Se fuld version : HK garn
HKangora
04-02-2007, 17:20
Dette blir første gangen jeg skriver i det nye forumet, ser flott ut (bdk
Link til den andre tråden med HK garn, som er låst på det nye forumet. Nå skal det fungere.
HK garn (http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=835.htm)
Her er siste garnet jeg har spunnet, det er fra australsk merino. To trådet den ene tråden er ferdigfarvet og den andre har jeg farvet selv med koolaid. Det er fra den rustrøde ullen jeg farget.
Det er da rigtig noget gramse-lækkert garn.
Du kan ikke linke til den gamle udgave af Rokken - den er pensioneret og kan ikke længere nåes.
HKangora
04-02-2007, 19:01
Hei.
Jeg linket til HK garn som ligger her på forumet, men er låst ordla meg litt feil. Aå at selve urlen ikke fungerte men det var bare en skrivefeil, nå fungerer det.
nåååååå - så er det hele jo løst
hundeuld
04-02-2007, 19:33
Ja, det er fint du gør det for så kan andre følge med i hvad du har lavet
Herligt garn, har selv spundt i 4 timer i dag, pekingser, og det blev ret godt, hænger ude på tørre snoren nu..
HKangora
07-02-2007, 20:30
Jeg måtte forandre overskriften litt, da jeg også legger inn bilder av ull her. Har endelig fått Gotlands topen min, er så nydelig å spinne med (:)
hundeuld
07-02-2007, 21:44
At du kan nænne det....hvor er det dejligt
HKangora
07-02-2007, 23:08
Jeg har begynt å spinne med den, nyyydelig å spinne med.
HKangora
11-02-2007, 00:56
Da var mere garn ferdig, det orange garnet er australsk merino og er 521,6 meter og 118 gram. Så det begynner å bli tynt, 442 m pr 100 gram, blir det tynnere nå må det bli 3 tråds garn for en skal jo kunne strikke med garnet også (:)
Også er det litt bilder av andre garn jeg har spunnet i det siste.
hundeuld
11-02-2007, 02:52
Jeg er vild med de farver, det er kool du har lavet dem med...
jeg har sat mig for at til foråret når jeg kan stå udenfor med det, så skal der altså farves...
Garnet er spundet til det...
HKangora
13-02-2007, 23:54
Se hva jeg har fått (H)en hel sekk med nydelig ull i fra Bearded Collie. Nå lurer jeg på om hva som er lurest, spinne kun hundeull eller sammen med saueull?
Jeg fikk spørsmål fra en som har langhåret collie, og hun ville ha rent garn med collie. Vet ikke hvor slitesterkt det blir? Hun henviste til en her i Norge som selger produkter med ren hundeull. Men, leste nå at produktene hennes er 50% hundeull og 50% spelsau.
Tar med glede i mot råd og tips, hva er best egnet til hva. Ren hundeull, blandet hundeull, genser, etc.
HKangora
25-02-2007, 22:56
Første farging med Wilton's Ice dying colors. Jeg fikk fra min secret spinning pal en del mat farger, blant annet Wilton's Ice dye og der Allena hadde sendt med spesielt Delphinium. Den er så morsom fordi den splittes i i fargene, jeg synes dette bare er morsomt. Men, fordi som vil ha litt mere kontroll med fargene er ikke dette fargen å bruke (t)
For flere bilder kan dere se i bloggen min, det er bilder underveis i prosessen. Jeg kan ikke vente til ullen er tørr så jeg kan begynne spinne av den og dette garnet skal jeg ha selv, tror det blir flott til et sjal.
hundeuld
25-02-2007, 23:18
Se hva jeg har fått (H)en hel sekk med nydelig ull i fra Bearded Collie. Nå lurer jeg på om hva som er lurest, spinne kun hundeull eller sammen med saueull?
Jeg fikk spørsmål fra en som har langhåret collie, og hun ville ha rent garn med collie. Vet ikke hvor slitesterkt det blir? Hun henviste til en her i Norge som selger produkter med ren hundeull. Men, leste nå at produktene hennes er 50% hundeull og 50% spelsau.
Tar med glede i mot råd og tips, hva er best egnet til hva. Ren hundeull, blandet hundeull, genser, etc.
Orv det her indlæg har jeg ikke lige fanget(Å) , men her er et svar.
Til trøjer . luffer. hue ja alle de ting der slides på, har jeg blandet en uld tråd ved.
Hvis du vil lave en hue, kan du lave selve pullen med 1 tråd hund og 1 tråd fåreuld, og så evt. kanten af 2 tråde hundeuld, det "puffer" mere og giver hele hue et flot look, det samme kan gøres med luffer/handsker.
En vest kan godt laves af ren hundeuld .. i det hele taget tænk på slidet..
hundeuld
25-02-2007, 23:20
Første farging med Wilton's Ice dying colors. Jeg fikk fra min secret spinning pal en del mat farger, blant annet Wilton's Ice dye og der Allena hadde sendt med spesielt Delphinium. Den er så morsom fordi den splittes i i fargene, jeg synes dette bare er morsomt. Men, fordi som vil ha litt mere kontroll med fargene er ikke dette fargen å bruke (t)
For flere bilder kan dere se i bloggen min, det er bilder underveis i prosessen. Jeg kan ikke vente til ullen er tørr så jeg kan begynne spinne av den og dette garnet skal jeg ha selv, tror det blir flott til et sjal.
Det der flor glæder jeg mig til at se færdigt spundet, du lægger vel et billed ind af det (awd
HKangora
11-03-2007, 22:24
Ferdig med alpaca og angora garn (:) Siden den elektroniske vekten min har tatt kvelden, vet jeg ikke hvor mye det er. En del av garnet kommer jeg til å farge, blandingen med alpaca og angora er bare skjønn (xyk)
HKangora
20-03-2007, 02:00
Har begynt å spinne av Blue Face Leicester som jeg farget med Wilton's delpinium blue. Jeg er kjempefornøyd med farge skiftene (xyk)
Også et bilde av et par angora pulsvarmere som jeg har farget med koolaid, egentlig er de mørkere enn de ser ut på bildet.
hundeuld
20-03-2007, 10:01
Det ser godt ud.. ikke for at komme med kritik, men tror du ikke du skulle gå 1 nr op i strikkepinde når du strikker det..
Du ved det er jo ikke garnet der varmer, men den luft der kan stå imellem garnet...
HKangora
20-03-2007, 10:54
Ble litt forvirret her med hva du mener her (t)
hundeuld
20-03-2007, 11:20
Jo, dine håndledsvarmer som er flotte, er meget "tæt" strikket så der ikke kan stå varme imellem garnet..
Stå varme imellem garnet = det er forskellen på maskinspundet garn, der jo er der en ens flade --- og det håndspunden der er ujævn, og der dermed kan stå mere luft i garnet, som jo bliver opvarmet af ens krops temp. og bliver i garnet...
Så derfor hvis du strikker " luftigt ", så garnet får luft. bliver varmen i garnet..
Stå varme imellem garnet =
Det er ganske som med almindelig isolering (rockwool) eller luft i termokander.
Det isolerer og holder på dén aktuelle temperatur - hvad enten det er kulde eller varme.
Det er derfor, at mænd og kvinder i varme lande ofte går i lag-på-lag-gevandter.
Det holder solens varme ude.
Det er osse derfor, uld er perfekt som helårssengetøj - det holder varmen ude om sommeren og kulden ude om vinteren.
Jeg er VIIIIILD med uld (z)
HKangora
20-03-2007, 13:23
Jo, dine håndledsvarmer som er flotte, er meget "tæt" strikket så der ikke kan stå varme imellem garnet..
Stå varme imellem garnet = det er forskellen på maskinspundet garn, der jo er der en ens flade --- og det håndspunden der er ujævn, og der dermed kan stå mere luft i garnet, som jo bliver opvarmet af ens krops temp. og bliver i garnet...
Så derfor hvis du strikker " luftigt ", så garnet får luft. bliver varmen i garnet..
Aha, nå skjønte jeg det. Skal ta å gå opp i iallefall 1/2 str. siden de pulsvarmerene er strikket, er garnet mitt mye tynnere.
Takk for tipsene (:)
HKangora
22-03-2007, 22:43
Det ser godt ud.. ikke for at komme med kritik, men tror du ikke du skulle gå 1 nr op i strikkepinde når du strikker det..
Du ved det er jo ikke garnet der varmer, men den luft der kan stå imellem garnet...
Hei Bente.
Jeg tok et bilde av pulsvarmeren på hånden, de er ganske løst strikket og det er mye luft i mønsteret. Vet ikke om de blir for store om jeg går opp 1/2 pinne str. men skal ta å prøve for å se hvordan de blir. For heller selge de til en mann om de blir for store (:) Skal ta å legge ut nytt bilde, når jeg har fått strikket opp et nytt par.
hundeuld
23-03-2007, 00:15
ha ha se nu er det noget andet, når der kommer "kød i " bliv endelig hvor du er..
HKangora
23-03-2007, 00:20
(xyk) ser ofte annerledes ut når en får de på seg (:) Takk for tilbakemeldingen
HKangora
27-03-2007, 00:50
Da var jeg ferdig med å spinne ullen som jeg farget med Wilton's Delphinium blue.
Et bilde fra bobbin under spinning og et av det ferdige garnet. Det ble brukt BFL og aussie merino.
hundeuld
27-03-2007, 08:56
Av den er blevet rigtig god, passer fint til coboy tøj....
Jeg sidder og er i gang med en potion japansk spids på 2.4 kg pyha den er streng at komme igennem..
HKangora
27-03-2007, 12:39
(t) normalt skjønner jeg dansk meget godt, men nå må jeg spørre hva coboy tøy er?
Er japanks spids vanskelig å spinne?
hundeuld
27-03-2007, 13:19
Jeg kunne jo starte med at skirve rigtig cowbye tøj.
Japansk spids er ikke svært,og slet ikke det jeg er igang med nu, det er bare super lækkert, og har lange fiber.. men det er mængde, jeg syntes jeg spinder og spinder, og der forsvinder ikke noget i sækken(x)
men nu ligger der 14 bundter af ca 120 gram, så der sker da lidt..
HKangora
04-04-2007, 18:37
Da jeg hadde spunnet opp en del hvit angora med hvit alpaca, syntes jeg den ble veldig kjedelig. Hva gjør en da, jo henter frem kassen med farger.
Her er det farget med KoolAid. Også er det et bilde av pulsvarmere med fletter jeg holder på å strikke, det er garnet jeg farget med Wilton's Delphinium.
HKangora
13-05-2007, 12:07
Her første garnet jeg har spunnet av 50% Collie ull og 50% Gotland, spennende å spinne med hundeull.
Neste garnet jeg skal spinne blir 100% ren Collie ull, da eieren vil ha kun Collie ull i garnet. Denne ullen er mye bedre enn den første Collie ullen jeg fikk, så skal bli spennende å se om jeg merker noe forskjell.
Har begynt å spinne av Blue Face Leicester som jeg farget med Wilton's delpinium blue.
Kjæmpefint. Men kan du forklare mig lidt om fargemetoderne du bruger og hvad Wilton´s delpinium er for for noget.
Jeg kjenner kun til plantefarging og så til alm. kjemisk farging. har aldrig hørt om de fargene du nævner.(x)
HKangora
13-05-2007, 20:39
Både Wilton's, Koolaid og easter egg dyes er matfarger, dvs. Wilton's ice dyeing brukes i kake dekoring "icing", Koolaid er amerikansk saftpulver og easter egg dyes brukes til eggfarging og fåes kun ved påsketider.
Det letteste å se hvordan en bruker matfarger er å se på hjemmesiden som findes under profilen, (http://hkangora.wordpress.com/) det jeg har farget ligger under dyeing og mange linker til hvordan en farger. Det ligger under Dyeing tutorials.
Lettvint å bruke, da en kan bruke mikroen, steamer, krukke og kaserolle og stekeovn til å farge med. Totalt ufarlig og greit å farge med barn, men vær obs, de farger også alt du ikke vil ha farget :o)
Tusend tak for forklaringen. Jeg har været inde og kigge, det ser meget spændende ud.
HKangora
09-06-2007, 20:57
Så var første nøste med blue merle collie ull ferdig, jeg spinner med 100% collie ull. Da dette er et oppdrag for en på jobben som har collier.
Nydelig farge på blue merle collie ullen, synd jeg ikke kan beholde den selv (R)
HKangora
18-06-2007, 20:07
Da var jeg ferdig med en del angora garn, farget en liten bunt. Har hatt lenge lyst til å prøve å farge flerfarget garn, så da var det bare til å hive seg rundt. Farget også noe Romney roving, litt forskjellig resultater (R)
Denne gangen har jeg også tatt bilder av hele fargingen ifra begynnelsen til slutten og lagt ut i bloggen min, det er Wilton's jeg har brukt på garnet og den ukontrollerte Romney fargingen er det koolaid og easter egg dyes.
HKangora
12-07-2007, 23:25
Først et bilde av romney'en jeg hadde farget for en tid tilbake, siden den filtet seg litt kjørte jeg den gjennom kardemaskinen som jeg fikk låne på angora samlingen som var her i Bergen. Se i bloggen min for bilder ifra treffet, jeg hadde kurst i mat farging.
Også bilde av angora&silke garnet jeg ble ferdig med, og en liten bunt med 100% silke som jeg navahoe plyed.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.