PDA

Se fuld version : To strømper på een rundpind

Isanna
08-12-2008, 16:34
Jeg kan huske, at jeg har set et billede herinde for nogle måneder siden, hvor et rokkemedlem var ved at strikke et par sokker - og var i gang med dem begge på een gang - altså med den magiske løkke. Synes jeg har ledt det meste af rokken igennem, men nok ikke grundigt nok, når jeg ikke kan finde billedet og dermed tråden.

Er der en venlig sjæl, der vil hjælpe mig med at finde ud af, hvem det var? For jeg vil gerne prøve den fidus af. Strikker i forvejen med den magiske løkke, så det er bare et spørgsmål om den korrekte startteknik, når der skal slås masker op til begge sokkerne.

Er blevet tændt på idéen, da jeg lige har strikket et par strømper til min mand i Mayflowers strømpegarn med Aloe Vera - og der viste sig at være forskel fra det ene bundt til det andet, samt at der var sat nyt garn til et sted i stribeforløbet, hvor det ikke skulle være. Møgirriterende *130*

Nette
08-12-2008, 18:52
Jeg har også, indenfor de sidste par år, prøvet det der med, at garnet enten er vundet omvendt op på nøgle nr. 2 eller, at der pludselig har været en graverende fejl i rækkefølgen. Jeg forsøger også altid, at få strømperne ens, ellers ser det dumt ud, synes jeg, men det bliver ødelagt, når der er en fejl. Jeg tjekker altid, om det er vundet op fra samme ende, inden jeg starter på nøgle nr. 2.

Når du slår op til to par strømper på een rundpind, vil jeg regne med, du skal gøre følgende: (sokker, 60 masker, de forskelige farver synliggør meningen).

1: Slå 30 masker op med grøn
2: Slå 60 masker på med rødt
3: tag fat i den grønne igen, måske skal du lave den der løkke her, for de sidste 30 masker skal slår op ganske alindelig og "stramt" op til de grønne, du allerede har strikket.

Når du så skal strikke, så skal du selvfølgelig strikke 30 grønne, slippe tråden, strikke 60 røde, slippe tråden, strikke 30 grønne igen.

Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

Nette

OPR1
08-12-2008, 19:21
Dui kan se noget her http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/denmagiskeloekke.php

klasus
08-12-2008, 19:30
Prøv at kigge her http://www.socknitters.com/2circs/index.htm . siden er godt nok på engelsk, men i "Lesson 2" er der en rigtig god billedserie om opslag og i "Lesson 3" en om hælen.

Jeanne Thøgersen
08-12-2008, 21:55
For mig lød spørgsmålet om et par sokker på en rundpind her bruges 2 rundpinde på billedserien og det ser mig lidt fjumret ud. Er meget modtageligt for nye teknikker hvis de letter arbejdet så kan nogen forklare mig fidusen så er de en
*243*

susana
08-12-2008, 22:14
Jeg har ikke selv prøvet det endnu. Jeg er nemlig ikke så vild med hele tiden at skulle sidde og lave den der løkke. Jeg føler, jeg bliver afbrudt i strikningen hele tiden, og at det tager tid at slippe og lave løkke i tide og utide. :-)

Nette[/quote]

Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri (31)

Strikkelene
08-12-2008, 22:18
Med mindre det er flerfarvet garn, man bruger, så ser man da ikke, hvis man må tage hul på et nyt nøgle garn. Jeg strikker bare med garnet og ser ikke efter, hvis det i andres øjne ser forkert ud.

Det lyder som volapyk for mig, at man kan strikke strømper på en lang rundpind. Jeg ville bruge en meget kort én, til at strikke strømper på.

Isanna
08-12-2008, 23:41
Jeg har også, indenfor de sidste par år, prøvet det der med, at garnet enten er vundet omvendt op på nøgle nr. 2 eller, at der pludselig har været en graverende fejl i rækkefølgen. Jeg forsøger også altid, at få strømperne ens, ellers ser det dumt ud, synes jeg, men det bliver ødelagt, når der er en fejl. Jeg tjekker altid, om det er vundet op fra samme ende, inden jeg starter på nøgle nr. 2.

Når du slår op til to par strømper på een rundpind, vil jeg regne med, du skal gøre følgende: (sokker, 60 masker, de forskelige farver synliggør meningen).

1: Slå 30 masker op med grøn
2: Slå 60 masker på med rødt
3: tag fat i den grønne igen, måske skal du lave den der løkke her, for de sidste 30 masker skal slår op ganske alindelig og "stramt" op til de grønne, du allerede har strikket.

Når du så skal strikke, så skal du selvfølgelig strikke 30 grønne, slippe tråden, strikke 60 røde, slippe tråden, strikke 30 grønne igen.

Nette

Det lyder egentlig logisk at gøre det på den måde. Det må jeg prøve næste gang. Jeg er dog allerede i gang med at eksperimentere med et par sokker til min bror han skal have i julegave. Jeg endte med at slå op på to rundpinde, strikkede en omgang med hver, hvorefter jeg strikkede dem sammen. Det var en træls måde at gøre det på. Så næste gang skal jeg prøve, den måde du foreslår.

Mht. at blive afbrudt i strikningen: Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg følte præcis som du beskriver, da jeg begyndte, men meget hurtigt fandt jeg en rytme. Jeg tror også at nye strømpestrikkere, der giver sig i kast med 4 eller 5 pinde, føler at strikningen bliver afbrudt at hele tiden at skulle skifte pind.

*251*

Isanna
08-12-2008, 23:42

Nette

Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri (31)[/quote]

Nej, jeg skal love for at der blev strikket og snakket den dag. Og der var tid til at lære fra sig også. Jeg tror jeg fik strikket ½ sok den dag. *220*

susana
08-12-2008, 23:48
Jeg har set Isanna strikke med den magiske lykke, det ser nemt ud og hun så ikke ud til at det afbrød, hverken strikke- eller snakkeri (31)

Nej, jeg skal love for at der blev strikket og snakket den dag. Og der var tid til at lære fra sig også. Jeg tror jeg fik strikket ½ sok den dag. *220*

[/quote]

Du så ellers meget produktiv ud.....

Den der hæl i strikkede, mon man kunne få mønster på den????

Isanna
08-12-2008, 23:56
[/quote]Du så ellers meget produktiv ud.....

Den der hæl i strikkede, mon man kunne få mønster på den????[/quote]

Jeg vil gerne lægge et link til den fotoserie, jeg har lært det efter. Teksten er godt nok på engelsk, men billederne er meget beskrivende.

http://www.cosmicpluto.com/blog/?p=585

Håber det kan hjælpe dig. Får du problemer er du velkommen til at kontakte mig.

*241*

susana
08-12-2008, 23:57
tak skal du have, Isanna

susana
08-12-2008, 23:59
Hvad er det nu den hedder, den hæl???

klasus
09-12-2008, 00:17

Ha - det ved jeg, for det var den hæl jeg lavede på de sokker jeg lige har strikke - første par i mere end 30 år - havde svoret; Aaaaldrig mere*223* Nå, men det jeg kom fra - Det hedder en timeglashæl

Nette
09-12-2008, 02:07
Det lyder egentlig logisk at gøre det på den måde. Det må jeg prøve næste gang.

*LOOOL* Lad være med at prøve min måde af. Det virker fint... i teorien, men ikke i praksis. Jeg har netop prøvet, og prøvede derefter på den der måde, i det link til den engelske version herinde, men hun strikker jo på TO rundpinde, og så kan man lige så godt strikke dem hver for sig.
Måske vil det virke, når man har strikket nogle omgange, men det ligner godt nok, jeg ved ikke hvad..:-/

Jeg tror, du har helt ret i, at det også for mange kan virke som en afbrydelse, når man skal skifte pind, men når jeg strikker med loop, så skal jeg jo slippe arbejdet for at lave loopen, og samtidig passe på, ikke at få det for løst/stramt, når jeg trækker den højre helt igennem. Hmm, giver det mening? Det bliver til irritation for mig. Pindene kan jeg nemt lige lade glide videre over i den anden hånd. Men jeg tager hatten af for gamle hunde, der lærer nye triks, for det kan være hamrende svært at ændre strikketeknik, når noget først er indgroet.
Jeg forstår heller ikke de der englændere derovre, der slipper højre pind for at sno garnet omkring, når de laver noget så simpelt som en retmaske. Jeg begriber ikke, de kan strikke så hurtigt derovre, når de gør det så besværligt for sig selv. (31)

Nette

strikketøsen
09-12-2008, 18:31
........
......
Jeg forstår heller ikke de der englændere derovre, der slipper højre pind for at sno garnet omkring, når de laver noget så simpelt som en retmaske. Jeg begriber ikke, de kan strikke så hurtigt derovre, når de gør det så besværligt for sig selv. (31)

Nette

(ghf(ghf(ghf Den var god, Nette!

Englænderne har nu aldrig været nemme at forstå - men jeg er ret sikker på, at de måske ville sige det samme om os ...

Bare ikke med hensyn til strik, for mens jeg var derovre - og når de så mig strikke, sagde de faktisk, at vores metode var meget nemmere!

Men din morsomme beskrivelse af strikkemetoden fik mig til at tænk på dengang jeg var indlagt i 1974 (lungeoperation). Jeg lå på en 2-sengs stue sammen med en ung og meget hjertesyg tyrkisk pige.

Jeg havde strikketøj med og det havde hun også. Hun kunne ikke et ord dansk, men strikketøjet blev en sjov måde at kommunikere sammen på.
Og hvis englændernes strikkemetode virker spøjs, så skulle du prøve den tyrkiske. Jeg prøvede og kommer aldrig til at forstå den: Snoren fra garnet skulle rundt om nakken og ned til tommeltotten. *130**130*Derfra gik det hele i kludder for mig (jeg var ved at kvæle mig selv i garnet ...!) og hun var ved at dø af grin! Hendes strikketøj havde det smukkeste boblemønster og jeg aner ikke, hvordan hun fik dem lavet med den strikkemetode. Det så i hvert fald sjovt ud .....(ghf
Er der nogen, der véd, hvor mange forskellige *204*metoder der findes? (a)

lkannik
09-12-2008, 20:30
jeg sender hermed et billede af mine 2 sokker på een rundpind

Isanna
09-12-2008, 23:38

På engelsk hedder den short-row-heel.
Ireneb - paapinden.dk - kalder den for venderække-hæl

Isanna
09-12-2008, 23:39

Tusind tak!! Jeg vidste jo, at jeg havde set det herinde.*215

birdie4760
10-12-2008, 09:20
Jeg strikker altid på rundpinde - men 2 sokker på en gang har jeg aldrig prøvet. Og jeg kan ikke lige forestille mig hvordan man gør.
Hvor lang pind bruges der og hvordan får man startet?

Isanna
11-12-2008, 20:48

(H)Ikannik - hvordan starter du? Er der en smart måde at slå maskerne op på en rundpind - eller skal der slås op på to rundpinde?

(x)

Mafalda
11-12-2008, 21:55
Som nybegynder kan jeg så lige sige at strømpepindene blev kylet hen i et hjørne, men med magic loop har jeg strikket et par kjoleærmer på rundpind. Jeg slipper ikke strikketøjet men holder med venstre og trækker pinden frem med højre og så fortsætter jeg. og ja der var en der sagde at pindeskift også afbryder, det syntes jeg er værre :)

Strikkelene
11-12-2008, 22:12
Den eneste ulempe ved den metode er de grimme huller, der kommer dér, hvor wiren kommer ud mellem maskerne.

Isanna
12-12-2008, 10:12
Den eneste ulempe ved den metode er de grimme huller, der kommer dér, hvor wiren kommer ud mellem maskerne.

Lene, hvis du husker at stramme de første 2-3 masker godt til, udligner det sig og du undgår at der bliver "tagrender", kan jeg huske en kaldte dem, på overgangen fra den ene wire til den anden. Den metode kan også bruges når der strikkes på strømpepinde.

*236*

lkannik
12-12-2008, 13:26
jeg er lidt nybegynder med det rundpindestrik i stedet for strømpepinde - har strikke et par pulsvarmere og er på det 3. par varmestuestrømper, så jeg forsøger mig frem i øjeblikket. Egentlig er jeg kommet frem til, at det måske er bedst at strikke et par pinde frem og tilbage på rundpinden (det kan jo nemt sys sammen til sidst) og så først da sætte det på rundpinden.

Da jeg i sin tid begyndte, havde jeg 2 rundpinde - men det er lige så nemt at strikke det på kun en (lang) til sokkerne har jeg en 100 cm - til pulsvarmerne havde jeg kun 80 cm - og det gik også fint.

jeg skal da lige tilføje, at jeg aldrig mere strikker på lige pinde - men altid på rundpind, hvad enten det er rundt eller frem og tilbage - det er bedre for skuldrene - og man har altid "begge" pinde :-)

Jeg har planer om at strikke et par sokker mere til mig selv, og her skal der naturligvis være noget snoning eller hulmønster - det er jeg lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå - men det er jo et forsøg værd.
bedste hilsner, Liselotte

(H)Ikannik - hvordan starter du? Er der en smart måde at slå maskerne op på en rundpind - eller skal der slås op på to rundpinde?

(x)

Strikkelene
12-12-2008, 13:30
Jamen! Hvis jeg strammer de 2 masker, så er de så stramme, at jeg ikke kan få dem på selve strikkepinden senere. Lige meget, hvor mange kræfter, jeg bruger. Jeg er nærmest ved at brække mine fingernegle på det.

Hundeuld eller Galleri! I må gerne slette denne her, tak! *212* fingeren kommer på arbejde!

Strikkelene
12-12-2008, 13:32
Lene, hvis du husker at stramme de første 2-3 masker godt til, udligner det sig og du undgår at der bliver "tagrender", kan jeg huske en kaldte dem, på overgangen fra den ene wire til den anden. Den metode kan også bruges når der strikkes på strømpepinde.

*236*

Jamen! Hvis jeg strammer de 2 masker, så er de så stramme, at jeg ikke kan få dem på selve strikkepinden senere. Lige meget, hvor mange kræfter, jeg bruger. Jeg er nærmest ved at brække mine fingernegle på det.

lkannik
12-12-2008, 13:39
det forstår jeg ikke helt - du har da de to strikkepinde ender, og når du har strikket den første maske sidder den jo på pinden - der er som i alt andet her i livet kun en løsning: øvelse, øvelse, øvelse :-)

Isanna
12-12-2008, 17:30

Det du nok mener er, at overgangen fra wire til pind er så tilpas "dårlig" at maskerne ikke kan glide fra wire til pind, ikke?

Det problem havde jeg også inden jeg skiftede til KnitPicks. Der er overgangen bare så blød, at maskerne nemt glider fra wire til pind.

Har vist oven i købet et par varmestuestrømper på en gammel plastikovertrukken rundpind, og det irriterede mig også at maskerne hænger i. Det er nok derfor de strømper ikke er blevet færdige, hmmm.
*224*

Nette
13-12-2008, 02:22

Når du bruger rundpind, er det vel heller ikke samme sted, du hver gang trækker i pinden/snoren? Du kan jo bare strikke et par masker mere og hele tiden flytte "Sorteper", så kommer der ingen huller. Sådan gør jeg selv på strømpepinde, da jeg ellers plejer netop at få sådan en "løbemaske" hele vejen ned.

MEN HVORDAN SLÅR VI OP TIL TO PÅ EN GANG???? (R)

Nette

Nattrolden
13-12-2008, 07:01
ja det vil jeg også gerne vide og ikke mindst en rigtig enkel forklaring på hvordan man strikker med 2rundpinde jeg har bestilt knicket pindene eller hvad det nu var de heder og skal da prøve at strikke noget med 2pinde på en gang måske et par puls varmer.

klasus
13-12-2008, 10:42
Jeg vidste, at jeg havde set en billedserie om dette, og fandt den igen - den ligger her:
http://files.blog-city.com/files/aa/3830/b/2on1n.html

Jeg har ikke selv prøvet to-på-en-gang endnu, men det skal prøves.

lis ai
13-12-2008, 11:43
Ja det ser jo smart ud; Men jeg har stadig ikke fanget ideen med at strikke to sokker på en pind. *2116*
Er det for at spare en pind eller ? For der er jo stadig to nøgler garn!

Nette
13-12-2008, 12:34
Jeg vidste, at jeg havde set en billedserie om dette, og fandt den igen - den ligger her:

Tak :-)
Det var præcis sådan, jeg forklarede tidligere. Jeg synes bare, det var noget rod at sidde med, og tænkte, det derfor måte være forkert. Men det skal prøves...Snart, meget snart. Skal nå et par sokker mere til julegave.

Nette

Nette
13-12-2008, 12:37
Ja det ser jo smart ud; Men jeg har stadig ikke fanget ideen med at strikke to sokker på en pind. *2116*
Er det for at spare en pind eller ? For der er jo stadig to nøgler garn!

Nej, det er der ikke, hvis du vælger at starte hhv. indefra og udefra på samme nøgle.
For det andet, er det ret smart, da man så, hvis man strikker med rester, hele tiden kan være sikker på, der er nok i den pågældende farve. Man skal ikke tænke over, om man nu bruger for meget, sådan der ikke er til sok nr. to.
For det tredje føler mange, det er fryteligt demotiverende at starte forfra på sok nr. 2, når man lige har afsluttet een, så ved at lade dem følges ad, kan det også føles hurtigere at strikke.
Personligt strikker jeg pt. på strømpepinde, men i etaper og på to hold pinde, sådan de følges ad.

Nette

klasus
13-12-2008, 12:40
Tak :-)
Det var præcis sådan, jeg forklarede tidligere. Jeg synes bare, det var noget rod at sidde med, og tænkte, det derfor måte være forkert. Men det skal prøves...Snart, meget snart. Skal nå et par sokker mere til julegave.

Nette

Nette, du er jo vant til at strikke med 4 pinde (hvorfor kalder man det det - der er jo 5???) Så jeg tror, at hvis du skal have sokkerne færdige inden jul, så skal du måske vente... Det ta'r lidt tid at finde rytmen, og du skulle jo nødigt gå hen og få magisk-løkke-sokke-jule-stess

*226*

Nette
13-12-2008, 12:43
Nette, du er jo vant til at strikke med 4 pinde (hvorfor kalder man det det - der er jo 5???) Så jeg tror, at hvis du skal have sokkerne færdige inden jul, så skal du måske vente... Det ta'r lidt tid at finde rytmen, og du skulle jo nødigt gå hen og få magisk-løkke-sokke-jule-stess

lol, tak for bekymringen. Jeg vil nu lige prøve, er frygtelig stædig.
Tror, jeg tager det som en udfordring.... :-P

Jeg tager også ofte mig selv i at bruge begrebet FIRE pinde... For der er jo egentligt FEM. Underligt...

Nette

jannie
13-12-2008, 12:47
tak for linket Det skal prøves efter jul for jeg strikker jo altid med magisk løkke og når første strømpe er færdig er det ikke altid nemt at komme igang med nr 2 så nu skal jeg lære at strikke to på en gang
Mangler at strikke en sok til julegave og så skaber fingrene sig så det bliver kun meget lidt hver dag der strikkes *251*

Isanna
13-12-2008, 13:30

Hvor er det bare super, Klasus. Skulle lige læse den igennem et par gange - især der hvor 2. halvdel af 1. sok skal slås op - men så forstod jeg det også.

*243*

Nette
13-12-2008, 13:39
Ja, jeg har så lige prøvet yderligere to gange, og det er simpelthen noget HØ!... Det snor sig, driller, der skal laves løkker hele tiden og det gaber helt vildt, der hvorpindesnoren deler arbejdet. LOL...

GRRrrrr

Nette

Strikkelene
13-12-2008, 13:44
Det du nok mener er, at overgangen fra wire til pind er så tilpas "dårlig" at maskerne ikke kan glide fra wire til pind, ikke?

Det problem havde jeg også inden jeg skiftede til KnitPicks. Der er overgangen bare så blød, at maskerne nemt glider fra wire til pind.

Har vist oven i købet et par varmestuestrømper på en gammel plastikovertrukken rundpind, og det irriterede mig også at maskerne hænger i. Det er nok derfor de strømper ikke er blevet færdige, hmmm.
*224*

Ja, Isana! Lige netop den dumme overgang, hvor der sommetider er lavet en lille knop/knude på wiren. Den er næsten ikke til at komme over med en stram maske.

lis ai
14-12-2008, 02:19
Ikke for at være vanskelig; Men hvis man strikker med meleret garn og vil ha ens sokker, så bliver man da nødt til at bruge to nøgler.

Og så lige den om de 5 pinde- jeg strikker lige så tit kun med 4 pinde. Det kommer lidt an på maske antallet(fkl

birdie4760
14-12-2008, 12:05
Jeg har osse prøvet og tilslutter mig det bliver noget hø - som pinden er for kort (80 cm). Så hvor lange pinde skal man mon bruge for det kan lykkes?