PDA

Se fuld version : Hjælp til afslutning på strømper

buddhista
24-09-2008, 16:04
Jeg er nu ved at være nået vejs ende på min allerførste strømpe (og jeg er vildt stolt af hvor flot den er blevet). Jeg har fuldt billedeopskriften her inde og har nu 2 sidste spørgsmål...

1. jeg har stadig 4 pinde og på hver pind er der 2 masker (altså 8 masker ialt)
Der står i opskriften at jeg skal trække tråden igennem maskerne. Det forstår jeg ikke helt. Er der en venlig sjæl, der vil komme mig til undsætning med lidt vejledning?

2. Når punkt 1 er overstået, sidder jeg tilbage med 2 løse ender - hvordan hæfter man? Ville jo være ærgerligt, hvis jeg ikke fik hæftet ordentligt og min fine sok så fik op eller noget.

På forhånd mange mange tak. Nu kan jeg også snart have varme fødder.

Tut
24-09-2008, 16:42
Hej

Når du har 8 m. tilbage klipper du tråden over, så du har ca 25-30 cm.

Derefter trækker du tråden igennem maskerne, det gør du ved at strikke en m. og trække garnet helt igennem, så masken sidder på tråden.

Når du skal hæfte.

Heg trækker tråden igennem alle tå maskene med en nål.

Stik nålen igennem midten af tåen om på vrangen.

Derefter trækker du tråden gennem masker på bagsiden en 6 -7 masker ned derefter tilbage igen. Jeg plejer at gøre det tre gange, så er tråden hæftet godt.

Det sammen gør du foroven.

(H)fra Tut

OPR1
24-09-2008, 16:44
Du klipper garnet over så du har en lang ende. Så gør du som om du vil strikke masken men trækker enden igennem masken, så selve masken nu sidder på garnenden. Det gør du ved alle de 8 masker du har tilbage og til sidst kan du trække i garnenden og på den måde lukke hullet.

Så fatter du en nål, trækker garnenden igennem og putter nålen ned i det lille hul ved tåspidsen. Så kan du hæfte garnet på bagsiden af sokken.
Jeg har lidt svært at forklare hvordan man hæfter, måske er der en anden der nemmere kan forklare det.

Nette
24-09-2008, 16:47
(39)

1. jeg har stadig 4 pinde og på hver pind er der 2 masker (altså 8 masker ialt)
Der står i opskriften at jeg skal trække tråden igennem maskerne. Det forstår jeg ikke helt. Er der en venlig sjæl, der vil komme mig til undsætning med lidt vejledning?.

Du skal klippe tråden, så den er ca. 15 cm. Det er lettest at strikke maskerne over på tråden, men svært at forklare. Forestil dig, at du tog alle maskerne af pindene, satte en nål i trådenden og syede tråden igennem alle maskerne, som var de en løbegang. Giver det mening?

Ellers gør det her måske: Du skal klippe tråden ved de 15 cm, og derefter strikke næste maske, men i stedet for at føre den over på den anden pind, trækker du den helt igennem masken.

Kors, hvor er det svært at forklare, måske en anden kan? Det er rimelig nemt at gøre...!!!!

2. Når punkt 1 er overstået, sidder jeg tilbage med 2 løse ender - hvordan hæfter man? Ville jo være ærgerligt, hvis jeg ikke fik hæftet ordentligt og min fine sok så fik op eller noget.

Du skal bare sy tråden op og ned og omkring maskerne og tilbage igen et par gange.

Og velkommen til sokkestrikkerne. Det er en dejlig fornemmelse, ikke? Man må godt være lidt stolt, hvilket kun de indviede forstår.

Nette