PDA

Se fuld version : Den indre termostat - og strikkegarn!

strikketøsen
05-07-2008, 16:40
Hej,

Nu sidder jeg og skal igang med en bluse til mig selv - den bliver strikket i bomuldsgarn (Muskat (støvblå)+ Schachenmayr Nomotta Denim (brun/blåmeleret).

Da jeg indenfor de sidste 2 uger er gået i overgangsalder, får jeg det meget varmt ca. 12-15 x dagligt (eller flere...). Jeg er simpelthen ved at gå til af varme og sidder og vifter med alt, hvad der lige er ved hånden (undtagen strikketøjet - vil helst ikke have en strikkepind i øjet!).

Jeg véd ikke rigtig, om der er nogen, der kan give et par gode råd, men lige nu er jeg lidt rådvild bl.a. med hensyn til fremtidige tilbud på garn. Jeg har jo et enormt lager af uld/alpaca-garn + strømpegarn liggende, men ikke særligt meget bomuldsgarn.

Nu véd jeg ikke, om I kender til det her med at tage en trøje på og af hele tiden, men jeg er ved at blive skør .... *141* og går konstant rundt i bomulds-T-shirts.

Hvad så til vinter, når jeg formentlig begynder at fryse igen?

Vil uldgarnerne (jeg har strikket et par bluser - den ene i Smart-garn og den anden i ren uld, som jeg hurtigt har følt mig varm i) så tillade "mig" at ånde. Jeg går slet ikke i Smart-garn blusen/sweateren mere. Har kun haft den på 2 gange. (Jeg overvejer nu at vaske den og donere den til et af krisecentrene (kvindefarver: rød, grå, hvid m/3-4 lamaer påsyet).

Jeg har tænkt lidt på, om jeg skulle investere et par kroner i noget silkewool fra garn.dk (x) ??? Det skulle vistnok være godt, når ens indre termostat svigter totalt ... (R)

Pyyy - jeg sidder stille og roligt og sveder - og er totalt rådvild! (tænker på alle de nøgler Alpaca-garn, der ligger oppe i skabet, som er 7 x varmere end uld .....*130**130**130*)!

zuzzan
05-07-2008, 16:47
Nu er det ikke mit indtryk at hedeture fortsætter for altid så mon ikke du kan bruge alpacagarnet alligevel.

Mange hilsner
Zuzzan

Zep
05-07-2008, 16:48
Ellers må du holde rokkealpacaudsalg (105)

Nette
05-07-2008, 17:45
Du skal lige vide, at vi andre altså også sidder og vifter med, hvad der kan viftes i disse dage, så du er ikke den eneste.
Måske er det forstærket netop af varmen.

Men bare rolig, de kloge siger, det kun er en overgang, der af navnet. :-)

Glæder mig til at se den færdige bluse. :-)

Nette

OPR1
05-07-2008, 17:51
Selv om jeg kom i overgangsalderen for 6 år siden, har jeg ikke haft nogen af de gener der kan følge med, så jeg er en rigtig dårlig hjælp.

Dog vil jeg tror at det mest er i perioder du vil opleve de hedeture og de fortsætter ikke til tid og evighed, så du skal nok får brug for de uldne bluser.

(a)

strikketøsen
05-07-2008, 18:13
Jeg takker lige for jeres hurtige svar! *152*

Der er jo bare det, at for nogle kvinder kører overgangsalderen i årevis! Det var ligesom det mareridt, jeg så forude .... ....! (15)(15)

Alpaca-garnet var oprindelig tiltænkt et sengetæppe, men da det jo skal håndvaskes, skal jeg enten finde på en snild løsning med at strikke baner, der f.eks. kan knappes sammen - eller helt undlade at strikke sengetæppe i et garn, der ikke kan maskinvaskes. Tanken var så netop at strikke et par bluser i stedet. Men det bliver så altså ikke lige med det samme. Det Alpaca-garn bliver jo "guld" værd, når prisstigninger sætter ind.

Foreløbig er bomuldsblusen på kvajestrik-stadiet - den skal lige "udvides" med lidt flere masker, for jeg har lige opdaget, at jeg ikke er så slank, som jeg troede! (33) (ghf (Når den engang er færdig, skal jeg nok vise resultatet herinde).
Men først tror jeg lige, jeg skal huske at få noget at *175*

minniesmor
05-07-2008, 23:08
hej Strikketøsen

jeg kan komme med mange gode råd men det bedste jeg kan give dig lige nu er at du må låne en god bog jeg har erhvervet mig som hedder naturlig overgangsalder - i den står der rigtig mange gode råd som jeg selv har fulgt/følger - måske kan du have glæde af nogle af de råd der står i den.*172*

Hvis vi ikke ses inden tager jeg den med d. 15. sammen med babyopskrifterne.((O))

knus Minniesmor(32)

strikkelise
05-07-2008, 23:52
Hej Strikketøsen, sidste år var jeg inde ved min læge, jeg spør' ham om der er nogle forholdsregler jeg skal tage i forbindelse med overgangsalderen.(18) Han svarede at der var ikke noget der hedder overgangsalderen, det er noget i Kvinder har opfundet. Herefter grinede han lidt.
Jeg har nu heller ikke de store problemer i den retning, men har altid tasken fuld af div. hjælpe midler, da min krop ikke kan bestemme sig for hvornår den er i den fødedygtige tilstand eller ej.(31)

Mosterkoster
06-07-2008, 00:50
Jeg er ikke helt sikker på at jeg kender det, men i dag var jeg i hvert fald sikker på at jeg også smed min bluse rigtig mange gange. Men termometeret i min stue viste også 26 grader, så det var en ydre overgangsalder jeg røg ind i. (31)(31)

Strikkelene
06-07-2008, 00:55
Jeg må vel også snart begynde på det. Jeg bliver jo 47 om ca. 3 uger. Eller er det for tidligt? Men så slipper jeg dog af med al det "blodbad" hver måned. Jeg hader det!! Evig og altid ondt i maven og kramper.

OPR1
06-07-2008, 06:37
Jeg må vel også snart begynde på det. Jeg bliver jo 47 om ca. 3 uger. Eller er det for tidligt? Men så slipper jeg dog af med al det "blodbad" hver måned. Jeg hader det!! Evig og altid ondt i maven og kramper.

Det er så vidt forskelligt hvornår overgangsalderen sætter ind.
For mit vedkommende dukkede den op samtidig med ar jeg blev 50.

Og ja, der er bestemt fordele ved det også ((O))

ingeborg
06-07-2008, 08:28
Hedeture og overgangsalder har jeg ikke erfaringer med, men alligevel jeg tror du skal slå koldt vand i blodet.

Jeg kender ingen kvinder over 50 år, der ikke går med varmt uldent tøj.

Det du skal passe på med, er at forblive tør, så du ikke render ind i flere lungebetændelser. Uld er svedtransporterende.

Hvis du er bange for at alpacaen bliver for varm til en trøje, kan du strikket et sjal. Det er også hurtigere at få af og på, hvis den indre termostat er i uorden.

OPR1
06-07-2008, 10:58

Jo, du kender mig

*120*

ingeborg
06-07-2008, 16:48
Nårrhh nej Galleri.
Dig har jeg forøvrigt aldrig set med tøj*120*

jannie
06-07-2008, 17:00
og mig sagde hunden

strikketøsen
06-07-2008, 17:52
(H)og tak for alle jeres svar ...

minniesmor: Det lyder godt - den bog må jeg vist hellere kigge lidt på!

strikkelise: uha den læge har vist sin egen form for humor.

Tænk hvis de kære mænd kunne prøve lidt af både menstruationssmerter og overgangsalder ...! (Men så har de vel noget andet og "slås med").

mosterkoster & strikkelene: Så kan I være lykkelige indtil klokken falder i slag for jer også ... ...

Præcis som Galleri skriver:
Jeg fyldte 50 i februar og det er som sagt begyndt inden for de seneste par uger. Jeg har hørt, at man måske kan beregne tidspunktet efter, hvornår ens mor gik i overgangsalder - og for mit vedkommende stemmer det også. (15)

Hov Galleri: det Lucca Fino Tweed garn du købte til at lave en bluse af, (forlygtevarmeren!) var det ikke til dig selv? Så har du da merinould på ... (z)

Men Ingeborg har jo nok ret i, at der er mange, der stadig går i uld, selvom de måske er i overgangsalderen. Og det med lungebetændelserne er nemlig så det næste problem. De 2 ting er jo noget modsatrettede.

Jeg strikker nok et sjal eller 2 af alpacaen - jeg skal jo nok få det brugt (jeg tror, Zep har et godt øje til dette garn ....)! *169*

Strikkelene
06-07-2008, 18:07
Strikketøsen skrev:

Tænk hvis de kære mænd kunne prøve lidt af både menstruationssmerter og overgangsalder ...!

Ja, det må jo være dem, der laver bindene! De er for små, for korte, for smalle og for tynde! Jeg kunne godt bruge nogle store, tykke, lange, brede nogle. Men de laves jo ikke mere.

Rita
06-07-2008, 18:49

Ja mig kender du også *108*

Strikkelene: Har du prøvet natbind - dem har jeg brugt meget om dagen på arbejde.

ingeborg
06-07-2008, 18:58
Galleri, Jannie og Rita jeg troede ærlig talt ikke, at i var en dag over 25æøs

Rita
06-07-2008, 19:03
Galleri, Jannie og Rita jeg troede ærlig talt ikke, at i var en dag over 25æøs

Åhhhhhh tusind tak Ingeborg - det er jeg glad for at høre. Men hvordan kan det så være jeg har 3 børn på 30, 27 og 21 år? Og jeg har forlængst holdt sølvbryllup. Det stemmer ikke rigtigt sammen (31)

ingeborg
06-07-2008, 19:08
Tjaaa, den nød kan jeg ikke knække(x)