PDA

Se fuld version : Et spørgsmål om garn

ElisabethW
31-07-2008, 13:49
Hej alle I vidende rokkere!

Håber I kan hjælpe. Det er sikkert et tumpe-spørgsmål, men jeg vil bare være sikker før jeg bruger penge. Har en strikkeopskrift på en kjole, som skal strikkes i noget garn, der er 74% bomuld og 26 % hør, pind 3,5. Men har nu set et et tilbud på noget andet garn, ca. 1/3 hør, 1/3 bomuld og 1/3 viscose, til pind 3. - Det er en del billigere og der er en fin farve, som jeg godt kunne tænke mig.
Kan jeg strikke kjolen i det? - Altså gør det den store forskel om pindstr. er angivet til 3 eller 3,5? Jeg laver under alle omstændigheder en prøve først.

*169*ElisabethW

Mosterkoster
31-07-2008, 16:34
Jeg ville uden betænkeligheder kaste mig ud i projektet med det billigere garn. *198*

agro
31-07-2008, 16:41
Hej alle I vidende rokkere!

Håber I kan hjælpe. Det er sikkert et tumpe-spørgsmål, men jeg vil bare være sikker før jeg bruger penge. Har en strikkeopskrift på en kjole, som skal strikkes i noget garn, der er 74% bomuld og 26 % hør, pind 3,5. Men har nu set et et tilbud på noget andet garn, ca. 1/3 hør, 1/3 bomuld og 1/3 viscose, til pind 3. - Det er en del billigere og der er en fin farve, som jeg godt kunne tænke mig.
Kan jeg strikke kjolen i det? - Altså gør det den store forskel om pindstr. er angivet til 3 eller 3,5? Jeg laver under alle omstændigheder en prøve først.

*169*ElisabethW

Når du er så fornuftig at lave en prøve, kan det jo ikke gå helt galt, måske, du også sagtens kan strikke det garn du har set på p.3 ½, og derved opnå strikkefastheden.
Jeg ville ikke betænke mig...
God fornøjelse

strikketøsen
31-07-2008, 16:54
(H)ElisabethW,

Jeg vil bare lige skrive, at det eneste jeg har læst fra Garnstudio bl.a. - men det var altså om 100% viscose - var, at det i sig selv (hvis man strikker en bluse kun i 100% viscose) var ret "tungt" på den måde, at man så skulle måle f.eks. ærmelængde m.v., mens det hængte - ikke når det lå fladt - fordi det ville strække sig og dermed blive for langt, hvis man ikke lige var opmærksom på garnets tyngde.

Men men - det var når der kun var tale om viscose. Om der er noget stræk-evne, når der som her blot er tale om 1/3-del, men det kunne være værd lige at have i tankerne, når du måler, det du skal lave. Om ikke andet kan du jo prøve at måle, både når du holder det strikkede oppe og når det ligger fladt - et stykke før, det er færdigt og så se, om der er en forskel. (k)

Pyyy ha - det skulle bare lige være en lille bemærkning for at hjælpe dig. *120*

ElisabethW
31-07-2008, 20:22
Tak for jeres svar(a)

Vil fluks bestille garn. Glæder mig til at lave kjolen. Der er da noget om at man gerne må have flere strikketøj'er i gang ad gangen ikk'?*120*Har pt. en bluse, et par strømper og et halstørklæde (varmestuestrik) i gang.

Og tak for tippet om det "tunge viscose", det vil jeg skrive mig bag øret - eller i hvert fald forsøge at huske. *134*

*172*ElisabethW