PDA

Se fuld version : hvordan gør man

Nattrolden
21-08-2008, 13:46
Jeg blev spurgt af en veninde om man enlig kunne spinde med ens kat/hundehår jeg savert ja at jeg ved at nogen gør men ved ikke hvordan de gør.
Hun sagde om det ikke bare var og spinde det på rokken som jeg har. svaret at det ved jeg faktisk ikke og der for vil prøve at forhøre mig.
Jeg er godt nok ny spinder men jeg blev da nysgeri efter den snak med min veninde. hvis man nu skulle spinde en kattehår med hvad karter man det så sammen med? alm fåruld eller og det samme med hund
hvad for noget er bedst at bruge her tænker jeg på rascer. jeg har selv en main coon kat men ved ikke om det er noget der kan bruges. Hvis det kan lade sig gøre så bliver det et projekt langt ud i fremtiden når jeg rigtig er blevet dus med min rok og mit spinderi så jeg kan få en hel tynd jævn tråd. så må jeg forske universet videre.
en lille spørgsmål fra en nysgeri nybegynder i rokke spin.

Chickabee
21-08-2008, 14:05
hvad for noget er bedst at bruge her tænker jeg på rascer. jeg har selv en main coon kat men ved ikke om det er noget der kan bruges.
Jeg vil tro at det kommer meget an på den enkelte kat om dens uld er egnet eller ej.

Jeg har selv to ragdolls - en han og en hun - og deres pels er meget forskellige selvom de er samme race og endda halvsøskende. Hunkatten har en meget kraftig pels med meget underuld mens hankatten har en tynd pels der primært består af dækhår og meget lidt underuld. Min veninde har to main coon, som vist også er søskende, og hos hende er det omvendt - hankatten har en hårpragt uden lige mens hunkatten har en tjavset og tynd pels stort set uden underuld.

Men projektet lyder spændende - det kunne være at jeg skulle begynde og gemme uldtotterne - måske nogle kunne få glæde af dem...

Strikkelene
21-08-2008, 14:43
Man børster vel en langhåret kat på samme måde som man gør med en langhåret hund. Så får man jo helt automatisk nogle totter uld med på børsten.

OPR1
21-08-2008, 15:29
Hundeuld har før spundet af kattehår, så måske har hun et fif eller to

hundeuld
22-08-2008, 01:26
Kig her

http://www.rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=129

Nattrolden
22-08-2008, 07:42
Kig her

http://www.rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=129

hvad for en af dem søde hundeuld? jeg syndes jeg har lurert og syndes ikke jeg helt fadt ud af hvordan det enlige gøres. bliver det smidt sammen med fåruld eller hva sker der.

hundeuld
22-08-2008, 10:40
Pssssssssss. Lad være med at spinde det, det er noget møg...

Nattrolden
22-08-2008, 10:55
godt så det siger jeg så til min veninde som ikke har en dyt forstand på det *120*men nysgeri blev vi.

Zep
04-08-2010, 17:28
ER du stadig nysgerrig *120*

En god planteveninde har en langhåret kat - racen kender jeg ikke. Da der kom planter i foråret fra hende, lå der en lille kuvert sammen med dem indeholdende den bløde pels, hun havde børstet af katten...

Det faldt jeg over forleden. Og idag besluttede jeg mig for, at det skulle der lige leges med. Hvordan jeg gjorde... Ja øhm jeg spandt vist bare som en kat (R) Tænkte ikke over at gøre noget specielt.

Så spundet blev det. Og tvundet sammen med morbærsilketråd. Nu er det så vasket og hænger til tørre - så det sidste billed, må du vente med. Jeg er lidt spændt på, hvordan fibrene har artet sig. Nogle af dem jo nok lidt korte i det. Men her er de to første billeder.

hundeuld
04-08-2010, 19:06
Herligt Zep bare hop ud i det (qwe(qwe(qwe

Zep
05-08-2010, 15:40
Sådan blev det lille nøgle katteuld/morbærsilke. Nok ikke lige noget, jeg kan eller vil skabe en levevej med - men der er en kær katteejer, som med garanti bliver glad for det helt specielle garn (:)

Strikkelene
05-08-2010, 21:55
Det ser da spændende ud, Zep.

Hvad siger en kat til at blive børstet? Stritter den ikke imod med sine skarpe kløer?

bubbihund
05-08-2010, 23:45
Det ser da lækkert ud Zep (39)

hundeuld
06-08-2010, 09:49
Skal der ikke strikkes et par håndleds varmer af det*120*nem opskrift her (http://www.hundeuld.dk/rokkeled.html)det ser godt ud

Zep
06-08-2010, 10:27
Tak skal I have (z)

Det ved jeg ikke hundeuld, for jeg sender garnet til katteejeren. Men hvis hun viser, hvad hun har strikket, så hører jeg, om jeg må vise det her (H)

Nattrolden
07-08-2010, 08:29
Sådan blev det lille nøgle katteuld/morbærsilke. Nok ikke lige noget, jeg kan eller vil skabe en levevej med - men der er en kær katteejer, som med garanti bliver glad for det helt specielle garn (:)
(39) hvor ser det bare super godt og lækkert ud, det må være dejligt varmt,*107*
Der er helt sikkert en katteejer der bliver vildt glad for det stykke garn.