Se fuld version : Beregning af fodlængde
Jeg havde engang et strikkehæfte fra Socks - tror jeg nok - hvor der var en masse strømpeopskrifter i til både børn og voksne.
Der var en grundopskrift at gå ud fra og en hel masse mønstre, at vælge imellem.
Det smarte var, at jeg ikke behøver måle den fod der skal have strømpen på - der var nemlig en formel til det:
Skostørrelse divideret med 2 = længde fra hæl til tåindtagning.
Eks.:
Str. 39 divideret med 2 = 19,5 cm fra hæl til tåindtagning
På den måde er det let at strikke den rette størrelse.
Håber det kan hjælpe strømpestrikkere - nye som erfarne.
*168* *153*
Mosterkoster
05-09-2008, 18:13
Det var godt nok smart, men så tror jeg nok at de sokker jeg har lavet er blevet lidt større end de nr. 47 de er beregnet til. *120*
nej hvor smart Det har jeg skrevet ned hvis jeg får lyst til at kaste mig ud i endnu engang sokkestrikning
(a) og tak
Det lyder godt nok smart ((O))
Det var godt nok smart, men så tror jeg nok at de sokker jeg har lavet er blevet lidt større end de nr. 47 de er beregnet til. *120*
Mine er så str 50 (31)(31)(31)(31) så kan jeg bedre forstå de er store
Mine er så str 50 (31)(31)(31)(31) så kan jeg bedre forstå de er store
Jeg håber da du finder nogen der bruger størrelse violinkasse *120**120*
fnisssssssss det kan være der går en storfodhjemløs rundt og lige mangler den størrelse (31)(31)
Strikkelene
05-09-2008, 19:58
Det skal jeg huske til en anden gang! Det vil sige at jeg skal beregne en str. 37-38 til 18½ - 19 cm til mine fødder.
Jeg har engang strikket et par sokker med lange skafter, hvor jeg tror, at jeg fik lavet foden for lille. Jeg har kun haft prøvet dem på mine fødder og synes, at de virker temmelig små. Så måske er det kun en str. 36, jeg har lavet.
strikketøsen
05-09-2008, 20:53
Jeg har strikket herrestrømper i str. 47 til en ven af familien og hans fod skal være 25½ cm inden jeg begynder tåindtagningerne (dvs. når lilletåen er dækket if. Hundeulds vejlednin). Den endelige fodstørrelse bliver så 30 cm. ((O))Større størrelser strømper har jeg heller ikke på det skema, jeg har arbejdet efter. *141*
Thomas' mormor
05-09-2008, 21:35
hallo girls
Jeg lagde et link ind til markno på tråden alt om strømper, hvor der var mål på. Prøv at kigge.
*141**141*
Jeg har godt set skemaet og det er super - især hvis man bruger grundopskriften med den hælform og de tåindtagninger, der også findes på siden.
Min "formel" synes jeg bare er så meget lettere at have med at gøre - så skal jeg ikke til at sidde med specielle opskrifter og dermed skemaer for at finde ud af fodlængden.
Du finder skemaet lige her:
http://www.markno.dk/product.asp?product=14500&sub=0&page=1
På samme hjemmeside ligger også grundopskrift til sokker. Du finder den, hvis du scroller ned i rullegardinet med "Vælg kategori" - temmelig langt nede!((O))
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.