun et første *130**151*.
Men sikken et arbejde I har lagt for dagen. Tak for det tøser.
Strikke Marie
(H)og (R) og (33)
Uha, Strikke Marie - det er da utroligt, at du også er begyndt forfra flere gange.
Det med udtagningerne er ikke helt pænt. Som man kan se på mine billeder er der da en rimelig "pæn" (det bliver den aldrig!) midterrille ...
I sidste maske før midtermarkøren strikker jeg FØRST i forreste og så i bageste lænke og på den anden side af midtermarkøren strikker jeg modsat. Det gør måske ikke den store forskel og nydeligt (n) ... æh kommer det ikke til at se ud.
Men så er det med andre ord måske da i det mindste konsekvent grimt! *120*
PS: Ville bare lige tilføje, at sjalet jo egner sig til alle former for lacemønstre. Så hvis man strikker et sjal "næste gang" er det måske bedre, at man vælger nogle lacemønstre, som strækker sig over færre masker og dermed ikke får disse store "øer" af glatstrik midt i det hele. Især hesteskomønsteret strækker sig bredt. *131*
strikketøsen
12-01-2009, 22:15
... Nu er det pludseligt blevet meget nemmere - jeg kan se system i det. Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
......*14*
Ja - maskemarkørerne er et "must" - de kan ikke undværes, for så går der simpelthen ged i det hele (awd !
Jeg bliver af personlige årsager desværre nødt til at springe fra igen, det er jeg rigtig ked af, men vil følge jer andre, og jeres spændende arbejde(k)
Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
*14*
*120* Det var faktisk årsagen til at jeg lavede den lille billedserie http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13418 om gør-det-selv-maskemarkører, for jeg bryder mig ikke om, at have dem med under strikningen, men efter diverse prøver og strikken på frem og tilbage samt op og ned - på et tidspunkt også rundt (der var en spændende film (31)) måtte jeg sande, at så goddt tæller jeg altså ikke.
(33) Meeen jeg undskylder, at jeg ikke havde advaret bedre (R)
Strikke Marie
12-01-2009, 22:54
Ja, det kører godt nok derud af, men jeg kan altså ikke lide det udseende, der kommer ud af det. Fortsætter da jeg ved at en god udblokning kan gøre underværker.
Det du gør, Strikketøsen, tænkte jeg også på, men så syntes jeg jo også at mønsteret skulle spejlvendes for at det giver mening???????
Så nu er jeg også bare konsekvent...............
Hvordan tager du ud i de første og sidste vrangmasker?
Jeg strikker vrang i bagerste løkke, og derefter i forreste løkke, men det er dog en rædsel at se på. Tænker meget på, hvorfor i alverden de ikke bare har gjort det på retpindene?(x)
Det ville da være ulig nemmere at have hele bøvlet på de retpinde, og så have "hvilepauserne for tænkeren" på vrangpindene. Nå, det er nok for nørdet at tænke sådan. Men jeg elsker når tingene er gennemarbejdet, så man kan nyde det hver eneste gang man tager sjalet på.
Strikke Marie
Meeen jeg undskylder, at jeg ikke havde advaret bedre
Det var absolut min egen skyld - jeg troede at 41 års strikkeerfaring og 21 års undervisningserfaring i tal-fag rakte - selvfølgelig kunne jeg tælle ! Meeen jeg må indrømme, at hjælpen fra markørerne rakte længere!(R)
Jeg havde slet ikke set den fine opskrift på markørerne, så jeg har lavet nogle af noget lidt stift, stribet bånd. Men dine er absolut kønnere.(6)
strikketøsen
12-01-2009, 23:29
Ja, det kører godt nok derud af, men jeg kan altså ikke lide det udseende, der kommer ud af det. Fortsætter da jeg ved at en god udblokning kan gøre underværker.
Det du gør, Strikketøsen, tænkte jeg også på, men så syntes jeg jo også at mønsteret skulle spejlvendes for at det giver mening???????
Så nu er jeg også bare konsekvent...............
Hvordan tager du ud i de første og sidste vrangmasker?
Jeg strikker vrang i bagerste løkke, og derefter i forreste løkke, men det er dog en rædsel at se på. Tænker meget på, hvorfor i alverden de ikke bare har gjort det på retpindene?(x)
Det ville da være ulig nemmere at have hele bøvlet på de retpinde, og så have "hvilepauserne for tænkeren" på vrangpindene. Nå, det er nok for nørdet at tænke sådan. Men jeg elsker når tingene er gennemarbejdet, så man kan nyde det hver eneste gang man tager sjalet på.
Strikke Marie
Næh - de første gange, hvor jeg begyndte forfra, håbede jeg også hele tiden på, at "midten" ville blive flottere for hver gang - men det var desværre ønsketænkning. *120*
Jeg trøster mig selv med at kigge på billeder på originaloversættelsen. Sjalet ser faktisk rigtig godt ud - og det har altså også disse øer med glatstrik midt i det hele. Og som du siger, når sjalet bliver blokket ..... håbe-håbe-håbe !
Som du kan se af diagrammerne har Klasus faktisk spejlvendt mønstrene på den 2. side af "midterstolpen", men jeg orkede rent ud sagt ikke, at skulle tænke i ét mønster før midten og i ét andet efter midten. (t)(F)
I første vrangmaske strikker jeg først i forreste og så i bageste løkke og i den sidste omvendt. For ellers ender man med en knude" (udtagningen) yderst på pinden.
Det var opskriften, som beskrev udtagningerne på ulige pinde og i første omgang var min tanke, at med alt det mønstertænkning på retpindene, var det måske rart ikke også at skulle tænke på udtagningerne. (x)
Men - du har fuldstændig ret! Udtagningerne er ikke det mest elegante at se på. Og nu hvor jeg er "inde i sjalsstrikningen" (hm....) ville det have været udmærket at tage ud på retsiden. Og ret besnærende, ikke at skulle tænke på udtagninger på vrangpindene.
Men ved f.eks. hesteskomønstrene skal man alligevel holde øje med hver 10. maske på vrangpindene (da de skal strikkes ret) .....
Da det er allerførste gang, jeg har givet mig i kast med et sjal, skal det bare strikkes færdigt. Jeg er da blevet glad for at se, at mønsteret tilnærmelsesvis ligner billederne i opskriften. Og så - efter en pause *141*- vil jeg formentlig give mig i kast med endnu et sjal.
Strikke Marie
13-01-2009, 06:37
Nå, altså. Det sjal har givet huller i nattesøvnen, og det er den der kant - uden kant.
Jeg overvejer kraftigt at begynde på ny, med en kant på to retmasker, tage ud på forsiden i siderne, vende midterudtagningerne som Strikketøsen, og spejlvende mønsteret som Klasus.
Tænker lige over det mens jeg kører på arbejde og hjem, for det vil være nemmere at trevle op nu end når jeg alligevel bliver træt af at se på den længere fremme i forløbet. Jeg kender jo mig selv.
Måske skulle man lige tjekke Ravelry´s sider, og se efter om, der er nogle, der har et godt bud.
Strikke Marie
luffedreng
13-01-2009, 06:45
Strikketøsen,vil det sige at du IKKE strikker spejlvendt efter midtermasken ????
Jeg skal igang med nr 2 mønster når jeg kommer hjem fra job,så jeg ville lige vide om det ikke er nødvendigt at spejlvende mønsteret for det ville da gøre der betydeligt nemmere.
Der 1. Mønster har jeg spejlvendt,men det er alligevel et
Meget rodet mønster,så det kan man ikke se alligevel .
Hvordan strikker man en drejet vrang + udtagning ?
Udtagninger
Når jeg tager ud i midten, har jeg 2 retmasker i midten
på hver side af de 2 masker, samler jeg lænken op, nede mellem 2 masker, og strikker den drejet vrang.
Jeg kunne ikke få det andet til at se pænt ud,
jeg synes det her ser bedre ud.
I yderkanten strikker jeg 2ret i den yderste maske
Jeg håber på, at den lidt usmarte midte bliver som en hulmønster, når sjalet er spændt ud. Ellers er min plan, at jeg ved hjælp af en hæklenål vil gøre noget ved det.
(t) py ha da sikke nogle strikke- pille op - beskrivelser !
jeg er ikke startet endnu, da jeg går med en skulderskade, der ikke endnu er blevet spor bedre.
så har bare læst med på jeres ihærdige arbejde med sjalet.
så lige nu har jeg slet ikke mod på at starte på sjalet.
kikker med og håber på, at komme igang senere.
men er da helt i tvivl om det er for svært at strikke,
det lyder ikke så lige til (x)
Knuder på tråden?
jeg har et lille problem med knuder i mit Cashmerino Aran.
Jeg har jo selv leveret det, så derfor vil jeg da gerne høre, om der er andre der synes, der er rigeligt mange knuder i!!
er det bare et enkelt ngl, så er det ikke slemt.
Men jeg har et tilfælde, hvor det er mange ngl.
og så her jeg selv et per ngl i min pakke.
Hvis du har købt ved mig, så tag billeder af knuderne, så vi kan dokumentere det.
Strikkelene
13-01-2009, 14:17
Jeg forstår dig godt, Kinoll!
Jeg er glad for, at jeg ikke gik med i det der marathon strikkerprojekt. Jeg har rigeligt at gøre med at slås med SuperKarla'en.
strikketøsen
13-01-2009, 20:10
Strikketøsen,vil det sige at du IKKE strikker spejlvendt efter midtermasken ????
Jeg skal igang med nr 2 mønster når jeg kommer hjem fra job,så jeg ville lige vide om det ikke er nødvendigt at spejlvende mønsteret for det ville da gøre der betydeligt nemmere.
Der 1. Mønster har jeg spejlvendt,men det er alligevel et
Meget rodet mønster,så det kan man ikke se alligevel .
Hvordan strikker man en drejet vrang + udtagning ?
(H)Luffedreng,
Æhhh (R) strikker du ikke efter originaloversættelsen?
I den spejlvender man ikke mønstrene overhovedet.
Jeg forstår desværre slet ikke, at det skulle gøre det nemmere ((R) ) at spejlvende mønsteret.
Jeg strikker blot mønsteret over de masker, som beskrevet for hver pind ......
Uhh drejet vrang strikker jeg ikke ... I starten af vrangpinden strikker jeg i første løkke almindelig vrang og ligeledes alm. vrang i bageste løkke. (Jeg kan se, at du må have læst sidste afsnit på side 1 i oversættelsen og der står "drejet ret" [det er så en "fejl" i forhold til at udtagningerne foretages på vrangpindene], men det gjorde jeg i starten og det så rodet ud) - kan snart ikke huske, hvornår jeg gjorde hvad, for jeg er startet forfra i alt 7 gange.
(H)Hostrik & Strikke Marie,
Jeg må give jer begge ret - Det er grimme udtagninger, der laves på dette sjal. Hostriks udtagninger er langt flottere og jeg kan kun sige, at mit næste sjal i hvert fald bliver strikket anderledes. (z)
(H)MetteB - Jeg skal nok slette dig fra listen i 1. indlæg!
(H)Kinoll - Det kan være, vi lige skal over "børnesygdommene" i det sjal - og så skulle det være til at klare senere.
Strikke Marie
13-01-2009, 20:17
Ja, så er beslutningen taget, der er rippet op for jeg husker snart ikke om det er tredie eller fjerde gang. Kunne bare mærke, at jeg ikke villle være tilfreds med at strikke i så lækkert garn, og så grimt.
Nu prøver jeg at sætte lidt af hvert sammen og ser så hvordan det går?
Har været inde og søge på english mesh mønsteret, og der er jo prøver, der viser en noget større klarhed over mønsteret end det jeg fik frem. Måske skulle jeg lige strikke en vaskekludsprøve for at få mønsteret ind i hovedet, for at se om jeg kan gennemskue, hvorfor det bliver så rodet, når jeg strikker det?(x)
Hostrik: Det er absolut bedste bud på de midtermasker, jeg har set. Alt andet har været noget rod.
Strikke Marie
Ja, så er beslutningen taget, der er rippet op for jeg husker snart ikke om det er tredie eller fjerde gang. Kunne bare mærke, at jeg ikke villle være tilfreds med at strikke i så lækkert garn, og så grimt.
Nu prøver jeg at sætte lidt af hvert sammen og ser så hvordan det går?
Har været inde og søge på english mesh mønsteret, og der er jo prøver, der viser en noget større klarhed over mønsteret end det jeg fik frem. Måske skulle jeg lige strikke en vaskekludsprøve for at få mønsteret ind i hovedet, for at se om jeg kan gennemskue, hvorfor det bliver så rodet, når jeg strikker det?(x)
Hostrik: Det er absolut bedste bud på de midtermasker, jeg har set. Alt andet har været noget rod.
Strikke Marie
Jeg sidder her og nikker - kan kun give dig ret, og jeg ville ønske at jeg havde startet på hele sjalet SAMTIDIGT med at jeg "fortolkede" mønstret!
prøv at se denne side - han skriver, at Elan har fejl i english mesh - http://www.menwhoknit.com/community/?q=node/5786 Prøv evt. også at google VICTORIAN LACE SHAWL +english mesh +barbara walker - der er rigtig mange der har haft problemer med dette mønster!!
Også mht. Hostriks midte, kan jeg kun samtykke - der skal en gennemgående midtermaske til.
Lotusblomst
13-01-2009, 21:36
Hvor er det et sejt sjal, det vil jeg prøve når jeg har mere overskud end nu. Er der nogle der har erfaringer med at samle tabte masker op? Det ser noget nervepirrende ud. Godt gået.(6)
Nu er jeg ved at være færdig med Horseshoe Lace. Og det ser bare godt ud - dejligt nemt mønster. Jeg ser frem til en masse pinde med det sidste mønster.
Min midte er heller ikke noget at skrive hjem om, men jeg klarer det senere, hvis jeg ikke er tilfreds.
luffedreng
13-01-2009, 22:04
Strikketøsen :
Jo jeg strikker efter original opskriften men blander vist det hele sammen !!!
Kunne heller ikke forstå hvorfor man skulle spejlvende det,det har jeg aldrig set før.
Jeg går igang med mønster 2 nu,så det spejlvender jeg ikke,gider ikke pille det andet op,for det er alligevel så rodet at man ikke ser det.tør heller ikke pille det op mere,for det er snart helt tyndslidt hahaha ...
Så fik jeg startet på mit sjal...
Hmm... fatter ik lige hvad det er I gør med midte og kant, så prøver bare at se hvordan det ender med Klasus' fortolkning ;)
og håber jeg får bedre overblik jo længere jeg når *SS*
Har kun trævlet op en gang indtil nu ;) X fingre for det er den eneste gang ;)
strikketøsen
13-01-2009, 22:50
(H)
Efter al denne snak om den "grimme" midte, måtte jeg lige smutte tilbage til mit indlæg (nr. 87 her i tråden) og se på de billeder, jeg har lagt ind af mit sjal.
For det første vil jeg sige, at næh nej kønt er det bestemt ikke, men jeg har i det mindste været konsekvent med udtagningerne på hver side af midten på samme måde hele vejen igennem. Og derfor virker det, som om der er en form for "midterstribe". Mit næste sjal kommer afgjort til at have en midtermaske. *172*
Men jeg laver IKKE mit sjal om igen ...... *130*
Jeg var lige inde på linket, som Klasus nævnte og nu kan jeg da så bedre forstå, at der ikke er nogen af os, som rigtig kan se noget "mønster" i mønsteret ...*120*! Men vi er heldigvis ikke alene.
Så hele 8. pind er forkert i vores opskrift - i forhold til originalen.
Den oversættelse I har modtaget:
8. p: 1 ret *1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, 1 ret løs af, 2 ret sammen, løft den løse over* gentag fra * til *
Barbara Walkers opskrift :
8. p: 2 ret sm *1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, 1 ret løs af, 2 ret sammen, løft den løse over* gentag fra * til * til de sidste 5 m:
1 ret, slå om, 1 ret slå om, 1 ret, 2 ret løs af - se: http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M )
Hvis ovennævnte ikke må stå her til brug for alle i vores sjals-KAL, må det slettes igen.
God strikning *147*!
Mosterkoster
13-01-2009, 22:51
Min anke har også været de midtermasker. Først troede jeg at det var mig der ikke "strammede" godt nok, men kan nu se og læse at andre også har problemer. Hostriks sjal er rigtig pænt i midten, så det bliver sådan jeg laver det. Jeg tror også at jeg vil strikke ret ude i ydermaskerne, for den drejede vrang i bagest maske kan jeg ikke få pæn. Ellers vil jeg strikke efter mønsteret, som det er beskrevet med ord, det er det jeg bedst kan, tror jeg. Er det i diagrammet at det er lavet spejlvendt af Klasus? Har ikke set ordentligt efter og jeg synes det er lidt forvirrende, eller også er det bare mig der er fatsvag. (31)
Strikke Marie
13-01-2009, 22:52
Nå, altså, nu er der ryk i noget...............
Sådan skal english mesh lace se ud:
http://farm3.static.flickr.com/2253/2205170586_2d5808bec6.jpg
by AnnaClaire (http://www.ravelry.com/people/AnnaClaire)
Jeg har ligeledes forsøgt med forskellige måder både i siderne og midten, og er helt holdt op med at tælle, hvormange gange, der er pillet op. Mange.
Jeg strikker nu med en ekstra maske i hver side, der strikkes ret på både ret og vrangpinden. Herefter begynder english mesh mønsteret (der stadig ligner noget rod).
Jeg tager ud på alle vrangpindene PÅ DENNE MÅDE:
Strik vrang i den forreste maskedel og derefter alm. ret i den bagerste maskedel af samme maske. Samme metode i enden af pinden. (Husk at der skal være en ret maske i siden).
I midten gør jeg lidt som på "Peacocksjalet" eller ved "brombærmønster".
Jeg strikker en vrang og lige efter i den samme maskebue en ret. Så er der midtermarkør for dem der bruger markør, og herefter samme vrang og ret maske i den maskebue efter markøren. Det er ikke helt perfekt, men det duer ikke at spejlvende måden her. Det bliver grimt på ret siden.
Nu ripper jeg op endnu en gang, og så begynder jeg først sjalet igen, når jeg har fuldstændig styr på det english mesh lace mønster.
Når jeg har strikket så mange andre avancerede ting, så p..... det mig af at det ikke vil som jeg vil.
Strikke Marie
strikketøsen
13-01-2009, 23:05
http://farm3.static.flickr.com/2253/2205170586_2d5808bec6.jpg
.....
Strikke Marie
Åååååhhhhh hvor ser det bare virkelig (qwegodt ud på det billede.
Nu kan man bedre se "systemet" i det ....
Men jeg beholder mit som det er - og laver måske det rigtige English Mesh på næste sjal. For jeg er overbevist om, at der bliver et næste ....*204*
Om det bliver helt de samme mønstre, er jeg knapt så overbevist om, for det her sjal, vil jeg ikke just kalde et begyndersjal.
Og det er jeg jo, for det her er altså mit allerførste sjal! *120*
Men man bliver jo netop udfordret af at prøve at gøre noget, man ikke troede, man kunne ... (z)
Strikke Marie
13-01-2009, 23:11
Strikketøsen: *131*(awd*107*
Ja, det er jo ikke sjovt, hvis der ingen udfordringer er.
Her er et par dårlige billeder, men jeg tror godt man kan fornemme "stabiliteten" i siderne og den mere ensartede midte. Stadig lidt større huller visse steder, men det kan jo så håbes, at det er ligeligt fordelt, så det bliver et mønster i sig selv.
27832
27833
Min anke har også været de midtermasker. Først troede jeg at det var mig der ikke "strammede" godt nok, men kan nu se og læse at andre også har problemer. Hostriks sjal er rigtig pænt i midten, så det bliver sådan jeg laver det. Jeg tror også at jeg vil strikke ret ude i ydermaskerne, for den drejede vrang i bagest maske kan jeg ikke få pæn. Ellers vil jeg strikke efter mønsteret, som det er beskrevet med ord, det er det jeg bedst kan, tror jeg. Er det i diagrammet at det er lavet spejlvendt af Klasus? Har ikke set ordentligt efter og jeg synes det er lidt forvirrende, eller også er det bare mig der er fatsvag. (31)
Ja, diagrammet og min beskrivelse er "spejlvendt" eller måske er det bedre at kalde det "i modsat rækkefølge" Dvs. hvis man starter med at slå om og derefter strikker 1 ret, så sluttes der med at strikke en ret for til sidst at slå om. De sammenstrikkede masker bliver dog ikke vendt, for så ville de "læne" sig sådan \ / på den ene side og sådan på / \ den anden side.
diagrammerne og maske-for-maske forklaringen er lavet sammen og skulle derfor også give samme resultat, borset fra den fejl Hostrik har nævn tidligere i tråden, hvor der er en gentagelsesmaske for meget (7 i stedet for 6) i diagrammet, og i Horseshoe er der vendt op og ned på vrang/ret hhv. 9+1, som også er beskrevet tidligere i tråden.
Jeg vil i morgen prøve at sammenfatte rettelserne i ét indlæg, sådan, at vi får dem alle samlet ét sted her i tråden.
Nu vil jeg sige *1236* og *1235* i *104* men lige et *307* til jer alle sammen, fordi i trods besværlighederne står last og brast
Hmm... er endnu ikke så langt at jeg ikke kan lave det om med en pænere kant, men midten tror jeg faktisk blir meget ok når den blir blokket op... Se billede...
Hvad gør I med kanten?
strikketøsen
14-01-2009, 13:17
Hmm... er endnu ikke så langt at jeg ikke kan lave det om med en pænere kant, men midten tror jeg faktisk blir meget ok når den blir blokket op... Se billede...
Hvad gør I med kanten?
(H)Sulle,
Som jeg skrev i et af mine senere indlæg her i tråden, har jeg lagt billeder ind i indlæg 87 her i tråden.
På trods af ventemasker i siderne, synes jeg stadig ikke, at kanten er pæn i den ene side. Men jeg regner da med, at hækle en pæn kant på sjalet, når det er færdigt.
Det bliver min løsning på "problem"-kanten. ((O))
wonderwhy
14-01-2009, 13:25
Ti-Hi.. nu har jeg fulgt tråden - og det er altså lige før jeg smider alt andet strikketøj, og går i gang med det Victorian Lace sjal også ..... elsker at få og finde fejl i opskrifter - det er jo der udfordringen ligger....
jeg er nok en af dem der kan "kede" mig, hvis alt er i orden - elsker udfordringer...... nok derfor jeg tit får andet resultat end det forventede (31)(31)
Så er jeg nået til mini vine lace
det er ikke gået helt efterplanen, så det er pt gået mere baglæns end forlæns.
Jeg har nu luret mønsteret, og prøver igen, ud fra min egen mønstertegning.
Så kan jeg også følge med i andet samtidigt med, og behøver ikke side og tælle konstant.
Jeg synes det er svært, lige at få hold på ventemasker og hvor man starter i mønstret på næste pind.
Så nu starter jeg snart på 4. ngl.
strikketøsen
14-01-2009, 20:08
Så er jeg nået til mini vine lace
det er ikke gået helt efterplanen, så det er pt gået mere baglæns end forlæns.
Jeg har nu luret mønsteret, og prøver igen, ud fra min egen mønstertegning.
Så kan jeg også følge med i andet samtidigt med, og behøver ikke side og tælle konstant.
Jeg synes det er svært, lige at få hold på ventemasker og hvor man starter i mønstret på næste pind.
Så nu starter jeg snart på 4. ngl.
(H)Hostrik,
Jeg lavede simpelthen en strikkeprøve (ikke på sjalet - for det er altså for laaaaaaangt at tage flere pinde tilbage, hvis det var forkert).
På Mini Vine Lace strikker jeg - efter ventemaskerne i kanten- efter originaloversættelsen :
Altså på 2. p begynder jeg med 2 ret efter ventemaskerne og så alle masker indenfor ** og afslutter med 1 ret og på 4. p begynder jeg så med 1 ret efter ventemaskerne i kanten og strikker ** og slutter med 2 ret.
Det ligner oven i købet de "images" af Mini Vine Lace, man kan finde på google. Jeg måtte jo lige sikre mig, at du nu også så rigtigt ud! (z)
Så har jeg afsluttet 4. nøgle og jeg vil lige vise jer, hvordan det ser ud nu
27858
Klik på billedet
Jeg strikker efter "min egen" maske-for-maske-beskrivelse og synes, at mini vine er et rigtigt rart mønster at strikke.
27858
Klik på billedet
Jeg strikker efter "min egen" maske-for-maske-beskrivelse og synes, at mini vine er et rigtigt rart mønster at strikke.
Wauv hvor ser det bare godt ud!!!
Jeg følger spændt med fra sidelinien hver dag og det der lige så godt som at se en god serie i tv eller læse en god roman (31)
27858
Klik på billedet
hvor ser det godt ud, jeg kan godt se mit første mønster , overhovedet ikke ligner dit, men jeg er blevet enig med mig selv om at leve med det som det er, da jeg har forsøgt 5 gange.
Strikkelene
14-01-2009, 22:50
Helt enig, Unger! Det er altid spændende, at læse, hvad der sker i næste nummer.
Det ser godt ud, Klasus! Hvis der er fejl der, så kan jeg ikke se dem.
Jeg er glad for, at jeg ikke sidder og slås med det sjal. Jeg havde nok smidt det langt væk for længe siden.
Ja jeg følger også med hver dag og jeg synes det er spændende at følge med i I jeres anstrengelser. Og interessant at se de forskellige billeder .(39)
strikketøsen
15-01-2009, 01:03
(qwe Det ser bare rigtig godt ud, Klasus - du må altså også have en hel del masker på pinden/pindene nu ......
(Jeg er kun lige startet på Mini Vine Lace og har holdt et par dages pause fra sjalet (R)).
Strikke Marie
15-01-2009, 06:40
Ja, det ser godt ud Klasus.
Jeg er ikke kommet rigtig igang, da jeg lige har noget "pligt - nødvendigheds strikkeri" ved siden af.
Men det kommer.
Strikke Marie(z)
Nu kaster jeg håndklædet i ringen....næsten færdig med nr. 4 nøgle opdager jeg der er en fejl i starten af Mini vine lace mønstret, som jeg absolut ikke kan leve med, og efter at have set klasus sjal, er jeg bare nødt til at starte forfra, og det bliver ikke nu, da jeg har nogle andre projekter der skal være færdig. ÆV ÆV
luffedreng
15-01-2009, 09:22
Æv æv hvor ærgeligt !
Jeg opdagede også en fejl i mit igår,så det var 10 pinde
Baglæns strikning !! Surt ...
Så fik jeg det andet billede til at fungere også
mrslangholz
15-01-2009, 16:23
*107*Hold da op hvor bliver det et smukt sjal
Ladysmor
15-01-2009, 16:36
Så, nu her kl. 15:30 starter jeg også på mit sjal, har næsten helt kriller i maven, er godtnok spændt på om jeg kan strikke det, nå men jeg må starte stille og roligt(31)
(6)Hvor ser det godt ud Hostrik -har du strikket døgnet rundt?
er det muligt at få det danske mønster på dette smukke sjal
Så fik jeg det andet billede til at fungere også
*213**213*hvor er det(6)
luffedreng
15-01-2009, 17:28
hvor er det smukt Hostrik.
Er vild med din midter maske
tak alle samen
der er kun én fejl, men blev enig med mig selv om
at den kun kunne ses af mig!!
Jeg har dømt strikkeuge i denne uge.
Jeg har stæset rundt for andre i flere måneder og brugt oceaner af tid, på træning og behandlinger de sidste 2 år.
Så nu står den på jeg-tid
Og så bliver man jo bare bidt af det, når pindene kører.
hvor er det smukt Hostrik.
Er vild med din midter maske
Midtermasken, strikker jeg nu fra retsiden
jeg løfter lænken op mellem 2 masker, og strikker den drejet ret.
strikketøsen
15-01-2009, 20:03
Nu kaster jeg håndklædet i ringen....næsten færdig med nr. 4 nøgle opdager jeg der er en fejl i starten af Mini vine lace mønstret, som jeg absolut ikke kan leve med, og efter at have set klasus sjal, er jeg bare nødt til at starte forfra, og det bliver ikke nu, da jeg har nogle andre projekter der skal være færdig. ÆV ÆV
Stakkels dig, Agro!
Mon ikke jeg skal lade være med at slette dig fra KAL-listen i 1. indlæg?
Det kan jo være, vi er nogle, som er så længe om at få strikket sjalet færdigt, at du stadig kan nå at være med ......! *307*
strikketøsen
15-01-2009, 20:04
er det muligt at få det danske mønster på dette smukke sjal
(H)Jeg har sendt en PB til dig for nogle timer siden.
(H)Jeg har sendt en PB til dig for nogle timer siden.
Den specielle mailadresse sjal (snabel a) klasus.dk er stadig åben, så en tilmelding her på tråden og en mail, så skal jeg nok sørge for, at man får besøg af (2)
Stakkels dig, Agro!
Mon ikke jeg skal lade være med at slette dig fra KAL-listen i 1. indlæg?
Det kan jo være, vi er nogle, som er så længe om at få strikket sjalet færdigt, at du stadig kan nå at være med ......! *307*
Jow giv mig lige en uge, så er jeg nok på hesten igen *GG* for stædig er man vel.
Men jeg har lovet at strikke en rib rib trøje i alpacka, på p.3, til den 2. og for f..... det tager lang tid, så den skal jeg lige have strikket et godt stykke på, inden jeg går i gang igen, og så har jeg lidt dårlig samvittighed, med varmestuestrømper, så der skal der også lige laves et par.
Strikkelene
15-01-2009, 20:59
Det er nogle flotte sjaler, I strikker, Klasus og Hostrik!
Men det er vist alligevel mere indviklet end SuperKarla'en.
Ladysmor
15-01-2009, 21:18
Nu opgiver jeg snart(F), nu har jeg strikket og pillet op, strikket og pillet op siden kl 15:30, jeg har prøvet begge 2, men nej det går ikke*214*(K), og jeg er ellers vant til at strikke kunststrik, og er også igang med påfuglesjalet som går fint, men det her det opgiver jeg nok, men vil lige prøve i weekenden om ikke det kan lade sig gøre
strikketøsen
15-01-2009, 23:58
Nu opgiver jeg snart(F), nu har jeg strikket og pillet op, strikket og pillet op siden kl 15:30, jeg har prøvet begge 2, men nej det går ikke*214*(K), og jeg er ellers vant til at strikke kunststrik, og er også igang med påfuglesjalet som går fint, men det her det opgiver jeg nok, men vil lige prøve i weekenden om ikke det kan lade sig gøre
(H)Ladysmor,
Nu har jeg sendt dig en PB, hvor du får mit telefonnummer. Det er du velkommen til at bruge, hvis du altså strikker efter originaloversættelsen ! Specielt fordi der sker oprydning her på Rokken i weekenden og vi måske ikke rigtig kan få "akut" hjælp .... *120*
luffedreng
16-01-2009, 09:55
iiihhh, hvor irriterende !!1
har lige opdaget at jeg har glemt at bruge pind nr. 5 !!!
startede med pind 4,5 og har af en eller anden mærkelig årsag skiftet til pind 5,5.
nu er spørgsmålet om jeg skal forsætte med pind 5,5 eller jeg bare skal skifte til pind 6.jeg skal til at starte med nøgle 3 og det 3. mønster.
Hvad ville i gøre ????
iiihhh, hvor irriterende !!1
har lige opdaget at jeg har glemt at bruge pind nr. 5 !!!
startede med pind 4,5 og har af en eller anden mærkelig årsag skiftet til pind 5,5.
nu er spørgsmålet om jeg skal forsætte med pind 5,5 eller jeg bare skal skifte til pind 6.jeg skal til at starte med nøgle 3 og det 3. mønster.
Hvad ville i gøre ????
Jeg ville fortsætte med 5,5, for ellers får du jo et problem i den sidste ende, med at skifte pinde, og mønster 3 er der jo også flere "huller" i så det vil næsten se ud som om du har skiftet pind, da det er mere åbent.
luffedreng
16-01-2009, 10:25
tak for svaret Agro, det vil jeg så gøre.
luffedreng
16-01-2009, 12:24
vil bare lige vise jer hvordan mit ser ud.
Er næster færdig med mønster 2.
Det ser godt ud luffe, dit 1. mønster ser ud ligesom mit gjorde, og hvis jeg sammenligner med klasus i indlæg 174 (tror jeg) ser hendes helt anderledes ud, det er næsten som om hendes mønster 1 og 3 er ens, og det kan jeg love dig, det var mine bestemt ikke.
Men i dit mønster 1 kan man da følge rækkerne ned, det kunne man heller ikke på mit, så jeg har nok lavet mange fejl.
Det ser rigtig godt ud Luffedreng ((O))
minniesmor
16-01-2009, 14:18
jeg vil sige til dem der piller op og begynder forfra - det gjorde jeg også 3 gange og har strikket baglæns indtil flere gange fordi jeg ikke koncentrerer mig om mit strikketøj men ser tv samtidig.(n)
jeg har ingen p. nr. 6,5 og i mit knitpix system findes nr ikke så jeg har tænkt mig at strikke på p 6 på 2 ngl. og så skifte til p. 7(x)
det sidst mønster (mini vine lace) har jeg strikket en hel bluse i fandt jeg ud af da jeg kom godt i gang med mønstret *306
jeg er i gang med ngl nr 4
knus Minniesmor*168*
hej jeg kunne ogsaa godt tænke mig at være med til at strikke dette sjal. MVH lilli
(t)(t)(t)
Tror snart, jeg har strikket mere baglæns end fremad
Nu tror jeg nok, at jeg har fået brudt den onde stime, ihvertfald begynder det at gå fremad.
Får lagt et billed ind senere i dag eller i morgen
jeg har ingen p. nr. 6,5 og i mit knitpix system findes nr ikke så jeg har tænkt mig at strikke på p 6 på 2 ngl. og så skifte til p. 7(x)
*168*
Jeg har heller ikke nogen 6½, så jeg har bare strikket den ene halvdel af ngl med til pind 6, og den anden halvdel til pind 7
og det bliver jo ikke at se.
Rigtigt flot.
Jeg kan rigtigt godt lide dit 1. mønster, er det strikket efter diagram eller "pinde"-beskrivelsen?
Jeg har strikket efter diagrammet, og det ser jo helt anderledes ud end dit!
Strikke Marie
16-01-2009, 18:04
Så er jeg startet forfra igen med kantmasker og orden på midtermaskerne.
Ville så strikke efter det skrevne mønster 1, og den rettelse, der er på pind 8.
Er der en venlig sjæl, der vil skrive hele rækken op her for mig, for uanset, hvor langt jeg strikker tilbage har jeg en maske for meget på p. 8 ind mod midten. Jeg har 6 før midtermarkøren. Kan heller ikke lige greje hvordan man vender rækken med de ssk masker. Bliver det rigtigt?
Angående den rettelse, hvor der er skrevet: 2 ret løs af til sidst - mangler der så ikke at stå, at de også skal strikkes sammen igen, når de har været taget af, ellers er der vel ingen mening i at det på engelsk hedder ssk (slip slip knit)?
Strikke Marie
luffedreng
16-01-2009, 18:33
Rigtigt flot.
Jeg kan rigtigt godt lide dit 1. mønster, er det strikket efter diagram eller "pinde"-beskrivelsen?
Jeg har strikket efter diagrammet, og det ser jo helt anderledes ud end dit!
Jeg strikker efter original opskriften, altså den på de 2 sider.
strikketøsen
16-01-2009, 18:48
hej jeg kunne ogsaa godt tænke mig at være med til at strikke dette sjal. MVH lilli
(H)Jeg sender lige en PB til dig!
Ville så strikke efter det skrevne mønster 1, og den rettelse, der er på pind 8.
Er der en venlig sjæl, der vil skrive hele rækken op her for mig, for uanset, hvor langt jeg strikker tilbage har jeg en maske for meget på p. 8 ind mod midten. Jeg har 6 før midtermarkøren. Kan heller ikke lige greje hvordan man vender rækken med de ssk masker. Bliver det rigtigt?
Angående den rettelse, hvor der er skrevet: 2 ret løs af til sidst - mangler der så ikke at stå, at de også skal strikkes sammen igen, når de har været taget af, ellers er der vel ingen mening i at det på engelsk hedder ssk (slip slip knit)?
Strikke Marie
Den er da skisme også gal - jeg har lige set den engelske version, hvor de skriver at dette er den rigtige Barbara Walker pind:
R8: K2tog, * (K1, yo) twice, K1, sl1-K2tog-psso*, rep from * to last 5 sts, end (k1, yo) twice, k1, ssk.
Hvis man skal have 5 masker og strikker 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret og så afslutter med en SSK bliver det da til 6 masker - jeg kigger lidt videre
strikketøsen
16-01-2009, 19:02
Strikke Marie
(H)
.....
.....
Den oversættelse I har modtaget:
8. p: 1 ret *1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, 1 ret løs af, 2 ret sammen, løft den løse over* gentag fra * til *
Barbara Walkers opskrift :
8. p: 2 ret sm *1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret, 1 ret løs af, 2 ret sammen, løft den løse over* gentag fra * til * til de sidste 5 m:
1 ret, slå om, 1 ret slå om, 1 ret, 2 ret løs af - se: http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M (http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M) )
......
Jo jo Strikke Marie ....... det var derfor, jeg lagde linket til videoen ind. ((O))
Der skal tages 2 ret løs af en af gangen - plus en længere forklaring om sammenstrikningen - og det er altså meget nemmere at se det på videoen.
Du kan også prøve at se på hvordan maskerne hælder bagefter. De skal hælde mod venstre.
Det ser ikke ud på samme måde, som når man strikker 2 ret drejet sammen.
*147* *147* *147*
strikketøsen
16-01-2009, 19:05
Den er da skisme også gal - jeg har lige set den engelske version, hvor de skriver at dette er den rigtige Barbara Walker pind:
R8: K2tog, * (K1, yo) twice, K1, sl1-K2tog-psso*, rep from * to last 5 sts, end (k1, yo) twice, k1, ssk.
Hvis man skal have 5 masker og strikker 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret og så afslutter med en SSK bliver det da til 6 masker - jeg kigger lidt videre
(H)- det har du helt ret i, Klasus!
*141* ... man kommer altså til at mangle 1 maske.
Strikke Marie
16-01-2009, 19:38
Nu har jeg været inde og downloade Kat Le fevres omskrevne diagram m.m., så må jeg prøve at få hoved og hale i disse rettelser, for jeg kan spotte mig til mange forskellige alt efter hvor man kigger (Rokken, Ravelry, Yahoo group m.m.)
Eet er sikkert, det english mesh, jeg har forsøgt mig med er ikke rigtigt, for der er hverken hoved eller hale i det. Jeg ved, at jeg ikke gider se på sådan et sjal, så jeg kan lige så godt lave det om.
Strikke Marie
strikketøsen
16-01-2009, 21:29
Nu har jeg været inde og downloade Kat Le fevres omskrevne diagram m.m., så må jeg prøve at få hoved og hale i disse rettelser, for jeg kan spotte mig til mange forskellige alt efter hvor man kigger (Rokken, Ravelry, Yahoo group m.m.)
Eet er sikkert, det english mesh, jeg har forsøgt mig med er ikke rigtigt, for der er hverken hoved eller hale i det. Jeg ved, at jeg ikke gider se på sådan et sjal, så jeg kan lige så godt lave det om.
Strikke Marie
(H)Strikke Marie,
Det må du altså undskylde!
Jeg gik jo bare ud fra, at når der nu var en rettelse, som gik tilbage til opskriftens kilde, så var det rigtigt ... men men ak og ve ... (R) (R)
De sidste par dage, har jeg ikke strikket på sjalet, men jeg går snart igang igen.
English Mesh Lace er et flot mønster (synes jeg da), hvis man bare kunne få det til at ligne det billede, som du selv lagde i et link tidligere:
http://farm3.static.flickr.com/2253/...2d5808bec6.jpg (http://farm3.static.flickr.com/2253/2205170586_2d5808bec6.jpg)
Jeg har for mange år (1984) siden købt en bog med masser af mønstre - også lace, men nu har jeg lige siddet og kigger i "The Harmony Guide to Knitting Stitches" og de lacemønstre, som er deri, er ikke nær så smukke som English Mesh .... (og det mønster er desværre ikke med).
Det ville ellers have været rigtig rart, at få fat i den korrekte udgave af det mønster. ((O))
Strikke Marie, jeg har virkeligt prøvet om jeg kunne finde en forklaring, men det eneste resultat, jeg kan komme med, er at du ikke skal have ventemasker i midten på denne pind, sådan at den strikke som på dette billede
27907
Jeg ved ikke lige hvad der sker, men klik på "stregen, så skulle det være muligt at se hvad jeg mener.
Strikke Marie
17-01-2009, 00:04
Gud ske lov det var ved at drive mig til vanvid. Aldrig har jeg haft et strikketøj, der har været så bøvlet. Havde besluttet at aftenen i aften var den sidste, jeg ville bruge på dette sjal. Hvis det ikke kunne passe ind i mit "firkantede" hoved så måtte jeg lade det gå..............
Nå, men nu er jeg så gået helt tilbage til kilden, og har brugt det jeg har lært ved at lave 6 "Revontuli" sjaler. En ordentlig kant, der kan bære et sjal med så tykt garn, og gemme de grimme udtagninger.
Jeg tager også kun ud på retsiden, og har valgt - som i "Revontuli", at der kun er een midtermaske med samme udtagninger som på det - altså på hver side af midtermasken.
Det er noget med at min forstand kan ikke have den assymmetri, der opstår når man tager et trekantet sjal og putter udtagninger ind der går over 4 masker + 2 midtermasker. Det er for mig som en ligning med ulige og lige antal, der altså ikke stemmer.
Nu ser mit altså sådan her ud - og det ligner den røde klud jeg googlede mig frem til skulle være det originale "English mesh lace". Så nu fortsætter jeg, og har allerede et nyt i tankerne til svigerinden - men det skal kunne gå i vaskemaskinen.(31)
27909
27910
Strikke Marie
17-01-2009, 00:12
Til Strikketøsen: jo, jeg kender godt ssk fra de engelske opskrifter, jeg tænkte bare på dem, der ikke har prøvet det før. Måske ville det være forvirrende at se noget på videoen, og i det skrevne mønster noget andet (mener der mangler det med at man til sidst strikker dem ret sammen gennem de bagerste lænker som vist i videoen).
Jeg var ihvertfald i nogle sekunders manglende fokusering på rettelserne så forvirret, at jeg var ved at opgive. Du kunne vel læse desperationen i mine bogstaver........?(31)
Nå, men nu blev jeg så nød til at tænke lidt selv også.*120*
Jo længere jeg strikker på dette sjal, jo mere kan jeg indse, hvor mange søvnløse nætter dig og Klasus har haft. Kæmpe arbejde I har gjort.
Tusind tak.
Strikke Marie(z)
Ved ud hvad Strikke Marie - Det er altså den flotteste "English mess" (jeg har stavet forkert med vilje - for det er altså noget mess!) jeg har set indtil nu, og hvis du er med på'en skal det være starten på Rokkens sjal á la Victorian Lace når jeg får den endelige afgørelse fra Kulturministeriet.
(6)
luffedreng
17-01-2009, 10:05
Er gået igang med en strikkeprøve af mini vine mønsteret
Fordi jeg ikke kunne få det til at passe.
Og så er det jeg spørger : skal der være 7 eller 10 ventemasker i siden inden jeg strikker dem med i mønsteret ?
Jeg strikker efter original opskriften.
Strikke Marie
17-01-2009, 10:13
Luffedreng.
Jeg kan huske, at jeg så et eller andet sted på Yahoogruppens tråd, at der var en lille fejl i mini vine mønsteret, men ved ikke helt hvor.
Vil se om jeg kan tjekke det senere idag.
Skal lige ud og motionere, og muligvis aflevere noget varmestuegarn langt væk, men det er ikke afgjort endnu.
Strikke Marie
Hvor det virkeligt flot strikke marie.
Det giver jo harmoni
er der et diagram på det mønster ?
eller en beskrivelse?
luffedreng
17-01-2009, 10:19
Ja hvorfor skulle der ikke være fejl i dette mønster også !!!
God tur strikke marie,håber der er andre der kan hjælpe,så jeg kan komme videre.
Strikke Marie
17-01-2009, 10:22
Det er "Kat Le Fevre" der har udtænkt det store regne og dividere arbejde. Jeg har simpelthen gennemgået trådene og de mange forskellige versioner, der er af fortolkninger på det sjal. Der er mange muligheder.
Jeg har valgt denne version, da den ligner det jeg har lært fra "Karen Noe" (mit allerførste strikkede sjal). Samme metode benyttede jeg til nogle af Revontuli sjalerne.
Kanten bliver mere stabil og slides ikke så let som en alm. opslåningskant gør.
Måske ville jeg lige prøve en version med to kantmasker i hver side. Kan ikke beslutte mig for om den bliver FOR tydelig med tre. Men nu bliver det bare de tre på dette her.
Send lige din mail til mig, så kan vi udveksle lidt nærmere.
Jeg har også tænkt: Der er da ikke meget, der ligner det oprindelige sjal mere(31), så ..................?
Nå, kan også se på de 85 sjaler der er strikket på ravelry, at der er nogle, der har valgt et andet mønster til det første.. Det kan jeg godt forstå, for det er da ved at tage pippet fra een, med det rod.
Det der undrer mig, er at Elann ikke har lavet en side med Errata/fejl. Det er der jo mange andre der gør, når de opdager det.
Strikke Marie
Jeg fandt dette diagram til english mesh lace:
http://knitty.com/ISSUEwinter07/PATTmodernlacehenley.html
Er gået igang med en strikkeprøve af mini vine mønsteret
Fordi jeg ikke kunne få det til at passe.
Og så er det jeg spørger : skal der være 7 eller 10 ventemasker i siden inden jeg strikker dem med i mønsteret ?
Jeg strikker efter original opskriften.
Altså: Når du bruger originalen skal du have 7 + 2 i hver side og 7 +evt. 1 i midten, alt efter hvordan du laver dine midterudtagninger.
Grunden til at det er +2 i siden er at du hele tiden skal starte/slutte med enten 1 eller 2 ret.
Der står 7 +3 i opskriften men det er blot fordi man lægger fx de 2 startmasker sammen med den ene slutmaske, hvilket giver de 3.
I diagrammet har jeg flyttet en retmaske - der hvor der skulle strikkes 2 - ind i mønstret, da jeg fandt ud af at det i sidste ende gav samme resultat og så kunne jeg nøjes med at koncentrere mig om de 7 mønstermasker!
luffedreng
17-01-2009, 10:49
Okey tak for det Klasus ;)
strikketøsen
17-01-2009, 14:17
Jeg fandt dette diagram til english mesh lace:
http://knitty.com/ISSUEwinter07/PATTmodernlacehenley.html
Den bluse ser bare (qwefin ud i English Mesh Lace, men jeg ville nu nødig give mig i kast med den. Men selve mønsteret plus diagrammet har jeg da printet ud til brug for det (måske nok) næste sjal!
Så du skal have mange tak for linket.
Nu må jeg vist desværre hellere give mig i kast med opvask og støvsugning *130*!
Mosterkoster
17-01-2009, 15:06
Jeg følger interesseret med i denne tråd, men må erkende, at jeg altså er dybt forvirret, men på et højere plan. (31)
Jeg er vist blevet en strikke novice på meget kort tid og har besluttet, at nu gør jeg den islandske sweater, jeg er i gang med, færdig, før jeg igen kaster mig frådende over sjalet.
Som jeg læser det i denne tråd, kan jeg nok nå at deltage alligevel.
Ellers må I lige sige til, hvis det ikke kan lade sig gøre.
Men hold da op for et arbejde I to har lagt i det sjal. Tusinde tak for det, det er da helt fantastisk, og at I bliver ved, det er jeg også imponeret over. (bdk(bdk(bdk
I øjeblikket har jeg opgivet sjalet og det ligner ikke mig, men nu ..........
Har næsten slidt det første nøgle op.
Desuden bliver jeg bliver stresset og forvirret *141*af at læse alle disse forskellige indlæg.
Inger
Så er tiden kommet, hvor jeg lige lægger et billede af mit sjal ud.
luffedreng
17-01-2009, 18:32
Det ser da rigtig fint ud ;)
strikketøsen
17-01-2009, 20:42
Jeg følger interesseret med i denne tråd, men må erkende, at jeg altså er dybt forvirret, men på et højere plan. (31)
Jeg er vist blevet en strikke novice på meget kort tid og har besluttet, at nu gør jeg den islandske sweater, jeg er i gang med, færdig, før jeg igen kaster mig frådende over sjalet.
Som jeg læser det i denne tråd, kan jeg nok nå at deltage alligevel.
Ellers må I lige sige til, hvis det ikke kan lade sig gøre.
Men hold da op for et arbejde I to har lagt i det sjal. Tusinde tak for det, det er da helt fantastisk, og at I bliver ved, det er jeg også imponeret over. (bdk(bdk(bdk
(H)Mosterkoster,
Du skal vist ikke være bange for, at du ikke kan nå at være med, for der er ikke sat nogen tidsbegrænsning for, hvornår sjalet skal være færdig.
Det er jo også meningen, at man - selvom man bliver udfordret meget med det her - skal kunne hygge sig ("Smiley, som kaster med garnnøgler ....!) med det! *120*
Da jeg ikke har strikket på sjalet eet stykke tid, er jeg stadig kun lige begyndt på Mini Vine ...
strikketøsen
17-01-2009, 20:46
I øjeblikket har jeg opgivet sjalet og det ligner ikke mig, men nu ..........
Har næsten slidt det første nøgle op.
Desuden bliver jeg bliver stresset og forvirret *141*af at læse alle disse forskellige indlæg.
Inger
(H)Inger1,
Jeg kan da godt forstå, forvirringen - da der jo er 2 opskrifter.
Men enten strikker man efter originaloversættelsen på 2 sider med billeder af sjalet eller også strikker man efter Klasus diagrammer med tilhørende beskrivelse.
Så for at vi kan forsøge at hjælpe dig:
Hvilken af opskrifterne har du strikket efter?
Kan du ikke fortælle, hvor du er gået i stå henne?
Det er netop meningen med hele tråden her, at alle skal kunne spørge løs ... ... ... ((O))
Strikke Marie
18-01-2009, 00:08
For at gøre forvirringen komplet - jeg havde 2 ekstra masker i siderne ved mit horse shoe lace, men nu bliver de der, og jeg må skrive et nyt diagram senere, så jeg kan få nogle af de store" øer" ud af glatstrik. det er mig ubegribeligt, at de skal være der. Man må da kunne integrere mønsteret.
Så lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal sige, jeg strikker efter???
Strikke Marie
27958
27959
For at gøre forvirringen komplet - jeg havde 2 ekstra masker i siderne ved mit horse shoe lace, men nu bliver de der, og jeg må skrive et nyt diagram senere, så jeg kan få nogle af de store" øer" ud af glatstrik. det er mig ubegribeligt, at de skal være der. Man må da kunne integrere mønsteret.
Så lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal sige, jeg strikker efter???
Strikke Marie
27958
27959
Nej men flot er det, lige meget hvad du strikker efter((O))
Strikkelene
18-01-2009, 03:13
Det kan være, at det hedder "StrikkeMaries private mønster". Jeg synes, at det ser flot ud!
Det med at smide med garn så jeg også i Miss Marple her til aften. Der var en præst, der sagde at han ville smide sit garn over nogen. (31) *120*
Strikke Marie
18-01-2009, 09:15
(31)(31)(31)(31)En smiley, der smider med garn. Det er da absolut en, der vil blive topscorer i denne tråd.
Strikke Marie
(H)Inger1,
Jeg kan da godt forstå, forvirringen - da der jo er 2 opskrifter.
Men enten strikker man efter originaloversættelsen på 2 sider med billeder af sjalet eller også strikker man efter Klasus diagrammer med tilhørende beskrivelse.
Så for at vi kan forsøge at hjælpe dig:
Hvilken af opskrifterne har du strikket efter?
Kan du ikke fortælle, hvor du er gået i stå henne?
Det er netop meningen med hele tråden her, at alle skal kunne spørge løs ... ... ... ((O))
For det første skal man jo lige prøve mønstret og det tager jo lidt tid inden man komme ind i det. Her til sidst havde jeg en maske for meget i midten på pind 32 maskeantallet stemmer. Har strikket efter diagrammet.
Men bare roligt jeg skal nok komme igen. Har prøvet at samle alle de forskellige informationer, men det er umuligt, men jeg tager hatten af for dem der har og knokler videre*307*for at andre kan være med(39)(39)
strikketøsen
18-01-2009, 15:09
(31)(31)(31)(31)En smiley, der smider med garn. Det er da absolut en, der vil blive topscorer i denne tråd.
Strikke Marie
(z) Lige præcis!
Men sådan en smiley skal vi da vist nok bede Jannie om at lave ....
Du har forresten helt ret i, at de store "øer" med glatstrik, mens man venter på, at der er de 10 masker til hesteskomønsteret + 1 ekstramaske, er kedeligt at se på. Det kan da godt lade sig gøre at integrere dem efterhånden kan jeg se .... Det ser godt ud, det du har strikket. (qwe
(H)Inger1,
Du kan sagtens nå at være med igen ... jeg har en fornemmelse af, at det sjal ikke sådan lige bliver færdigt på et par dage. (k)
Strikkelene
18-01-2009, 15:24
Det kan være at Jannie kan lave en smiley med én, der står og jonglerer med garn.
Ladysmor
18-01-2009, 16:50
Hej til jer alle!
Jeg har siddet hele weekenden og strikket på sjalet, jeg bliver ved at lave fejl, får for mange masker, også efter jeg har pillet op gud ved hvor mange gange, så nu har jeg smidt håndklædet i ringen, så nu vil jeg strikke påfuglesjalet færdig, og så må vi se om jeg får mod på at prøve en gang til på et tidspunkt, men jeg vil følge med her i tråden og se hvordan det går jer andre. Tak til strikketøsen fordi jeg har måtte trække på dig.(z)
strikketøsen
18-01-2009, 22:58
Nu har jeg endelig taget mig sammen til at strikke en hel pind med Mini Vine ..... og GÆT engang *130*?
JA - jeg har en maske for meget ..... hvorfor skulle mit sjal té sig anderledes end flere andres? *120*
Men heldigvis har jeg fundet ud af, hvor "fejlen" ligger, så den pind er bare en ommer.
Ja nu må i godt grine-for det gør jeg selv -endelig(H)
For ca.fjorten dage siden tog vi i sommer hus med fremmede mennesker på besøg,og vi skulle jo rigtig hygge os,og det gik da også smadergodt i de første dage.
Men så en morgen da mopserne skulle ud og luftes træder fruen her nok så "kækt" ud af døren og når lige og se jammen hvad er det der er da faldet sne i nat-og pludselig ligger hun og roder på terassen,og ikke nok med det,hun kurer hen af terassen og ud over kanten(6),og det hele foregår på højre arm og håndled
Da jeg bliver så meget mig selv igen,og bliver stablet på højben igen(t) ja så er det jo ikke så godt med den arm,og det viser sig desværre den er brækket ved håndledet to steder.
Og pokker da stå idet,jeg skulle jo hjem og indhente alle de strikkeglade damer i denne tråd,for jeg trode jo nogen næsten var færdig(31)
Men nu må jeg vist lige have denne tråd nærlæst rigtigt-hvad jeg jo er bedst til lige nu-suk
Men kan da lige ane at der vist er trævlet op et par steder,så det er da vist noget af en udfordring der venter mig,når armen kan bruges igen
Men trods dette uheld -og eferfølgende megen grinen over,som de sagde-da fruen forsvand*124*t i superfart på terassen,så går det rigtig godt med hende nu(31)
Jamen det var da rigtig ærgerligt Else M, at du ikke lige kan gå igang med strikningen; Men at følge med på sidelinjen og se de flotte billeder har da også været spændende indtil nu.
Du ønskes rigtig god bedring. ((O))
K.h. Lis
strikketøsen
19-01-2009, 14:42
.....
.....
Men så en morgen da mopserne skulle ud og luftes træder fruen her nok så "kækt" ud af døren og når lige og se jammen hvad er det der er da faldet sne i nat-og pludselig ligger hun og roder på terassen,og ikke nok med det,hun kurer hen af terassen og ud over kanten(6),og det hele foregår på højre arm og håndled
Da jeg bliver så meget mig selv igen,og bliver stablet på højben igen(t) ja så er det jo ikke så godt med den arm,og det viser sig desværre den er brækket ved håndledet to steder.
Og pokker da stå idet,jeg skulle jo hjem og indhente alle de strikkeglade damer i denne tråd,for jeg trode jo nogen næsten var færdig(31)
.....
Jamen, stakkels dig! (z)
Du skal nok nå det - det sjal her løber jo (forhåbentlig!) ingen steder .....*307*
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.