Se fuld version : Hælindtagning på sokker
Nu har jeg efterhånden strikket sokker i mange år med den samme hælindtagning - I ved den med hælkappen og tage masker op langs siderne bagefter.
Men der må da være andre måder også.
Jeg har prøvet Hostriks strømpeopskrift, men synes ikke jeg kan få sammenstrikningerne til at blive pæne. Maskerne bliver for lange og så bliver der jo huller i hælen og det ser ikke pænt ud.(n)
Nogen sokkeentusiater, der har andre måder at lave hæl på? Bare for at prøve og ikke mindst lære noget nyt. Det kan også være, der er en eller anden der har et godt fif til hvordan hælindtagningerne i Hostriks strømpeopskrift bliver pæne, så jeg kan være dem bekendt.:mad:
Vips_Amager
03-09-2008, 13:26
hej.
Prøv at google på timeglashæl, så dukker der nogle beskrivelser op.
Det lykkedes først for mig at få dem pæne efter nogle forsøg, men sådan var det jo også, da jeg engang lærte at lave 'flaphæl'. Der er også nogle videoer på youtube, hvis du søger på cat bordhi.
God fornøjelse.
((O))Vips - Amager
hundeuld
03-09-2008, 14:09
Kig her *141*
http://www.hundeuld.dk/Alt%20vedr.%20stromper.html
hej.
Prøv at google på timeglashæl, så dukker der nogle beskrivelser op.
Det lykkedes først for mig at få dem pæne efter nogle forsøg, men sådan var det jo også, da jeg engang lærte at lave 'flaphæl'. Der er også nogle videoer på youtube, hvis du søger på cat bordhi.
God fornøjelse.
((O))Vips - Amager
Wow - hun er godt nok dygtig til at forklare, så selv jeg kan W&T når jeg skal i gang med det næste par sokker.
(qwe (z)
Krazykat
08-09-2008, 11:25
Nu har jeg efterhånden strikket sokker i mange år med den samme hælindtagning - I ved den med hælkappen og tage masker op langs siderne bagefter.
Jeg får også store løse masker når jeg strikker hælklappen med den traditionelle første maske løst af. Men jeg har rigtigt gode erfaringer med at strikke kanten på hælklappen en anelse anderledes:
Jeg strikker de yderste 3-4 masker til hver side i retstrikning (ret fra retten, ret fra vrangen) uden at tage 1.maske løst af. Når jeg skal samle masker op, samler jeg en maske op i hver retrille. Ved at tage en løkke i retrillen fremfor mellem retrillerne undgår jeg at få en tyk søm på indersiden (her er et link til et billede, som forhåbentlig giver en ide om hvordan det ser ud (http://www.canadiancountrywoman.com/images/lgknitsocks5.jpg)).
Når jeg har strikket maskerne op på den første side af hælklappen, samler jeg en enkelt maske op (masken til højre for overfodens masker), drejer den og strikker den sammen med den første af overfodens masker. Så er det første hjørnehul lukket. Når jeg når til den sidste af overfodens masker, trækker jeg den løst over på højre pind, samler masken op til venstre for den netop flyttede maske, strikker den drejet, og trækker den løse maske over. Så er andet hjørnehul også lukket, og jeg fortsætter med at strikke de opsamlede masker på den anden side af hælklappen. Strik en omgang ret før du begynder på indtagningerne.
Med ovenstående metode får jeg en elastisk, behagelig hæl uden huller og generende sømme.
Jeg håber det giver mening - det er svært at forklare uden samtidig at kunne vise det *120*
Strikkelene
08-09-2008, 12:44
Jeg får også nogle store masker og huller (selvom jeg prøver på at strikke så stramt, jeg overhovedet kan).
Jeg får også nogle store masker og huller (selvom jeg prøver på at strikke så stramt, jeg overhovedet kan).
Hvor præcist er det, I får de huller? Er det langs hælkappen, for i så fald er det jo jeres maskeoptagning, der går galt.
Jeg har prøvet at forklare det før herinde, men jeg tror, jeg blev misforstået. Når jeg tager masker om langs kappens side, eller i en halskant for den sags skyld, så laver jeg ikke maskerne med det garn, jeg har strikket af. I stedet ligger jeg en ny tråd under arbejdet og trækker løkker af denne op igennem kappen/arbejdet hele vejen ned. Det er en smule svært at komme i gang og en hækkelnål kan gøre gavn her.
På den måde undgår man de huller, man ellers kan få, når man samler masker op, og man får meget nemmere en pæn lige kant.
Det er en fordel i halskanten, hvor man jo har taget ind og det derfor er lidt skrå, er det svært at få pænt, synes jeg.
Og specielt ved farveforskel på det strikkede og det man skal påstrikke, giver det en glat og meget meget fin overgang.
Jeg strikker også den klassiske hæl. Dog mest fordi den sidder i fingrene af sig selv. Jeg eksperimenterer ellers med konkurrencesokkerne, på den måde får jeg også prøvet lidt nye teknikker af.
Nette
Strikkelene
08-09-2008, 13:28
Nej det er overgangen mellem første og anden pind for mit vedkommende og det samme i den anden side mellem 3. og 4. pind. Altså overgangen fra hælen/sålen til vristen (overstykket på foden/sokken). Og det er lige meget, hvor meget jeg strammer garnet der (for at undgå at lave hul).
Jeg glemte helt, at omgangen begynder og slutter midt på hælen (under foden i sålen). Men fejlen er rettet nu.
Nej det er overgangen mellem første og anden pind for mit vedkommende og det samme i den anden side mellem 3. og 4. pind. Altså overgangen fra hælen/sålen til vristen (overstykket på foden/sokken). Og det er lige meget, hvor meget jeg strammer garnet der (for at undgå at lave hul).
Nåå, nu er jeg med. Jeg tror ikke, du kan stramme dig ud af det. *120*
Jeg gør det, at den sidste maske jeg tager op langs hælkappen på pind 1, bliver taget op lige under den første maske på pind 2 og ligeledes omvendt, når jeg kommer til overgangen mellem pind 3 og 4, så er den første maske, jeg tager op, en ekstra maske, som jeg tager op lige under det, jeg lige har strikket.
Det plejer at gå udemærket. Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til huller siden jeg begyndte på det.
Nette
Nåå, nu er jeg med. Jeg tror ikke, du kan stramme dig ud af det. *120*
Jeg gør det, at den sidste maske jeg tager op langs hælkappen på pind 1, bliver taget op lige under den første maske på pind 2 og ligeledes omvendt, når jeg kommer til overgangen mellem pind 3 og 4, så er den første maske, jeg tager op, en ekstra maske, som jeg tager op lige under det, jeg lige har strikket.
Det plejer at gå udemærket. Jeg har i hvert fald ikke lagt mærke til huller siden jeg begyndte på det.
Nette
Det er også den måde jeg gør det på.
Har ellers fået rigtigt gang i timeglashælen. Den kræver stadig noget øvelse og lidt eksperimentering inden den er perfekt. Sådan er det jo med alt nyt.((O))
Det er også den måde jeg gør det på.
Har ellers fået rigtigt gang i timeglashælen. Den kræver stadig noget øvelse og lidt eksperimentering inden den er perfekt. Sådan er det jo med alt nyt.
Har du et link?
Det her konkurrence-sokke-strikning kan godt tåle lidt udfordring. ((O))
Nette
Har du et link?
Nette
Du har fuldstændig ret - udfordringer er altid af det gode, når der nu skal strikkes varmestuestrik i lange baner. Ellers bliver det let kedeligt. (31)
Jeg lægger et link til en fotoserie, der viser hælindtagningerne. Teksten er på engelsk, men er forholdsvis let at forstå - især fordi billederner er meget illustrative.
http://www.cosmicpluto.com/blog/?p=585
Får du problemer skal du bare spørge((O))
Får du problemer skal du bare spørge
Mange tak. :.-)
Jeg starter på et nyt par her til aften.. Det bliver nok ikke lige dem her, men så de næste. Måneden er jo frisk endnu. :-)
Nette
Du har fuldstændig ret - udfordringer er altid af det gode, når der nu skal strikkes varmestuestrik i lange baner. Ellers bliver det let kedeligt. (31)
Jeg lægger et link til en fotoserie, der viser hælindtagningerne. Teksten er på engelsk, men er forholdsvis let at forstå - især fordi billederner er meget illustrative.
http://www.cosmicpluto.com/blog/?p=585
Får du problemer skal du bare spørge((O))
Trækker lige dette indlæg med link frem igen. Jeg har bare ledt og ledt efter det. Har fået strikket en hæl efter denne metode, og det virker, så der ikke bliver huller.
Katharina
13-01-2010, 21:05
Hejsa
Her er et link på dansk.. http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/sokker/timeglashael.php
Den kan både strikkes når man skrikker oppefra og ned og fra tåen og op
Håber den kan bruges!!??
Hilsen Katharina
Har du et link?
Nette
En sjov og lidt anderledes måde at lave hæl på er en bondehæl, hvor man i stedet for at lave hælen undervejs blot strikker en halv omgang med en rest garn i en kontrast-farve ind der hvor hælen skal sidde. Når resten af strømpen så er strikket færdig piller man forsigtigt garnet i kontrast farven ud og samler de løse masker der derved er dannet op på fire strømpepinde og laver en tå-indtagning. Bortset fra pilleriet med at samle de løse masker op når man fjerner kontrast-tråden så er den super nem.
Mullemus
20-07-2010, 23:44
Jeg strikker hæl (boomeranghæl) efter denne anvisning http://strikkekurven.blogspot.com/2006/06/boomerang-hl.html
efter min mening fungerer den perfekt og bedst af alt ingen huller.
Håber du kan bruge den!
Katharina
24-07-2010, 15:09
Jeg strikker hæl (boomeranghæl) efter denne anvisning http://strikkekurven.blogspot.com/2006/06/boomerang-hl.html
efter min mening fungerer den perfekt og bedst af alt ingen huller.
Håber du kan bruge den!
Jeg er faktisk også mest glad for boomeranghæl.. Synes det giver et pænere resultat (efter at have strikket både timeglas og boomerang mange gange)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.