Se fuld version : Vi tager frem igen - Lege strømper str 43
hundeuld
27-12-2008, 21:00
Ja nu er vi kommet over julen, og pengepungen er blevet lidt slunken *133* så vi må til at finde på noget der gør at garn forretningerne ikke kommer til at leve for fedt af os.
Jeg strikker utrolig mange par sokker hvert år, og der bliver altid lidt til rest hver gang, jeg har en taske det garn kommer i.
Så nu skal der laves lege sokker.
27457 Lidt af reste garnet
27458 Det vejes der skal være ca 100 gram
27462 Det her er det udvalgte til de her strømper
27459 Nu skal garnet deles
27460 Tag enden der er inde i nøglen og den udvendig
27463 træk i garnet samtidigt, og læg på bordet
27461 Så begynder du at vinde det op, på den måde har de nøjagtig det samme i begge nøgler.
Så begynder jeg at strikke 60 masker er der slået op, der kommer flere tips hen af vejen.
Det kunne være sjovt at se dine strømper der kommer ud af det her i indlægget.
Missemor
28-12-2008, 08:51
Spændende at følge tilblivelsen af disse sokker, som der med garanti kun bliver eet par af.
Når jeg deler garn på denne måde, plejer jeg at "bestikke" knægten til at hjælpe med at vinde garnet op, det gør det meget lettere når man er to til den proces, ellers går der da helt *151* i den.
Ja her i huset slogs vi om de strømper min svoger og jeg...
hundeuld
28-12-2008, 13:35
Ja ja lade bare gemalen og storebroderen slås om de her strømper, de her kommer i kassen til mændenes hjem tilsidst. (50)
men vi skal videre, og jeg hæfter aldrig mere end max 2 ender, de fleste gange kun 1 på hver strømpe, for se her.
Garn skift:
27467 man tager den næste tråd og lægger ind over hinanden ca 8 til 10 cm
27468 strikker dem sammen med til der ikke er mere tråd 27469
27470Det ses ikke, når man strikker en ret omgang og det gør jeg efter hver farveskift.
27471 fra bagsiden.
hundeuld
28-12-2008, 20:38
Så blev de færdige
15 cm skaft
15 masker i hæl
70 omgange på fod
27479Her er de færdige strømper
27480 Her kan i se der er brugt 6 forskellige rester til disse strømper, nogen af farverne ser ens ud, men det er de ikke, der er farve forskel og forskellige parti nr.
27482 her havde jeg 200 gram blåt, men ikke nok til 2 par str 43, så jeg fandt noget mørkeblåt til at sætte ind.
27481 de sidste dages arbejde.
Må vi se dine rest strømper garns unikke strømper (31)
vinder du alt garnet på en nøgle hunde uld ?? ja er ikke så klog på hverken strømper eller rester ... he he
hundeuld
29-12-2008, 06:19
Nej hver garn for sig, men man kan jo godt rulle det op i et stort nøgle, jeg gør det ikke, for nogen gange kan jeg godt finde på at lave det om mit i det hele, hvis jeg ikke syntes farverne hamoner..((O))
Strikke Marie
29-12-2008, 07:03
Dejlige sokker, og hvor er du hurtig og flittig Hundeuld.
Strikke Marie*303*
Hundeuld bliver strømperne ikke for tykke der hvor du strikker med to tråde?
Strikke Marie
30-12-2008, 11:07
Man kan bare videreudvikle metoden og gøre som væverne. Når man lige har strikket en maske eller to med dobbelt garn, kan man skille tråden ad og efterhånden lade en hænge, så overgangen bliver mindre tyk.
Giver det mening?
Strikke Marie*302*
hundeuld
30-12-2008, 11:23
Hundeuld bliver strømperne ikke for tykke der hvor du strikker med to tråde?
Det kan jeg sige, at når du strikker med pind 2½ -3 så kan det overhoved ikke mærkes, det samme siger også fra ham jeg deler avis med, og som har gået med hjemmestrikket strømper i over 40 år nu + min broder der helst ikke har andet end hjemmestrikket strømper på i sine nu 62 år.
Det kan varmt anbefales.. og de slås om de her sjove strømper , der prales med med der har de mest kikset.*120*
Hundeuld er det rigtig forstået at du slår 60 masker op til sokker str 43?
Jeg plejer nemlig at slå 64 m op på p 2½, men hvis jeg kan nøjes med 60 så sparer jeg jo garn og blir endda hurtigere færdig :-)
Jeg plejer også at lave skafterne omkring 18 cm til herrestrømper, men igen, hvis 15 cm er nok så sparer vi garn og det går hurtigere.
*301*
hundeuld
31-12-2008, 13:08
Jeg slår 60 op, for det har jeg igennem årene fundet ud af, de ikke bliver for slappe i ribben også efter 5 års brug.
ang. længden på skaftet, så er det for mig 15 cm minimun, når jeg laver legestrømper, så er det nogen gange garnet der bestemmer hvor lange de skal være i skaftet. Så der er frit slav.
*301*
Det kan jeg sige, at når du strikker med pind 2½ -3 så kan det overhoved ikke mærkes, det samme siger også fra ham jeg deler avis med, og som har gået med hjemestrikket strømper i over 40 år nu + min broder der helst ikke har andet end hjemmestrikket strømper på i sine nu 62 år.
Det kan varmt anbefales.. og de slås om de her sjove strømper , der prales med med der har de mest kikset.(50)
Okay.. tak hundeuld for dit tip, det vil jeg prøve fremover.
Godt nytår til dig og ham du fæller avis med*302*
luffedreng
31-12-2008, 15:59
hvor er de bare flotte alle sammen.
Tror ikke jeg har rester nok endnu....
hundeuld
27-07-2010, 17:52
Er der flere der strikker reste strømper, så vil vi da gerne se dem *141*
Bogormen
27-07-2010, 18:22
Når det par der er på pindene lige nu er færdige (der går nok nogle dage det er str. 47), så er der dømt restegarnstrømper. De bliver strikket af resterne fra de strømper som er til mig selv og familien og kommer direkte over i varmestuekassen - hvor de gør mest gavn ((O))
Jeg har været igang med vægten, garnet er parret og sat sammen med elastikker og str. skevet på et manilamærke (de der brunde kuffertmærker) så der er bare at lave et grab ned i posen, slå op og strikke løs*178*
Bogormen
01-08-2010, 16:54
Så blev det først par klar, kan ses her: http://rokken3.dk/forum/showthread.php?p=234440#post234440
Jeg er allerede gået igang med det næste par. Den ribstrikkede del af strømpen er en rest hvidt - synes hvidt er upraktisk til foden af en strømpe. Det brun/grå-stribede er fra et par der blev strikket i vinters til en kollega, måske kommer der nået andet brunt med, nu må jeg se hvordan det kommer til at se ud.
Så blev det først par klar, kan ses her: http://rokken3.dk/forum/showthread.php?p=234440#post234440
Jeg er allerede gået igang med det næste par. Den ribstrikkede del af strømpen er en rest hvidt - synes hvidt er upraktisk til foden af en strømpe. Det brun/grå-stribede er fra et par der blev strikket i vinters til en kollega, måske kommer der nået andet brunt med, nu må jeg se hvordan det kommer til at se ud.
Jeg har mega mange smårester af det der selvstribende garn havde da slet ikke tænkt på at putte dem ind i midten af et par ensfarvede. Tusind tak for iddeen :-)
lenemormeinild
02-08-2010, 18:07
ja de restesokker er bare en sper ide dem er jeg også vild med at lave for her går ingen strømpegarn til spilde
min mormor lærte mig også at dele garnet som du gør hundeuld så vi fik sjove sokker.
Jeg begynder på en ny nøgle, når jeg strikker nr. 2 strømpe. Så er der altid 2 rester som er lige store. En nøgle en alligevel for lidt.
hundeuld
11-01-2012, 22:49
Den her kan vi vist godt tage frem igen (awd
JA det er næsten noget af det sjoveste ved at strikke sokker! Jeg har indimellem købt "Lykkekasser" med strømpegarn, hvor der også var større restenøgler i til en god pris. Så mange sokker fra mine pinde har været og er restesokker (qwe
(H)Rigtig god ide, som jeg vil benytte mig af
fredsminde
12-01-2012, 01:23
de fleste små strømper jeg strikker er af rester *120*
se http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=29254
Strømper behøver ikke altid at være to helt ens, så er det endnu nemmere, og den strømpe, der IKKE bliver væk kan stadig bruges.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.