Se fuld version : En forklaring omkring begrebet "reborndukker".
dukkemageren
25-11-2008, 13:24
Flere steder her under "dukker", har jeg nu læst godt og ikke mindst skidt om reborndukker. Derfor vil jeg gerne prøve at forklare noget om dem.
Jeg bliver ærligt talt trist over de mindre kønne udtalelser omkring reborndukker. Syntes jo selv at jeg laver nogle pragtfulde, smukke livagtige dukker.
Heldigvis er der rigtig mange der, som jeg, syntes at de er søde og nuttede at se på *198*
Men det er åbenbart noget som folk enten elsker eller elsker at hade.
Jeg hører meget når jeg er på messe med mine dukker - derfor kender jeg meget til de fordomme der er. Så her vil jeg gerne fortælle hvorfor JEG laver dem. Andre kan naturligvis have andre grunde til at lave dem.
For mig er det en spændende kunstart at male livagtige babydukker og lave naturtro babyhår på dem. For mig er der tale om et tredimensionelt maleri. Vinyldelene er mit "lærred". De er IKKE babyer for mig - de er livagtige dukker.
Navnet "reborn baby" stammer fra USA, hvor det hele begyndte. Man skilte en legetøjsdukke ad og fjernede den gamle maling - derefter blev den malet, samlet med ny krop, vægtet og fik sat hår på. Og så var den jo "genfødt" (reborn). Derfor navnet. Personligt er jeg ikke vild med det navn - foretrækker at kalde dem "livagtige babydukker", som de jo er.
Nogle mener at de bruges som "babyerstatninger" for folk, der ikke kan få børn. Det er der måske nogle få der bruger dem til - men det ER altså hovedsageligt samlere der køber dem - folk, som syntes at de er søde at have siddende. Syntes det er sjovt at købe nyt tøj til dem - eller strikker til dem.
Der findes såmænd endda konkurrencer på højt plan, for rebornere/dukkemagere. Har selv deltaget i en - og vandt i øvrigt.
Spørg endelig, hvis der er noget I gerne vil vide mere om :-)
Jeg kunne da rigtig godt tænke mig, at se nogle af dine dukker.
Jeg bliver så imponeret over hvor livagtige de er.
Jeg kunne da rigtig godt tænke mig, at se nogle af dine dukker.
Jeg bliver så imponeret over hvor livagtige de er.
Hvis du klikker på Dukkemagerens navn vil du finde et link til hendes hjemmeside
dukkemageren
26-11-2008, 13:58
Hejsa. Jeg vil da gerne prøve at sætte et par billeder ind. Dette er Dicte på 48 cm. Tøjet har jeg også selv syet.
http://www.steengaard-dukker.dk/images/reborns/dicte06.jpg
http://www.steengaard-dukker.dk/images/reborns/dicte08.jpg
merete ejlerskov
26-11-2008, 15:49
Det er nogle rigtig søde og livagtige dukker du laver Jeannet.Jeg har lavet porcelainsdukker for snart mange år siden,det var i starten af 90`erne.Jeg gik på markeder og udstilling med dem,og solgte flere,og jeg lavede tøj som jeg solgte rigtig meget af.Det var en dejlig tid.Men jeg hørte også mange grimme ord om mine dukker(døde babyer).For mig var de DUKKER.Jeg har mange dukker i mit hjem,en del er pakket ned,andre sidder i stuen,jeg har også samlet på Zaph-dukker.For nogle år siden købte jeg en Emely-dukke hos Jette design(hedder noget andet nu)alle er helt vilde med den.Hilsen Merete Ejlerskov
Kære dukkemager, hvor er dine dukker bare godt lavet! De er virkelig livagtige at se på. Hmmm .... det med ufrivilligt barnløse der har sådan en dukke i stedet, ja de må altså efter min mening, have psykiske problemer oveni deres barnløshed. Og hvad så hvis der er nogen, der finder trøst i det? hvad skulle andre have ondt i måsen over det for? .... vær du stolt af dit flotte stykke arbejde :o)
Strikkelene
26-11-2008, 18:31
Det er utrolig så meget de ligner rigtige levende babyer.
Jeg har heller ingen børn, men jeg ville nok anskaffe mig en kat eller en hund istedet for en dukke. Så kan jeg alligevel være "mor" for et levende væsen. Men her hvor jeg bor nu (på første sal) er det ikke så nemt at holde husdyr, synes jeg. Så det må vente.
Det er da helt utroligt, som mange af dukkerne ligner rigtige babyer. *213*
Jeg er aldrig stødt på fænomenet før. (50)
Jeg synes du er utrolig dygtig (6)(bdk
Lene Schønemann
27-11-2008, 08:04
Hej.*101*
Jeg ved godt at der er mange der ikke bryder sig om Reborn Babyer, og mener at det ligner døde babyer.
Ligeledes er der nogen der mener at det er fordi man er "barnløs".
Jeg har fået 5 børn, og jeg samler alligevel på Reborn babyer.
For mig er det en hobby at samle på dem, og så synes jeg at nogen af dem er meget flotte.
Her et par stykker af mine.
Jeg laver dem IKKE selv, men har en veninde som er meget dygtig til det.
Det er en dyr hobby, men hver sin fornøjelse.
Og for mig er det DUKKER, selv om jeg skriver babyer.
Jeg kører heller ikke tur med dem i en fin Silver Cross.
Knus fra
Lene.*101**101*
Alså så vidt jeg er orienteret samler alle på et eller andet. Og smag og behag er heldigvis forskelligt.
Jeg er vild fasineret over måden de bliver lavet på, og har flere gange stået og set hvordan i gør. Det er håndværk og et kæmpe flot stykke arbejde. Jeg kunne bestemt godt tænke mig at prøve kræfter med det engang. Men det må vente.
Og forøvrigt er det vel ikke være at samle på dukker end på så meget andet, de er ihvertilfælde smukke at kigge på...........................
dukkemageren
27-11-2008, 12:45
Tusind tak for de pæne ord (bdk
Til Merete Ejlerskov - Ak ja, så kender du også til mange af fordommene.
Til Lund - Enig, hvis en dukke kan være til trøst i en svær tid, hvorfor så have ondt i måsen over det.
Til Lene Schønemann - Dejligt at høre fra en samler. Fin samling du har der. Beundrede den fine dåbskjole på en af dine dukker.
Lene Schønemann
28-11-2008, 00:13
Hej.*101*
Tusind tak skal du have.
Ja, jeg har mange Reborn Dukker.
Dåbskjolen er strikket, og alt andet er hæklet, jeg har dog også selv hæklet en dåbskjole.
Har du i øvrigt ikke næsten lige været på Messe i Odense???
jeg mener det var din stand jeg besøgte.
Her ser I flere fra min samling.
Knus fra
Lene.*101**101*
Først af alt vil jeg byde dig velkommen Dukkemageren (50)Jeg har taget modet til mig og kastet et blik på dine dukker. Det er knaldhamrende flot håndværk! Og jeg kunne ikke drømme om at se skævt til dig pga din interesse.
Men jeg skylder dig egentlig også at fortælle, at når jeg ser de dukker, så tritter mine sanser imod - ganske uden at tænke på døde babyer eller terapeutisk brug af dem. De er simpelthen for "levende" at se på for mig og er ikke dukker i mine øjne. Svært at forklare, fordi det er intuitivt, men jeg ville gerne gøre et forsøg alligevel (k)
dukkemageren
28-11-2008, 17:19
Til Lene - Jo, jeg har lige været på messe i Odense og i Remisen i København.
Til Zep - Tak for rosen. Ja, nogle gange er det jo følelserne der bestemmer, hvad man syntes om... Og følelserne er vi som bekendt ikke rigtig herre over. Men jeg kender mindst EN, som i starten syntes de var for livagtige, men som nu laver dem selv i stor stil - lidt tankevækkende syntes jeg - nogle skal nok bare vænne sig til dem og begynder så at se noget godt i dem.
Polarperker
23-12-2008, 19:55
Personligt har jeg lidt svært ved at forstå folk som køber disse dukker.. dermed intet ondt om dem, synes bare det virker lidt skræmmende at have så livagtig en dukke siddende på en hylde eller liggende i en dukkevogn.
men jeg kan forstå at folk som laver dem er glade for dem og stolte af deres arbejde for flot er det jo! personligt kunne jeg bare ikke have en i mit hjem...
Glædelig Jul!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.