Se fuld version : Spørgsmål om strikket og valket taske
strikketøsen
31-07-2008, 19:42
Efter den nye banner for Butik Himmelblå er kommet på Rokken, har jeg altså tabt mit hjerte til det uldgarn, jeg nævnte under tråden med Butik Himmelblå. *198*
Nu er mit problem det, at jeg rent faktisk har en opskrift på den taske, jeg gerne vil lave. Den angiver en mængde på 300 gram garn. Pr. ngl. på 50 gram er løbelængden 60 meter. Dvs. 6 ngl. x 60 = 360 meter. Tasken er strikket på pinde 4½.
Men nu kommer vi til problemet. Jeg kan se, at det garn jeg gerne vil bruge har en løbelængde på 50 meter pr. 50 gr. nøgle. Og der anbefales pinde nr. 7 til garnet.
Selvom jeg så gik f.eks. ned til p. nr. 6 og strikkede tasken er jeg altså kommet i tvivl om, hvor meget garn, jeg vil skulle bruge.
Bruger man ikke mindre garn, når man strikker med et større nr. pinde?
Jeg kan ikke forestille mig, at jeg skal helt op på 8 nøgler garn.
Det må være varmen #f¤ #f¤for jeg kan ikke tænke i det her vejr ....
Mit spørgsmål går på, hvor mange nøgler garn jeg egentlig skal bestille?
Nu håber jeg på, at der er een af jer andre, der har svaret (og et køligt overblik ...... )*141* !
Jeg tror jeg ville ringe til butikken og se om hun har et godt råd.
Der er jo også et eller andet med størrelsen, hvis du går op på p. 6 i stedet for som nævnt i opskriften.
Umiddelbart vil jeg tro at 6 nøgler burde række, men for en sikkerheds skyld ville jeg nu kontakte butikken. Det kan jo være at hun har erfaring med tasker lavet af garnet
Jeg tror jeg ville ringe til butikken og se om hun har et godt råd.
Der er jo også et eller andet med størrelsen, hvis du går op på p. 6 i stedet for som nævnt i opskriften.
Umiddelbart vil jeg tro at 6 nøgler burde række, men for en sikkerheds skyld ville jeg nu kontakte butikken. Det kan jo være at hun har erfaring med tasker lavet af garnet
Ja jeg tror osse jeg ville gøre som Galleri siger, køb ikke for meget, hvis du kommer til at mangle kører jeg gerne ud og køber til dig, og sender, det er da noget billigere. ( det er min garnpusher, handler der meget, og er også med i hendes strikkecafeer, så jeg er der jævnligt)
Du kan jo vise mig modellen, så kan jeg se om det også er sådan en taske jeg skal strikke. *GG*
Det lyder da godt at det er din garnpusher ((O)), måske skal jeg bevæge mig til Aarhus en dag, for jeg vil gerne se den butik IRL
Mosterkoster
31-07-2008, 22:02
Bliver vist nødt til at se lidt nøjere på den forretning. Jeg er dog tvunget til at gøre det i cyberspace. *198*
Nu håber jeg på, at der er een af jer andre, der har svaret (og et køligt overblik ...... )
Det har jeg måske, det er jo ikke så længe jeg fik mine matematikgener støvet af. *120*
Jeg skal bare lige kende de to strikkefastheder, ellers er det lidt svært at regne ud. :-)
Nette
strikketøsen
01-08-2008, 01:59
(H)igen,
Tak for alle jeres svar.
Jeg skrev en mail til butikken og spurgte ad. Jeg hører nok fra hende i morgen.
Ellers er det denne taske, som minniesmor havde givet mig opskriften på - til oversættelse (jeg skal først til at oversætte den nu i weekenden regner jeg med) - og den ser bare (qwelækker ud - lige til at have alt sit *147* i - blot havde jeg tænkt at lave lidt længere hanke, så jeg evt. kunne have den over skulderen også.
http://www.knitty.com/ISSUEwinter03/PATTfrenchmarket.html
Strikkefastheden er angivet til 18 m x 24 rækker = 10 cm på pinde 4½ i et garn, jeg kan se er ret tykt (Aran weight) - det får mig til at tænke hen i retning af Eskimo eller lignende fra Garnstudio. Men nu kan jeg jo lige høre, hvad jeg får at vide pr. mail i morgen.
Undskyld mit "sene nattesvar", men jeg blev aldeles grebet af trang til at gøre rent i mit køkken (læs: kæmpeopvask m.v. + gæster i morgen!).
Måske er der nogle af jer, der også falder for denne taske? *198*
Og tusind tak til Agro for dit tilbud om at købe og sende .... !
den er da også rigtig flot den taske Den er jeg også fristet til at kaste mig ud i *152*
Nattrolden
01-08-2008, 07:42
woow for en taske. bare den opskrift var på dansk så skulle jeg have prøvet at lave min Første taske. mon der er nogen der skulle ligge inde med nogle flotte tasker der er næmme at bare gå igang med som den første taske der skal laves? det var da alletiders julegave om ikke andet *108*
(H)Strikketøsen!
Ja når du har sådan en smag, så kan vi sagtens strikke den samme taske, jeg har bare det problem, at jeg er så dårlig til engelsk, så hvis du vil tænke på mig når du har oversat den, så vil jeg blive rigtig glad.
Og til dig Galleri, den forretning kan vi jo bare tage sammen med den anden aftale vi havde, det er ikke noget problem, bare det ikke bliver en mandag, for der har Butik Himmelblå lukket.*131*
Agro, vi har en aftale ((O))
strikketøsen
01-08-2008, 20:59
(H)Jannie, Nattrolden og Agro m. evt. flere .....
Jeg oversætter taskeopskriften, så dem, der gerne vil have den på dansk også kan være med. *169*
Men der går altså lige nogle dage for jeg skal have ordnet en ansøgning for Rokken til varmestuestrik, som jeg nok skal sidde med her i weekenden.
Når så jeg har fået oversættelsen færdig skriver jeg det lige herinde.
Og så kunne vi jo evt. strikke tasken "sammen" ...? Altså måske blive enige om, hvornår vi begynder ... *108*
Jeg har netop i dag bestilt 7 nøgler Sarek uldgarn i Butik Himmelblå og jeg regner med lige at lave en lille strikkeprøve på hhv. pinde nr. 5 og 6.
Nu afventer jeg lige at høre, om I ville være med .... og har garn nok til projektet - eller skal bestille noget først? Vi kunne jo starte om 1 til 2 uger. *198*
PS: Jeg er ret sikker på, at minniesmor også gerne vil være med!
(H)Strikketøsen
Ja jeg er da i hvert tilfælde med, jeg tror nok jeg laver min den første i fritidsgarn, da det er lagervare, jeg plejer nemlig at lave flere hvis modellen er god, og så kan jeg jo altid se på din, om det er det garn jeg også skal lave en i.
jeg er også med og laver den første i fritidsgarn også for det har jeg en hel del af da jeg har lavet flere tasker i dette
Glæder mig til vi starter Har ikke prøvet at strikke sammen med nogen før (31)
strikketøsen
01-08-2008, 23:11
OK, det lyder fint Jannie og Agro - jeg afventer lige mit garn, men det er afsendt allerede i dag.
Måske skal vi lige give andre rokkere et par dage til at finde ud af, om de vil være med (og mig nogle dage til lige at få oversat opskriften! *120*).
Det kan være, der er flere, der lige vil skrive sig på "listen" til "strikke-og-valke-taske-sammen" - altså denne taske her:
Foreløbig er vi:
Jannie
Agro
Strikketøsen
Måske også Nattrolden? - Opskriften bliver oversat formentlig på mandag.
Nu ser vi, hvad der sker ....... *198*
Nattrolden
02-08-2008, 00:14
(H)Jannie, Nattrolden og Agro m. evt. flere .....
Jeg oversætter taskeopskriften, så dem, der gerne vil have den på dansk også kan være med. *169*
Men der går altså lige nogle dage for jeg skal have ordnet en ansøgning for Rokken til varmestuestrik, som jeg nok skal sidde med her i weekenden.
Når så jeg har fået oversættelsen færdig skriver jeg det lige herinde.
Og så kunne vi jo evt. strikke tasken "sammen" ...? Altså måske blive enige om, hvornår vi begynder ... *108*
Jeg har netop i dag bestilt 7 nøgler Sarek uldgarn i Butik Himmelblå og jeg regner med lige at lave en lille strikkeprøve på hhv. pinde nr. 5 og 6.
Nu afventer jeg lige at høre, om I ville være med .... og har garn nok til projektet - eller skal bestille noget først? Vi kunne jo starte om 1 til 2 uger. *198*
PS: Jeg er ret sikker på, at minniesmor også gerne vil være med!
det vil jeg vildt gerne men tager til bornholm med kæresten i uge 33 jeg skal lige have fundet ud af hvor meget garn der skal bruges så er jeg frisk da.
det kunne være en ting at kunne tage med til de sene timer måske og fergetiden og den lange køre tur. Jeg glæder mig har aldrig strikket sammen med nogen før så det bliver spændene.
strikketøsen
02-08-2008, 01:52
det vil jeg vildt gerne men tager til bornholm med kæresten i uge 33 jeg skal lige have fundet ud af hvor meget garn der skal bruges så er jeg frisk da.
det kunne være en ting at kunne tage med til de sene timer måske og fergetiden og den lange køre tur. Jeg glæder mig har aldrig strikket sammen med nogen før så det bliver spændene.
(H)Nattrold!
Jeg endte med at bestille 7 nøgler. Det garn som er nævnt i opskriften, er et amerikansk tykt uldgarn (Aran weight), så jeg prøver mig frem med en strikkeprøve.
Da jeg spurgte om pindestørrelse m.v. i Butik Himmelblå, nævntes det også, at der ikke rigtig er nogen "regler" for pindestørrelse i forhold til garntype mere.
Altså den, der har lavet opskriften har brugt et ret tykt uldgarn, som måske egner sig til pinde nr. 7 - 9 og så strikket tasken på pinde 4½. Så det der med at bruge den pindestørrelse, der bliver anbefalet på garn-banderolen, behøver man altså ikke nødvendigvis at gøre. *169*
Jeg oversætter målene på tasken før og efter filtning - og så kan man jo ved en strikkeprøve se, om man synes tasken bliver for stor eller for lille. For mit vedkommende skal jeg lige se på målene for at vurdere, om den gerne må være lidt større eller hvordan og hvorledes.
Det garn jeg har købt anbefaler pinde nr. 7 og løbelængden er 50 meter pr. 50 gr. Og som nævnt har jeg købt 350 gram uldgarn og regner med at bruge pinde nr. 5 eller 5½. Jeg strikker måske hankene en smule længere - det véd jeg ikke rigtig endnu. Det kan sagtens være, at der kommer til at mangle et enkelt nøgle, men så må jeg få fat på det senere.
Det garn opskriften nævner har en løbelængde på 60 meter pr. 50 gr. og der har man beregnet et forbrug på 300 gram garn.
Men Nattrold - vil det sige, at du ville kunne finde det garn du skal bruge også kunne strikke på tasken i uge 33?
For så kommer det måske også til at passe for os andre - at vi starter i slutningen af næste uge? ((O))
supersine669
02-08-2008, 07:05
VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL - jeg kan ikke åbne opskriften. Den er DUM, og vil IKKE samarbejde med internet explorer programmet.
HVAD GØR JEG????????
Nattrolden
02-08-2008, 07:30
jeg vil gøre mit forsøg til det. men trør ikke love hvor meget jeg får strikket men den skal vel ikke være færdig på en uge for så får jeg jo slet ikke set bornholm(R) men jeg vil meget gerne kunne starte på den i slutningen af næste uge. vi tager på camping her i uge 32 tirsdag til fredag aften så jeg har rigtg mulighed for at få opskriften med mig hvis det skulle være. så skal jeg bare lige have garnet men det lurer jeg lige på.
jeg er klar i alt fald og vil meget gerne bede om den på dansk for er ikke go til det der oversættende noget.
VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL - jeg kan ikke åbne opskriften. Den er DUM, og vil IKKE samarbejde med internet explorer programmet.
HVAD GØR JEG????????
Det problem har jeg også *141*
OK, det lyder fint Jannie og Agro - jeg afventer lige mit garn, men det er afsendt allerede i dag.
Måske skal vi lige give andre rokkere et par dage til at finde ud af, om de vil være med (og mig nogle dage til lige at få oversat opskriften! *120*).
Det kan være, der er flere, der lige vil skrive sig på "listen" til "strikke-og-valke-taske-sammen" - altså denne taske her:
Foreløbig er vi:
Jannie
Agro
Strikketøsen
Måske også Nattrolden? - Opskriften bliver oversat formentlig på mandag.
Nu ser vi, hvad der sker ....... *198*
Jeg vil også gerne være med
*169*
Det problem har jeg også *141*
ÆV OS nu har i ødelagt linket, det virkede godt nok første gang vi andre prøvede(31)
Jeg kunne forestille mig det er den hjemmeside der har problemer, så mon i ikke bare skal prøve en anden gang.
Jeg har ikke undersøgt om det er den samme taske.
Men her er en norsk opskrift på en "Fransk markedstaske"
http://www.madebymanne.com/blogg/markedsveske_m.html
strikketøsen
02-08-2008, 11:05
HVAD GØR JEG????????
(H)Supersine,
Jeg prøvede lige - i et separat vindue - at åbne side www.knitty.com (http://www.knitty.com), men der er altså problemer med hele siden.
Nu véd jeg ikke, om de er ved at opdatere siden, eller hvad der er galt, men da jeg skulle oversætte opskriften har jeg gemt billede og tekst i et word-dokument, så når den er oversat, sender jeg den bare til dem, der gerne vil have den. Jeg er heller ikke startet på oversættelsen endnu, men det gør jeg snart. Evt. kan du sende mig en PB hvori du skriver din mailadresse, så kan jeg maile den til dig. *198*
strikketøsen
02-08-2008, 11:16
Jeg vil også gerne være med
*169*
(H)Galleri,
Det er bare *153*t at du også vil være med - jo flere vi er, jo sjovere ....
Jeg har allerede din mailadresse - vil du gerne have opskriften i oversat tilstand?
Så er vi nu:
Jannie
Agro
Nattrolden
Galleri
Strikketøsen
og måske også Supersine669!
Hej Nattrolden,
Nej selvfølgelig skal du også se Bornholm! (k)
Men vi kan bare blive enige om at starte i den kommende weekend. Det vil jo være forskelligt, hvor hurtigt man bliver færdig med at strikke tasken. Og bagefter skal den jo valkes i vaskemaskinen - jeg læste et sted, at det var en god idé at stoppe 3 tennisbolde med i maskinen. Det vil nok også være forskelligt, hvordan den enkelte vaskemaskine får valket garnet. Og så er vores garn jo også forskelligt.
Sikke nogle flotte "taske-billeder" vi får herinde.*198*
I må endelig lige sende mig PB med oplysning om jeres mailadresser, så jeg kan sende opskriften til jer, når den er færdig. (k)
strikketøsen
02-08-2008, 11:19
Jeg har ikke undersøgt om det er den samme taske.
Men her er en norsk opskrift på en "Fransk markedstaske"
http://www.madebymanne.com/blogg/markedsveske_m.html
Tak skal du have Hulda.
Jeg kan se, at det ikke er den samme taske, men det kan jo godt være, at der er nogen, der gerne vil strikke den alligevel. ((O))
Jeg starter først i uge 33, når jeg har været på garnindkøb, men der er jo heller ikke så lang tid til.
Næste weekend er nemlig afsat i fødselsdagens tegn men jeg hopper bare på bagefter
supersine669
02-08-2008, 11:32
Jeg har ikke set tasken (endnu), men satser på, at den er FLOT - som alle andre filtede tasker er det.
SÅ JEG VIL GERNE MEEEEEEEEEEEEEED..........*152*
strikketøsen
02-08-2008, 12:12
Det er bare (qwe, at så mange vil være med på strikke-valke-taske holdet!
Nu er vi:
Jannie
Agro
Nattrolden
Galleri
Strikketøsen
Supersine669
Mon ikke også minniesmor gerne vil være med. Det var jo hende, der gav mig opskriften til oversættelse ..... Vi hører nok fra hende, hun er kun lige kommet hjem fra ferie. *131*
Der er jo stadig plads til og tid endnu til at flere kan melde sig til. *198*
minniesmor
02-08-2008, 16:48
hej Strikketøsen
du har helt ret jeg vil også være med - skal lige have købt noget garn - ser lige på nettet eller i "bananen" i Ringsted.*168*
du har jo min mailadr. så jeg regner med at du sender mig opskriften når den er oversat.(41)
knus til jer alle Minniesmor*172*
Mosterkoster
02-08-2008, 17:05
Uhh hvor ville jeg også gerne være med, men jeg véd at jeg ikke kan nå det, så jeg strikker bare senere. SKAL have mandens trøje færdig, den har ventet i 6 år. *120**120*
strikketøsen
02-08-2008, 18:40
Uhh hvor ville jeg også gerne være med, men jeg véd at jeg ikke kan nå det, så jeg strikker bare senere. SKAL have mandens trøje færdig, den har ventet i 6 år. *120**120*
(H)Mosterkoster,
Aj - det var ærgerligt! Når nu trøjen har ventet så længe ... kunne du så ikke sådan lidt ind i mellem strikke på en taske også??? (k)
Vi skal lige være enige om, at vi begynder om 1 uges tid ca. - Galleri skriver, at hun strikker med lidt senere ...
Så nu er vi altså :
1. Jannie
2. Agro
3. Nattrolden
4. Galleri
5. Strikketøsen
6. Supersine669
7. minniesmor
... linket har jeg lige tjekket og det virker igen:
Måske er der flere, der gerne vil være med?
Nu kan I i hvert fald se tasken, det drejer sig om. *198*
Jeg hopper nu nok med alligevel om en uges tid ((O))
Jeg tror at jeg har fundet noget garn i mine gemmer, der kan bruges
((O))Knippelgod ide. I kan skrive mig på osse.
Det bliver rigtig spændende.
((O))Knippelgod ide. I kan skrive mig på osse.
Det bliver rigtig spændende.
Smaddergodt, Inka56
((O))
nej hvor dejligt vi er så mange med Det glæder jeg mig til at gå igang med Jeg tager i sommerhus på lørdag i en uge oppe ved Ordrup så der kan jeg få strikket en masse tror jeg *153*
strikketøsen
02-08-2008, 22:02
Til vores egen lille strikke/valke taske - KAL (knit along), som vi starter næste weekend (eller fredag) er vi nu:
1. Jannie
2. Agro
3. Nattrolden
4. Galleri
5. Strikketøsen
6. Supersine669
7. minniesmor
8. Inka56
Lad os håbe, der kommer flere med ...
Det bliver altså sjovt at se vidt forskellige billeder (pga. garntyper og farvevalg) af den samme taske! *198*
(H)Galleri,
Det er bare *153*t, at du fandt noget garn, du kunne bruge! *134*
supersine669
03-08-2008, 06:29
Sorry alle sammen.
Nu har jeg set tasken, og den fanger altså SLET ikke mine øjne.
TRÆLS.
Men jeg hopper fra strikkeriet. (R)
strikketøsen
03-08-2008, 19:14
OK Supersine669,
Det er der jo ikke noget at gøre ved - man skal jo kunne synes om det, man strikker og gerne vide, at man vil bruge det bagefter. *169*
Jamen så er vi foreløbig:
1. Jannie
2. Agro
3. Nattrolden
4. Galleri
5. Strikketøsen
6. minniesmor
7. Inka56
Det kan jo stadig være, der er en enkelt derude, der gerne vil være med.
Nu tror jeg, at jeg vil lave en anden tråd med vores strikke-sammen-arrangement og prøve at få lidt flere med.
Det er jo ikke sikkert, de ser det pga. dette emnes titel. (k)
Og tråden er lige her
http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=10737
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.