PDA

Se fuld version : At lære at strikke

mrslangholz
01-09-2008, 12:40
Jeg har fundet en rigtig god side hvor man kan lære at strikke

www.paapinden.dk (http://www.paapinden.dk)

Det er med videoer og det hele jeg har lige lært at slå masker op så selvom man måske ikke er så lærenem så kan det faktisk lade sig gøre at lære det (R)

strikketøsen
01-09-2008, 15:26
(H)Ja, det er et god hjemmeside - den bliver der ofte henvist til herinde, når der er problemer med et eller andet!

Held og lykke med projektet! Og husk at du jo altid kan spørge herinde, hvis det er, du går i stå. (k)

mrslangholz
01-09-2008, 15:36
Jeg har fuldstændig styr på ret og vrang mn aner ikke om jeg kan finde ud af at strikke efter en opskrift har kigget lidt rundt på nettet men forstår ikke rigtig noget kender i nogen nemme opskrifter til en nybegynder

Strikkelene
01-09-2008, 15:58
Du kan starte med at strikke et halstørklæde kun med retmasker både på retten og på vrangen. Hvis du slår 35 - 40 masker op og bare strikker til du synes, det er langt nok. Så skal du bare lære at lukke af til sidst.

mrslangholz
01-09-2008, 16:01
Kan også lukke af men aner ikke hvad jeg skal gøre med den sidste maske som jeg ikke kan trække hen over noget?
Og hvad vil det sige at jeg bare skal stikke ret både på vrang og retside?
Bær over med mig er fuldstændig grøn på dette område så det kan godt være det er nogen dumme spørgsmål

Strikkelene
01-09-2008, 16:05
Den sidste maske strikker du bare en gang til, klipper garnet over så du har ca. 10 - 15 cm og trækker garnet igennem masken. Du skal bare trække det til, så der kommer en lille knude. Sådan slutter man sidste maske.

Zep
01-09-2008, 16:08
Det er fine spørgsmål!

Den sidste maske: Klip garnet nede fra nøglet over, så du har en løs tråd, der dingler ned fra den sidste maske. Træk så i masken, indtil du har trukket garnenden helt igennem.

Ret på ret og vrangpind vil blot sige, at du ikke strikker nogen vrangmasker. Kun retmasker hele vejen igennem.

Strikkelene
01-09-2008, 16:12
Undskyld, det overså jeg helt!
Ja, man strikker bare ret på begge sider af strikketøjet.

Det gør jeg også i øjeblikket på det halstørklæde, jeg strikker til vores konkurrence. På pinde nr. 5, så vokser det hurtigt og bliver meget elastisk og blødt.

mrslangholz
01-09-2008, 16:14
Takker så skal jeg bare ha fundet noget spændende garn jeg fik noget kedelig gråt ved min mor til at starte med. Kan jeg godt lave et halstørklæde på en 3´er strikkepind for det er det eneste jeg har

Strikkelene
01-09-2008, 16:21
En pind nr. 3 kan sagtens bruges! Jo mere du får vænnet dine hænder og fingre til de bevægelser, du gør når du strikker des hurtigere kommer du til at strikke. Til sidst kan du nok strikke ret i søvne.

jannie
01-09-2008, 16:33
Takker så skal jeg bare ha fundet noget spændende garn jeg fik noget kedelig gråt ved min mor til at starte med. Kan jeg godt lave et halstørklæde på en 3´er strikkepind for det er det eneste jeg har

Hvis du gerne vil have nogle flere strikkepinde harjeg en del jeg kan sende til dig Du kan lige sende mig en mail med din adresse og jeg sender dem i morgen
(a)

mrslangholz
01-09-2008, 16:58
Ej hvor er det sødt af dig sender lige en pb med det samme. Takker mange gange (a)(z)

strikketøsen
01-09-2008, 18:00
(H)!
Nu når du lige er begyndt at strikke, så kan det være en fordel for dig at bruge et større nr. pinde 4 eller 5 og evt. lidt tykkere garn.
Der står altid på banderolen på garnet, hvilket pindenr. der anbefales til netop dét garn.

En lille regel du kan benytte er at meget tykt garn (til meget tykke pinde nr. 7, 8 og opefter) har en løbelængde på omkr. 50m pr. 50 gram og næste løbelængde til f.eks. pinde nr. 5 - 6 ligger på 100m pr. 50 gram og ved en løbelængde på 110 - 125 vil du typigsk kunne bruge pinde 4 el. 5. Ved de tyndere garner er løbelængden oppe på 160 eller 200 meter pr. 50 gram. Her bruges typisk pinde nr. 3 el. 3½.

Jeg håber, dette hjælper dig bare lidt! (k)

jannie
01-09-2008, 18:39
så er der pakket strikkepinde i str 2½ - 10 tror jeg det var + garn til lidt tykke pinde så du kan strikke lidt
Sender det i morgen
(a)

jannie
01-09-2008, 18:40
(H)!
Nu når du lige er begyndt at strikke, så kan det være en fordel for dig at bruge et større nr. pinde 4 eller 5 og evt. lidt tykkere garn.
Der står altid på banderolen på garnet, hvilket pindenr. der anbefales til netop dét garn.

En lille regel du kan benytte er at meget tykt garn (til meget tykke pinde nr. 7, 8 og opefter) har en løbelængde på omkr. 50m pr. 50 gram og næste løbelængde til f.eks. pinde nr. 5 - 6 ligger på 100m pr. 50 gram og ved en løbelængde på 110 - 125 vil du typigsk kunne bruge pinde 4 el. 5. Ved de tyndere garner er løbelængden oppe på 160 eller 200 meter pr. 50 gram. Her bruges typisk pinde nr. 3 el. 3½.

Jeg håber, dette hjælper dig bare lidt! (k)

hvis ikke så hjalp det mig (31)

mrslangholz
04-09-2008, 08:00
Takker for jeres hjælp. Skal på posthuset efter pakken fra Jannie i dag glæder mig til at få den. Har fået noget sejt garn ved min svigermor som er godt tykt har lånt 6´er pinde ved hende er ved at strikke et halstørklæde skal nok lige lægge billeder ud når det er færdigt

Zep
04-09-2008, 08:18
Dét glæder jeg mig til at se ((O))

mrslangholz
11-09-2008, 11:08
Så er mit første halstørklæde færdig. Jeg ville gerne have det længere men løb tør for garn men nu har jeg da lært at srikke ret. Er gået i gang med et sjal regner med at det også bliver færdig i dag eller i morgen. Det er min dreng der har stået model.

Isanna
11-09-2008, 11:20
(6), Anita, godt gået.

Synes simpelt hen, der så sejt af dig, at du er gået i gang med at lære at strikke. Det må være temmeligt svært, eller hvad?

Jeg har strikket fra barnsben - næsten. Lærte det af min mormor, så jeg kan ikke huske hvordan det var at lære at strikke.

Jeg har prøvet at lære min ældste datter - på 8 - at strikke. Vi gik begge i stå. Det er et par år siden. Måske tiden er moden til at prøve igen. Skal i hvert fald lige ind og kigge på den hjemmeside du henviser til.

Glæder mig til at se meget mere fra dine hænder i tiden der kommer!!
*168*

mrslangholz
11-09-2008, 11:50
Jeg lærte at strikke i folkeskolen men kom så fra det igen men der lærte vi kun at strikke ret. Men det er ikke svært kan finde ud af at lave masker og lukke strikketøjet af ja og så har jeg lært at lave flere masker. Når man først er i gang kan man ikke få stoppet synes jeg ikke

Nattrolden
11-09-2008, 12:00
hvor er det kanont godt gået Anita. det må jeg sige (6)hvad er så næste projekt? du siger et sjal hvordan skal det se ud? bliver da utrolig nysgeri. "mit første strikketøj lavet jeg for 5år siden i en nattevagt. min makker strikket altid og jeg syndes natten var utrolig lang uden at lave noget, så jeg satte mig for i nov at jeg skulle have lavet en trøje til hver af mine niecer" det gik godt takket være min nattevagt kollega. har du bare lært det direkte fra videoen ?

glæder mig virkelig til at se mere af dine ting hen af vejen.

pist pist kan varmt anbefale at prøve at gå i lag med lidt varmestue strik hvis du har mod på det, for der kan man virkelig få lov at udfolde sin viden og få prøvet tingene af som man har løst til.

mrslangholz
11-09-2008, 12:38
Jeg er ved at strikke et sjal i noget orange garn jeg har fået ved Jannie. Gør hvad jeg kan for at det snart er færdigt så jeg kan vise det frem. Ved ikke helt med det varmestrik måske engang når jeg er lidt mere rutineret og tiden er der til det. Efter sjalet skal jeg prøve at lave cirkelsokker det vil min mormor hjælpe mig med. Det er min mor der har sat mig i gang med sjalet så har ikke lært alt af filmene
Tak for rosen (z)

Nattrolden
11-09-2008, 12:42
uha de der cirkel sokker dem glæder jeg mig godt nok til at se. jeg tør ikke selv gå igang med dem for jeg syndes de ser alt for svære ud til det jeg kan strikke.
men hvor er det super godt gået jeg tager (H)af for dig og giver dig min fulde*107* glæder mig enormt til at se hvad du finder frem af foto med dine ting.

Strikkelene
11-09-2008, 14:06
Det er et flot halstørklæde, du har lavet!

Jeg er også igang med mit første strikkede sjal nogen sinde. Det er Hundeulds opskrift og meget nemt at lave. Men man bliver lidt træt i fingre, hænder og arme af at sidde med over 300 masker på én gang. Jeg når nok ikke at blive færdig med det inden den 21.. Varmestue konkurrencen kommer først. Det varer nok noget, før jeg skal prøve nogle af de fine sjaler med indviklede hulmønstre, som mange af I andre strikker/har strikket her i Rokken. De er vist for svære for mig, at finde ud af. Det næste bliver nok Karen Noes sjal og måske "Flower basket", hvis jeg kan finde ud af den opskrift, jeg fik tilsendt af Strikkemarie. Men lige nu, har jeg mere end rigeligt at strikke og skal ikke igang med større projekter foreløbig.

mrslangholz
11-09-2008, 21:12
Så blev sjalet også færdig er ret stolt af det færdige arbejde. Det er ikke topkvalitets billeder men de er der

Mosterkoster
11-09-2008, 21:28
Det er da et fint sjal, tillykke med det. (qwe

ingeborg
12-09-2008, 07:06
Fantastisk mrslangholz((O))

Du har god grund til at være stolt

Zep
12-09-2008, 10:30
Hvor er det bare godt gået (6) Velkommen i "strikkeklubben" *168*

Gertrud
12-09-2008, 17:40
Rigtig dt gået.
Fine ting du allerede har fået lavet.
Det gi'r blod på tanden til at fortsætte.
Det er bare så skønt med et forum som dette, hvor der altid er hjælp at hente.
Knus fra Gertrud. ((O))

mrslangholz
04-10-2008, 19:20
Jeg er gået i gang med at lave benvarmere til min svigerinde. Vil gerne strikke dem på rundpind men 40cm er alt for meget. Kan rundpinde fåes mindre? og hvis hvor kan jeg så købe sådan nogen?

camillak
04-10-2008, 22:09
Nu ved jeg godt at det er en halv gammel tråd og du har fanget mange af teknikerne, men jeg købte bogen "kvinde med pinde" af Debbie Stoller da jeg startede med at strikke og den er rigtig god (lidt i stil med paapinden.dk), jeg gav 249 for den dengang.. men smider lige et link med

http://www.saxo.com/dk/item/debbie-stoller-kvinde-med-pinde-haeftet.aspx?searchkeyword=kvinde+med+pinde&searchurl=%2fsearch%2fsearch.aspx%3fkeyword%3dkvin de%2bmed%2bpinde%26pagemodule%3dfront

mrslangholz
05-10-2008, 07:09
Det er da et rigtig godt juleønske ((O))

Elseknits
05-10-2008, 10:10
Nu ved jeg godt at det er en halv gammel tråd og du har fanget mange af teknikerne, men jeg købte bogen "kvinde med pinde" af Debbie Stoller da jeg startede med at strikke og den er rigtig god (lidt i stil med paapinden.dk), jeg gav 249 for den dengang.. men smider lige et link med

http://www.saxo.com/dk/item/debbie-stoller-kvinde-med-pinde-haeftet.aspx?searchkeyword=kvinde+med+pinde&searchurl=%2fsearch%2fsearch.aspx%3fkeyword%3dkvin de%2bmed%2bpinde%26pagemodule%3dfront
Den bog bruger jeg også rigtig meget - den bedste teknikbog jeg har set indtil videre ((O)).
Ang. rundpinde - du kunne jo bruge den magiske løkke mrslangholz - den ligger også på pindens hjemmeside http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/denmagiskeloekke.php Brug fx en rundpind på 80 cm, den kan du også lave sjaler på (H). Sejt gået med alle dine projekter (z)

camillak
05-10-2008, 10:55
jeg kan heller ikke undvære min...

har prøvet den magiske løkke den kan godt være lidt svært i starten, jeg havde også svært ved at få et pænt resultat i starten, men med lidt øvelse kommer det:)

men hvis du en dag skal i gang med stømper så er hostrik opskriften (der ligger i download) rigtig nem at forstå - for personligt er jeg en kegle til at læse opskrifter..*120*

mrslangholz
05-10-2008, 11:06
Vil se om jeg kan finde ud af den der magiske løkke når jeg kommer hjem fra arbejde.

Min mormor vil give mig et kursus i at strikke strømper *120*

Strikkelene
05-10-2008, 13:27
Den magiske løkke kan jeg ikke bruge! Jeg prøvede engang at strikke noget, som havde strømpestørrelse på en rundpind. Men der kom nogle grimme huller i det jeg strikkede lige der, hvor den ekstra "rundpind" var.

enelvest
05-10-2008, 15:09
Smart med den magiske løkke, den må prøves.

Har lige bestilt Kvinde med pinde fra Borgens Bogklub, der koster den kun 79 kr.(qwe

camillak
05-10-2008, 22:29
ej hvor super enelvest((O)) du bliver glad for den... og der er også mange fede opskrifter i den...

Strikkelene
05-10-2008, 23:02
Den lyder spændende, den bog, Enelvest!
Men man skal vel være medlem af bogklubben, for at kunne købe den?

mrslangholz
06-10-2008, 07:05
Ellers prøv at søge bogen på kelkoo.com så finder den ud hvor den er billigst at købe

Elseknits
06-10-2008, 15:55
Smart med den magiske løkke, den må prøves.

Har lige bestilt Kvinde med pinde fra Borgens Bogklub, der koster den kun 79 kr.(qwe
Det er sørme billigt - tror den kostede en del mere da jeg fik den, men da det var en gave, så mærkede jeg jo ikke prisen på samme måde*120*
Jeg har hørt mange tale godt om den magiske løkke, men det er en stor fordel at rundpinden er let at bøje i midterstykket ellers oplever man de problemer Strikkelene beskriver (K)

mrslangholz
07-10-2008, 10:11
Har også bøvlet med den magiske løkke så benvarmerne er bare kommet på fire pinde i stedet. Er lige blevet færdig med en vinterhue til min søn den skal bare lige hæftes sammen og så må jeg jo se om han gider bruge den

enelvest
07-10-2008, 12:12
Glæder mig også til bogen kommer, for jeg har en bestilling på stribede knæstrømper i rød, pink og orange og der skulle være en opskrift i bogen. De er til en pige på 60, hun modig synes i ikke, der skal også være bindebånd med pompom'er foroven. De vil blive festlige at strikke, tror jeg ((O))

Jeg kan godt få den magiske løkke til at virke og har ikke problemer med huller, endnu *120* Har endnu ikke helt vænnet mig til at skifte pind, men tror at når man får det rigtig i fingrene så kan man nok strikke ligeså hurtigt som på 4 pinde *152*

Jo Strikkelene, man skal være medlem på Borgens Bogklub.

Strikkelene
07-10-2008, 12:27
Jeg kan ikke finde den på Kelkoo.dk! Hvad hedder forfatteren?

enelvest
07-10-2008, 13:46
Hun hedder Debbie Stoller. Good luck Strikkelene *131*

mikik
07-10-2008, 18:04
den bog er bare helt super, der er rigtig gode tekniker i, og gode opskrifter !!

klasus
07-10-2008, 19:01
Har også bøvlet med den magiske løkke så benvarmerne er bare kommet på fire pinde i stedet. Er lige blevet færdig med en vinterhue til min søn den skal bare lige hæftes sammen og så må jeg jo se om han gider bruge den

Jeg havde også problemer med den magiske løkke til at begynde med, men så skiftede jeg til en længere rundpind (80 cm), og så kørte lufferne bare derudaf - Meeen, hvis man, i modsætning til mig, har det godt med strømpepinde, tror jeg at "snoren" vil være i vejen.

jannie
07-10-2008, 22:21
jeg strikker med den magiske løkke og det er bare super nemt når rundpinde er 80 cm og blød i wiren. Det er mine Det er de der knit pic Jeg kan ikke holde på strømpepinde så det er dejligt at det kan gøres med løkken så nu kan jeg nemlig strikke sokker *120*

Nette
08-10-2008, 00:00
Jeg havde også problemer med den magiske løkke til at begynde med, men så skiftede jeg til en længere rundpind (80 cm), og så kørte lufferne bare derudaf - Meeen, hvis man, i modsætning til mig, har det godt med strømpepinde, tror jeg at "snoren" vil være i vejen.

Jeg har det fint med begge løsninger.
Rundpinden SKAL være minimum 80 cm. hvis man ønsker at lave løkker, hvilket du så erfarede på den hårde måde. *120*

Nette

mrslangholz
13-10-2008, 11:03
Så har jeg fået strikket en vinterhue til min søn
Det er første gang jeg strikker ribstrik men synes jeg er sluppet helt godt fra det

hundeuld
09-06-2017, 11:20
Her er en god dele ideer, har du flere så skriv endelig.