PDA

Se fuld version : hostrik strømpeopskrift

camillak
28-09-2008, 16:38
pokker skal stå i at jeg ikke kan strikke et par ordenlige strømper på 4 pinde*120*

så nu er jeg i gang - men som i nok har opdaget så har jeg noget med opskrifter(R)

mit spørgsmål til nedestående er om jeg skal lukke en maske af i første del af det indsatte eller om jeg skal strikke til jeg har en maske tilbage på pinde og så vende - men synes det virker lidt underligt når jeg så senere på hælen skal lave en ekstra maske på pinden...

Nu skal der strikkes hæl, over halvdelen af maskerne. Det vil sige over 28 – 30m.
Strik til en m står igen ( strik 27 – 29m) vend arbejdet. Strik vrangt tilbage til en m står igen. Vend arbejdet, strik ret, til 2m står igen. Fortsæt på denne måde, til der kun er 8 – 10m i mellem vendingerne.
Nu skal der strikkes ”modsat”, hver gang du vender, strikkes en m mere på pind. Det gøres ved at mellem den sidste m og den m der skal strikkes med, samles en lænke op mellem de 2 masker, denne lænke strikkes sammen med den ”nye” m, vend arbejdet, og strik en m mere med for hver pind, til alle m igen er i brug.

håber i forstår spørgsmålet
(a)

Nette
28-09-2008, 16:59
mit spørgsmål til nedestående er om jeg skal lukke en maske af i første del af det indsatte eller om jeg skal strikke til jeg har en maske tilbage på pinde og så vende - men synes det virker lidt underligt når jeg så senere på hælen skal lave en ekstra maske på pinden...

Du skal ikke lukke noget af. Men blot strikke, til du har en maske tilbage.

Det jeg tror, du har overset er, at når du senere skal øge med maskerne igen, så skal den maske, du tager op strikkes SAMMEN med den maske, du vil øge med. Dette for at forsøge at undgå det hul, der ellers vil blive pga. højdeforskellen.

Håber du forstår... Ellers spørg igen. :-)

Nette

P.S. Jeg får altså huller alligevel. Det gør jeg altid, når jeg tager masker op på den måde.

Strikkelene
28-09-2008, 17:03
Den opskrift lyder som volapyk i mine øjne!

camillak
28-09-2008, 17:05
ok.. det vil jeg prøve - tror jeg har fanget fidusen - for strømper skal jeg kunne strikke... vil vil vil kunne lave:mad:strømper...

camillak
28-09-2008, 17:10
troede faktisk også at det hul du snakker om Nette var et jeg skulle sy sammen bagefter.. hehe så kan man se det..

Nette
28-09-2008, 17:12
ok.. det vil jeg prøve - tror jeg har fanget fidusen - for strømper skal jeg kunne strikke... vil vil vil kunne lave:mad:strømper...

Du har gejsten.. ((O))

Strikkelene..den er god nok... Jeg har faktisk strikket nogle enkelte par til landskampen på denne måde. Jeg synes bare hælen bliver for lille, og at der kommer for store huller, så det bliver ikke min favoritopskrift.
Denne hæl kaldes også for timeglashæl, fordi den starter med mange masker, som gradvis bliver taget ind, for derefter at gradvis blive taget ud igen.

Nette

camillak
28-09-2008, 17:26
grunden til jeg valgte den her opskrift var at det var den der gav mest mening for mig - for kan virkelig ikke det med opskrifter (endnu*120*)

men så fandt jeg også ud af det med timeglasset...

og ja gejsten er der for har prøvet de strømper på 2 pinde og de er rigtig nemme at lave men er ikke helt tosset med alle de syninger.. så derfor skal de "rigtige" strømper kunne laves...

Strikkelene
28-09-2008, 19:26
Det er nok bare mig, der ikke forstår den. Men man er da nødt til at strikke nogle masker sammen (eller tage løs af), for at kunne tage masker ind. I den opskrift dér vender man jo bare maskerne før den sidste maske, med de bliver ikke taget ind. Der står ikke et ord om, at man skal strikke nogle masker sammen.

Mosterkoster
28-09-2008, 21:01
Strikkelene, det behøver man heller ikke, da du ikke strikker over alle maskerne. Du strikker så du får en forhøjning i midten, på den måde laver du en hæl. Det er i stedet for at samle masker op på en hælklap.
Altså jo længere ind på midten af pinden du kommer, jo højere bliver dit strikketøj. Den første maske er kun 1 pind høj, den anden 2 pinde osv. hvis du strikker over 30 masker så vil de miderste 10 masker blive 10 pinde højere end den yderste maske.
Håber at du forstod det, ellers så spørg igen, så skal jeg prøve at forklare på en anden måde.*198*

Strikkelene
28-09-2008, 21:22
Tak! Nu tror jeg, at jeg har forstået det. Den måde må jeg prøve engang, når jeg får tid.