PDA

Se fuld version : Spørgsmål til rokken

Strikkelene
15-08-2008, 16:48
Når jeg prøver at gemme noget herfra på min computer, så vil den altid åbne det i mit fotoalbum istedet for. Jeg har ikke Word på min computer, men Microsoft Works istedet for. Og så har jeg noget, der hedder Word Pad.

Jeg får bare den besked i mit fotoalbum, at filformatet er forkert og derfor kan filen ikke åbnes på min computer. Men hvis det er et link til et dokument er det vel ikke meningen, at det skal åbnes i et billedprogram. Vel?? Jeg kan bare ikke forstå det! Jeg kan hverken åbne links'ene i Links/download eller hvis jeg gemmer den på min computer.

klasus
15-08-2008, 18:45
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener!??

Er det word-dokumenter? Kan du åbne dokumenterne - Dvs vælge åbn? og hvad sker der hvis du vælger gem i stedet, åbner works og så vælger filer åbn i menuen?

Strikkelene
15-08-2008, 18:59
Nej, det kan ikke åbnes, hverken her i Rokken eller hvis jeg downloader det til min computer. Ja, det er Word documenter, jeg ikke kan åbne. Jeg har kun Microsoft Work og Word Pad på min computer.

Ivan
15-08-2008, 19:02
Jeg blander mig lige
mener ikke Works kan åbne Word filer (.doc)
Strikkelene du skal bruge Word eller Openoffice som er et gratis officeprogram http://da.openoffice.org/

Birgitma
15-08-2008, 19:13
Strikkelene er det nået specielt du ikke kan åbne, jeg har også kun Word pad men har ikke nogle problemer, der er nogle ting jeg ikke kan åbne, men hvis jeg trykker på gem og gemmer det i en mappe kan jeg åbne det den vej.

Strikkelene
15-08-2008, 19:26
Det kan være, at jeg skal prøve dit program, Ivan! Jeg vil se på det senere.

klasus
15-08-2008, 19:38
Jeg blander mig lige
mener ikke Works kan åbne Word filer (.doc)
Strikkelene du skal bruge Word eller Openoffice som er et gratis officeprogram http://da.openoffice.org/

Jo Ivan Works kan læse doc-filer.

Strikkelene:
jeg tror det er dine fil-assosiationer (som det så "smukt" hedder) der skal indstilles, men jeg skal lige have startet en XP-maskine, så skal jeg lave em "opskrift" til dig - det er ikke så svært, selv min gamle mor kunne finde ud af det - godt hun ikke læser dette *120*.

Hav lige lidt tålmodighed med mig - og send mig lige en pm med din mailadresse, så sender jeg vejledningen til dig - som pdf, så du kan læse den.

Strikkelene
15-08-2008, 19:49
Ja, tak, Klasus! Jeg sender lige min e-mail adresse til dig.

Det kunne min mor ikke gøre! Min far sagde altid til min mor, at hvis der er 2 knapper, så trykker min mor på den forkerte. Hun hader alt, hvad der hedder computere og andre elektroniske ting.

Ivan
15-08-2008, 20:01
Jo Ivan Works kan læse doc-filer.
Du har sikkert ret, har aldrig brugt Works.
Men hvorfor skifter I nu til Email?
Bliv dog her i tråden så alle kan få glæde af det.

For at skifte assosiation på en filtype skal man højre-klikke på den ønskede fil, vælge åbn med og vælg så det program der skal åbne filen. Sæt hak i brug altid.............((O))

OPR1
15-08-2008, 20:13
Jeg giver Ivan ret - lad os få opskriften herind, der kan jo være andre der har samme problem

Jeanne Thøgersen
15-08-2008, 20:40
Klasus bliv nu her og lad os andre der er de uheldige ejere af de første Vistamaskiner få glæde af din opskrift for trods downloading af open office org er der stadig - flest og mest Worddokumenter - min maskine ikke vil åbne. Så jeg venter spændt på den der brugervejledning også (:)

Strikkelene
15-08-2008, 20:52
Det er helt i orden! Det kan jo være, at der også er andre, der har svært ved at åbne dem.

Åh, er det fordi vi har Windows Vista i vores computer?

klasus
15-08-2008, 22:38
Uuuh nu bli'r I krævende, men det kræver lidt mere end jeg er I stand til I aften......*120* så jeg vender tilnage i morgen!

I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at vide hhv. hvilket styresystem I har (XP eller vista) og hvilken version af works!

klasus
15-08-2008, 22:58
Jeg giver Ivan ret - lad os få opskriften herind, der kan jo være andre der har samme problem

Det var ikke fordi andre ikke måtte få glæde af det, men mere fordi jeg gerne ville lave en "opskrift med skærmbilleder og det var lettere med en dokument, I ved.. gærdet og højden!

Jeg har bedt Stikkelene om at teste noget for mig, og arbejder videre, når jeg får svar fra hende

OPR1
15-08-2008, 23:16
Uuuh nu bli'r I krævende, men det kræver lidt mere end jeg er I stand til I aften......*120* så jeg vender tilnage i morgen!

I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at vide hhv. hvilket styresystem I har (XP eller vista) og hvilken version af works!

Det ser ud til at styresystemet er Vista

klasus
23-08-2008, 19:13
Så har Stikkelene givet mig besked om, at følgende virkede for hende:

1. Højreklik på den fil du normalt starter, når du skal skrive et nyt dokument og vælg egenskaber og fanebladet generelt. Her aflæser du hvad der står under placering (marker evt. linjen med musen, så vil du kunne se resten, hvis noget skulle være skjult) og noterer dig dette. herefter gør du følgende:

2. find et word dokument på rokken, dobbeltklik på dette og vælg gem (i stedet for åbn) og læg mærke til hvor det lægger sig! Derefter højreklikker du på den gemte fil og vælger åbn med. Ved Vista (som jeg tror du har??) vælger du gennemse og vælger den placering/fil der fandt frem til under pkt. 1, og klikker på åbn. Du kommer nu tilbage til det første billede, men med det program du har valgt. Sikre at der er flueben i ”brug altid det valgte program……..”

3. klik på OK

Jeg håber, at andre måske også kan få glæde af dette-

Strikkelene
23-08-2008, 19:29
Undskyld, at det tog noget tid. Det ville ikke virke i første omgang. Men jeg prøvede nogle gange og så kunne jeg pludselig. Da jeg først fik fjernet "fluebenet", så kunne jeg skifte fra Windows Billedgalleri til Microsoft Works tekstbehandling. Så tilføjede jeg bare "fluebenet" igen bagefter. Nu kan jeg vælge mellem Microsoft Works tekstbehandling eller Windows billedgalleri, når jeg skal downloade noget. Så nu kan jeg også!!! ((O)) (H)

Jeanne Thøgersen
23-08-2008, 22:14
Har gemt din anvisning og prøver når der bliver lidt stilstand i familien her - tak

Strikkelene
23-08-2008, 22:28
Du kan tro, at jeg også har printet den ud, så jeg kan bruge den en anden gang!

Strikkelene
30-12-2008, 01:46
Øv, jeg har lige opdaget, at jeg må have gjort noget forkert med min håndarbejdsmappe i "favoritter" på computeren. Den er forsvundet med alle de godt web-adresser. Nu bliver jeg nødt til at starte forfra at lægge alle adresserne ind i en ny mappe igen. ØV!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har ledt alle steder, da den jo kunne være smuttet ind i en af de andre mapper i "favoritter". Men den er pist forsvundet. Kan jeg have slettet den - uden at ville det??

OPR1
30-12-2008, 02:06
Øv, jeg har lige opdaget, at jeg må have gjort noget forkert med min håndarbejdsmappe i "favoritter" på computeren. Den er forsvundet med alle de godt web-adresser. Nu bliver jeg nødt til at starte forfra at lægge alle adresserne ind i en ny mappe igen. ØV!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg har ledt alle steder, da den jo kunne være smuttet ind i en af de andre mapper i "favoritter". Men den er pist forsvundet. Kan jeg have slettet den - uden at ville det??

Det ser ud til at du har fået den slettet, for den flytter ingen vegne af sig selv.

hobbyisten
30-12-2008, 03:23
Jeg er først blevet opmærksom på denne tråd nu, og jeg vil lige sparke en eller to bolde ind på banen.

Hvis man ønsker at læse Word-filer og ikke ønsker at kunne redigerer så kan man nøjes med en Viewer (Kigger), den kan hentes her

http://www.softwarepatch.com/software/wordviewer.html

Man kan lave copu og paste, hvis man skal benytte noget af teksten, fra det åbnede dokument, men man kan ikke rette eller gemme, så vidt jeg husker kan man også printe.

Så skrives der at noget er blevet væk og du har kigget overalt. Hvis du ikke specifikt har slået denne funktion fra, så vil det altid havne i papirkurven, hvis du er kommet til at slette det, derfra kan det hentes igen, indtil du siger tøm papirkurv. Gå blot i stifinder og klik på papirkurv, hvis du finder noget du mangler kan du højreklikke på det og genskabe det.

Strikkelene
30-12-2008, 21:52
Kære Hobbyist!
Papirkurven var et af de første steder, jeg kiggede efter at jeg systematisk har kigget alle de andre mapper igennem (det er sommetider sket, at en mappe er smuttet ind i en anden mappe og så har jeg bare flyttet den ud på plads igen). Men denne gang var der bare ingen ekstra mappe inde i en anden én. Og i papirkurven var den heller ikke. Der var kun noget andet, som jeg slettede, fordi jeg ikke skal bruge det mere.

Der er vist ikke andet at gøre, end at jeg må igang med at samle alle webadresserne sammen igen i min nye håndarbejdsmappe (som jeg skyndte mig at få lavet). Jeg har lagt Rokken ind igen. Der var jo så mange gode steder med gode håndarbejds ideer, opskrifter og meget andet godt.

Strikkelene
19-01-2009, 23:45
Jeg flytter lige herover, Klasus!

Jeg har prøvet at skrive: www.hostrik.dk (http://www.hostrik.dk), som du sagde og jeg har prøvet ctrl + F5, men intet hjalp. Hvordan er det nu, at jeg fjerner cookies fra min computer? Jeg har vist kun prøvet det én gang før og kan ikke huske, hvad jeg skal gøre.

klasus
20-01-2009, 00:00
Da jeg mener at kunne huske, at du bruger Vista går jeg ud fra at du har Internet Explorer Version 7.

Vælg Funktioner (øverst til højre) Vælg slet browserdata, og så burde reste give sig selv.

Strikkelene
20-01-2009, 00:18
Ja, jeg har vista.

Tak Klasus!
Jeg vil prøve.

Tusind tak, Klasus!
Det hjalp! Nu har jeg ingen problemer med at komme ind i Hostrik.

Strikkelene
25-01-2009, 23:21
Jeg kunne ikke lige finde Hobbyistens opdateringstråd. Efter at Rokken er blevet opdateret har jeg et par gange fået denne besked, når jeg poster noget herinde:
Tak for dit indlæg. Du vil nu blive ført ud til dit indlæg. Hvis du har valgt at tilføje en afstemning til dit indlæg, kan du nu gå ud og stemme.
Klik her hvis din browser ikke videresender dig automatisk. (http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13900&goto=newpost)

Jeg ved ikke, om det betyder noget? Og ingen af gangene har det været i en afstemningstråd.

hobbyisten
26-01-2009, 01:27
Det er fordi den egentlig ligger forkert, min tråd ligger i nyheder, men jeg flytter den ned i Forumproblemer lige om lidt.

Den meddelelse er helt normal, og hvis den sørger for at du kommer over til det indlæg du lige har skrevet, så gør den som den skal.

Strikkelene
26-01-2009, 15:25
Tak for svaret, Hobbyist!
Jeg var bare nysgerrig.

ries
20-04-2009, 17:34
Hej
blot et lille spørgsmål.
jeg leger med power point.
Hvordan kan de vises her.
mvh
Rie

klasus
20-04-2009, 18:20
Hej
blot et lille spørgsmål.
jeg leger med power point.
Hvordan kan de vises her.
mvh
Rie

Den eneste måde du kan vise Power Point - ppt & pptx filer - her er ved at gemme dem som billeder - dvs filformat bmp, gif, jpe, jpg eller png - dette gøres ved at vælge gem som, og andre formater (i 2007) eller anden filtype (i XP og 2003). Du skal være opmærksom på, at der er en mulighed for at nogle af de ting du har lavet i ppt'en ikke nødvendigvis bliver konverteret med - jeg har fx. erfaret, at specieltgraduerede skygger ikke kommer med.

ries
20-04-2009, 20:17
Den eneste måde du kan vise Power Point - ppt & pptx filer - her er ved at gemme dem som billeder - dvs filformat bmp, gif, jpe, jpg eller png - dette gøres ved at vælge gem som, og andre formater (i 2007) eller anden filtype (i XP og 2003). Du skal være opmærksom på, at der er en mulighed for at nogle af de ting du har lavet i ppt'en ikke nødvendigvis bliver konverteret med - jeg har fx. erfaret, at specieltgraduerede skygger ikke kommer med.

Så mister det jo mange af finesserne, men det må jeg overveje
tak
Rie*111*

Strikkelene
05-09-2009, 20:36
Klasus! Min computer og Norton 360 siger, at jeg skal lave en diskoptimering: Harddiskene defragmenteres, så pc'ens funktionalietet forbedres. Men betyder det, at der forsvinder nogle vigtige dokumenter, links og andre ting, som jeg har gemt, fordi jeg skal bruge dem senere? Jeg foretrækker selv at fjerne det, jeg ikke vil beholde længere. Så er jeg sikker på, at jeg stadig har det, jeg skal bruge. Jeg tør ikke trykke på "løs", hvis alle de gode ting forsvinder. Så får jeg dem aldrig igen. Heller ikke billederne, jeg har gemt.

Jeg har også fået at vide, at Windows Defender User Interface er holdt om med at virke. Har det nogen betydning og hvad skal jeg evt. gøre? Jeg er bare en computer analfabet hvad angår teknikken bag computeren.

OPR1
05-09-2009, 20:56
Klasus! Min computer og Norton 360 siger, at jeg skal lave en diskoptimering: Harddiskene defragmenteres, så pc'ens funktionalietet forbedres. Men betyder det, at der forsvinder nogle vigtige dokumenter, links og andre ting, som jeg har gemt, fordi jeg skal bruge dem senere? Jeg foretrækker selv at fjerne det, jeg ikke vil beholde længere. Så er jeg sikker på, at jeg stadig har det, jeg skal bruge. Jeg tør ikke trykke på "løs", hvis alle de gode ting forsvinder. Så får jeg dem aldrig igen. Heller ikke billederne, jeg har gemt.

Jeg har også fået at vide, at Windows Defender User Interface er holdt om med at virke. Har det nogen betydning og hvad skal jeg evt. gøre? Jeg er bare en computer analfabet hvad angår teknikken bag computeren.

Du mister ikke noget ved en diskfragtmentering.

Du kan f.eks sammenligne dine harddiske med kommodeskuffer. Når de er rodede, så læggern man tingene pænt sammen og på den måde får man mere plads uden at smide noget ud.
Sådan virker en diskfragtmentering på din pc

klasus
05-09-2009, 20:57
Man bør jævnligt - et par gange om året (jeg gør det selv 6-8 gange, men bruger også mine PC'ere til at teste alle mulige programmer med).

Under Start, Alle Programmer, Tilbehør, Systemværktøjer finder du såvel diskoptydning som diskfragmenteringe. Du bør køre en diskoprydning før du kører en fragmentering - Det er kun under diskoprydningen, at der bliver slettet, og her drejer det sig primært om midlertidige filer, som din computer selv danner, når du "kigger" på noget. Så alt i alt bliver der kun slettet ting du aldrig vil åbne alligevel.

En fragmentering er blot en sortering af de data der ligger på din harddisk så de kommer til at ligge i en mere logisk orden - Tænk på en gammel venylplade; Her ligger hver melodi samlet og bliver derfor spillet "ud i en køre" - men når du lagre en melodi (eller en eller anden fil) på din harddisk, kan melodien blive spredt ud over hele "harddisk-pladen" og computeren skal derfor bruge unødige ressourcer på, at kunne afspille hele melodien i en køre - Når du så kører en fragmentering, flytter computeren "melodistumperne" så de kommer til at ligge i rækkefølge, hvilket betyder, at den kan afspilles uden at skulle bruge kræfter på at finde næste "melodistump"

Puuuh - Det blev vist en længere forklaring, men jeg håber, at du kan bruge den (R)

Strikkelene
05-09-2009, 21:06
Tak Klasus og Galleri!
Nu tror jeg godt, at jeg tør gøre det. Jeg forstod godt det med melodistumperne og komodeskuffen.

Strikkelene
11-12-2009, 16:46
Jeg har lige været inde og kigge på sikkerheden i min computer og nu er jeg kommet til at gøre et eller andet, så jeg hele tiden bliver logget ud af Rokken og skal logge ind igen. Og JA jeg har sat fluebenet der, hvor jeg skal (i "husk mig"). Selv for at komme ind i "Dagens indlæg" skal jeg logge ind igen.

klasus
11-12-2009, 18:30
Jeg har lige været inde og kigge på sikkerheden i min computer og nu er jeg kommet til at gøre et eller andet, så jeg hele tiden bliver logget ud af Rokken og skal logge ind igen. Og JA jeg har sat fluebenet der, hvor jeg skal (i "husk mig"). Selv for at komme ind i "Dagens indlæg" skal jeg logge ind igen.

Noget tyder på, at du har fået forbudt cookies. Det nemmeste er at nulstille din internet browser, og hvis du bruger fx. Explorer 7 el. 8 gøres dette under funktioner, indstiller og fanen avanceret. Du skal være opmærsom på, at alle steder hvor du har "gemt" brugernavn og password vil disse forsvinde.

Strikkelene
11-12-2009, 20:50
Jeg har slettet cookies og troede, at det hjalp lidt på hastigheden og andre ting på min computer.
Jeg prøver lige noget andet. Jeg har måske fået sat sikkerheden for højt op.

Nu har jeg sat "beskyttelse af personlige oplysninger" ned til lav, så den accepterer nogle cookies. Så må vi se, om det har hjulpet. Jeg tror, at det virker! Jeg er ikke blevet smidt ud endnu.

Strikkelene
29-01-2010, 20:37
Hvorfor kan jeg pludselig ikke komme ind i mine påmindelser (min besked indbakke)?

Jeg får disse 2 beskeder:
Websiden blev ikke fundet.
HTTP 404
Mest sandsynlige årsager:
Der er muligvis en slåfejl i adressen.
Hvis du klikkede på et link, er det muligvis forældet.
----------------------------------------------------------------------

Ups! Dette link er tilsyneladende beskadiget.
Forslag:
Gå til www.­rokken3.­dk (http://www.rokken3.dk/)
Søg www.rokken3.dk (http://www.rokken3.dk) efter user cp (http://www.google.com/search?q=user+cp+site:www.rokken3.dk)

Lidt senere! Jeg slap alligevel ind i mine beskeder, så jeg kunne læse, hvad Olde66 har skrevet til mig.

klasus
29-01-2010, 21:37
Vi har i dag fået den besked fra one.com at de flytter vores databaser over på en ny server. Den gamle og den nye kører parallelt så det skulle egentlig ikke betyde noget, men der kan være sket det, at du har forsøgt at åbne beskeden i samme splitsekund som serverne har "haft fat". Når dette sker, "forstyrres" data og vil først komme "til sig selv" når de har være gennemløbet (lidt lige som når man foretager de defragmentering på sin maskine). dette sker normalt inden for 10-15 min., men med den størrelse vores database har tør jeg ikke lægge hovedet på blokken mht. om det kan tage lidt længere.

PyHa det blev en lang "lidt nørded" forklaring, men håber at det dur *141*

dansbo
21-03-2010, 00:33
Hej Klasus...
Jeg plejer at kunne rette i overskriften i min tråd hvor jeg viser mit færdige arbejde frem, sådan at jeg kan skrive hvilket nr. det sidste nye indlæg har og hvad det er for noget jeg har lavet, men det kan jeg ikke længere...hvordan kan det være? (x)