PDA

Se fuld version : Opskrift på stjernesjal

mrslangholz
03-11-2008, 17:17
Jeg er simpelthen forelsket i dette stjernesjal

http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=8030&highlight=stjerne+sjal&page=2 (#11)

og kunne godt tænke mig opskriften (hvis det er muligt) for så vil jeg lave sådan et sjal til min mormor håber det kan lade sig gøre

Christina.
03-11-2008, 17:42
Mener det er denne oppskriften:
http://muro.vuodatus.net/blog/881297

mrslangholz
03-11-2008, 17:49
Det er den men øv øv er ikke så skrap til det engelsk

Mariane
03-11-2008, 18:30
Hvis du lægger din mail i en pb så skal jeg sende den til dig.

Britta59
03-11-2008, 21:01
Hej Mariane.

Jeg har også opskriften men kun på engelsk, du kunne vel ikke sende den til mig også,jeg er ikke så go til det engelske.

Kh.Britta.

MetteB
03-11-2008, 22:49

Jeg har sendt dig en PM, for jeg kunne også rigtig godt tænke mig den opskrift
:-)

Christina.
03-11-2008, 23:35
Det er den men øv øv er ikke så skrap til det engelsk

Norsk da?
http://gratisoppskrifter.poppyfield.net/?p=29

Britta59
03-11-2008, 23:50
Hej Mariane.

Vil lige høre om jeg også kan få opskriften, jeg har den nemlig kun på engelsk.

Kh.Britta.(H)

mrslangholz
04-11-2008, 08:17
Norsk da?
http://gratisoppskrifter.poppyfield.net/?p=29

takker men norsk har jeg også meget svært ved men gemmer siden hvis ikke den danske dukker op kan jeg helt sikkert få nogen rokkere til at hjælpe mig

Mariane
04-11-2008, 10:40
Hejsa

jeg har sendt opskriften til dem der har lagt deres mail-adresse i min pb.

Mangler mail - adresse fra dortes, dianagissing og britta 59 - hvis i vil have den. Ellers kan jeg se at der er lagt et link ind her i tråden til opskriften.

Britta59
04-11-2008, 10:44
Hejsa

jeg har sendt opskriften til dem der har lagt deres mail-adresse i min pb.

Mangler mail - adresse fra dortes, dianagissing og britta 59 - hvis i vil have den. Ellers kan jeg se at der er lagt et link ind her i tråden til opskriften.
Hej.

Jeg har kopieret linket der er lagt ind så jeg har fået fat i den, men ellers tak.

Kh.Britta.((O))

mrslangholz
04-11-2008, 15:16
Tak for opskriften Mariane håber jeg kan finde ud af det (z)

mrslangholz
04-11-2008, 21:55
Så har jeg forstået diagrammet men hvornår skal jeg skifte garnfarve for at få det farvespil der er i sjalet? (x)

Kari Lise
04-11-2008, 23:24
Så har jeg forstået diagrammet men hvornår skal jeg skifte garnfarve for at få det farvespil der er i sjalet? (x)

Det er brukt flerfarget garn i disse sjalene, garn som andre har strikket i Kauni eller Evilla - da trenger du ikke bytte farger, det gjör seg selv. Har flere hesper garn av disse merkene liggene, har tenkt strikke slike sjal med tiden. Håper du lykkes med sjalet.

Kari Lise

Strikke Marie
05-11-2008, 07:55
Hej mrslangholz.
Det er et skønt sjal, og vi er mange, der har lavet det og kan hjælpe. Det er en rigtig god ide at læse den tidligere tråd igennem, da der her er taget fat i de steder, der ofte voldte problemer.
Det vigtigste er nok at få startet første diagram rigtigt, så kører resten.
Og det er simpelt nok. Man skal gøre hvad der står anvist, tern for tern.
Strikke Marie

mrslangholz
05-11-2008, 09:01
Ja det er ligesom at brodere med de diagrammer og det kan jeg finde ud af. Så må jeg lige ha fat i noget kauni garn kan købe det det lørdag

mrslangholz
05-11-2008, 23:00
Nu er jeg kommet i gang med at strikke men hvornår begynder det egentlig at blive "takket" er lige startet på diagram 2. Det er første gang jeg skal strikke efter diagram så er lidt dum på området

agro
06-11-2008, 00:10
Nu er jeg kommet i gang med at strikke men hvornår begynder det egentlig at blive "takket" er lige startet på diagram 2. Det er første gang jeg skal strikke efter diagram så er lidt dum på området
Du kan ikke se "takkerne" før du lukker af.

mrslangholz
06-11-2008, 13:11
Ok så fortsætter jeg bare som hidtil ((O))

Lund
16-11-2008, 16:43
Jeg er også fuldstændig vild med det sjal *213*og vil også gerne i gang med det.

Har aldrig strikket efter diagram før, men har neglet opskrift, diagram og vigtigte oplysninger fra dengang der var en hel flok i gang med det herinde..... og kan heldigvis læse at nogle at de garvde vil hjælpe til ((O))

Skal vi strikke det sammen? hvor langt er du???? Jeg suser ned i Perlestrik (Hjørrings super strikkebutik) i morgen .....

Lund
17-11-2008, 11:14
Nu har jeg surfet rundt på Rokken igen igen og har fundet det her sjal:
http://www.heirloom-knitting.co.uk/offers/daisies_shawl_pattern.pdf

Har besluttet mig for at starte med det udi verden af diagrammer .... tænkte det var nemmere. Men stjernesjalet er bestemt ikke glemt! Projeket ligger bare i dvale indtil jeg har fået "Fru. Lunds fornemmelse for diagrammer" .... hi hi ....

Strikke Marie
17-11-2008, 17:45
Lund. Har du set, at der står experienced knit på opskriften med "Daisy" sjalet?
Prøv lige at spørge nogle af de folk, der har strikket det og evt begge, hvilket der er bedst at begynde med. Umiddelbart ville jeg tippe "Daisy" til at være sværere end "Revontuli", men ret mig hvis det er fejlagtigt.
Jeg mener Zuzzan har strikket Daisy, men er ikke helt sikker?????
Bare så du ikke mister modet.

Jeg skal nå at strikke mit swallowtail færdigt og et Revontuli mere inden d. 29/11, så jeg vil gerne skrive det første diagram om til tekst mens jeg strikker, hvis det er?
Så kan du bare sige til.
Strikke Marie(z)

Isanna
17-11-2008, 18:29
Nu har jeg surfet rundt på Rokken igen igen og har fundet det her sjal:
http://www.heirloom-knitting.co.uk/offers/daisies_shawl_pattern.pdf

Har besluttet mig for at starte med det udi verden af diagrammer .... tænkte det var nemmere. Men stjernesjalet er bestemt ikke glemt! Projeket ligger bare i dvale indtil jeg har fået "Fru. Lunds fornemmelse for diagrammer" .... hi hi ....

Hvis ikke du har strikket efter diagrammer før - eller det er længe siden - er jeg enig med Strikke Marie: Du skal starte med Revontuli.

Jeg har selv strikket meget efter diagrammer - også store kunststrikkede duge - og Revontuli er lige til at gå til. Jeg er i gang med det og det er næsten for kedeligt for mig - der sker ikke nok. Derfor er det meget passende som et "begynder"-projekt.

Held og lykke.
Og jeg skal i hvert fald i gang med Daisy - har noget entrådet Kauni, som jeg fik i fødselsdagsgave, der bare vil være rigtigt godt dertil. Så tak for linket. Det er gemt.

*168*

MetteB
17-11-2008, 21:37
Lund. Har du set, at der står experienced knit på opskriften med "Daisy" sjalet?
Prøv lige at spørge nogle af de folk, der har strikket det og evt begge, hvilket der er bedst at begynde med. Umiddelbart ville jeg tippe "Daisy" til at være sværere end "Revontuli", men ret mig hvis det er fejlagtigt.
Jeg mener Zuzzan har strikket Daisy, men er ikke helt sikker?????
Bare så du ikke mister modet.

Jeg skal nå at strikke mit swallowtail færdigt og et Revontuli mere inden d. 29/11, så jeg vil gerne skrive det første diagram om til tekst mens jeg strikker, hvis det er?
Så kan du bare sige til.
Strikke Marie(z)

Nu har jeg lige læst lidt med på sidelinien, og er det rigtigt forstået, at stjerne sjalet er ok at starte med?
Og må jeg skrive en pm til dig når jeg har problemer/spørgsmål til diagrammet?

Mosterkoster
17-11-2008, 22:42
Ellers skriv du til mig Mette, jeg har også lavet et par stykker, men allerbedst, skriv det herinde, det er det vi er her for, og fordelen er, at der er flere der kan blive klogere og evt. også kan hjælpe. *198*

Lund
17-11-2008, 23:07
Min "strikkedame" giver jer ret (bdk Var nede i butikken i dag og havde begge opskrifter med. Hun mente også at stjerne sjalet er nemmere end Daisy sjalet. Så derfor har jeg nu lækkert Kauni garn som er klar til at springe på pindene*168*.... går i gang i morgen .....

MetteB
18-11-2008, 08:47
Ellers skriv du til mig Mette, jeg har også lavet et par stykker, men allerbedst, skriv det herinde, det er det vi er her for, og fordelen er, at der er flere der kan blive klogere og evt. også kan hjælpe. *198*

Tak*131*
Men har altid så mange spørgsmål synes jeg, og vil jo nødigt overbebyrde jer(R)

Isanna
18-11-2008, 13:08
Tak*131*
Men har altid så mange spørgsmål synes jeg, og vil jo nødigt overbebyrde jer(R)

Hvis ikke du spørger, får du intet svar - og så lærer du ikke noget. Vi vil meget gerne hjælpe, det er faktisk filosofien bag rokken - efter min opfattelse.

Og som Strikke Marie skriver: jo flere der stiller spørgsmål, jo flere har fordel af svarene. Så spørg du bare løs, Mette
(k)

lis ai
18-11-2008, 13:38
Ja det er også her jeg hænger på og får ny inspiration og lærdom.
Kh Lis

Lund
18-11-2008, 17:53
Hvor er det sjal bare sjovt at strikke! *103*

Det har taget mig hammer lang tid at "knække koden" (læse diagrammet rigtigt) og en del ommere, men nu er jeg kommet til "Level two" .... he he ... og syntes det går glimende - ikke hurtigt men ... glimrende (H)

dorthe m
18-11-2008, 22:34
jeg synes det er problematisk at folk efterlyser opskrifter der er copy-rigt på, man må jo tænke på dem der sidder og konstruerer opskrifterne, det er jo deres levevej, man må jo heller ikke kopiere bøger og dele ud af.

Mosterkoster
18-11-2008, 22:35
Øhhh Dorthe hvad mener du, der er ikke copyright på revontulisjalet. *198*

Strikke Marie
19-11-2008, 09:11
Mette B.: Bare fyr af Mette. Der er mange, der sidder parat med erfaringer at dele specielt med dette sjal((O))

Lund: (z)Kunne ikke lade være at smile lidt. Uha, hvor er vi mange, der lige nøjagtig ved, hvordan følelsen var for dig, da du knækkede koden..........
Jeg starter et idag i turkis kauni. Spændt på om jeg lige kan hoppe ombord i diagrammet eller hva´?

Dorthe: det er jo frit tilgængeligt på nettet både på finsk, engelsk og norsk, så vi kan jo sagtens se diagrammerne der - og det kan jo aldrig i denne verden blive forbudt at hjælpe hinanden?
Strikke Marie

Strikkelene
19-11-2008, 17:29
Jeg skal ikke have noget af at strikke stjernesjaler eller andre indviklede sjaler, før jeg bliver mere fortrolig med at strikke efter diagrammer. Jeg synes, der er rigeligt med diagrammer i Super Karla sjalet fra Karin Noe. Men det går foreløbig fint med at finde ud af dem.

Lund
19-11-2008, 19:36
Altså Strikkelene, det sjal ser da meget mere svært ud stjernesjalet! Når du er færdig med det, er stjerne sjalet bare ren rutineopgave :o) ....

Isanna
19-11-2008, 20:42
Altså Strikkelene, det sjal ser da meget mere svært ud stjernesjalet! Når du er færdig med det, er stjerne sjalet bare ren rutineopgave :o) ....

Det tror jeg du har ret i. Jeg er også i gang med Ønskekappen - og nu har det ligget snart en måned, hvor jeg ikke har haft lyst til at strikke videre på det.

Men stjernesjalet - det er en anden sag. Startede lørdag på et og blev færdig i dag. Mangler at hæfte tråde, vaske og udspænde det, så er det klar til fremvisning.

*168*

lis ai
19-11-2008, 21:29
Jamen dog. Jeg synes nærmest Super Karla strikkede sig selv og jeg er vildt glad for det. Endelig en ting, der ikke har fået lov til at forlade huset uden mig. Og nu håber jeg, at julemanden bevilger lidt garn i næste måned, for jeg kunne tænke mig at strikke et til. (z)

Strikkelene
19-11-2008, 21:48
Jeg har rigeligt gang i 2 sjaler i øjeblikket. Og så noget mere varmestuestrik + jeg stadig har den dækkeserviet, som jeg har dominostrikket på i lang tid, men den har jeg lagt til side til jeg får mere tid igen. Jeg har også den opskrift på Flower basket sjalet, som jeg engang fik af Strikkemarie. Så jeg mangler vist ikke mere at lave lige i øjeblikket. Og så har jeg stadig garn liggende til en strikket og filtet taske og til en poncho, jeg går og drømmer om at få strikket, når jeg får tid.

Lund
19-11-2008, 23:47
Ikke fordi det er ret langt, men vil bare gerne vise jer hvor langt jeg er nået. Jeg startede i går og syntes det går rigtig godt nu. Kan bare ikke koncentere mig om andet, når jeg skal strikke på det .... ja ja ... jeg er ingen haj til de der diagrammer (59) og hovedet kan ikke rumme det på harddisken .... endnu ...

Jeg har også vedhæftet et par billeder af mit skønne hæklede sjal - mit svendestykke!! Pyha det var had - kærlighed. Det tog et helt år at lave det, fordi det indimellem kom i skammekrogen ... ha ha ... men nu er jeg glad for jeg holdt ud (50)

strikkelise
20-11-2008, 00:22
Det betyder jo ikke noget at det tager et år. For sikke et flot sjal. Man kan ikke se at det er et svendestykke.

Lund
20-11-2008, 10:34
Isanna >> Hvor vildt at du kan producere sådan et sjal på bare 4 dage *107*

Strikkelene >> ... hi hi ... du har da vist rigeligt at se til . Så må du kaste dig over sjalet senere *120*

Strikkelise >> Tak skal du have (50)

Lund
20-11-2008, 12:03
Mrslangholz hvordan går det med dit sjal? Er du gået helt amok med det, så du slet ikke har tid til at skriver herinde??? *147*... hi hi ...

Strikkelene
20-11-2008, 14:37
Puha! Jeg bliver helt forpustet! At strikke et sjal på 4 dage!! Jeg startede på Hundeulds sjal til min mor i slutningen af maj (hun har set det) og er stadig ikke færdig med det. Nu har jeg 337 masker på. Og nu glemte jeg minsandten at skifte farve på det. Det må jeg lige klare!

lis ai
20-11-2008, 15:27
Til Lund * Sjovt at se et sjal der er i igang og ikke kun de færdige ting. Og super flot dit hæklede sjal.(bdk Er det hæklet eller syet sammen?

Til Lene* Jeg tror, at du har det ligesom mange af os andre. Vi spreder os over lidt for mange ting på engang. Jeg har prøvet at lade være; Men det er ligesom nye ideer bare springer op på ryggen af mig og jeg må prøve det.

Lund
20-11-2008, 15:35
Tak Lis ai. Jeg syntes også det er sjovt at følge processen, når andre strikker. Det giver ligesom bedre indtryk af arbejdet. Det hæklede sjal er hæklet sammen med luftmasker, som er hæftet til de enkelte firkanter i zig zak. Opskriften er fra bogen "Sjove Sjaler" af Ilona Petäjämaa. Mit sjal er en firkant mindre (i rækkerne) end det i bogen, da jeg ikke er så høj.

Strikke Marie
20-11-2008, 20:05
Hvor ser det godt ud Lund. Smukke farver.
Det er også flot det med firkanterne.

Jeg er nået til efter 6. hulrække. Har ikke lige et billede måske kan jeg tage et og lægge ind. Er ikke helt tilfreds med min farve. Den er lidt mere grøn end turkis. Øv. Hende, der skal have det ville helst have turkis.
Strikke Marie(z)

Strikke Marie
20-11-2008, 21:00
Billede : under udførelse.
Strikke Marie

26206

Lund
20-11-2008, 21:05
Jamen du er da godt på vej til at kunne krybe i det ((O))

Jeg er lige nøjagtig nået til 5. hulrække.

Træls at farven ikke er helt som forventet, men mon ikke det bliver godt modtaget alligevel? .... det her sjal er jo bare smukt uanset farven *153*

Jeg håber du får lagt et billede ud - det er jo sjovt at følge med i ...

Lund
20-11-2008, 21:07
hov vi var vist lige hurtige ;o)

Hvor er det bare SMUKT!!! Altså hvis hun ikke kan li´ farven, så modtager jeg det gerne!!!

Strikkelene
20-11-2008, 23:59
Det er nogle flotte sjaler, Lund og Strikkemarie!
Jeg tror nu nok alligevel, at jeg fortrækker at strikke Super Karla sjalet. Det er trods alt kun ca. 25 masker på retten og vrangen, jeg skal strikke ad gangen. Det er noget andet med Hundeulds sjal, hvor jeg kæmper mig igennem 337 masker nu. Men til gengæld strikker jeg jo ret både på retten og på vrangen.

Lis Ai skrev:

Til Lene* Jeg tror, at du har det ligesom mange af os andre. Vi spreder os over lidt for mange ting på engang. Jeg har prøvet at lade være; Men det er ligesom nye ideer bare springer op på ryggen af mig og jeg må prøve det.

Ja, og jeg har endnu flere ting liggende (UFO'er), som jeg må lave færdig, når jeg kan afse tid til det. Jeg har i det hele taget mange sjove ideer inde i mit hoved angående håndarbejde.

Isanna
21-11-2008, 20:01
Billede : under udførelse.
Strikke Marie

26206

Hvor sjovt (31) - det, jeg har lavet er i den samme indfarvning fra Kauni. Og ja, det er meget mere grønt, end man skulle tro.

Havde oprindeligt købt garnet til påfuglesjalet til en svigerinde. Jeg var også kommet godt i gang med det - helt oppe ved den tredje række "påfugleøjne", da det går op for mig, at der ikke er garn nok. (F)

Nå, men der blev da nok til stjernesjalet - hvem der så lige skal have det, ved jeg ikke. Det er ikke mine farver. Har heldigvis en del veninder, der godt kan bruge de farver.

MetteB
21-11-2008, 20:25
Nu vil jeg aktså igang med det sjal*213*

Derfor lige et nyt spørgsmål(33) Hvor køber I kauni garn henne? Har lidt svært ved at gennemskue hvor det er billigst?

Isanna
21-11-2008, 20:27
Nu vil jeg aktså igang med det sjal*213*

Derfor lige et nyt spørgsmål(33) Hvor køber I kauni garn henne? Har lidt svært ved at gennemskue hvor det er billigst?

Prisen på Kauni er generelt 45 kr. pr. 100 gr. Tror ikke jeg har set det billigere.

Du kan købe det mange steder på nettet og IRL. Mange af Rokkens bannerannoncører har det. Det er bare at surfe rundt.

MetteB
21-11-2008, 20:31
Prisen på Kauni er generelt 45 kr. pr. 100 gr. Tror ikke jeg har set det billigere.

Du kan købe det mange steder på nettet og IRL. Mange af Rokkens bannerannoncører har det. Det er bare at surfe rundt.

Okay, så vil jeg tjekke det ud.
Havde bare set det i den butik der hedder BetteDesign, og synes det var dyrere der...
Men tak for hjælpen((O))

Øhh et spørgsmål mere, er der ogen som kender en fysisk butik i Kbh som sælger det til den pris? For så skal jeg vist ud i morgen...

lis ai
22-11-2008, 00:57
Til Mette B* Jeg ser du bor på Fred.b. så du kan købe både garn og opskrift på Værnedamsvej. Jeg kan ikke lige huske butikkens navn; Men den ligger i et indhak næsten nede ved Frederiksb. Alle.(lukket man.)
Hun sælger garnet i lige den mængde du skal bruge til sjalet.
Kh Lis

Isanna
22-11-2008, 03:01
Mette B - i indlæg # 13 i denne tråd ligger et link til den danske oversættelse, så du behøver ikke købe den - nøjes med at købe garnet.

MetteB
22-11-2008, 08:09
Til Mette B* Jeg ser du bor på Fred.b. så du kan købe både garn og opskrift på Værnedamsvej. Jeg kan ikke lige huske butikkens navn; Men den ligger i et indhak næsten nede ved Frederiksb. Alle.(lukket man.)
Hun sælger garnet i lige den mængde du skal bruge til sjalet.
Kh Lis

Ej den kender jeg godt, har været der én gang og hun er rigtig sød(qwe

Til Isanna: Jeg har været så heldig at få opslriften på dansk, ellers ville det aldrig gå for mig*120*

Lund
22-11-2008, 10:40
*130*.... jeg er stadig ved 5. hulrække. Jeg fatter ikke hvad der sker. Nu har jeg strikket den og 5 pinde mere et par gange, og HVER gang er der fejl!!! Grrr ... Desuden kan jeg se jeg har strikket de andre hulrækker lidt for løst, så det buler en del. ØV! (F) Håber udstrækningen til sidst kan hjælpe på det. Jeg gider ikke strikke det hele om, men vil helt sikkert strikke et til, hvor jeg så (forhåbentlig) har lært af mine fejl.

Hvordan går det hos dig Strikke Marie? er du ved at være færdig? Glæder mig til st se dine næste billeder.

Strikke Marie
25-11-2008, 19:39
Hej Lund.
Så først dit spørgsmål nu. Har for meget at se til.
Er færdig. Udspændt og målene er 265 cm x 97 cm.
Det tog 5 dage at strikke og der er 11 hulrækker.
Farverne er bedre nu hvor der er flere af den lyse farve end første gang jeg skrev. Det er knapt så grønt. Pænt - kauni er jo altid pænt.

Håber du har fundet fejlen og er kommet videre. Jeg elsker simpelt dette sjal.

Strikke Marie

26376

lis ai
25-11-2008, 20:37
Det er da blevet super flot Strikke Marie og farverne ser da fine ud.(qwe*107*

Lund
28-11-2008, 00:22
Hvor er det bare FLOT!!! Godt farverne var gode alligevel *120*

og jeg skal lige love for du lever op til dit navn Strikke Marie ..... det er da helt vildt så hurtig du er og så har jeg også set du har lavet et smukt grønt og et smukt blåt sjal. Jamen altså (40) laver du ikke andet end at strikke ???? Til gengæld burde jeg nok kalde mig Lunde i stedet for .... for det går godtnok fremad, med i et mere behersket tempo (R)

Lund
07-12-2008, 17:30
Så blev mit sjal også færdigt :o) Jeg vil helt klart strikke et til!!!

Det er så svært at få farverne ordentligt frem på foto, men det er sort - grå - lilla. Den lilla ser meget rød ud på det sidste billede, hvilket den bestemt ikke er i virkeligheden.

Rysse
07-12-2008, 17:38
Jeg er lige imponeret hver gang jeg ser dette sjal. Bliver nødt til at finde noget tid et sted, så jeg kan prøve at lære at læse et diagram.

MetteB
07-12-2008, 17:42
Hvor er det blevet flot Lund*2116*
Jeg er igang, men ikke så langt. Men det går stille og roligt fremad.
*231*

Strikke Marie
08-12-2008, 06:25
Hvor er det pænt i de farver Lund. Det bliver du glad for.
Strikke Marie*2116*

Lund
08-12-2008, 11:00
Tak skal i have - jeg tror også det kommer til at klistre på mine skuldre hele vinteren :o) :O)

Lund
11-12-2008, 19:35
Hej Mette B >>> Hvordan går det hos dig?

Ja jeg er altså gået "Stjernesjals-amok" .... he he he ... Jeg er ved at strikket et til en veninde (hun ved det ikke). Hun har en skøn skøn kolonihave og hun går mest i "brændte" farver eller jordfarver. Havde dette i tanke, da jeg valgte farver. Jeg kan lige se hende i gummistøvler, havehandsker og dette sjal ;o) .... håber også hun bliver glad for det!

Der er garn nok til at strikke og valke en avisholder til at slynge over bænkens armlæn ....

Mosterkoster
11-12-2008, 23:38
Jeg har lige prøvet at "oversætte" sjalet for nogle af mine veninder, som ikke er så skrappe udi kunsten at strikke efter diagram.
Jeg lægger det lige ind her, så kan I benytte det, hvis I vil.
Gad vide om det må komme i download, det er jo offentligt tilgængeligt på nettet?

Revontulisjal eller stjernesjal.

Strikkes på p. 5 1/2 eller ønsket størrelse.
De 2 første og de 2 sidste masker strikkes altid ret på både ret og vrang pinden.

1. slå 5 masker op og strik 1. p. ret ( vrangsiden)
2. strik 2 ret og strik mellem 2. og 3 maske 1 maske på følgende måde. [Y] tag med venstre pind bag lænken mellem 2. og 3. pind og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem. Strik næste maske vrang. Saml og strik lænken som nævnt før [Y] og strik de sidste 2 masker ret.
3. Strik 2 ret og strik de følgende masker vrang til der mangler 2 masker. Disse strikkes ret. Strik alle følgende ulige pinde på samme måde.
4. Strik 2 ret.* [V] Mellem 2. og 3. maske samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til. Strik 1 ret og saml op som Y*. Strik 1 vrang. og gentag fra * til * Strik de sidste 2 masker ret.
6. Strik 2 ret * lav et V, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, et Y* 1 vrang, gentag fra * til *, slut med 2 ret.
8. 2 ret * V, 2 ret, 1 vrang, 2 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
10. 2 ret * V, 3 ret, 1 vrang, 3 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
12. 2 ret * V, 4 ret, 1 vrang, 4 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
14. 2 ret * slå om pinden, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, slå om, 2 ret sammen, slå om, 2 ret sammen, slå om* 1 vrang, gentag fra * til *. 2 ret.
16. 2 ret * V, 6 ret, 1 vrang, 6 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
18. 2 ret *V, 1 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 1 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
20 2 ret *V, 2 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 2 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
22 2 ret *V, 3 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 3 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
24 2 ret *V, 4 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 4 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
26 2 ret * V, 5 ret, Y, 1 vrang* gentag fra * til * i alt 7 gange, V, 5 ret, Y, 2 ret.

Fra nu skal diagrammet læses således, at diagrammet gentages i alt 8 gange, MEN den sidste grå maske skal IKKE strikkes i sidste gentagelse, der vil kun være 2 masker tilbage på pinden, disse strikkes ret.

De sidste 3 vrangpinde strikkes ret.

Sjalet kan forlænges så langt man ønsker, men husk at strikke de sidste 3 vrangpinde ret for at undgå at kanten ruller.
Sådan læses diagrammerne

x (i kanten) ret
grå (i midten) vrang
- (stregen) vrang
Y (øg mod højre) tag med venstre pind bag lænken og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem

V (øg mod venstre) Mellem 2 masker samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til

^ 1 ret løs af, 2 ret sammen, træk den løse maske over.
O slå om
/ 2 ret sammen
\ 1 ret løs af, 1 ret, træk den løse maske over

De tomme rum strikkes ret.
Ulige pinde strikkes således 2 ret, alle masker vrang til de sidste 2 masker, der strikkes ret.

God fornøjelse.

P.S. Hvis I finder nogle fejl, så sig det lige, så jeg kan rette det.

Strikke Marie
12-12-2008, 06:30
Spændende farver Lund. Er det kauni. Synes ikke jeg har set den før.
Er også ved at være færdigt med et mere i hvid, rosa, beige.

Tusind tak Mosterkoster. Har stødt på flere, der har spurgt efter en direkte "oversættelse". Den er lagret.

Strikke Marie*234*

Britta59
12-12-2008, 09:02
Jeg har lige prøvet at "oversætte" sjalet for nogle af mine veninder, som ikke er så skrappe udi kunsten at strikke efter diagram.
Jeg lægger det lige ind her, så kan I benytte det, hvis I vil.
Gad vide om det må komme i download, det er jo offentligt tilgængeligt på nettet?

Revontulisjal eller stjernesjal.

Strikkes på p. 5 1/2 eller ønsket størrelse.
De 2 første og de 2 sidste masker strikkes altid ret på både ret og vrang pinden.

1. slå 5 masker op og strik 1. p. ret ( vrangsiden)
2. strik 2 ret og strik mellem 2. og 3 maske 1 maske på følgende måde. [Y] tag med venstre pind bag lænken mellem 2. og 3. pind og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem. Strik næste maske vrang. Saml og strik lænken som nævnt før [Y] og strik de sidste 2 masker ret.
3. Strik 2 ret og strik de følgende masker vrang til der mangler 2 masker. Disse strikkes ret. Strik alle følgende ulige pinde på samme måde.
4. Strik 2 ret.* [V] Mellem 2. og 3. maske samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til. Strik 1 ret og saml op som Y*. Strik 1 vrang. og gentag fra * til * Strik de sidste 2 masker ret.
6. Strik 2 ret * lav et V, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, et Y* 1 vrang, gentag fra * til *, slut med 2 ret.
8. 2 ret * V, 2 ret, 1 vrang, 2 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
10. 2 ret * V, 3 ret, 1 vrang, 3 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
12. 2 ret * V, 4 ret, 1 vrang, 4 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
14. 2 ret * slå om pinden, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret løs af 1 ret træk den løse maske over, slå om, 1 ret, 1 vrang, 1 ret, slå om, 2 ret sammen, slå om, 2 ret sammen, slå om* 1 vrang, gentag fra * til *. 2 ret.
16. 2 ret * V, 6 ret, 1 vrang, 6 ret, Y* 1 vrang, gentag *til *, 2 ret.
18. 2 ret *V, 1 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 1 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
20 2 ret *V, 2 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 2 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
22 2 ret *V, 3 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 3 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
24 2 ret *V, 4 ret, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen den løse over masken, 1 ret, Y, 1 vrang, V, 1 ret, 1 løs af 2 ret sammen løs over, 1 ret, Y, 1 vrang, 4 ret, Y * 1 vrang, gentag fra * til * 2 ret.
26 2 ret * V, 5 ret, Y, 1 vrang* gentag fra * til * i alt 7 gange, V, 5 ret, Y, 2 ret.

Fra nu skal diagrammet læses således, at diagrammet gentages i alt 8 gange, MEN den sidste grå maske skal IKKE strikkes i sidste gentagelse, der vil kun være 2 masker tilbage på pinden, disse strikkes ret.

De sidste 3 vrangpinde strikkes ret.

Sjalet kan forlænges så langt man ønsker, men husk at strikke de sidste 3 vrangpinde ret for at undgå at kanten ruller.
Sådan læses diagrammerne

x (i kanten) ret
grå (i midten) vrang
- (stregen) vrang
Y (øg mod højre) tag med venstre pind bag lænken og sæt lænken på venstre pind. Strik i forreste del af masken 1 ret, hjælp evt. ved at stikke pinden op og holde med fingeren på masken, så pinden kan føres igennem

V (øg mod venstre) Mellem 2 masker samles lænken op med venstre pind forfra og der strikkes i den bageste del af masken. Hjælp evt. ved at stikke pinden ind som vil du strikke vrang og før pinden hele vejen rundt om den venstre pind, så kan du bedre komme til

^ 1 ret løs af, 2 ret sammen, træk den løse maske over.
O slå om
/ 2 ret sammen
\ 1 ret løs af, 1 ret, træk den løse maske over

De tomme rum strikkes ret.
Ulige pinde strikkes således 2 ret, alle masker vrang til de sidste 2 masker, der strikkes ret.

God fornøjelse.

P.S. Hvis I finder nogle fejl, så sig det lige, så jeg kan rette det.

Hej.

Tak for mønsteret, jeg har prøvet at starte efter diagrammet flere gange,men jeg kan ikke rigtig få det til at passe, så nu vil jeg prøve at strikke efter din oversættelse.
Tak for det.

Kh.Britta.*220*

Lund
12-12-2008, 10:42
Strikke marie >>> det er heller ikke Kauni (du er vist godt inde i de farver ... hi hi ...) Det er fra Evilla. Farve nr. A-30. Hvor mange sjaler er du oppe på nu??? .... jeg går med en drøm om at lave det i tyndt tyndt garn fra Evilla bagefter ...

Mosterkoster >>> jeg er også ren nybegynder i diagrammer, så min "strikkedame" anbefalede at jeg i stedet for at skifte mellem øg til højre og venstre, hver gang gjorde det samme: samler lænken op mellem de 2 masker og stikker den ret i bagerste del af den. Det har ikke ændret på sjalet eller udseendet (i hvertfald ikke så jeg eller min strikkedame kan se forskel), men det har gjort det nemmere for en nybegynder som jeg, at gøre det rigtigt hver gang ;o)

Rysse
12-12-2008, 11:02
Tak for oversættelsen. Jeg vil prøve at strikke efter dette på et tidspunkt. Jeg har dog allerede nu et par spørgsmål:

1. Y] tag med venstre pind bag lænken mellem 2. og 3. pind og sæt lænken på venstre pind. Er dette korrekt eller skal man tage med den højre pind mellem 2. og 3. maske og sætte på den venstre pind ?

lis ai
12-12-2008, 11:26
Til MosterKoster # Super flot arbejde med opskriften. *251*

Dog findes der flere udgaver af opskriften, så jeg strikker lige som Lund med udtagninger samme vej hver gang.

Til Rysse# Jeg er næsten sikker på det nemmeste vil være at tage lænken op med højre pind og sætte på venstre pind.

Så bare på med pindene Rysse og igang*237*

Mosterkoster
13-12-2008, 02:00
Rysse, du kan samle maskerne op præcis som det passer bedst. Det er den originale forklaring på hvordan man samler op, så man vender dem rigtigt. Jeg samler selv op med højre. *120*

lis ai
13-12-2008, 02:05
Juhu så blev mit stjernesjal også færdigt. I kauni`s efterårsfarver på
p 6 1/2.
Og man skal åbentbart passe på med at ha det liggende fremme -der er allerede nu bestilt to til i samme farve......og helst inden jul haha

Mosterkoster
13-12-2008, 02:06
Det er godt nok blevet smukt. Sikke dejlige farver, dem har jeg ikke set før. *220*

lis ai
13-12-2008, 02:11
Tak for det Moster Koster. Jeg glæder mig også til det er tørt*215

Strikkelene
13-12-2008, 19:04
Du kan bare starte med det sjal (med Hundeulds egen opskrift), som jeg strikker til min mor. Du skal bare strikke ret både på retten og vrangen og huske at tage 4 masker ud på hver anden omgang indtil sjalet er stort nok.

http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=12909
Det er denne tråd her, du kan læse alt om det sjal i. Bare strik som der står i besked nr. 2 (Hundeulds besked). Det kan ikke være nemmere!!!! Du skal bare markere, hvor midtermasken er, så ved du, hvor du skal tage ud før og efter den + efter de 3 første og før de 3 sidste masker på omgangen. Husk at begynde med at slå 9 masker op!

Her er der ingen indviklede diagrammer, du skal følge!

lis ai
14-12-2008, 02:07
Superflot sjal Ikannik. (uæa
Og farverne synes jeg er rigtig flotte.

Strikke Marie
21-12-2008, 13:21
Det var så det rosa/beige/hvide Revontuli. Vist nok nr. 6. Kan snart ikke huske det.
Strikke Marie

27345

Lund
21-12-2008, 16:03
Ej altså, det sjal er bliver bare et hit til sommer i de skønne lyse farver!! Er det til dig selv eller til gave?

Nr. 6?! - RESPEKT siger jeg bare!!

Jeg mangler bare 3 p plus aflukning, så er jeg færdig med nr. 2 .....

Strikke Marie
21-12-2008, 18:39
Nej, det ryger til min mands gamle faster i Sverige. De har en finsk svigersøn - så det kommer jo "næsten hjem" til de finske rødder. Håber hun bliver glad for det.
Strikke Marie*232*

Lund
23-12-2008, 20:11
Så blev det færdigt :o) Syntes farverne er fine til et "kolonihave-sjal".

mrslangholz
04-01-2009, 14:51
Jeg har næsten strikket hele diagram 2 færdig men er nu i tvivl om jeg skal strikke hele diagram 2, 8 gange? (sådan læser jeg det til i opskriften) Hvis jeg skal strikke fra pind 26 igen kommer det jo ikke til at passe med at hver linie skal strikkes 8 gange? Håber i forstår hvad jeg mener

mrslangholz
04-01-2009, 14:53
Det er disse linier der gør mig forvirret:

Strik pind 26-103 efter diagram 2. Pind 26 strikkes således: 2 kantmasker, *diagram 2, 1 vrang (midtermaske)* ialt 7 gange, strik diagram 2, 2r (kantmasker). Således strikkes alle pinde, gentag diagram 2 i alt 8 gange

agro
04-01-2009, 15:00
Det er disse linier der gør mig forvirret:

Strik pind 26-103 efter diagram 2. Pind 26 strikkes således: 2 kantmasker, *diagram 2, 1 vrang (midtermaske)* ialt 7 gange, strik diagram 2, 2r (kantmasker). Således strikkes alle pinde, gentag diagram 2 i alt 8 gange

Det er ikke pindene du skal gentage 8 gange, men mønsteret over dine masker på pinden

mrslangholz
04-01-2009, 16:03
Ok så når jeg har strikket fra pind 26-103 fortsætter jeg med diagram 3? og derefter er sjalet færdig?

agro
04-01-2009, 16:19
Ok så når jeg har strikket fra pind 26-103 fortsætter jeg med diagram 3? og derefter er sjalet færdig?
Ja så fortsætter du med diagram 3....men hvis du er høj skal du måske have et mønster mere på, inden du laver de sidste 6 pinde.

mrslangholz
04-01-2009, 16:20
Jamen hold da op så r jeg næsten færdig og jeg som troede jeg ikke engang var halvvejs. Min mormor er ikke så høj men det er jo ikke så svært at lægge lidt mere til diagram 3 det er meget lige ud af landevejen. Inden i ser jer om kommer der billeder af mit færdige arbejde (31)

mrslangholz
08-01-2009, 10:05
Ja så fortsætter du med diagram 3....men hvis du er høj skal du måske have et mønster mere på, inden du laver de sidste 6 pinde.

Hvor mange ekstra pinde plejer du at strikke?

bstorm
08-01-2009, 10:38
Det er ikke diagram 3 du forlænger men diagram2. Altså 1 eller flere hulrækker.

mrslangholz
08-01-2009, 11:11
Det var godt du skrev skal lige til at starte på diagram 3 så skynder jeg mig at forlænge diagram 2 ((O))

agro
08-01-2009, 22:03
Hvis du forlænger diagram 2 , så passer diagram 3 jo ikke, så det må være i slutningen af diagram 3 man forlænger ved at strikke et mønster mere og så slutte af med de 3 vrangpinde i slutningen af forlængelsen. Og jeg pjejer at lave et helt mønster mere, atlså en hulrække mere.

Mosterkoster
08-01-2009, 22:55
Ja, jeg plejer også at forlænge diagram 3 og så vente med de tre retpinde på vrangen til jeg lukker af. *153*

Strikke Marie
09-01-2009, 07:13
Ja, det er sådan set bare at fortsætte med at lave mønsteret fra diagram 3, og så slutter man når man har et bestemt antal hulrækker (jeg bruger altid 11 ialt).
Man kan så strikke den allersidste hulrække (husk de retpinde før og efter hulrækken, og at der skal lukkes af fra vrangpinden).

Hvis du ser alle pindene mellem hulrækkerne som en flade, så er der:
en hulrække
2 x indtagninger midt i en kile, og udtagninger på hver side af kilen og i siderne.
en retpind uden indtagninger men stadig med udtagninger i sider og ved kilerne.
2 x indtagninger midt i kile, og udtagn. ved hver side af kile og i siderne.
en ret pind uden indtagn., men med udtagn i siderne og ved kilerne.
2 x indtagninger midt i kile, og udtagn. ved hver side af kiler og i siderne
en hulrække.

Ved hulrækkerne er der to muligheder - så man kan næsten se sig ud af hvor man er nået til. Der er enten 1 maske med omslag til hul på hver side, som ligger lige over indtagningsmaskerne under hulrækken eller også er der 3 masker med omslag til hul på hver side, hvor den midterste er den der ligger over indtagningsmaskerne.

Hvis man lærer sig dette system, kan man strikke uden diagram (jeg kan dog ikke starten uden diagram)

Glæder mig til at se billeder.
Strikke Marie

Isanna
09-01-2009, 09:09
Ja, det er sådan set bare at fortsætte med at lave mønsteret fra diagram 3, og så slutter man når man har et bestemt antal hulrækker (jeg bruger altid 11 ialt).
Man kan så strikke den allersidste hulrække (husk de retpinde før og efter hulrækken, og at der skal lukkes af fra vrangpinden).

Hvis du ser alle pindene mellem hulrækkerne som en flade, så er der:
en hulrække
2 x indtagninger midt i en kile, og udtagninger på hver side af kilen og i siderne.
en retpind uden indtagninger men stadig med udtagninger i sider og ved kilerne.
2 x indtagninger midt i kile, og udtagn. ved hver side af kile og i siderne.
en ret pind uden indtagn., men med udtagn i siderne og ved kilerne.
2 x indtagninger midt i kile, og udtagn. ved hver side af kiler og i siderne
en hulrække.

Ved hulrækkerne er der to muligheder - så man kan næsten se sig ud af hvor man er nået til. Der er enten 1 maske med omslag til hul på hver side, som ligger lige over indtagningsmaskerne under hulrækken eller også er der 3 masker med omslag til hul på hver side, hvor den midterste er den der ligger over indtagningsmaskerne.

Hvis man lærer sig dette system, kan man strikke uden diagram (jeg kan dog ikke starten uden diagram)

Glæder mig til at se billeder.
Strikke Marie

Når du nu strikker 2 hulrækker mere end i opskriften, hvor meget mere garn bruger du så?

Inka56
09-01-2009, 09:18
Når jeg strikker stjernesjalet i Kauni effect så strikker jeg det på pind 5,5 og strikker diagram 3 2,5 gang og slutter med retpindene. Jeg bruger 276 gram garn.((O))

Strikke Marie
09-01-2009, 17:34
Hej isanna.
På pinde 5, og med 11 hulrækker ialt er det ca. 275 - 280 gram kauni.
Strikke Marie

Isanna
09-01-2009, 21:05
Inka56 og Strikke Marie: Tak for svar. ((O))

Jeg skal nemlig købe garn til to sjaler og strikke dem til et par veninder. De havde fået gavekort i julegave på et sjal og valgte begge stjernesjalet - men lidt længere end opskriften.
Havde nu også regnet med at købe 300 g til hver, så kan de selv følge lidt med i tilblivelsesprocessen og vurdere, hvornår sjalet er ved at have den rette størrelse.

(z)

mikik
11-02-2009, 17:37
tager lige den her frem igen, jeg er ved at starte på det her sjal, men forstår ikke diagram 1, er det ikke nogen der kan skære det ud i pap, med y og v .
Prøvede så at strikke efter moster kosters opskrift,men synes hun vil havde 2 y i første række hvor diagrammet viser 1 y ...
HJÆLP

Lund
11-02-2009, 18:23
Hej Mikik (H)Jeg er lige gået i gang med mit tredie af slagsen, så pas på, man bliver bidt af det *120*
Jeg skelner ikke mellem y og v. Hver gang en af dem står der, gør jeg følgende: Tager lænken op og strikker den drejet ret. Jeg syntes det er nemmere at huske, når man gør det ens hver gang.

Dvs. når du starter på ret pindene strikker du først de to kantmasker, samler lænken op og strikker drejet ret. Når du kommer hen til vrangmasken tager du lænken op lige før den, strikker den drejet ret, så strikker du vrangmasken og samler lænken op og gør det samme.

Håber du forstår. Diagram 1 er lidt tricky, men derefter bliver det nemmere at se mønsteret for sig.

Nu ved jeg ikke hvor erfaren du er, så beskriver lige det med drejet ret: Jeg plejer at tage lænken op med højre pind og sætte den over på venstre, så er den klar. Stik højre pind ind gennem den bagerste tråd og træk garnet igennem. Så har du en maske på pinden med en knude ud mod dig.

Mosterkoster
11-02-2009, 18:55
Hej Mikik
Kan du ikke fortælle mig, hvor det er det går galt. Jeg mindes ikke at der skal være 2 y´er noget sted, og derfor vil jeg da rette i diagrammet, hvis der er en fejl.
*153*

mikik
11-02-2009, 20:55
tror jeg har fanget den det bliver lidt ujævt, men mon ikke det går. Tak for hjælpen !!

mikik
11-02-2009, 21:00
det er den første linie, altså jeg er ikke god til at læse diagrammer, men sidder også med det du har skrevet + diagrammet. Der tager du da ud på begge sider, eller sådan forstår jeg det ... og på diagrammet kan jeg se et y,Skal ikke spille klog, har bare stirrede mig blind på diagram og opskrift..

agro
11-02-2009, 22:10
Hej Mimi!

Den første p er sådan her: 2 r tag en ud 1 vrang tag 1 ud og slut med 2 r

ellers ring hvis du ikke kan finde ud af det.

det er den første linie, altså jeg er ikke god til at læse diagrammer, men sidder også med det du har skrevet + diagrammet. Der tager du da ud på begge sider, eller sådan forstår jeg det ... og på diagrammet kan jeg se et y,Skal ikke spille klog, har bare stirrede mig blind på diagram og opskrift..

Ladysmor
12-02-2009, 01:22
Så er jeg også gået igang med stjernesjalet her i aften, jeg er nået til pind 70, og indtil nu er det gået godt*306

mrslangholz
12-02-2009, 08:32
Jeg er i gang med mit nummer 2 stjernesjal er også blevet helt vild med at strikke det og bestillingerne på det vælter også ind

Rysse
15-02-2009, 00:52
Jeg er i gang med mit nummer 2 stjernesjal er også blevet helt vild med at strikke det og bestillingerne på det vælter også ind

Hvad tager du får at strikke sådan et sjal. Jeg spørger fordi, jeg selv er ved at strikke et og er blevet spurgt om jeg ville strikke et til en anden.

mikik
15-02-2009, 09:52
så er den gal igen hver gang jeg når til pind 18 har jeg 35 m, div. nå jeg har strikkede pind 18 har jeg 43 m, og så bliver der masker i overskud på pind 20.
Hvad gør jeg galt ???
*141*

Isanna
15-02-2009, 10:24
Som jeg kan se det, skal du - når du har strikket p. 18 - have: 2 r (kantmasker), 17 m inden den oprindelige centermaske, 1 vr (centermasken) 17 m, 2 r (kantmasker). Det giver 39 m

Har du undersøgt, om du er kommet til at tage ud en gang for meget ved de "nye" centermasker - altså dem der skal strikkes vr på r-pinden? Kan huske at en eller anden også havde samme problem. Hun fandt ud af, at det var fordi hun havde tager ud en gang for meget.

Bare spørg igen, hvis det stadig ikke passer, Mimi

mikik
15-02-2009, 11:35
hmm måske går det galt tidligere, ender stadigvæk med 43 masker, men er det 35 masker, når jeg starter på pind 18 rigtig nok ??
Det er rigtig nok forstået at jeg tager ud 12 gange på pind 18 ?

Rysse
15-02-2009, 12:18
hmm måske går det galt tidligere, ender stadigvæk med 43 masker, men er det 35 masker, når jeg starter på pind 18 rigtig nok ??
Det er rigtig nok forstået at jeg tager ud 12 gange på pind 18 ?

Du skal have 31 masker efter pind 15, så kan du måske finde ud af hvor det går galt. Kan det være gået galt på pind 14 med alle slå om maskerne ?

Du skal have 35 masker på pinden, når du starter på pind 18

agro
15-02-2009, 12:22
Du skal have 35 masker på pinden, når du har strikket pind nr. 35

Ja så har du et andet mønster end jeg har, for der er der betydelig flere efter pind 35

Rysse
15-02-2009, 12:24
Ja så har du et andet mønster end jeg har, for der er der betydelig flere efter pind 35

Det er da også noget værre vrøvl jeg skriver. Du skal have 83 masker EFTER pind 35. (R) Har rette i mit tidligere indlæg.

Rysse
15-02-2009, 12:27
Slettet. Dobbelt indlæg.

agro
15-02-2009, 12:42
Mimi nu har jeg ikke lige mønstret, men husker du at tage ind på pind 18

mikik
15-02-2009, 12:54
(R)så nu fik jeg det til at passe fandt selv fejlen, har for mange papirer, og den ene jeg pritede ud står der 1 ret løs af, 2 ret træk den løse ovre , og den anden står der jo selvfølgelig at de 2 skal sammen .

ab morganza
15-02-2009, 12:58
Nu har jeg brugt en time på at rode rundt i alt det der handler om stjernesjalet.......Er der da slet ingen der har fundet en dansk opskrift endnu,så også jeg gamle fjols,kan være med?
Knus Morganza

mikik
15-02-2009, 13:06
http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=8358 prøv at kikke her

ab morganza
15-02-2009, 14:06
Tak til dem der har givet sig tid til at hjælpe.

(Jannie,Lone I og Mikik).

Knus Morganza*307*

Ladysmor
15-02-2009, 20:00
Ja jeg skrev i et tidligere indlæg at jeg var gået igang med stjernesjalet og var nået til rk. 70,*120* men måtte pille hele mulevitten op igen*120*, da jeg ikke kunne forstå at det var så spidst, hihi, så jeg måtte læse mønstret igen.igen, så opdagede jeg at jeg kun strikkede mønstret 4 gange, jeg skulle jo strikke det 8 gange(R), så jeg er stratet forfra, men nu ser det ok ud håber jeg, I får lige et billede, og så har jeg været i Roskilde igår, der ligger en garnbutik der hedder Rok og Uld, en lækker lækker butik, som kun kan anbefales, men her kom jeg til((O)) at købe garn til mit næste stjernesjal, nogle rigtige forårsfarver.*120*

mikik
20-02-2009, 10:55
så nu køre det der ud af med stjernesjalet efter en del start vanskeligheder ...(H)

agro
20-02-2009, 10:59
så nu køre det der ud af med stjernesjalet efter en del start vanskeligheder ...(H)

Dejligt for dig Mimi, ja starten er lidt svær, men derefter skulle det være til at finde ud af, godt gået, du ikke sådan lige opgiver (39)

luffedreng
20-02-2009, 15:18
Ja jeg skrev i et tidligere indlæg at jeg var gået igang med stjernesjalet og var nået til rk. 70,*120* men måtte pille hele mulevitten op igen*120*, da jeg ikke kunne forstå at det var så spidst, hihi, så jeg måtte læse mønstret igen.igen, så opdagede jeg at jeg kun strikkede mønstret 4 gange, jeg skulle jo strikke det 8 gange(R), så jeg er stratet forfra, men nu ser det ok ud håber jeg, I får lige et billede, og så har jeg været i Roskilde igår, der ligger en garnbutik der hedder Rok og Uld, en lækker lækker butik, som kun kan anbefales, men her kom jeg til((O)) at købe garn til mit næste stjernesjal, nogle rigtige forårsfarver.*120*

Ja rok og uld er en super butik og ejeren er rigtig sød og kan altid hjælpe en.

mrslangholz
21-02-2009, 17:54
Super mikik du er kommet i gang jeg er også næsten færdig med nummer 2 sjal så mangler jeg kun lige den sidste (hvis ikke der er flere der når at bestille *120*)

mikik
21-02-2009, 19:00
hold da op du er hurtig, men det er heller ikke til at stoppe når man først er kommet i gang , det er rigtig sjovt at strikke

mrslangholz
21-02-2009, 19:13
Ja og man glemmer alt andet når man sidder med noget håndarbejde og nørkler

mikik
22-02-2009, 10:01
(40) Ja det har du fuldstændig ret i timer kan forsvinde væk , jeg ved sømre ikke hvorhen , men hyggeligt er det

Ladysmor
27-02-2009, 17:18
Så fik jeg mit første stjernesjal færdig, min søster skal have det imorgen i fødselsdagsgave, håber hun kan li' det, men ellers må hun have en anden farve.
Nu er jeg begyndt på et til mig selv i de farver som jeg tidligere har vist.

lis ai
27-02-2009, 17:24
Det er jeg da ganske sikker på at din søster bliver glad for Ladysmor, for det er rigtig fine farver(qwe

kinoll
27-02-2009, 18:11
MUMS!
hvor ser det godt ud*213*, det sjal du har strikket ladysmor.
håber da din søster ka´li´det.
jeg ville da blive mega stolt og glad for, at modtage sådan en(qwe flot gave.

hygge hejsa

mikik
28-02-2009, 09:14
det er bare så flot !!! jeg er næsten færdig med diagram 2 har lige et ? er det diagram 2 i forlængere eller er diagram 3 ?? ´Hvis det skal være større ?

mrslangholz
28-02-2009, 09:57
Det er diagram 2 men jeg har ikke haft brug for at forlænge mit sjal

mikik
28-02-2009, 10:14
*306okay så strikker jeg da bare derud af

mrslangholz
28-02-2009, 10:15
Glæder mig meget til at se dit færdige resultat

Ladysmor
28-02-2009, 10:44
Jeg har forlænget 3. mønster og ialt 10 hulrækker((O))

Ladysmor
07-03-2009, 09:22
Ja så fik jeg lavet mit andet stjernesjal færdig, det er lavet på en uge, men har også haft travlt, skal nemlig bruge det idag da vi skal til 50 års fødselsdag, men nu må jeg nok holde en pause, har strikket så meget at min ene finger sover*120* men i næste uge går jeg nok igang med et til mig selv igen i kauni, jeg syntes bare at det er noget super dejligt garn

mikik
19-03-2009, 12:23
wow det er virkelig flot jeg har lige fået mig første færdig det lægger i blød og venter på at bliver blokket ud, det er i forskellige grønne og gule nuancer

mikik
19-03-2009, 14:22
jubii nu er det færdig, skal bare lige vente på at det tørre og hæfte et par ender *216*

Rysse
19-03-2009, 15:14
Sikke nogle flotte sjaler I har fået lavet.

Lund
23-03-2009, 22:03
Og så fik jeg endelig taget mig sammen til at redigere billedet af mit 3. stjernesjal - det bliver også det sidste (i hvertfald i denne omgang) fra min side*204* .... Det er for øvrigt strikket i det helt tynde fra Evilla - pyha en masse masker der var til sidst (t)(t)

Strikke Marie
24-03-2009, 06:59
Smukke smukke sjaler, I alle har lavet. Det sjal er bare pænt uanset garntype.
Strikke Marie

mikik
24-03-2009, 07:48
wow lund flot sjal, ja der er langt til sidst, og tak

mrslangholz
24-03-2009, 08:20
Virkelig flotte sjaler jeg mangler lige 10 pinde endnu så er mit andet sjal færdig

Jane64
24-03-2009, 11:34
Hvor er jeres sjaler blevet flotte jeg kan se at der er nogen der bruger evilla garn jeg har lige købt noger i husum hos bella garn men hun har desværrer ikke så stort udvalg ville lige hører om der er nogen som ved hvor man ellers kan købe det

Rita
24-03-2009, 14:30
Ikke for at friste men jeg kan se, det kan købes her www.impaz.dk (http://www.impaz.dk) og der er vist noget med 20% rabat.

Jane64
24-03-2009, 16:11
den havde jeg helt overset Rita det var godt nok billigt takker for hjælpen

Jane

Helle Marianne
26-03-2009, 22:10
Hej Mariane, jeg er forholdsvis ny i Rokken. Jeg vil meget gerne have mønstret på stjernesjalet. men ved ikke hvad en pb er! min E-mail er: med Venlig hilsen Helle Marianne

Isanna
27-03-2009, 00:06
Hej Mariane, jeg er forholdsvis ny i Rokken. Jeg vil meget gerne have mønstret på stjernesjalet. men ved ikke hvad en pb er! min E-mail er: - med Venlig hilsen Helle Marianne

Hej Helle!

Skynd dig at slette din e-mail-adresse for at undgå spam - dette er jo et åbent forum.

En pb - eller pm - er en personlig meddelelse. Du klikker på et profilnavn - mit er Isanna - og vælger "send en personlig meddelelse.

Og opskriften kan du finde her: http://muro73.googlepages.com/Revontuli.pdf

Vi er efterhånden mange, der har strikket det. Du kan følge denne tråd for yderligere råd og vejledning:
http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=8358

Held og lykke

mrslangholz
27-03-2009, 09:24
Så blev jeg færdig med min mors stjernesjal er lige begyndt på det sidste som er en mere til min mormor i røde farver kan snart strikke det sjal i søvne (ghf

Jyden
16-04-2009, 21:23
Jeg har skimmet tråden - den er jo laaaang, så det var, hvad det kunne blive til.

Kan se, at nogle af jer har haft problemer med størrelsen (på sjalet, altså *120*). Er der nogen af jer, som kan anbefale garntype(r), hvor størrelsen har vist sig at passe?

Takker på forhånd.

Ups, glemte at spørge, om diagram 1 blot skal gentages eller spejlvendes?

Isanna
16-04-2009, 21:39
Jeg har skimmet tråden - den er jo laaaang, så det var, hvad det kunne blive til.

Kan se, at nogle af jer har haft problemer med størrelsen (på sjalet, altså *120*). Er der nogen af jer, som kan anbefale garntype(r), hvor størrelsen har vist sig at passe?

Takker på forhånd.

Ups, glemte at spørge, om diagram 1 blot skal gentages eller spejlvendes?

Hvad er den rigtige størrelse på et sjal? Jeg mener, det må være op til den enkelte strikker. Nogle kan godt lide et stort sjal, andre vil bare have et lille. Nogle strikker slavisk efter diagrammerne, andre øger eller mindsker antallet af hulrækker. Så uanset hvilket garn du vælger kan du få lige nøjagtigt den størrelse DU vil have.

Der findes ikke noget "rigtigt" garn til stjernesjalet, men mange har strikket i Kauni eller Evilla. Garnet skal helst ikke være for tykt.

Mht. diagram 1: Ja, diagrammet skal bare gentages.

God fornøjelse (jeg er lige blevet færdig med det 3. sjal i år*120*)

Jyden
16-04-2009, 21:50
Hvad er den rigtige størrelse på et sjal? Jeg mener, det må være op til den enkelte strikker. Nogle kan godt lide et stort sjal, andre vil bare have et lille. Nogle strikker slavisk efter diagrammerne, andre øger eller mindsker antallet af hulrækker. Så uanset hvilket garn du vælger kan du få lige nøjagtigt den størrelse DU vil have.

Der findes ikke noget "rigtigt" garn til stjernesjalet, men mange har strikket i Kauni eller Evilla. Garnet skal helst ikke være for tykt.

Mht. diagram 1: Ja, diagrammet skal bare gentages.

God fornøjelse (jeg er lige blevet færdig med det 3. sjal i år*120*)

HE HE, nej, der findes selvfølgelig ikke nogen "rigtig" størrelse. Der er bare flere, der har nævnt, at de fik et sjal i "lommetørklædeformat", når de fulgte opskriften. *120*

Tænker, at jeg (som den begynder, jeg er) nok skal få rigeligt at se til med bare at følge diagrammerne, så hvis jeg kunne gå direkte til sjal uden at skulle omkring tørklædeudgaven, ville det være stort for mig. (31)

Bare det var mig, der var på det 3. sjal. *107*

mrslangholz
17-04-2009, 07:19
Jeg har strikket mit med kaunigarn på strikkepind str 6 og fulgt diagrammet og det er blevet en passende størrelse. Jeg er i gang med mit det 3 sjal i år

mikik
17-04-2009, 07:34
jeg har også strikkede det på en pind 6 synes da det blev rigligt stort, jeg er 1,72.

Lund
17-04-2009, 20:29
En ide´ til at udnytte resterne. Jeg havde næsten et helt nøgle Evilla tilbage fra det sidste stjernesjal (kan ikke huskse hvor mange gram), af det strikkede jeg en - syntes jeg selv ;o) - smart avisholder til havemøblerne. Sjalet og avisholderen var en gave til en sød venide som hun kunne have i sit dejlige kolonihavehus.

Jeg har givet det væk, men hvis nogen er interesseret i målene på den, kan jeg godt finde ud af det. Den er forøvrigt filtet i vaskemaskinen og syet sammen bagefter.

Lund
17-04-2009, 20:39
Jamen dem skal jeg nok lige få fat på. Tænkte jeg også kunne få hende til at veje det - er det ikke ligegyldigt om det er filtet? det viser vel hvor mange gram der er blevet brugt .... eller hvad???

En lille detajle, i lommerne er et "Kreativ Strik" og et "Alt om Haven" - så er man helgarderet hva?! .... hi hi ...

Jyden
30-05-2009, 09:51
Er der nogen af jer, der har prøvet at strikke sjalet i andet end Evilla og Kauni? Tænker fx på silke, bomuld, mohair eller noget helt andet. Kan sjalet fx blokkes ud uanset garnets type? Jeg lurer også lidt på at lave en lidt mere kompakt/tæt model, men ved ikke, om det er realistisk. (x)

Og nu, hvor der allerede er gang i overvejelserne, så har jeg også planer om at lave en rund udgave af sjalet (til svøb), men det må vi hellere tage en anden gang. *108*

Ladysmor
05-06-2009, 19:53
Jeg har strikket det i Mohair og i 3 farver, jeg skiftede farve ved hver hulrække, og det blev blokket fint ud, hvis du kikker tilbage i tråden om stjernesjal så kan du finde det, det er i farverne hvid-lysgrøn-mørkgrøn

lilli
06-06-2009, 08:46
kan jeg ogsaa bede om opskriften paa dette sjal paa forhaand tak Lilli*147*

maheha
06-06-2009, 20:43
Hvor meget garn går der til et stjernesjal?
Og hvordan får man farverne til at gå ind i hianden, så der kommer en flydende overgang?

ab morganza
07-06-2009, 10:13
Overgangen kommer helt af sig selv,hvis du vælger garn med et laaaangt farveskift,de fleste har nok brugt Kauni effekt,men jeg har brugt Susanna og det kom til at se sådan ud:
og så koster sjalet kun 1/3 del
Billederne er ikke så gode da de er taget med mobiltelefon.(1)

Rysse
07-06-2009, 18:12
Overgangen kommer helt af sig selv,hvis du vælger garn med et laaaangt farveskift,de fleste har nok brugt Kauni effekt,men jeg har brugt Susanna og det kom til at se sådan ud:
og så koster sjalet kun 1/3 del
Billederne er ikke så gode da de er taget med mobiltelefon.(1)

Hvor kan jeg købe det garn henne ?

ab morganza
07-06-2009, 23:23
Hej Rysse
Jeg ved ikke lige hvor det forhandles på Sjælland,men det fås mange steder,det er et kæmpe nøgle,jeg mener at der er 500 g i det,det minder om flame`,der kan med lidt go vilje blive to trekantsjaler af det,men prøv at spørg dig frem,jeg har set det flere steder,det koster ca 70 kr.(13)det er godt nok kun acryl/polyester,men det bliver pænt.

Inka56
08-06-2009, 07:40
Jeg fik en bestilling på et stjernesjal i acryl m en sølvtråd i, der hedder Ballönigin, farverne turkisgrøn og sort. Jeg skiftede farve ved hulrækken. Det blev faktisk helt fint og kunden var lykkelig for hun kan ikke tåle uld.(59)
Det blev rigtig flot da jeg havde blokket det. Jeg har oz lavet det i en garn der hedder Crazy Stripes - 65% uld 35% acryl - det er en tykkere garn. Brugte forøvrigt samme garn til Super Karla.

Er der nogen af jer, der har prøvet at strikke sjalet i andet end Evilla og Kauni? Tænker fx på silke, bomuld, mohair eller noget helt andet. Kan sjalet fx blokkes ud uanset garnets type? Jeg lurer også lidt på at lave en lidt mere kompakt/tæt model, men ved ikke, om det er realistisk. (x)

Og nu, hvor der allerede er gang i overvejelserne, så har jeg også planer om at lave en rund udgave af sjalet (til svøb), men det må vi hellere tage en anden gang. *108*

Inka56
08-06-2009, 07:49
Hvor kan jeg købe det garn henne ?
Vi forhandler det på det blå marked i Låsby til 75,00 kr/ngl. Det er i rigtig mange farvekombinationer. Der er 350 gram - 875 meter i sådan et nøgle.

Missemor
08-06-2009, 09:30
Vi forhandler det på det blå marked i Låsby til 75,00 kr/ngl. Det er i rigtig mange farvekombinationer. Der er 350 gram - 875 meter i sådan et nøgle.

Jaaaa, nu er det ikke lige alle der kommer til Låsby marked (R)

Har du evt. en hjemmeside, hvor man kan købe det via nettet, og hvilke farver findes det i?
*204*

ab morganza
08-06-2009, 10:05
Her er et link til et sted hvor de forhandler Susanna www.stofkarsten.dk (http://www.rokken3.dk/forum/www.stofkarsten.dk) det er her jeg køber mit,go fornøjelse.Der kommer en side,som om det ikke eksisterer,men lidt nede på siden står linket,klik her og du er på.
*184*

Jyden
08-06-2009, 11:49
Linket virker ikke, fordi der er en skråstreg for meget. ;o)
http://www.stofkarsten.dk