Se fuld version : Hjælp til garnvalg
Jeg vil gerne strikke denne trøje http://www.familiejournal.dk/Handarbejde/Strik%20til%20hende/FJ35%2008%20Fletning%20paa%20tvaers.aspx,
men nu er jeg lidt usikker på hvilket garn jeg skal vælge. Jeg kunne godt tænke mig noget blødt, noget med uld i og noget der kan vaskes...
Strikkefastheden i opskriften er 16 m x 24 p = 10 cm på pinde 5
Jeg har luret lidt på 2 tråde arwetta fra filcolana eller 2 tråde merci fra filcolana, men jeg er usikker på om det vil holde ift. strikkefastheden...
Er der nogle der ellers har nogle gode bud eller erfaring med ovenstående?
strikketøsen
14-11-2008, 21:33
(H)Unger,
Jeg prøvede lige at lave en søgning på www.garnstudio.com (http://www.garnstudio.com) og der var 37 hits med strikkefastheden på 16 m .... bl.a. var den ene model i Fabelgarn, som jo nok ligger tæt på Arwettaen.
Men du skal være opmærksom på, at Arwettaen, selvom den er utrolig blød og lækker, virker meget "slasket" i det - jeg har strikket strømper i det garn .... ((O))
Jeg vil, uden at tøve, anbefale at strikke den i dobbelt Fabel garn.
Det holder faconen supegodt og jeg bruger det til alt imellem himmel og jord, både jakker, trøjer og strømper
Men du skal være opmærksom på, at Arwettaen, selvom den er utrolig blød og lækker, virker meget "slasket" i det - jeg har strikket strømper i det garn .... ((O))
Det er sjovt så forskellige opfattelser, man har af garn. :-)
Jeg synes Fabel er utrolig slasket i det, det er ikke spor elastisk. Der imod er jeg frygtelig glad for Arwetta, som jeg synes er rigtig holdbar i farverne og elastisk til strømper.
Jeg har også strikket babytøj i Arwetta, hvilket kan anbefales. Efter vask bliver det ikke så stift i looket som almindelige bomuldsgarnet let bliver.
Nette
Jeg er også selv ret glad for arwettaen, men jeg har lige lavet en strikkeprøve hvor jeg fandt ud af, at jeg er nødt til at strikke på pinde 6 med 2 tråde for at få den rigtige strikkefasthed og jeg er lidt i tvivl om det bliver for løst... Hmmmm....
Jeg har ikke noget merci liggende som jeg kan prøve med, men jeg tror egentlig at det vil være det samme med det...?
Jeg har også luret lidt på 2 tråde alpaca fra garnstudio, men så synes jeg bare det bliver lige dyrt nok + at det ikke kan gå i vaskemaskinen.
Øv, hvad mon jeg skal finde på....??? (x)
strikketøsen
16-11-2008, 00:04
Jeg er også selv ret glad for arwettaen, men jeg har lige lavet en strikkeprøve hvor jeg fandt ud af, at jeg er nødt til at strikke på pinde 6 med 2 tråde for at få den rigtige strikkefasthed og jeg er lidt i tvivl om det bliver for løst... Hmmmm....
Jeg har ikke noget merci liggende som jeg kan prøve med, men jeg tror egentlig at det vil være det samme med det...?
Jeg har også luret lidt på 2 tråde alpaca fra garnstudio, men så synes jeg bare det bliver lige dyrt nok + at det ikke kan gå i vaskemaskinen.
Øv, hvad mon jeg skal finde på....??? (x)
Ja - det er ikke så nemt med garnvalg.
Hvis det er mindre ting, såsom huer, halstørklæder og vanter gør det måske ikke så meget, at det skal vaskes i hånden en sjælden gang imellem, men større ting bliver det lidt værre med.
Strikkelene
16-11-2008, 01:36
Jeg vasker mine hjemme- og håndstrikked bluser af bomuldsgarn (og en enkelt af uld) i hånden. Jeg nænner ikke at vaske dem i en maskine. Det ville være synd at vaske dem i en maskine. Så hurtigt vil jeg heller ikke have dem slidt! Og de bliver hverken hårde eller stive selv om det er strikket af alm. bomuldsgarn.
Det er en utrolig flot trøje du vil strikke.
Hvis jeg skulle strikke den, ville jeg strikke den i Peruvian Highland Wool (http://123knit.com/catalog/index.php?cPath=21_60_61)fra 123knit (http://123knit.com)
Tak for forslagene, tror jeg har besluttet mig for at strikke i 2 tråde arwetta på pinde 5 og så justere maskeantallet så trøjen får den rette størrelse - håber jeg kan finde ud af det... Har et par enkelte nøgler liggende i mellembrun som jeg er begyndt at strikke den store vandrette fletning med og det bliver rigtig fint. Ved godt at jeg farven måske ikke passer sammen med det nye garn jeg skal bestille men i så fald har jeg da øvet mig på fletningen :o)
Gammelmor
16-11-2008, 16:16
Nej, en lækker trøje. Bliver du ked af det hvis jeg stjæler opskriften med begge arme?
Jeg vil rigtig gerne se din når du bliver færdig med den.
Nej, en lækker trøje. Bliver du ked af det hvis jeg stjæler opskriften med begge arme?
Jeg vil rigtig gerne se din når du bliver færdig med den.
Nej, selvfølgelig bliver jeg ikke ked af det - tværtimod kunne det da være hyggeligt at kunne sparre med hinanden :o)
Gammelmor
16-11-2008, 22:26
Ja, men så vil jeg fortælle at jeg kommer til at lave den 3-farvet dvs en farve til snoningen for oven, en farve til ribben øverst og endnu en farve til selve kroppen.
Jeg har jo lige handlet mohair/merino-blanding til den (aaaaalt for) store guldmedalje og vil lave en strikkeprøve med det som dobbelt garn.
IHH hvor sjovt, jeg glæder mig!
Ja, men så vil jeg fortælle at jeg kommer til at lave den 3-farvet dvs en farve til snoningen for oven, en farve til ribben øverst og endnu en farve til selve kroppen.
Jeg har jo lige handlet mohair/merino-blanding til den (aaaaalt for) store guldmedalje og vil lave en strikkeprøve med det som dobbelt garn.
IHH hvor sjovt, jeg glæder mig!
Wow, det glæder jeg mig til at se - hvilke farver laver du den i så?
Jeg har netop bestilt garn til min, mellembrun arwetta - nu skal jeg så bare gennem den laaaaange ventetid inden garnet kommer og jeg kan komme igang for alvor... Ihhh, når man først har set sig varm på et projekt, så vil man jo helst igang i går.... Meeen, tålmodighed er jo som bekendt en dyd.... (R)
Gammelmor
16-11-2008, 23:03
Jag tror nok jeg kan vælge en med brun snoning, gul krop og rustfarvet rib ELLER i mørkeblå - lyseblå og lyserød.
Jeg skriver tror fordi jeg ikke er 100 % sikker på at der er nok, men så må jeg jo pille op *120*
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.