Se fuld version : 1000spørgsmål eller flere
Nattrolden
22-07-2008, 21:09
SÅ fik jeg min rok hjem og mit godtlangske fåre uld hentet også.
og sider her og lader rokken køre stille og rolige en 1½times tid både den ene vej og så den anden vej og sider og kommer i tanke om en HEL masse spørgsmål.
1.Det uld jeg skulle hente lå i store sorte affalds sække da jeg kom frem- tanken slog mig efter jeg havde læst en del at det ikke kunne tåle det. Bare det nu ikke er gået til. Nu har jeg smidt det over i et gammelt lagn håber ikke det er gået til.
2.Der næst så står jeg med min rok har sidet 1½time ved den og syndes det køre fint. kan få den til at køre samme vej hele tiden men hvad vej skal hjulet enlig dreje ? venster eller højer rundt når jeg skal starte den op!
3.Tror der mangler et bånd eller en snor fra det store hjul og ned til selve spolen. Hvad skal jeg have fat i der for at kan bruge den?
uha jeg har helt løst til at smide en tåt uld på imorgen hvor kæresten er på arbejde (R)
4.Det uld jeg har hentet idag fra fyn hvis det virker hvad skal jeg så gøre ved det? skal jeg vaske det og i så fald hvad skal jeg vaske i?
Der vil helt sikkert støde flere spørgsmål til med tiden. Jeg brænder bare for at komme igang og det kriller helt i fingerne for at komme igang.
Uuuh Nattrold, hvor kan jeg bare følge dig, for bare få måneder siden, var det mig der sad sådan *134*
Hundeuld har alletiders billedkursus liggende her http://www.hundeuld.dk/spinde1.html og det er faktisk det jeg har lært det efter. Og Hundeuld sagde go' for mit arbejde indtil nu på vores spindetræf i sidste uge.
Der er efter min mening kun en ting at gøre - spring lige ud i det - Det lykkedes ikke de første gange for mig, men jeg lærte i hvert fald hvordan jeg IKKE skulle gøre *120*
Rigtig god fornøjelse *145*
Nattrolden
22-07-2008, 22:37
Uuuh Nattrold, hvor kan jeg bare følge dig, for bare få måneder siden, var det mig der sad sådan *134*
Hundeuld har alletiders billedkursus liggende her http://www.hundeuld.dk/spinde1.html og det er faktisk det jeg har lært det efter. Og Hundeuld sagde go' for mit arbejde indtil nu på vores spindetræf i sidste uge.
Der er efter min mening kun en ting at gøre - spring lige ud i det - Det lykkedes ikke de første gange for mig, men jeg lærte i hvert fald hvordan jeg IKKE skulle gøre *120*
Rigtig god fornøjelse *145*
de sider hundeuld har på sin side har jeg studert og læst på krys og tværs så jeg vil prøve at gå igang imorgen. men sider bare og får de spørgsmål som jeg stiller hvad vej skal hjulet dreje for at det drejer rigtig og alle de andere.
Hvis du vil strikke af det,spind med hjulet drejende mod uret og tvind med hjulet drejende med uret så får du en blødere garn når du strikker. Hvis det et en trend til en væv gør omvendt. Er mit karteflor ikke kommet frem endnu?
Tillykke med genstanden. :-)
Jeg følger dig nøje, af ren og skær nysgerrighed. Så lad os endelig vide.... :-)
Nette
hundeuld
23-07-2008, 00:35
Svarene er med rødt
1.Det uld jeg skulle hente lå i store sorte affalds sække da jeg kom frem- tanken slog mig efter jeg havde læst en del at det ikke kunne tåle det. Bare det nu ikke er gået til. Nu har jeg smidt det over i et gammelt lagn håber ikke det er gået til. Det er det ikke, fint du har lagt det i et lagn, men ellers en kartoffel net eller et gammel dynebetræk osv. er godt.
2.Der næst så står jeg med min rok har sidet 1½time ved den og syndes det køre fint. kan få den til at køre samme vej hele tiden men hvad vej skal hjulet enlig dreje ? venster eller højer rundt når jeg skal starte den op! Læs renee svar
3.Tror der mangler et bånd eller en snor fra det store hjul og ned til selve spolen. Hvad skal jeg have fat i der for at kan bruge den?
uha jeg har helt løst til at smide en tåt uld på imorgen hvor kæresten er på arbejde (R) Du skal have fat i noget mure snor, eller noget snor der ikke giver sig, prøv byggemarked måske et mure firma i nærheden...
4.Det uld jeg har hentet idag fra fyn hvis det virker hvad skal jeg så gøre ved det? skal jeg vaske det og i så fald hvad skal jeg vaske i?
Jeg spinder det uden vask, ander vasker det.
Det var så kun 4 spørgsmål hvor er de næste 996*141*
Nattrolden
23-07-2008, 05:46
Hvis du vil strikke af det,spind med hjulet drejende mod uret og tvind med hjulet drejende med uret så får du en blødere garn når du strikker. Hvis det et en trend til en væv gør omvendt. Er mit karteflor ikke kommet frem endnu?
Jeg tror det "lige pt sider jeg hos min kæresten. men de gamle siger at der er kommet en pakke" så jeg tror den er nået frem. køre op efter den idag. skriver hvis den er kommet
((O))
Nattrolden
23-07-2008, 05:49
Svarene er med rødt
1.Det uld jeg skulle hente lå i store sorte affalds sække da jeg kom frem- tanken slog mig efter jeg havde læst en del at det ikke kunne tåle det. Bare det nu ikke er gået til. Nu har jeg smidt det over i et gammelt lagn håber ikke det er gået til. Det er det ikke, fint du har lagt det i et lagn, men ellers en kartoffel net eller et gammel dynebetræk osv. er godt.
2.Der næst så står jeg med min rok har sidet 1½time ved den og syndes det køre fint. kan få den til at køre samme vej hele tiden men hvad vej skal hjulet enlig dreje ? venster eller højer rundt når jeg skal starte den op! Læs renee svar
uha jeg har helt løst til at smide en tåt uld på imorgen hvor kæresten er på arbejde (R) Du skal have fat i noget mure snor, eller noget snor der ikke giver sig, prøv byggemarked måske et mure firma i nærheden...
Jeg spinder det uden vask, ander vasker det.
Det var så kun 4 spørgsmål hvor er de næste 996*141*
griner(31)de kommer BARE rolig. jeg skal nok hitte på mange endnu.
1000tak for svarene for de 4spørgsmål
Nattrolden
23-07-2008, 06:02
ja se så kom allerede første spørgsmål for idag. nu sider jeg så med muresnoren i hånden. jeg har stået på hovedet i kærestens værksted allerede inden kl 6 om morgen det er for vildt(R) "nogen kalder mig skør men det passer også godt til mig efter som jeg er i krea skør gruppen"(31)
Nu står jeg så hvor pokker skal snoren side hende på det skønne genstan jeg har fået fat i? vil så nødig ødelække den bare fordi løsten er der til at prøve.
"der må vist også heller snart komme et foto ind"
Spelsauen
23-07-2008, 07:25
Ej ej nattrolden, det er jo rigtig spændende det der, rok og rul *107*.
Glæder mig allerede til dine næste 996 spørgsmål. Jeg har f.eks lært, at spinde er med uret og at tvinde er mod uret... mens Renee`s svar siger jo noget helt andet! ((O))
(qwe
hundeuld
23-07-2008, 09:30
Nu står jeg så hvor pokker skal snoren side hende på det skønne genstan jeg har fået fat i? vil så nødig ødelække den bare fordi løsten er der til at prøve. se her http://www.hundeuld.dk/spinde1.html (http://www.hundeuld.dk/spinde1.html) print evt. den side ud og have hængende, den giver faktisk svar på mange spørgsmål.
"der må vist også heller snart komme et foto ind"
Ja det ville være fint med foto til evt. nye spinder
Nattrolden
23-07-2008, 10:38
det vil jeg gøre- tak skal du have hundeuld
hundeuld
23-07-2008, 11:42
Så har du 995 spørgsmål tilbage...*172*
Nattrolden
23-07-2008, 13:32
*120*pas på med at tælle det ender helt med at jeg bliver nød til at starte en tråd mere op (31)men skal først lige igang
[quote=Spelsauen; *107*.
. Jeg har f.eks lært, at spinde er med uret og at tvinde er mod uret... mens Renee`s svar siger jo noget helt andet! ((O))
(qwe[/quote]Begge dele er rigtigt kommer an på om man vil ha' en "S" eller en "Z" tråd Venlig Hilsen Renee.
Nattrolden
23-07-2008, 18:34
Begge dele er rigtigt kommer an på om man vil ha' en "S" eller en "Z" tråd Venlig Hilsen Renee.
hold da helt ferie er der alfabet på det renee nu er jeg da først blevet helt rundt forvirert (R)
jeg har modtaget din pakke 1000tak for handlen og hvor ser det bare super godt ud.
hold da helt ferie er der alfabet på det renee nu er jeg da først blevet helt rundt forvirert (R)
jeg har modtaget din pakke 1000tak for handlen og hvor ser det bare super godt ud.
Nej det må du ikke være du s(z)kal bare hygge dig ved at s(z)pind den vej du har lyst til. De((O))((O))t vigtig er øvelse og at hygge sig med rokken . hov. hvor kom de to frække smilier fra? Renee
Spelsauen
23-07-2008, 21:38
(R) Hmm..., rent hypotetisk! Hvad sker så hvis man tvinder en "S" og en "z" tråd - og hvilken vej skulle de evt. tvindes?
(R) Hmm..., rent hypotetisk! Hvad sker så hvis man tvinder en "S" og en "z" tråd - og hvilken vej skulle de evt. tvindes?
Hmm rent praktiske! vil man få en bouclé garn med en tråd muligivis meget overspundet alt efter hvor hårdt man spinder og nu må vi holde ellers bliver nattrolden så ør i hoved hun får ikke noget dagssøvn(18)
hundeuld
23-07-2008, 22:11
Hvis du tvinder " forkert" laver du noget rigtig godt garn til skraldespanden , for når du strikker af det, så trækker strikketøjet sig og bliver ubrugeligt. Siger en der selvfølig ikke har prøvet det, hvis i da tror på det*120*
Det kan dog godt bruges til at filte hjemmesko ..*172*
Nattrolden
24-07-2008, 06:10
bare fyrløs jjo mere jeg læsere jo mere lærer jeg vel af det((O))og det med natsøvnen det skal jeg nok få (R) falder i søvn i favnen på kæresten fortiden. hihi(R)
et spørgsmål. nu prøver jeg så igår men der er som om der mangler noget. i snakker om at hjælpetråden skal hentets af uldhenternålen men hvor pokker er hulet hende på de der 5cm eller hvor meget det nu er????? jeg kan i alt fal ikke finde det på min rok det er forhåbenlig bare mig.
Spelsauen
24-07-2008, 07:40
Hvis du tvinder " forkert" laver du noget rigtig godt garn til skraldespanden , for når du strikker af det, så trækker strikketøjet sig og bliver ubrugeligt. Siger en der selvfølig ikke har prøvet det, hvis i da tror på det*120*
Det kan dog godt bruges til at filte hjemmesko ..*172*
Hey... den forstod jeg *152* Lige det der med at strikketøjet vil trække i en retning - der bliver kludder i garnets spænning, uldfiberne vil modarbejde hinanden! WOW.... ((O))
Spelsauen
24-07-2008, 07:53
Nattrolden (ups... nu må jeg lige se på hundeulds rokketegning) Nå men den kan jeg ikke lige finde.
http://www.hundeuld.dk/spinde1.html
Der hvor du skal fiske tråden ud, er der en lille fordybning, den sætter du lodret op mod dig selv, stikker din lille hæklenål igennem det yderste hul og fanger ulden, som så trækkes igennem.
Har du sat en bomuldstråd på spolen ca 40 cm (?), for det er faktisk den du skal have igennem for at starte spinningen. På den bomuldstråd laver du nogle små knuder, så ulden har noget at gribe fat i.
Dvs. På piben er der en lille fordybning der skal vende op mod dig selv i vandret stilling. Så stikker du din hæklenål igennem tenjernet - og vupti så er tråden ude!
Og så er du klar! *120*
Nattrolden
24-07-2008, 09:10
Nattrolden (ups... nu må jeg lige se på hundeulds rokketegning) Nå men den kan jeg ikke lige finde.
Der hvor du skal fiske tråden ud, er der en lille fordybning, den sætter du lodret op mod dig selv, stikker din lille hæklenål igennem det yderste hul og fanger ulden, som så trækkes igennem.
Har du sat en bomuldstråd på spolen ca 40 cm (?), for det er faktisk den du skal have igennem for at starte spinningen. På den bomuldstråd laver du nogle små knuder, så ulden har noget at gribe fat i.
Dvs. På piben er der en lille fordybning der skal vende op mod dig selv i vandret stilling. Så stikker du din hæklenål igennem tenjernet - og vupti så er tråden ude!
Og så er du klar! *120*
det må være der hvor der sider en pind/dims i jeg heller ikke ved hvad er til andet end at den kan tages af og give to huller og så måske virker den til at låse med. eller er jeg HELT galt på den?
hundeuld
24-07-2008, 09:25
Her er et nær billed fra min side på der hvor du skal have tråden igennem 21892
Tråden skal bindes fast på spolen, op omkring de små kroge, og trækkes ud igennem hullet, det er den tråd du sætter dit karteflot på
Hvad nr spørgsmål var det*120*
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.